AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mazda 3 MPS (2007) #7

autoreview

Mazda 3 MPS (2007)

Signalement

Uitvoering3 MPS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf75.434 km
KM-stand laatst117.015 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 3 MPS (2007)

  • 79.015 km

Voorheen al eigenaar van z'n oudere broertje, een Mazda 323F Fastbreak 1.8 (benzine) GLX uit 1999. Ik heb hier ruim 84.000 km mee gereden (gekocht bij 63.000 km in 2004) met veel plezier en zonder noemenswaardige problemen.
Slechts één keer heeft ie me laten staan, maar dat was omdat de startaccu na 7 jaar de geest had gegeven...stukje achterstallig onderhoud eigenlijk.

Echter na 11 jaar en 147.500 km op de teller werd het, gezien de aankomende slijtage, tijd om te oriënteren voor vervanging, maar dan door iets wat echt helemaal naar'm'n zin is!

De criteria hierbij waren voornamelijk comfort en ruimte (ivm regelmatig mee nemen van racefiets en ATB), sportiviteit, verbruik, betaalbaarheid, en natuurlijk de looks. Nou zijn sportiviteit en verbruik eigenlijk 2 zaken die moeilijk te matchen zijn, dus op zoek naar een compromis voor zover mogelijk.

De opties die ik gedachten had:

- Seat Leon FR of Cupra (Buitenkant mooi maar goedkoop ogend interieur, te harde vering)
- Audi A3 (Klasse ogende auto, maar te duur, hoofdruimte achter het stuur was echt een probleem met mijn lengte van 1m94)
- Ford Focus ST of RS (Lekker geluid, ruime auto maar slurpt teveel, looks niet helemaal mijn smaak)
- VW Golf (Te alledaags, bovendien *no offense* Sjonniebak)
- Subaru Imprezu (Mooie techniek maar slurpt echt teveel, Sedan niet zo praktisch, en persoonlijk vind ik het een lelijke auto)
- Opel Astra OPC (Spreekt me niet aan)
- Mazda 3 MPS...

Door de goede ervaringen met 323F had ik wel wat met Mazda gekregen. Daarbij is de 3 MPS door z'n relatief bescheiden uiterlijk een beetje outsider c.q. underdog onder de snel ogende populaire hot hatches. Het anonieme maar stiekem sportieve uiterlijk sprak me juist aan...niets is leuker dan iemand met een "snelle" bak onverwacht het sch**t voor de ogen rijden!

Ik was specifiek op zoek naar één in zilvergrijs, maar echt heel veel keus voor dit type auto is er niet. Er schijnen er rond de 70 in NL. te zijn verkocht, plus nog een onbekend aantal geimporteerde exemplaren. Rood en zwart was wel redelijk verkrijgbaar, echter zwart was ik zat (m'n vorige auto was zwart), rood is niet mijn kleur en vond ik bovendien afdoen aan de anonimiteit.

Op de dag dat ik een rode MPS met weinig km wilde gaan testrijden, kwam ik sochtends al surfend op het internet een zilvergrijze MPS met 75.000 km op de teller tegen. Met als opties metallic lak (sunlight Silver) en Bose audio wat als een klok klinkt! De km stand was me eigenlijk te hoog naar m'n zin, maar was wel in prima staat. Uit emotie ben ik uiteindelijk toch voor de zilvergrijze gegaan, tot volle tevredenheid moet ik zeggen!

Een grappig detail, deze specifieke MPS (identieke kenteken) is getest in Autoweek in 2008 ! Hier kwam ik achteraf pas achter toen ik in een gedownloade test het kentekennummer herkende. Kleine wereld ;)

Intussen met ongeveer 4000 km en 2,5 maand te hebben gereden zit ik nu op zo'n 79.000 km. M'n ervaringen tot nu toe:

+ Tjah..."soepel motortje" is een understatement ;)
+ Comfortabel, lekker zittende dikke halfleren stoelen.
+ Audio dik in orde (Bose).
+ Naast scheurbak ook te gebruiken als heerlijke reisauto.
+ Veel opties standaard al aanwezig (stoelverwarming, cruisecontrol, climate control..etc.)
+ Stuur gedrag lekker strak, toch comfortabel geveerd (gek genoeg aanzienlijk comfortabeler dan mn 323F, maar die had dan ook de vering van een kart pff..).
+ De beruchte Torque Steer waarover zoveel wordt gesproken vind ik enorm meevallen. Je voelt wel dat je in z'n 2 met vol gas het stuur niet moet loslaten..maarre hallo...wie laat z'n stuur nou los met voluit acceleren met dit soort vermogens ?
+ Verbruik aardig onder controle te houden. Over 4000 km genomen gemiddeld 1 liter/10,3 km.
Minst zuinige rit 1/9,3 en zuinigste rit 1/11,7. (Alles gemeten a.d.h.v. werkelijke km en getankte liters).
+ Erg goede geluidsisolatie in de auto. bij 120 km/u zo'n 2750 RPM in z'n 6 kan je gewoon praten zonder stem te verheffen. Vooral lekker met langere ritten. Voor de echte sportieve rijders kan dit natuurlijk juist jammer zijn.
+ Betrouwbaarheid...kan er eigenlijk nog niet veel over zeggen na 2,5 maand. Maar aangezien het een Mazda is zou het goed moeten zitten ;)

- Ik had graag MP3 compatible cd speler met USB functie gezien in een auto van deze prijsklasse. Volgens de dealer geeft achteraf inbouwen kans op storingen in de boardcomputer.
- Verbruiksmeter is beetje te optimistisch en geeft structureel ongeveer 0,5 liter/100 km te weinig aan.
- Irritant kraakje bij de (denk ik) bijrijdersstoel. Met muziek aan hoor je het niet.
- De auto oogt niet zo groot omdat ie vrij "dik" is, maar is met z'n lengte van 443 cm wel even 23 cm langer dan m'n Fastbreak. Is even wennen met inparkeren, parkeersensoren hadden wel een mooie toevoeging geweest.
- De actieradius is met een 55 liter tank wat klein. 60 liter had wel fijner geweest.
- Hij schijnt alleen euro 98 te lusten. Dat het 6 cent per liter duurder is dan euro 95 lig ik niet van wakker. Alleen verkopen ze het niet bij elke pomp en moet ik een stukje extra om naar de BP.

Van de zomer staat er een tripje Normandië en Bretagne op de agenda, ik zal een uitgebreid verslag uitbrengen ;)

Update 22-07-11

  • 81.002 km

Eigenlijk weinig nieuws te melden, de MPS bevalt me nog steeds uitstekend. Het enige jammere vind ik dat de optie ontbreekt om een USB stekker aan te sluiten voor MP3. Dit is volgens de dealer niet mogelijk i.c.m. de 6 cd wisselaar. Ik had wel iets opgevangen dat het mogelijk is om via Parrot vanaf je GSM / iphone via Bluetooth mp3's over de radio te spelen.

Verbruik is na 5566 km te hebben gereden gemiddeld 1 op 10,45, dit aan de hand van werkelijk gereden aantal km en getankte liters sap (euro 98). Ik ben er eigenlijk best tevreden over, aangezien m'n vorige Mazda (323F Fastbreak, 1.8 benzine / 114 pk) rond de 1 op 11 verbruikte, en slechts 1090 kg woog t.o.v. 1385 kg.

Update 22-08-11

  • 84.587 km

Afgelopen week terug gekomen van een weekje vakantie in Normandië en Bretagne. Voor alle zekerheid heb ik maar een jerrycan met 5 liter benzine mee genomen, maar dit bleek onnodig. Genoeg tankstations met euro 98 op vooraad voor schappelijke prijzen ;)

Op de lange ritten bewees de MPS zich als een fijne reisauto. In vergelijking met m'n vorige 323F stapte ik een stuk beter uitgerust na een rit van enkele uren. Dit had vooral te maken met de fijne stoelen, de solide wegligging, cruisecontrol en het feit dat de auto lekker stil is op hogere snelheid.

Wat me opviel was dat het verbruik eigenlijk nauwelijks verschilde tussen constant tempo 110 of 130 km/u. Op de langere ritten lag dit tussen de 1/11,5 met 130 km/u en 1/11,8 met 110 km/u. Minst zuinige rit zo'n 1/10,5.
Gemiddeld over 2600 km zo'n 1/11,4 gereden. Hierbij wel redelijk aan de snelheidlimiten gehouden.
De MPS was beladen met mij, m'n vriendin en ca. 150 kg bagage, best netjes dus. Gelukkig hebben we nauwelijks file gehad en was het opvallend rustig op de payage. Op de terugweg bij Antwerpen wel de nodige oponthoud gehad, maar over het algemeen lekker door kunnen karren.

Onderweg weer wat leuke auto's gespot; een Nissan GT-R, een aantal 911's, Ferrari's, een Ford Focus RS (die strak in m'n kielzog bleef zitten bij een inhaalactie) en één MPS. Grappig detail, de zwarte MPS (een Fransman) haalde me in, en hield later even in zodat hij m'n bolide kon bekijken. Bij het inhalen knikten we even naar mekaar, kennelijk is de MPS in Frankrijk ook wel iets bijzonders ;) Vervolgens stoof hij er uiteraard vandoor !

Kortom een geslaagde week met met veel plezierige kilometers !

Update 02-12-2011

  • 90.000 km

Vorige week heb ik winterbanden laten monteren. Vanwege de grootte van de remklauwen en schijven aan de voorkant moet je voor minimaal 17" gaan, anders past het simpelweg niet. Omdat een nieuwe set 17" velgen nogal prijzig is, ben ik op zoek gegaan en heb een set Mazda 6 MPS voor een nette prijs kunnen overnemen. Dit is 18" dus de banden waren wel vrij prijzig (€ 230,00 p/b incl. montage) Bridgestone Blizzak LM-22. Dit ook vanwege het aanhouden van de voorgeschreven ET-waarde van 50, dit is een vrij moeilijk verkrijgbare maat.

Eerste indruk is goed, wel fors meer bandenruis dan de zomerbanden. Het is natuurlijk afwachten tot het gaat sneeuwen. Bochtenwerk met nat weer ging prima. Alleen plankgas in 2e versnelling met een natte weg levert net zoveel wielspin op als m'n zomerbanden. Laat de sneeuw maar komen !

Gemiddeld verbruik nu over zo'n 14.000 km ligt op 1/10,88. Onlangs een ritje Duitsland van zo'n 330 km met 1/12,27 afgelegd. Laatste 40 km wel als een bejaarde gereden, maar was ook om te zien of het kon...en lukte dus ;)

Update 16-03-2012

  • 94.757 km

De MPS is voor een grote beurt geweest bij 94757 km. De volgende zaken zijn gedaan:

- smeerolie + filter
- bougies
- koelvleistof vervangen
- remvloeistof vervangen
- transmissie olie vervangen
- multisnaar vervangen
- airco behandeling

De banden zitten ook redelijk op hun eind, maar die rijd ik nog een paar maanden door tot het echt op is. Ruitenwissers zijn vervangen.

Tevens vervuiling van de uitlaatkleppen geconstateerd, dit is behandeld met een speciaal goedje.

iets heftiger van aard; Er is geconstateerd dat de distributieketting speling vertoont m.a.w. versleten. Dit kenmerkt zich door een korte mechanische ratel tijdens starten van de motor. Dit is een zeer prijzige ingreep....en zou niet moeten kunnen bij deze leeftijd en km stand aangezien een ketting een autoleven lang mee zou moeten gaan.

Wordt vervolgd...

Update 18-05-2012

  • 97.300 km

Het voorgenoemde probleem met betrekking tot de distributieketting bleek niet de ketting maar de VVT-actuator (Variable Valve Time actuator) te zijn.
Dis een regelaar die op de inlaatnokkenas zit, en ervoor zorgt dat de nokkenas en dus kleptiming verandert bij een hoger toerental om een betere verbranding te bereiken. Er bleek een soort uitsparing, waar een borgpalletje invalt, te zijn uitgesleten waardoor deze niet goed wordt geborgd, was het klapperende geluid veroorzaakte bij opstarten van de motor.

Inmiddels is deze unit vervangen. Het geratel bij starten van de motor is verdwenen, wat toch een wat meer vertrouwend geluid geeft !

Update 10-07-2012

  • 99.560 km

Vorig weekend weer eens een langere rit op het programma gehad, weekendje weg met heen en weer zo'n 500 km.

Met 3 man en bagage in de auto was het weer een genoegen mijn achterste voor die uurtjes in de royale zetel te vleien! Redelijk netjes aan de snelheid gehouden (af en toe natuurlijk het verplichte tussensprintje)Gemiddeld verbruik 1:11,8. Totaal gemiddeld verbruik over zo'n 25.000 km ca. 1:10,7.

Afgelopen week heb ik voor het eerst m toch even geknepen toen ik vanuit stilstand iets te hard optrok vlak voor een bocht (snelweg oprit) met een natte weg. Door mijn iets te fanatieke rechtervoet was de controle even weg en drifte ik een beetje dwars door de bocht over de vluchtstrook.

Snel de vorig jaar gevolgde ANWB-slipcursus voor de geest geroepen; gas los, niet remmen, koppeling niet intrappen en een lichtelijk tegen sturen. Gelukkig trok de MPS op tijd weer recht en bleef schade uit.

Wel een goede waarschuwing om met deze auto met nat wegdek in bochten (en inmiddels ook wat minder goed profiel op de banden) de grenzen maar niet op te zoeken. Overigens met droog is de MPS gelukkig wel behoorlijk "foolproof" !

Update 13-02-2013

  • 108.310 km

Het werd weer eens tijd voor een update.

Deze week een kleine beurt + apk laten uitvoeren. Standaard zaken zoals smeerolie en filter vernieuwd. Hierbij ook gelijk de airco gereinigd, en preventief een motorflush (reiniging injectiesysteem / kleppen) uitgevoerd.

Eén van de schokdempers achter bleek lek, wat dus een APK afkeurpunt is. Beide kanten maar laten vervangen, ik had ook wel het idee dat de auto wat "dribbelde" de laatste tijd. Helaas waren deze flink aan de prijs en achteraf had ik liever Koni's ervoor in de plaats gehad. Deze zijn goedkoper en schijnen qua rijgedrag en kwaliteit beter te zijn dan de standaard Mazda dempers. Voor de rest gelukkig geen bijzonderheden gevonden.

Het verbruik staat nu op 1:10,66. Het is wel merkbaar dat door de kou en winterbanden het verbruik wat stijgt. De laatste ritjes doen zo tussen de 1:9,5 en 1:10.Sinds de laatste oliewissel ca. 11 maanden geleden slechts 0,2 liter smeerolie (op 14.000 km) hoeven bijvullen.

Ik heb echter nog altijd veel plezier van de auto, en er gaan wat kleine modificaties aankomen. De MPS trekt als een tierelier, maar het geluid mag eigenlijk wel wat bruter. Om wat meer beleving tijdens sportief rijden te krijgen heb ik een sportinlaat van Corksport (SRI + TIP) besteld. Hierbij ook gelijk een motorsteun "insert" om de aandrijflijn wat starrer te krijgen.

Het achterste motorsteunrubber schijnt een zwak punt te zijn, deze scheurt nog al eens. Ook merk ik bij hard doortrekken dat het schakelen soms niet wil, omdat de motor door het slappe rubber teveel beweegt en niet meer mooi in lijn staat.

Van het weekend ook een externe mp3 speler inbouwen die dan in de plaats van de cd wisselaar fungeert.

Er staan nog wat andere modificaties op het programma zodra er weer wat budget voor vrij komt. Voorlopig kan de MPS er weer even tegenaan !!

Update 23-06-2013

  • 112.550 km

Een paar maanden geleden zijn de zomerbanden vervangen door Goodyear Eagle F1, en wel in 225-40/18, wat niet de standaard maat is. Deze waren een stuk voordeliger dan de Potenza's, en ze bevallen uitstekend! Ligt merkbaar strakker in de bochten, en vooral minder "torque steer" bij hard accelereren. Vanwege de lagere wang zou de band ook wat minder comfortabel moeten zijn, maar dat valt wel mee.

Een maand geleden is ook de startaccu vervangen. De auto had vanwege vakantie ca. 10 dagen stil gestaan en wilde niet meer starten. Accu was nog origineel en bijna 6 jaar oud, dus op zich te verwachten.

De externe mp3 speler (Yatour) zit er ook al een paar maanden in. Werkt op zich prima, maar het vervelende is dat deze aan de radio gekoppeld is via een kabel en kennelijk gevoed wordt door een constante plus, in plaats van een geschakelde plus! De speler blijft namelijk afspelen als het contact verbroken is, krijgt dus altijd voeding. Dit slurpt na verloop van tijd ook de nodige Ampères van de accu. (Vandaar dat de accu wellicht ook wel de geest heeft gegeven). Dit te omzeilen door de USB stick eruit te trekken of gewoon radio te selecteren voordat ik de motor uitzet.

Afgelopen weekend eindelijk de beoogde upgrades uitgevoerd;

- Corksport Short Ram Intake en Turbo Inlet Pipe gemonteerd.
- Corksport motor mount gemonteerd(materiaal: poly urethaan)
- Eibach pro-kit veren gemonteerd. Vóór 25 mm en achter 15 mm verlaagd.

Ik heb er helaas nog niet veel mee gereden na deze upgrades, maar de eerste indruk is dat de beleving een stuk beter is geworden ! Door de nieuwe inlaat hoor je het aanzuiggeluid van de turbo, ook de motor zelf gromt een stuk harder. De motor lijkt nu ook wat sneller op te pakken onderin, en lijkt ook boven de 5500 RPM wat meer pit te hebben dan voorheen.

De nieuwe Eibach veren geven de auto een wat strakkere look zonder over the top verlaagd te zijn. De zogenaamde "wheelgap" is een stuk kleiner waardoor de auto nog wat meer klopt, zeker nu met de plattere banden.

Uiteraard is de auto nu wel harder afgeveerd waardoor je comfort inlevert, maar het mocht van mij wel wat sportiever. Nog niet veel harde bochten genomen maar ik merkte al dat de wegligging een stuk verbeterd is. Ook het nadeinen na een kuil of hobbel is minder...alhoewel de schokbrekers niet vervangen zijn. (Standaard MPS dempers.) Drempels zijn tot nu toe goed gegaan, al neem ik ze wat langzamer en schuin waar mogelijk.

De volgende en voorlopig laatste aanpassing is het rood verven van de remklauwen om het geheel een wat sportiever tintje te geven...grijs is toch maar....grijs !

Verbruik is licht toegenomen naar ongeveer 1:10,6, over 36.000 km. Vooral te wijten aan wat minder lange stukken, en ook wat vaker benutten van het potentieel ;)

Over een paar weken heb ik een wat betere indruk van de aanpassingen en zal ik nog een stukje schrijven.

Update 20-10-2013

  • 117.015 km

Wat kleine nieuwtjes te melden;
Het starten van de auto gaat de laatste maanden niet altijd even lekker. Soms start de motor onmiddelijk, maar om de zoveel keer starten duurt het ca. 3 seconden voordat de motor aanslaat, en toert dan vaak slecht op naar stationair toerental. De startaccu is een paar maanden geleden vervangen, ik denk dat het in de ontsteking zit of misschien dat er iets is met de brandstof aanvoer. Hier binnenkort maar naar laten kijken.

Verder een wat bonkend geluid uit het onderstel aan de voorkant. Dit zouden de stabilisatorstangen kunnen zijn, dit ook maar laten checken.

Verder ben ik toch wat minder tevreden aan het worden over het weggedrag. Er lijkt een constante trilling door de auto heen te gaan wat vooral bij snelheden boven de 100 km/u goed merkbaar is. Misschien ook gevolg van de stabilisatorstangen, misschien heeft het met de verlagingsveren te maken. In elk geval rijdt het niet erg prettig en ook geeft de auto een instabiel gevoel in lange bochten door aan het stuur.

De funfactor is echter nog steeds erg hoog, met name doordat het motorgeluid nu veel duidelijker aanwezig is met accelereren!

Inmiddels heb ik een nieuwe intercooler van Corksport liggen, deze heeft een efficiëntere koeling dan de standaard intercooler. Als het euvel met starten en het onderstel verholpen is, ga ik verder met tunen van de auto.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren