Mazda 2 1.5 GT-M (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 1.5 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 41.000 km |
KM-stand laatst | 113.000 km |
Mijn 2e Mazda,,, een Mazda 2 1,5 GT-M,,.
- 44.000 km
In maart 2018 mijn '89 Classic Saab 900c, 199.000 km ingeruild voor een Mazda 2 1.5 GT-M bouwjaar mei 2013.
De Saab was nog prima, het was best moeilijk om er afscheid van te nemen; hij was in '89 nieuw gekocht door mijn vader en na zijn overlijden in 2004 door mij overgenomen met 45.000 km op de teller.
Ik bezit naast een Lotus Esprit Turbo SE van 1990 (als 2e eigenaar sinds 1993/25.000 km in bezit) ook sedert 2009 een Mazda RX-8 Renesis HP met 231 pk wankelmotor waarover ik zeer tevreden ben; vooral v.w.b. prestaties, wegligging en rijeigenschappen en vooral de "looks"; zie ook mijn Autoreview "MAZDA RX-8 RENESIS HP (2008)" met veel informatie.
Ik heb een auto nodig voor de hele winter en voor korte ritjes; dat is dus de Mazda 2 geworden; een minder alledaagse verschijning op de Ned. wegen, maar wel een echte "rijdersauto".
Ik heb hem nu een paar maanden; er al flink wat mee gereden, o.a. een ruim 1000 km rit naar Dld........het verbruik was daarbij 1:16.
Het is zoals ik na oriëntatie vooraf had verwacht en conform de typische Mazda "Zoom Zoom" filosofie een "mieters karretje"; stevig weggedrag, zeer goede wegligging, lekkere 4 cyl. (geen 3 of 2 cyl. turbo) motor 102 pk met een goed en soepel koppel.
Ik ben 1.90 mtr lang en zit er goed in..de rit naar Dld was zeer ontspannen.
Ik ben er erg mee in mijn nopjes en de Mazda 2 is binnenshuis een echte concurrent van mijn Wankel RX-8.
Ik heb de Mazda 2 inmiddels "opgeleukt" met wijzigingen en accessoires naar persoonlijke behoefte (alles zelf gedaan) zoals:
- aansluitstekker in frontspoiler voor een acculader
- dagrijverlichting
- achteruitrijsignalering, met sensoren gemonteerd op achter nummerplaat
- motorolie temperatuur meter (meetsonde in oliefilter "sandwitch-adapter").
- "GT-M line" logo's die op het type GT-M's van 2011 en 2012 zaten, maar niet op die van 2013.
Ik vind ze zo mooi dat ze er met alle geweld op moesten; ik heb ze gelukkig nog bij Mazda kunnen krijgen.
- Remschijven en -blokjes vervangen door schijven van Pagid-Dld (hofleverancier van o.a. Aston Martin) en Green Stuff ( low-dust) EBC remblokken. Deze combinatie remt fantastisch en de stofontwikkeling op de alu-velgen is nihil (25 tot 30% van die bij std. remblokken)
- De auto was std. niet voorzien van een reservewiel; tegen een prettige prijs een ongebruikt nw. exemplaar plus autokrik gekocht.
- Uitlijning laten controleren (was ok) en wielen laten balanceren. (doe ik altijd meteen bij een andere/ook "nieuwe" auto)
- Std. lampjes vervangen door led stadslichten, achteruitrij- en rem/achterlichten.
- Een beetje tegen mijn gewoonte in (toch) laten "Chip-tunen" bij VTune in Huizen........kosten € 250,- ; het koppel/vermogen zou van 133 Nm/102 pk naar 152 Nm/ 114 pk gaan. Dat vind ik wel de moeite waard; het is deze week gedaan; ik merkte direkt verschil; na ca. 200 km rijden zou e.e.a. "uitgekristalliseerd" moeten zijn; ik heb er alle vertrouwen in.
Ik had vooraf geen echte verwachtingen van VTune, echter na aankomst stelde ik vast dat de vestiging, werkplaats en personeel, vertrouwen en professionaliteit uitstraalt; zo te zien hebben zijn hun zaakjes goed voor elkaar; ik had er direkt een goed gevoel bij, werd voldoende in de werkzaamheden betrokken; ergo in ben echt in mij "nopjes" met mijn "PiggyBack" (tunekastje) van VTune met daarnaast beslist complimenten voor de eigenaar en medewerkers.
Ervaringsbericht betreffende de tuning,,,,,,,.
- 45.000 km
Nabericht over de recente tuning na een aantal ritten.
Ik heb de Mazda 2 gisteren nog eens flink op zijn staart getrapt.......
Tjonge, ik ben er echt blij mee en dat terwijl ik er eigenlijk eerst ietwat sceptisch tegenover stond.
Indien b.v. in de 3e versnelling vanaf 2500 tpm wordt opgetrokken en het gaspedaal langzaam volledig wordt ingetrapt dan is het vermogen (koppel) bij 3000 tot over de 4000 tpm zeer duidelijk toegenomen.
Ook in de overige versnellingen is sprake van toename van vermogen.
Ik moet gewoon vaststellen dat de beloofde koppel en vermogenswinst (min of meer / ik heb geen vermogensbank) is gerealiseerd........ik ben zeer content!
Zéér content met de licht getunde Mazda 2 1,5 GTM
- 48.000 km
Ik ben inmiddels een paar maanden verder en heb enkele 1000en km's afgelegd.
Ik ben heel blij met deze auto.......hij rijdt verrukkelijk; goede wegligging; stuurt haarscherp; goede remmen; weinig geluid; hij zit lekker en je hebt een goed zicht op het medeverkeer.
Ik merk dat ik vaak de Mazda RX-8 laat staan en dit heerlijke auto'tje neem.
De vorige eigenaar heeft kennelijk veelvuldig na "stops" zijn voet constant op het rempedaal laten rusten waardoor er zgn. "prints" van het remblokmateriaal op de remschijf worden afgezet welk leiden tot vervelende trillingen bij het remmen.
Ik heb daarom, zoals in een vorig bericht vermeld, vóór zelf nieuwe Pagid (Hella) remschijven gemonteerd in combinatie met EBC "green stuff" zgn. stofarme remblokken.
De geventileerde remschijven (1 paar) heb ik in de UK besteld en kostten franco huis €145,-; de keramische remblokjes zijn tamelijk duur omdat ze van de stofarme soort zijn......het scheelt enorm, de velgen worden veel minder snel vuil door remstof, ik schat dat de stofproductie nog maar plus minus 20% is van de vorige OEM Mazda remblokjes.
De kosten van de in de UK bestelde remblokjes bedroegen € 69,- vrij huis.
Deze kombinatie remt zeer goed en is volkomen trillingsvrij.
Deze Mazda 2 heeft 5 versnellingen en daardoor maakt de motor bij 120 kmh een forse 3.500 tpm, echter is toch betrekkelijk rustig qua geluid. In combinatie met de koppel en pk-toename door de tuning-box is het acceleratievermogen rond de 100-140 kmh fors, bijzonder soepel en dikwijls beter dan auto's met zwaardere motoren......ergo je kan dus goed meekomen op de linkerrijstrook en ook gemakkelijk bij rechts rijden het tempo opvoeren om vlot links te kunnen invoegen.
Bij een vlotte rijstijl is mijn brandstofverbruik gemiddel 1:15 (soms 1:16)......niet expliciet zuinig, echter voor mij alleszins tevredenstellend voor de getunde 114 pk 1,5 ltr motor
Steeds meer waardering,,,,.
- 58.000 km
...... voor deze verrukkelijk rijdende Mazda 2
Ik vind het model ook steeds mooier worden.....een kenmerk van een goed carrosserie design dat niet snel verveelt.
Ik heb er inmiddels (als gepensioneerde) sinds aanschaf een jaar geleden weer 17.000 km mee gereden en ben hem steeds meer gaan waarderen. Zo valt mij steeds weer op dat de stoelen ondanks mijn lengte van 190 cm heerlijk zitten, met prima zacht/stevige bekleding. Op slechte wegen hoor je nergens een rammeltje; dat heeft Mazda toch wel erg goed voor elkaar.
Het verbruik ligt inmiddels gemiddeld op 1ltr. per 15-16 km......e.e.a. is voor mij niet zo belangrijk, echter desalniettemin een leuke bijkomstigheid.
Ook over de "tuning" door "V-Tune" van 133 Nm/102 pk naar 152 Nm/ 114 pk ben ik elke rit weer in mijn nopjes........ik ben blij dat ik dit destijds heb laten doen tegen € 250,-......het is daardoor gewoon een hartstikke sportief karretje met zijn slechts 950 kg eigen gewicht met daarnaast een geweldige wegligging waardoor hij nauwelijks onderdoet voor meer potente en grotere auto's.
Per 1 mei komt mijn Mazda RX-8 Renesis HP weer uit de winterstalling en zal ik hem tot aan de winter hoofdzakelijk gebruiken en de Mazda2 maar af en toe.
Helaas heeft de 231 pk RX-8 (zie ook mijn Autoreview alhier onder Mazda RX-8) een benzineverbruik van 1 liter per 8,5-9 km, echter op jaarbasis is dat maar een paar honderd Euro meer aan benzinekosten, terwijl ik de RX-8 nieuw (30 km) heb gekocht tegen netto € 25.500,- i.p.v. de catalogusprijs toendertijd van € 57.200,- ........... het duurt dus 50 jaar voordat mijn "voordeel" aan hogere brandstofkosten is opgesoupeerd.
FF terug naar de Mazda 2.........echt een onbekende en minder beminde "beauty" in technisch opzicht en in de rijbeleving........heel jammer, maar prima, dan blijft hij een beetje minder alledaags zoals de vele bekende typen kleine auto's.
Richtingaanwijzer 3x knipperen ingebouwd,,,,.
- 60.100 km
Anders dan het nieuwste DJ-type (fabrieksaanduiding vanaf 2015) van de Mazda 2 had mijn DE-type (2010-2015) nog géén zgn "comfortschakelaar" op de richtingaanwijzers dwz 3x knipperen na 1x aantippen.
Dit is tegenwoordig een standaard voorziening op bijna elke auto.
Op mijn Mazda RX-8 HP heb ik hem wel en miste hem daarom steeds meer op mijn Mazda 2.
Ik kwam er gelukkig via een Duits Mazda 2 Forum achter dat je een modificatiesetje voor enkele tientjes optional bij Mazda kan kopen (is weinig bekend). Het aanbrengen is met de duidelijke inbouwhandleiding goed te doen als je een beetje handig bent.
Hij werkte meteen en ik ben er zéér mee in mijn nopjes.......prettig bij rotondes en rijstrook wisselen.
De Mazda 2 rijdt nog steeds heerlijk; ik moet mijzelf echt dwingen om hem in de zomer in principe niet steeds maar te gebruiken maar óók met de RX-8 te rijden, anders maak ik daar niet voldoende kilometers mee.
Op mijn Mazda 2 is verder onlangs nog in het kader van een fabrieksterugroepaktie de ontsteker (Takata) van de bijrijders airbag vervangen.......was in 10 minuten klaar.
Prettig vooruitzicht betr, levensduur en kwaliteit
- 62.300 km
De Duitse TÜV publiceert elk jaar statistieken over geconstateerde gebreken aan gekeurde auto's,
De Mazda 2 staat al een paar jaar bij de top-tien.........in de laatste statistiek bij keuring van 10-11 jaar oude auto's staat de Mazda 2 opnieuw op plaats 2 (Porsche op nr. 1).
De Golf staat op plaats 21, de Fiësta op plaats 23 en de Polo op plaats 52
DIY onderhoud
- 63.500 km
Ik heb vandaag zelf mijn remolie/koppelings pedaal vloeistof ververst/vervangen (dot 4), alsmede motorolie en versn. bak olie.
Auto opgekrikt en 4 veilige bokken onder de assen/draagdelen ; wielen er af werkt gemakkelijker.
Motorolie SAE 5W40 opnieuw vervangen inkl. motorolie filter. e.e.a. afgezogen via motorolie peilstok met een "Pela 6000 oil extractor/ vacuüm olie pomp".
Voor de versn. bak SAE 75W80 GL4 toegepast..... er gaat voor een kleine auto veel in; ca. 3,0 ltr.
De magnetische aftap plug van de versn. bak olie zag er zéér goed uit.......vertoonde slechts een héél dunne "stoffige/zwarte" aanslag (ca 1 micron -1/100 mm), afkomstig van normale slijtage.
Dat duidt er op dat de conditie van de gehele versn. bak perfekt is.....fijn zo......had ik ook wel een beetje verwacht bij deze Mazda 2.....bij terugschakeln pas ik altijd "double clutch" toe hetgeen de synchromeshes enorm ontziet.........ik denk dat deze verrukkelijk schakelende versn. bak bij goede behandeling meer dan 500.000 km mee gaat.
Bij 82,000 nieuwe Toyo banden gemonteerd / info hi
- 82.300 km
De Mazda 2 werd af fabriek met "Toyo Proxes R31" / 195x45x16 banden geleverd.
Aanvankelijk wilde ik deze bij vervanging niet meer toepassen, vnl. vanwege de slipgevoeligheid bij nat weer.
De levensduur (voor mij niet zo belangrijk) is echter behoorlijk goed.......na 80.000 km nog genoeg profiel voor zo'n extra 15.000 km; ondanks dat ik soms pittig rijd.
Helaas echter hadden alle 4 banden de laatste 2 jaar toenemend last van haarscheurtjes rondom; dwz. op de scheiding tussen loopvlak en bandwang; duidelijk minpunt.
Heb daar een tijd mee doorgereden echter begin dit jaar toch maar besloten om ze te vervangen.
Inmiddels kon ik van de Toyo's wel waarderen dat de band tamelijk stil is, soepel en (vooral) een velgrandbescherming heeft.
Dat laatste hebben weinig banden in deze maat waardoor mede daardoor besloten om toch weer deze Toyo's te nemen.
Besteld in januari.......levering werd 2x uitgesteld vanwege leverproblemen fabrikant.....oei, oei, moest tussendoor naar APK......gelukkig goedgekeurd (ook bij de RDW steekproef herkeuring) op de de haarscheurtjes.
Uiteindelijk werden de banden na 3 maanden levertijd om de auto gedaan.
Vermoedelijk is deze generatie Toyo Proxes "doorontwikkeld" want vergeleken met de "eerste montage" banden dd. 2012 zijn deze 2021 banden prettiger........verbetering bij nat weer nog niet vast kunnen stellen omdat het droog weer is.
V.wb. de Mazda 2 zelf........ben ik nog steeds heel erg in mijn nopjes met deze verrukkelijke rijdersauto.
Inmiddels 89,000 km en rijdt nog als nieuw,,,,.
- 89.000 km
De bij 82.000 km gemonteerde "Toyo Proxes R31" / 195x45x16 banden voldoen veel beter dan verwacht, zijn tamelijk stil en bij nat weer is de grip beduidend beter dan mijn vorige / eerste set identieke Toyo's. (82.000 km en nog profiel voor 20.000 km / helaas zijwand droogtescheurtjes)
De 2 1,5 GTM is nog steeds een hele fijne rijdersauto met een zeer goede wegligging, stevig geveerde, goede remmen,geweldige besturing en feilloos schakelmechanisme.
De 1,5 ltr motor draait graag van laag tot hoog......in mijn 3e versnelling kan ik vanaf 20 kmpu doortrekken tot 110-120 kmpu......en dan direct door naar zijn "5".
Echter ook bij laag toerental 1400-1700 tpm kan je gemakkelijk in zijn "5" cruisen en van daaruit optrekken naar zijn topsnelheid.
Zoals door mij specifiek van dit Mazda model verwacht nog steeds geen enkele reparatie gehad, geen roest na bijna 10 jaar....de servicebeurten doe ik zelf alsmede klein onderhoud zoals de uitgedroogde (voor)schokdemper bechermhoezen vervangen.
Ik ben van plan hem nog vele jaren te houden....ik denk dat hij gemakkelijk 300.000 km mee zal gaan.....helaas heb ik daar niet zo veel aan want ik ben inmiddels 79 jaar oud.
Een week geleden nog op en neer geweest naar het Sauerland / Dld; was een hele fijne rit in de bergen.
Dit type "DE" heeft 5 versnellingen in tegenstelling tot de nieuwste DJ etc.
Ogenschijnlijk een nadeel, echter valt mee, want het klimmen bij stijgingen gaat verrasseng goed in zijn "5" .
Verder bleek weer dat op de Autobahn bij ca. 120 km de "5" een versnelling is waarmede je zonodig gemakkelijk en snel in kan halen zonder terug te hoeven schakelen.........voor je het weet zit je op 140-150 kmpu.
Ook vanaf 90-100 kmpu is de acceleratie opmerkelijk stevig.
Gek, ik rij net zo graag in mijn 2 als in mijn Lotus Evora of Mazda RX-8 HP......werkelijk het is elke keer weer echt genieten........een "moordauto"!!!
Mazda 2 nog zeer waardevast na 4 jaar
- 94.000 km
Ik ben nog steeds erg ingenomen met mijn 1,5 ltr Mazda 2; zowel vwb rijeigenschappen als onderhoudskosten.
Heb ondertussen wat geld over en zo maar eens gekeken naar een gebruikte (vooral) CX3 of een CX30, echter ik moet dan zo veel bijbetalen bij inruil......heeft geen zin. Bovendien is mijn van 102 pk naar 114 pk gechipte motor zo heerlijk pittig; vooral de 3e versnelling is fantastisch; een CX5 is daarin niet sneller. Mooi is ook dat deze GT-M maar 950 kg weegt; de CX3 en CX30 zijn beduidend zwaarder (100 tot 400 kg); scheelt weer in wegenbelasting etc.
Ook geen gedoe met bandenspanningsmeters waarvan de batterijen leeg zijn of foutcodes geven. Heb ook nog eens gekeken wat voor precies dezelfde 1,5 GT-M met hogere km. stand van 77.000 km (bij mij in 2018 ca. 40.000 km) wordt gevraagd; met € 10.950 is dat precies dezelfde prijs als ik in maart 2018 moest betalen.
https://www.autowereld.nl/mazda/2/2-1-5-gt-m-37547887/details.html
Een tevredenstellende bijkomstigheid toch?
Navigatie en achteruit rij camera gemonteerd
- 99.000 km
De Mazda 2 bevalt nog steeds geweldig..........geen enkel mankement in de afgelopen periode.........verbruik bij pittig rijden 1: 15,5 tot 16.
Heb de bestaande radio cd speler vervangen door een goedkope (< €100,-) Chinese android navigatie / radio / achteruitrij camera unit.
Veel werk aan gehad, ik ben in electronica geen held; toch gelukt....ben er zeer tevreden mee.
Foto van de navigatie unit opgenomen in het bijbehorende foto bestand.
Zeer tevreden over werking navigatie en achteruitr
- 99.500 km
Heb geen spijt van al het werk om de navigatie en achteruitrijcamera etc. te monteren.
Ben er zeer tevreden over en het is mooi geïntegreerd in het dashboard; een verrijking van het interieur.
Ga mijn gedemonteerde radio-cd speler te koop aanbieden (o.a. MP).........
"Still going strong" met een nog altijd tevreden e
- 113.000 km
Alweer de nodige km's afgelegd met een paar maal een korte vakantie / 2 pers. in Duitsland en Engeland. Veel plezier gehad van mijn ingebouwde 10 inch navigatie. Wat schade gehad aan de li. voorbumper door paaltje raken op parkeerplaats. Heb het zelf gerepareerd / geplamuurd / gespoten; is niet zo goed als bij een echt plaatwerk bedrijf maar toch heel behoorlijk gelukt en niet duidelijk te zien. Enige tijd geleden tijdens APK ontdekt dat een rubber schokbreker hoes was ingescheurd.....is geen afkeurpunt, maar zat mij niet lekker ivm mogelijke voortijdig slijtage schokdemper plunjerstang.
Rechtervoorwiel arm losgemaakt en zelf een nieuwe hoes aangebracht.
Altijd een leuk / prettig gevoel als je zelf iets doet en het lukt.
De wegenbelasting is betrekkelijk laag; € 29,- per kwartaal (2024) regio Utrecht; de WA-verzekering idem ditto.
Mijn verbruik is (bij vlot rijden) nog steeds gemiddeld 1 ltr. per 15-16 km's.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.