Mazda 3 Sport 1.6 CiTD Executive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 Sport 1.6 CiTD Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een fijne auto, ik had nooit gedacht na jaren diverse Volkswagens en Audi gereden te hebben, over te stappen in een Mazda.
Ik vind de weglegging, het rijgedrag en het sturen erg prettig. Ook de stoelen en het dashboard vind ik prima. Daarnaast vind ik het een mooie auto, zeker in zwart. Ik heb achterop geen merk- en typeaanduiding, alleen een Mazda logo.
Ik rijd er ongeveer 60000 km per jaar mee, dus heb ik sinds mei vorig al de nodige ’3’-ervaring. Ik vind de carrosserie erg deukjesgevoelig.
Nadelen zijn het motor-(zie ook hieronder), rol- en rijgeluid, de slechte kwaliteit van de radio, de harde middenconsole (mijn knie..), het uitscheuren van de bestuurdersmat en de vuilvasthoudende bekleding (rood/zwart).
Wat ik echt mis is de cruisecontrol, die helaas niet af-fabriek leverbaar was, en mocht ik deze auto opnieuw bestellen dan zou ik wel een schuifdak nemen.
20-02-2008, 175000km
Na deze vele fijne kilometers heb ik weinig aan te vullen op wat ik al eerder geschreven heb. Ik heb vele fijne kilometers gereden, auto ligt goed op de weg. De rolgeluiden zijn wel bandafhankelijk want met mijn laatste nieuwe winterbanden heb ik minder geluiden.
De hierboven beschreven nadelen gelden nog steeds. Met name de kwaliteit van de mistlampen (die echter nog steeds branden zonder vervangen te zijn, ondanks de kapotte raampjes van de mistlampen), de krasgevoeligheid van de lak, de deukgevoeligheid van de carrosserie en slechte ontvangst van de radio zijn wel de belangrijkste. Gelukkig is op het vernieuwde model wel cruisecontrol af-fabriek leverbaar. Mijn voormat ging snel achteruit in kwaliteit maar dat is gestopt en ik heb nog steeds de eerste set die er verder nog keurig uitziet, op het wat grotere bevestigingsgat na.
Al met al heb ik erg veel plezier gehad van mijn Mazda en hoop de laatste weken dat nog zeker te hebben (hij mag nog 1x mee op wintersport). Ik zou de ’3’ zeker bij anderen aanbevelen.
Ik weet nog niet wat mijn volgende auto wordt, omdat binnen mijn bedrijf nog wat auto’s over zijn, dus die gaan we eerst waarschijnlijk oprijden. De nieuwe laat daardoor wat maanden op zich wachten maar de volgende maken een kans:
BMW 118d, Mini Cooper Clubman D, Volvo C30 D (en ik ga toch ook nog een keertje kijken naar een nieuwe Mazda3 :-) , je weet ooit nooit...)
PROBLEMEN
Het grootste probleem is dat de motor een bijgeluid maakt. Er zit een soort van ratelgeluid in, een licht scherp tikkend/ratelend geluid. Dit geluid doet zich voor als je iets meer vermogen van de motor vraagt, dus bij gas bijgeven. Het begint bij 2500 toeren en stopt na 3500 toeren (iets met de turbo? ik roep maar wat). De dealer weet niet wat het is. Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben?
Ook is de houder van de oliepeilstok op onverklaarbare wijze afgebroken. De peilstok zat er nog in. Gelukkig ontdekte ik het toen beide delen nog in het motorruim lagen. De houder is intussen vervangen. Wellicht heeft dit iets te maken gehad met de trillingen in de motor?
Daarnaast is (natuurlijk) een mistlamp voor al gesneuveld, maar dat is een bekend euvel.
20-02-2008, 175000km
Nog 5000km en dan gaat ie uit de lease. Toch nog even een aanvulling van mijn review.
Wat betreft het geluid in de motor heb ik van andere lezers goede tips gekregen, maar mijn dealer wilde er niet aan. Ik moest er maar aan wennen en het kon geen kwaad. En tsja, het went.. min of meer.. :-(
Bij 165000 kreeg ik een erge diesellucht in het interieur. Hiermee naar de garage waarbij de receptionist (een soort van helderziende die alles vooraf al weet, maar zelden met een goede en zeker geen vriendelijke oplossing komt) zei dat het kwam doordat het kouder was en de standmotor dan aanslaat. De grap is echter dat mijn auto geen standmotor heeft en dus ook niet kan aanslaan. Vervolgens meldde hij dat ik dan maar even het raam moest open zetten, dan zou het wel verdwijnen. Goeie tip, maar nu toch echt reden om bij deze klantonvriendelijke dealer te vertrekken, zeker nadat hij meldde dat ik over 2 weken (!) wel terug kon komen om het na te laten kijken, terwijl ik na 5 minuten rijden al misselijk werd in de auto. Eindelijk afscheid genomen van Mazda/Hyundai auto Smolders in Tilburg (voorheen Mazda autocentrum Tilburg).
Na goede ervaringen van een collega bij Autobedrijf Schoonen in Waalwijk, ook Mazda dealer, daar eens aangeklopt. En met zeer goede ervaringen. Van dat meedenken en die klantgerichtheid kan men bij Auto Smolder nog veel leren..
Het bleek dat de diesellucht veroorzaakt werd doordat 1 van de injectoren lekte. Deze is vervangen, terwijl Mazda Schoonen direct een leenauto had en mij keurig op de hoogte hield. Na 2 dagen echter weer diesellucht, dus terug. Bleek dat de andere injectoren los zaten dus deze vastgezet. Vervolgens heb ik het interieur van de auto grondig schoon gemaakt, zodat de diesellucht weg zou zijn en ik weer fris en fruitig kon rondrijden. Helaas was dat niet het geval, want de diesellucht bleef terugkomen. Bij het bezoek aan de garage bleek dat ook de toevoerslangetjes lekten en ook die zijn vervangen. De garage heeft meteen de airco en de ventilatiekanalen gereinigd zodat ook de achtergebleven lucht niet het interieur zou bereiken. Hierna geen luchtjes meer geroken. Ik heb geen moeite meer genomen om bij deze dealer naar de ratel in motor te laten kijken, gezien de korte periode dat ik er nog maar in rijd.
Nog een frappante opmerking. De auto had intussen 170000km gelopen en had dus nog maar 10000km te gaan voor beeindiging lease. Doordat de auto al eerder was achter geraakt met de beurten (bij/dankzij de Mazda dealer in Tilburg), moest de 160000km grote beurt nog gedaan worden. Zowel de dealer als ik verwachtte dat de leasemaatschappij (Businesslease) daar geen toestemming meer voor zou geven, hooguit controle vloeistoffen en filters, maar wat schetste onze verbazing: er werd wel toestemming gegeven dus de grote beurt is compleet uitgevoerd. Keurig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.