Mazda 3 Sport 2.0 Active (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 Sport 2.0 Active |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 43.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
We hebben 2 jaar in een MINI Cooper Chili gereden. Er zat standaard 2 jaar fabrieksgarantie op. Gelukkg maar, want we zijn in die twee jaar vaak naar de dealer geweest voor allerlei dingen. De garantie liep af dus wilden we net als m’n ouders betrouwbaar Mazda gaan rijden. De Mazda 3 is een sportieve kar die er ook leuk uitziet. Beetje op internet zoeken kwam ik bij Mazda dealer Van den Akker in Leeuwarden een Titanium Grey Mazda 3 Sport 2.0 Active tegen. Tijdens een bezoekje aan Leeuwarden hebben we de auto bekeken en we waren gelijk verkocht. De auto zag er als nieuw uit! Mooie kleur en uitvoering. Van buiten zag hij er robuust uit met de speciale Active bumpers, side skirts en 17 inch licht metaal. Het interieur was mooi afgewerkt met speciale zwart/rood active bekleding. Cruise control is zelfs geen optie op de 3 maar op deze zat ie wel!(vorige eigenaar had Gold Cruise door de dealer erop laten zetten) Echt ideaal. We hebben de auto dus maar aangeschaft en ik moet zeggen: hij rijdt Fantastisch! Deze auto is natuurlijk niet te vergelijken met de MINI. De Mazda 3 is één brok comfort en rijplezier. En wat een ruimte! (waren we natuurlijk niet gewend). De kofferruimte is lekker groot en overal in de cockpit zijn handige opbergvakjes. Het dashboardkastje is bijvoorbeeld de grootste die ik ooit heb gezien. De 3 Active heeft een mooie afgewerkte cockpit waar de meters gelijk in het oog springen. Het was nog even uitvogelen hoe de climate control werkte en alle andere opties (boordcomputer, regensensor, cruise control), maar dit heb je snel genoeg door. Ook mooi zijn de xenonkoplampen met wasinstallatie en de speciale LED achterlichten. Alleen jammer is dat het derde remlicht niet in LED is uitgevoerd (is nu wel zo met de nieuwe 3 versie 2007).
Het rijden is fantastisch. De 2.0 liter motor is lekker pittig (150 pk) en je bent dan ook zeker snel weg bij het stoplicht. Boven de 4500 toeren laat hij zich ook lekker horen. Het bochtenwerk gaat lekker soepel en bij hogere snelheden held hij ook bijna niet over. Wat me wel is opgevallen is dat de 3 wel een beetje last heeft van zijwind.
De speciale sportstoelen zitten heerlijk en hebben ook genoeg steun aan de zijkant. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar en het stuur is in diepte en hoogte verstelbaar. Het dashboard ziet er goed uit met op het eerste gezicht wel veel knoppen en lampjes. De dashboard verlichting kent twee standen (overdag en nacht). ’s Avonds ziet het dashboard en de blackout meters er mooi uit! passagiers hebben achter genoeg beenruimte en een goede instap. Kortom het is een zeer fijne auto om te hebben en in te rijden!!
Aanvulling augustus 2007: Over de automatische airco ben ik uitermate tevreden. Bij hoge temperaturen heeft hij de auto snel op een behaaglijke temparatuur gebracht. De CC heeft ook een ecostand. Mocht de A/C zijn juiste temperatuur hebben bereikt of het is niet warm buiten, dan schakelt ie automatisch naar de ECO stand. En dit heeft dan weer een positieve invloed op het vermogen en het benzineverbruik van de auto.
Aanvulling november 2010, 101.000 km: Tijdje geleden dat ik de review heb aangvuld met ervaringen dus hierbij. Het is nog steeds een heerlijke rijders auto met een goed weggedrag en goede prestaties, alleen is hij behoorlijk dorstig in gebruik (gemiddeld tussen de 8.0 en 8.4 l/100 km). Dit komt natuurlijk door veelvuldig korte ritten te maken. Het is met zijn bodykit, 17" lichtmetaal, Xenon lampen en LED achterlichten een zeldzame verschijning op de wegen. Probleempjes van de afgelopen tijd staan onder- hoe kan het ook anders- "PROBLEMEN"
PROBLEMEN
De automatische koplamp afstelling sensor geeft waarschijnlijk een storing. Er wordt onder fabrieksgarantie een nieuwe sensor besteld door de dealer.
Update: Sensor is inmiddels geplaatst en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.
De auto rijdt heerlijk en comfortabel. Nog geen problemen gehad, alleen de radio ontvangst is van redelijk tot slecht te noemen. Ik heb al her er der gelezen dat meer mensen met een 3 hier last van hebben. Om dit probleem zo veel mogelijk op te lossen heb ik een iPod in de Mazda via een ICE Link Plus kabel!! Lekker naar je eigen muziek luisteren!
Update augustus 2007: Heb nogal wat last gehad van gekraak van de remklauw rechtsachter. Vooral als je bij lage snelheden het rempedaal laat opkomen. Volgens de garage was er niets aan de remklauw of de schijf te zien. Ze hebben de boel schoongemaakt, geolied en weer teruggezet. Zinsdien is het prima te noemen. Soms hoor je nog weleens een kraakje maar dat heb je in elke auto wel, dus daar kan ik wel mee leven!
Update april 2008: Nadat de winterbanden weer waren verwisseld met de zomerbanden en velgen, zag ik dat er op alle velgen blaasjes waren te zien in het midden bij het logo. Dit is al de tweede set velgen die onder de auto zijn gekomen. Deze set zat er nog geen 2 jaar onder. Dit blijkt een bekend euvel te zijn van Mazda velgen volgens de dealer. Dit probleem kenbaar gemaakt bij dealer en deze heeft vervolgens de importeur geinformeerd. Er komen weer nieuwe velgen onder. Alleen de montage en het balanceren is voor eigen rekening. Dit is netjes te noemen van de importeur en dealer natuurlijk. Maar het is te gek voor woorden dat er sinds 2004 drie sets velgen onder zijn gekomen.
Update november 2010, 101.000 km: Ongeveer een maand geleden is de V-Snaar met bruut geweld geknapt. Tevens waren de rollen waarop hij lag krom getrokken dus moesten nieuwe voor komen. Met een grote beurt erbij waren we 1100 euro kwijt....slik. Ik snap best dat een V-Snaar aan slijtage onderhevig is maar het heeft toch enigsins een klein deukje opgelopen in de betrouwbaarheid van de auto. De deur aan de bestuurderskant gaat toch enigzins moeilijk open. De klink blijft regelmatig hangen zonder dat de deur open gaat. Toch binnenkort daarmee even naar de dealer. De stof van de beide voordeuren laat aan de bovenzijde los. Met een bankpasje stop ik de stof vervolgens weer in de naden. Dit blijft vervolgens weer een paar weken zitten en dan moet het weer...toch wel een minpuntje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.