Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

autoreview

Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)

Signalement

Uitvoering323 F 1.5i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf182.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik kocht de auto omdat ik het een mooi model vind, vooral het ontbreken van de deurstijlen (waar normaliter het glas van de deuren inzit) vind ik erg mooi.
Het geeft ’m een hele sportieve look, ik snap ook niet waarom ze dit niet bij de coupé gedaan hebben.
Mijn vorige auto, een BMW 316i uit 1991, stond 3 ton op de teller en kon er nog een goede prijs voor krijgen. Dus die opgeruimd en deze ervoor in de plaats.
Ik kocht ’m particulier, maar met een hele complete onderhoudshistorie van de afgelopen 3 jaar.
Toen ik ’m kocht was ie een maand ervoor APK gekeurd, met direct een grote beurt erbij, waarbij behoorlijk wat is vervangen, oa:
waterpomp
distributieriem
V-snaren
bougiekabelset
en het jaar daarvoor beide homokineten en de remleidingen.
Normaal gesproken zou ik niet zo snel bij een particulier kopen, maar aangezien van deze wagen alles aantoonbaar was, en de 323 bekend staat als betrouwbaar. heb ik de gok genomen.

De auto bevalt tot dusver erg goed, vooral de airco is een verademing.
De wegligging is prima, maar de BMW lag toch wat strakker op de weg, mede omdat die verlaagd was, dat ga ik dus bij deze mazda nog doen. icm een veerpootbrug, moet dit vast goed gaan komen.
het dashboard is wat somber, maar wel functioneel.

De 1.5 motor kan goed meekomen, is geen monster natuurlijk, dan moet je de V6 kopen.
Is lekker zuinig, 1 op 14 is goed te doen.

modificaties die ik er zelf aan heb uitgevoerd:

M3 spiegels,
tellerringen,
mazdaspeed sportstoelen,
sportpedalen,
no-name sportstuur,
strobolights,
4 cm verlaagd,
Pipercross venom sportluchtfilter,


en er komen nog een hele hoop modificaties aan, ik zal die ook zeker op deze review zetten.

foto’s zijn enigzins gedateerd, ik zal deze ook regelmatig bijwerken

EDIT:

hier dus wat modificaties:

Invidia freeflow uitlaat
17’ MAK velgen met 205-40-17 Maxxis banden
JT aero voorbumper
MS-design sideskirts
MS-design achterskirts
kofferklepspoiler
dakspoilertje vervangen door eentje met 3e remlicht en in kleur gespoten
reflectorplaat in kleur gespoten
wit mistlicht uit Engeland (geruild met de rode)
Halogeen koplampen vervangen voor pilot Xenon 8000K

PROBLEMEN

Toen ik de auto een paar dagen had, stopten de ruitenwissers er ineens mee.
Was wel ff schrikken, want het regende enorm.
tTuisgekomen bleek de koppeling tussen het motortje en de wiswasinstallatie versleten.
Ben naar de Mazda-dealer gereden en heb daar een nieuwe gehaald. Is een plastic dopje in een metalen armpje.
deze erin gezet, was een fluitje van een cent.
Sindsdien geen problemen meer gehad.

afgelopen mei wel een dure APK gehad voor mijn doen.
wat is er vervangen:
- gordel bijrijderskant (zat een gaatje in, waarschijnlijk een keer tussen de deur klem pgezeten.
- fusseekogels (laten) vervangen door de garage
- geleidepennen remblokken voorzijde vastgerot door kapot rubber, deze gereviseerd en gelijk remblokken vervangen.
- beidde remcilinders achterzijde vervangen
- nieuwe inlaat temperatuursensor vervangen wegens te hoge CO’2 waarde.
- voorpijp uitlaat was flens weggerot, deze vervangen.
- middendemper lekte, deze dichtgelast.

Al met al was ik ruim 500 euro kwijt, wat nog goedkoop was als je het waslijstje ziet, daarom ben ik blij dat ik het meeste zelf heb kunnen doen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.