Mazda 323 F 1.5i GLX (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 F 1.5i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 182.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik kocht de auto omdat ik het een mooi model vind, vooral het ontbreken van de deurstijlen (waar normaliter het glas van de deuren inzit) vind ik erg mooi.
Het geeft ’m een hele sportieve look, ik snap ook niet waarom ze dit niet bij de coupé gedaan hebben.
Mijn vorige auto, een BMW 316i uit 1991, stond 3 ton op de teller en kon er nog een goede prijs voor krijgen. Dus die opgeruimd en deze ervoor in de plaats.
Ik kocht ’m particulier, maar met een hele complete onderhoudshistorie van de afgelopen 3 jaar.
Toen ik ’m kocht was ie een maand ervoor APK gekeurd, met direct een grote beurt erbij, waarbij behoorlijk wat is vervangen, oa:
waterpomp
distributieriem
V-snaren
bougiekabelset
en het jaar daarvoor beide homokineten en de remleidingen.
Normaal gesproken zou ik niet zo snel bij een particulier kopen, maar aangezien van deze wagen alles aantoonbaar was, en de 323 bekend staat als betrouwbaar. heb ik de gok genomen.
De auto bevalt tot dusver erg goed, vooral de airco is een verademing.
De wegligging is prima, maar de BMW lag toch wat strakker op de weg, mede omdat die verlaagd was, dat ga ik dus bij deze mazda nog doen. icm een veerpootbrug, moet dit vast goed gaan komen.
het dashboard is wat somber, maar wel functioneel.
De 1.5 motor kan goed meekomen, is geen monster natuurlijk, dan moet je de V6 kopen.
Is lekker zuinig, 1 op 14 is goed te doen.
modificaties die ik er zelf aan heb uitgevoerd:
M3 spiegels,
tellerringen,
mazdaspeed sportstoelen,
sportpedalen,
no-name sportstuur,
strobolights,
4 cm verlaagd,
Pipercross venom sportluchtfilter,
en er komen nog een hele hoop modificaties aan, ik zal die ook zeker op deze review zetten.
foto’s zijn enigzins gedateerd, ik zal deze ook regelmatig bijwerken
EDIT:
hier dus wat modificaties:
Invidia freeflow uitlaat
17’ MAK velgen met 205-40-17 Maxxis banden
JT aero voorbumper
MS-design sideskirts
MS-design achterskirts
kofferklepspoiler
dakspoilertje vervangen door eentje met 3e remlicht en in kleur gespoten
reflectorplaat in kleur gespoten
wit mistlicht uit Engeland (geruild met de rode)
Halogeen koplampen vervangen voor pilot Xenon 8000K
PROBLEMEN
Toen ik de auto een paar dagen had, stopten de ruitenwissers er ineens mee.
Was wel ff schrikken, want het regende enorm.
tTuisgekomen bleek de koppeling tussen het motortje en de wiswasinstallatie versleten.
Ben naar de Mazda-dealer gereden en heb daar een nieuwe gehaald. Is een plastic dopje in een metalen armpje.
deze erin gezet, was een fluitje van een cent.
Sindsdien geen problemen meer gehad.
afgelopen mei wel een dure APK gehad voor mijn doen.
wat is er vervangen:
- gordel bijrijderskant (zat een gaatje in, waarschijnlijk een keer tussen de deur klem pgezeten.
- fusseekogels (laten) vervangen door de garage
- geleidepennen remblokken voorzijde vastgerot door kapot rubber, deze gereviseerd en gelijk remblokken vervangen.
- beidde remcilinders achterzijde vervangen
- nieuwe inlaat temperatuursensor vervangen wegens te hoge CO’2 waarde.
- voorpijp uitlaat was flens weggerot, deze vervangen.
- middendemper lekte, deze dichtgelast.
Al met al was ik ruim 500 euro kwijt, wat nog goedkoop was als je het waslijstje ziet, daarom ben ik blij dat ik het meeste zelf heb kunnen doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.