Mazda 323 1.7 D GLX (1992)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 323 1.7 D GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 188.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Auto voelt solide aan, weegt niet al te veel, is comfortabel en zeer betrouwbaar gebleken. Stoelen zitten goed, de lendesteunen bevallen me.
Op langere afstanden is de auto fantastisch en de motor zuinig met 1:18. Minpuntje in de stad is dat stuurbekrachtiging ontbreekt.
Verder weinig extra’s op de auto, maar wel alles wat je nodig hebt.
Het stuurgedrag is prettig, zowel in de bochten als rechtdoor, en het is voor mij in plezier om erin te rijden. De diesel is lekker rauw, en snort heerlijk. Een ander minpuntje is misschien het zicht naar achteren. De bekleding en afwerking blijft netjes, ook na meer dan 200.000 km is de bekleding keurig en goed schoon te maken.
ZONNEBLOEMOLIE:
Sinds drie weken ben ik begonnen met het rijden op zonnebloemolie van 49 cent per liter. Ik heb één tank op 80% zonnebloemolie geprobeerd maar dat was, voor mij, te veel van het goede. De auto rook me teveel naar een frietkraam en met koude motor was hij wat ’bonkerig’. Met 50% zonnebloemolie of slaolie rij ik super, dat is zonder aanpassing geen enkel probleem, en je kunt het er dus gewoon inkieperen. Ik heb nu 2500 km gereden op deze manier en nog geen enkel probleem gehad. Het duurt wel 10 minuten voordat je 25 flessen olie in je tank hebt gegooid - dat is even een gedoe, maar het bespaart zo 15 euro per tankbeurt. De auto blijft nog steeds 1:18 of 1:19 rijden.
UPDATE 28 AUGUSTUS 2006:
Ik ben inmiddels gestopt met rijden op zonnebloemolie nadat iemand zei dat mijn auto rookte als hij achter me reed in Duitsland. Natuurlijk reden we daar rond de 150. Nu ik weer op ’gewone’ diesel rij is dat probleem opgelost. Ook meende ik lichte koppijn te krijgen van de zonnebloem-olie geur. De km-stand is inmiddels 214.000. Geen euro aan onderhoud uitgegeven sinds aanschaf. De maximum snelheid is trouwens zo’n 150 km/h. Daarboven kom je niet. HIj blijft wel comfortabel qua geluid en wegligging dus je kunt in Duitsland continu 150 rijden als je dat zou willen. Het dieselverbruik ligt dan op zo’n 1:17.
UPDATE 6 SEPTEMBER 2006: Km 216.000
Nu is duidelijk waarom auto stonk: Uitlaat was lek op twee plaatsen en vandaag scheurde de achterdemper los. Middendemper en eindstuk vervangen bij Kwik Fit, kostte 319,- inclusief montage. Bij de Mazda dealer zou het 550,- gekost hebben volgens prijsopgave. Lassen was niet meer mogelijk, de uitlaat was te ver heen.
PROBLEMEN
- Radiateur (door vorige eigenaar vervangen)
- Uitlaat doorgeroest en op: 319,- all in
- Luchtfilter vervangen: 18,-
- Olie verversen en nieuw oliefilter: 39,-
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.