Mazda 3 Sport 1.6 Executive (2004)

autoreview

Mazda 3 Sport 1.6 Executive (2004)

Signalement

Uitvoering3 Sport 1.6 Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf81 km
KM-stand laatst227.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De auto bevalt goed. Is iets steviger geveerd dan verwacht, hebben proef gereden met een Touring en die staat op een andere maat banden. De rechtuitstabiliteit met wind schuin van voren zorgt er voor dat de auto wat zoekerig wordt. Verder maken de gemonteerde banden, Bridgestone Turanza ER30 205/55 R16, erg veel lawaai. Verder is het gewoon weer een Mazda, gewoon degelijk zoals altijd, maar dan nu eindelijk met een goede uitstraling. Ook valt de radio in de praktijk erg tegen. Sta je naast een vrachtwagen, dan is de kans groot dat de zender gaat storen. Deze radio is zo ingebouwd, dat deze niet is te verwijderen en is te vervangen door een radio van standaardformaat (Din 1).
Jammer is ook dat er een aantal opties niet te krijgen zijn die bij de concurentie, Golf, Astra, Focus, 307, wel te krijgen zijn, zoals Xenon verlichting(standaard op de Active), cruisecontrole, electrisch inklapbare buitenspiegels, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor enz enz.

Update: Standaard radio, blijkt een Sanyo?? te zijn volgens het label dat onderop zit, vervangen door m’n oude, zeer goede Pioneer radio met wissellaar dmv een dashboardkit. Deze heb ik via internet in de USA aangeschaft. En nu geen storingen meer zoals met de originele waar iedereen het over heeft. Vragen over deze kit, geeniemeel@hotmail.com.

Verder absoluut geen spijt met de aanschaf van deze Mazda 3, zeker in in onze kleur Velocity Red, is een absolute aanrader. Heeft in autotests diverse duurdere auto’s verslagen en is daarom ook niet voor niets nr 2 bij verkiezing Auto van het jaar geworden.

"PROBLEMEN"

Bij 40 tot 60 en bij 90 tot 115, het meest duidelijk bij 105, komt er een trilling door de auto, waarschijnlijk een band die niet rond is. Tevens is er een irritante fluittoon wanneer de ventilatie via de dashboard roosters blaast en deze stand wordt vaak gebruikt door de automatische airco. Dit wordt door de dealer nog bekeken.

Update: Fluittoon is spontaan verdwenen, trilling in auto wordt minder.
Update 9/7/8: Naar dealer geweest ivm trilling die weer duidelijk sterker wordt. Volgens dealer is er niets aan hand, terwijl iedereen die meerijdt het duidelijk voelt. Mail gestuurd naar importeur.

Update 17/6/9: Hebben vorig jaar een piep in de wielophanging rechtsachter gekregen. Netjes verhoplen door de dealer. Helaas is het weer terug. Heb ontdekt daat er meer mensen zijn die daar last van hebben. Wordt weer door de dealer naar gekeken, die overigens nog altijd net werk werk afleverd.
Hadden ook nog een geluid uit de voorwielen dat alleen te horen was bij wegrijden, alsof de rembokken los zaten. Bleek dat er een modificatie nodig was. Auto was al uit de garantie, is door de dealer geregeld dat dit toch zonder kosten is verhoplen.
Verbruik valt mee. Rij momenteel zo'n 1 op 12.7.

Update 2014

  • 184.500 km

Maar weer eens een update plaatsen.
Begin 2013 tijdens de koude periode een blower die wat kuren kreeg en er uiteindelijk helemaal mee stopte. Bleek nogal een probleem te zijn maar uiteindelijk bleek het een stekkertje aan de blower te zijn die stuk was. Volgens de garage, Biesheuvel - Duivendrecht, moest dat al tijdens het bouwen van de auto zijn gebeurd omdat je er pas bijkomt als het dashboard is verwijderd. Uit coulance slechts de helft van het aantal uren hoeven te betalen, toch nog even 900 euro... Een brief aan de importeur met de vraag wat zij hiervan vonden werd beantwoord dat de auto al "te oud" was om iets terug te doen.
Verder eigenlijk geen problemen met deze auto, starten, rijden en genieten.
Verbruik is gedaald van 1/12.5 naar 1/14.1 ivm meer snelwegen rijden.
Verder spijt van de Goodyear banden, Bridgestone banden vind ik persoonlijk beter bij de auto passen. Met de Goodyears rijdt hij onrustiger.
Voorlopig laatste punt is de kwaliteit van de bekleding van de stoelen. Ondanks dat ik 4 dagen werk en 2 jaar met de scooter naar het werk ben gereden, is de stof van de betuurdersstoel al behoorlijk aan de zijkant doorgesleten. Heb dit al meerdere keren op internet gelezen. Puntje om op te letten.
Dus nu op naar de 2 ton!!

En rijden maar..

  • 227.000 km

Ondertussen naar de 227.000 gereden. En ja, dan gaan er dingen komen die vervangen moeten worden. Zoals rondom schijven en blokken, midden en achter gedeelte van de uitlaat. Verder 2 Goodyears vervangen door Michelin. Een betere band dan de Goodyear (persoonijke keus).
En ja, wat zal er nog meer aangaan komen?? Koppeling? Auto doet gelukkig wat hij moet doen, starten en blijven rijden.
Tsja, we hebben de beslissing genomen om deze 3 te gaan vervangen ivm "hoge" km stand en de reisafstand woon-werk. Een nieuwe 3 lukt niet, vorige model vinden we niet mooi en een jaar wachten voor een jonge 3 van de huidige generatie duurt te lang. Dus binnenkort gaat onze M3 ons verlaten voor waarschijnlijk een Ford Focus.
Spijt van deze auto?? Absoluut niet, heeft ons door hitte naar zuid Frankrijk gereden met 4 personen en een box op het dak zonder problemen, het zelfde maar dan naar de sneeuw, dikke sneeuw met min 20. Elke keer warm of koud, starten en rijden.
Zijn er dan geen minpunten? Tuurlijk, elke auto heeft zijn minpunten, maar vaak zijn die persoonlijk. Wij miste de cruise-control en de mogelijkheid om als extra xenon verlichting te nemen. Zou iets zachter geveerd mogen zijn, maar stuurt nu wel strak.
Kortom, fijne stuur mans auto een Mazda 3.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.