Mazda 3 Sport 1.4 Touring (2004)

Mazda 3 Sport
Mazda 3 SportMazda 3 SportMazda 3 SportMazda 3 SportMazda 3 SportMazda 3 SportMazda 3 SportMazda 3Mazda 3Mazda 3

Uitvoering3 Sport 1.4 Touring
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004

Ik heb een tijdje de beschikking over een lichtgroen metallic Mazda 3 1.4i Sport Touring als voorloopauto gehad, aangezien mijn definitieve leaseauto nog niet beschikbaar was. Ik ben er in december mee naar het zuiden van Zweden gereden, waar we kerst en oud en nieuw gingen vieren. De auto heeft dus alles gezien, van regen, sneeuw en vrieskou, flink doorkarren op de snelweg in Duitsland tot al dan niet besneeuwde en bochtige wegen in Zweden.

De auto ’smoelt’ naar mijn mening leuk, vooral door de brede ’schouders’die ontstaan door de terugwijkende voor- en achterschermen en de aflopende daklijn, maar vooral omdat de proporties goed zijn, vanuit elke hoek. In de test van Autoweek wordt de 1.6 met zijn 105 PK al wat krap bevonden, de 1.4 motor met nog 21 paardjes minder is gewoonweg zwaar onderbemeten. Als je maar niet op de snelweg of in bergachtig gebied komt gaat het nog wel, zolang je het motortje flink op toeren houdt. Maar dan is ook aan het verbruik te merken dat de 1.4 gewoonweg te hard moet werken om de relatief zware wagen op acceptabele wijze vooruit te stuwen. Nul tot honderd in 14,3 seconden spreekt boekdelen, inhalen is sterk af te raden want van 80 naar 100 duurt ook een eeuwigheid.

Kies dus, voor 840 euro meer, voor die snellere 1.6, of liever nog de 2.0 met 150 pk, al is die wel meteen bijna 4000 euro duurder (maar ook luxer, en fraai lichtmetaal eronder). Het onderstel verdient het namelijk, al is het soms wat lawaaiig door de rolgeluiden en op de korte oneffenheden, het is een heerlijke stuurauto, vooropgesteld dat je direct de fabrieks Yokohama"s vervangt door waardiger rubber, dan kon het geluid ook nog wel eens flink verminderen. Ik vond dat de remmen wel erg direct aangrijpen, maar dat went vrij snel, ook is er wat windgeruis boven de 130, maar dat wordt nooit echt vervelend. De versnellingsbak schakelt erg fijn, en de verhoudingen zijn ook goed gekozen.

Binnenin zit je in goede stoelen met lendesteunverstelling, vrijwel alles is elektrisch. Wat me minder kan bekoren zijn de rode interieurverlichting. Vooral op en rond de vrij matige audio installatie, weliswaar met stuurbediening, die kon alleen imponeren met looplichtjes bij de volumebediening, gelukkig kan dat looplichtje ook uit de de verlichting gedimd. Het interieur is netjes afgewerkt, maar waar komt die klokkenwinkel me toch bekend van voor? Nou ja, ’grazie Italia’ zal ik maar zeggen. Er zijn verder over het algemeen mooie materialen gebruikt, mooie stoffen op de stoelen, robuust aandoend kunststof, en leer op de pookknop en het stuurwiel. Daarnaast is de auto behoorlijk ruim.

Mijn conclusie is dat deze Mazda een prima auto is met een sportieve inborst en uitstraling, maar slechts dan wanneer je kiest voor de wat ruimere motorisering en graag ook andere banden, heren van Mazda. Nou alleen die radio-cd speler nog....

Een deukje...

PRIVATE LEASE Mazda 3

Mazda
Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 122 (5D/6H)

Mazda
Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 122 (5D/6H)