AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mazda 2 (2010)

autoreview

Mazda 2 (2010)

Signalement

Uitvoering2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst18.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

16.000KM

  • 15.800 km

De vorige Mazda 2 (1.5 GT-M, 3 deurs) kon ik verwisselen voor deze 5 deurs Mazda 2 KURO. Zelfde uitrusting als de GT-M, maar dan met donkergekleurde velgen (mooi!) en (helaas) geen cruise controle en 20 pk minder. Echter wel wat zuiniger en lager in de bijtelling door een scherpe prijs. De 2 deuren extra blijken toch wel erg handig!

De uitrusting van de 2 is erg compleet. Voor, zij en gordijn airbags zijn standaard evenals ESP en traction controle. Daarnaast is hij voorzien van een GT-M bumper, spoiler en zijskirt set in combinatie met de donkere 16" GT-M velgen en donkere lenskoplampunits ziet hij er dik uit. In het interieur is de GT-M bekleding te vinden samen met een lederen stuurwiel en pookknop. Om mij en mn passagiers koel te houden is hij voorzien van automatische airconditioning die z'n werk goed doet bij kou of warmte. De radio/CD/MP3 speler met AUX aansluiting doet zn werk prima, al had het geluid wel iets beter gekund. Echt slecht, zoals bij sommige Koreaanse merken is het geluid echter niet.

De zit is prima en goed in te stellen. Eigenlijk zijn de voorstoelen wel net even iets te kort en bieden ze te weinig steun. Daarnaast is het stuur niet naar je toe te halen. Een minpuntje.

Als je dan uiteindelijk zit, zie je dat het dashboard leuk is vormgegeven en zul je merken dat de ergonomie goed voor elkaar is. Alle knoppen zitten op de juiste plaats en de bediening gaat makkelijk. De kunststoffen ogen wat goedkoop en voelen wat hard aan, maar dat doet me niet zo heel veel. Het steekt immers verder prima in elkaar en het ontbreekt totaal aan piepjes en kraakjes.

De contactsleutel gaat om: De 2 rijdt erg prettig. Een goede mix tussen sportiviteit en comfort. Ook bij hogere snelheden is de auto nog redelijk stil en is de wegligging veilig en stevig. Er valt verder leuk te sturen met de Mazda 2, bij erg veel spelen wordt de achterkant soms ietsjes licht, maar wel makkelijk corrigeerbaar.

De motor is voldoende voor het Nederlandse verkeer. Hoger in de toeren is de 2 zelfs nog verrassend vlot. Hij pakt lekker op bij lage toerentallen en het vermogen blijft tot zo'n 5.000 toeren per minuut. Daarboven heeft het niet heel veel zin meer om te wachten met schakelen. Het schakelen gaat overigens echt super! Heel kort en precies, en niet te licht. Je voelt goed wat je doet, maar toch leg je de versnelling zó in. Daar ben ik echt erg tevreden mee.

Tenslotte het verbruik. Hou je je netjes aan de snelheid en schakel je tijdig op dan blijft het gemiddelde verbruik tussen de 5.0 en 6.0 liter op 100km liggen. Rij je veelvuldig 120+ dan loopt het wel vlot op richting de 7.0/7.5 liter per 100 kilometer.

Al met al mijn conclusie: De 2 is een fijne, comfortabele en sportief sturende auto met prima verbruikscijfers. Daarnaast is mij nog nooit enige rammel of kraakje opgevallen.

Pluspunten:
Prijs/Kwaliteit verhouding
Comfort/Wegligging op hogere snelheden
Verbruik
Degelijk
Uiterlijk

Minpunten:
Interieur niet volwassen uitstraling
Stoelen iets te kort naar mijn mening
Stuur niet naar je toe te halen
Stereo installatie kan iets beter

Zuinigheid

  • 16.800 km

Ik heb de afgelopen tijd het verbruik van de 2 wat nauwkeuriger in de gaten gehouden. Op de vorige tank reed ik gemiddeld 1:15,97. Een heel nette score. Ik heb me aardig aan de maximumsnelheid gehouden, waar je 120 mag rij ik dan ook 120 en geen 100. Daarnaast rijd ik redelijk wat stadsverkeer.

Al met al geen slechte score! Het gemiddelde verbruik staat nu op 5.9L/100km volgens mijn boordcomputer.

Wordt vervolgd

Ingeruild

  • 18.100 km

De 2 is inmiddels weer ingeruild. Door een verhuizing werd het ook interessanter om diesel te gaan rijden.

Ondanks de enorm fijne rijeigenschappen ben ik voor een ander merk en model gegaan. Het is een Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm geworden. Hierover ook een review!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren