Mazda 2 1.3hp Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 1.3hp Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 30.049 km |
KM-stand laatst | 92.778 km |
Wat vooraf ging..
In 2007 de overstap gemaakt van Nissan, met een korte uitstap naar VW, naar een Mazda. Het betrof een Mazda 626 2.0 DiTD uit 1999. Na 100.000 fijne km's (176.000km - 259.000km, is de wagen helaas economisch total loss gereden. Tijd voor iets nieuws dus. Gezien de km's die ik maakte, weer gekozen voor een diesel. Ditmaal weer een Mazda, namelijk de Mazda 3 met en 1.6 CiTD krachtbron.
Helaas na wat kleinigheidjes (bekende probleem met de lekkende verstuivers) en het maken van minder km's en de hoge wegenbelasting, hebben ons doen besluiten om over te gaan op een kleine benzine wagen.
Onze eerste keus was een Suzuki Swift (model 2005-2010), maar na wat showrooms te hebben bezocht en een proefritje te hebben gemaakt, was het het toch niet helemaal voor ons.
Suzuki Van Dorst Breda..
De keus werd helemaal gemakkelijk gemaakt toen we NIET serieus behandeld werden bij van Dorst in Breda én toen we hoorden wat Suzuki als inruil gaf voor onze nog goede 3! Blijkbaar zijn ze daar alleen geïnteresseerd in oudere mensen die met een zakje geld komen en zitten ze niet te wachten op een jong stel met wat vragen..
Een voorbeeldje over hoe men omging met een normale opmerking van mijn zijde(het betrof overigens een Swift uit '10 van €11.000):
Ik: 'Zonde van die deuk in de motorkap (want er zat een flinke deuk in)'
Verkoper: 'Het is ook geen nieuwe wagen meneer'..
En zo nog wat van die opmerkingen tussen neus en lippen door.. Tot slot wist hij vrij weinig van de wagen af, wat ik ook wel een misser vond..
Dus maar eens bij Mazda Rotel in Breda gaan kijken..
Hier stonden aardig wat wagens uitgestald en we zagen al snel een aantal 2's staan. Dat we daar niet eerder hadden gekeken! Meteen een proefrit gemaakt en wat een verschil. De 2 voelde veel degelijker aan (afwerking en rij-gedrag/comfort) en binnen 2 gesprekken met een goede inruil was de koop rond!
Ruim 7.000 km en een vakantie verder
- 37.933 km
Inmiddels hebben we ruim 8.000 km met de 2 mogen rijden en zijn we tot dusver nog erg tevreden over het rijgedrag, comfort en uiterlijk. Het verbruik is iets hoger dan verwacht, maar valt nog steeds erg mee, met een gemiddelde verbruik van 1 op 14.7.
De voor- en nadelen die we tot nu toe hebben ondervonden op een rijtje:
Voordelen
- Ruim (kregen zonder teveel moeite alles voor de vakantie mee wat voorheen ook in de 3 ging)
- Comfortabel, maar toch sportief
- Pittige motor (zeker in combinatie met het lage gewicht)
Nadelen
- Soms toch ook weer iets te strak afgeveerd
- Zitvlak stoelen iets te kort (en ik ben 'maar' 1.80m), waardoor je op de lange afstand wat sneller last van je benen krijgt..
- Digitale benzinemeter 1: Deze gaat al redelijk snel knipperen (als het laatste blokje nog nieteens weg is begint de E al te knipperen, erg storend om dat continue in je hooghoek te zien) dat er getankt moet worden en de computer geeft dan aan dat er nog zeker 70-80 km mee gereden kan worden.
- Digitale benzinemeter 2: Wanneer de boardcomputer aangeeft dat er nog maar 0 km gereden kan worden (tank icoontje knippert nu ook), gaat er niet meer in dan 32 liter, terwijl Mazda opgeeft dat de tankinhoud 42 liter bedraagt. Een reserve van 10 liter vind ik persoonlijk wel erg veel.
Weer wat kilometertjes erbij
- 41.448 km
Inmiddels weer 2 maanden verder en ruim 3000 km erbij op de teller.
De wagen bevalt nog erg goed en er valt nog niets aan te merken na ruim 10.000 km.
Er komt sinds gisteren wel een rateltje uit het dashboard. Dit stopt wanneer de ventilatoren uit worden gezet, dus het moest daar iets mee te maken hebben.
Via ene Mazda 2 forum kwam ik al snel achter het euvel; door een te open luchtinlaat, kunne er blaadjes in de pollenfilter komen. Blijkbaar is hier ene modificatie voor, maar bij mij lagen er inderdaad behoorlijk wat blaadjes tegen het pollenfilter aan. na het verwijderen van deze blaadjes en schoonspuiten van het pollenfilter tot dusver geen geratel meer gehoord!
Over een week gaat de 2 ons weer naar Italia brengen voor een 2-weekse vakantie. Echter deze keer zal hij voornamelijk stil gaan staan, omdat het een strandvakantie betreft. De vakantie van 8 weken terug was in Toscana waar hij heel wat op- en afdalingen heeft moeten bedwingen. Uiteraard zonder mokken!
20.000 km verder..
- 50.986 km
Inmiddels ook de tweede vakantie naar Italia (September) met de bepakte 2 gedaan. In Duitsland maar eens E10 benzine geprobeerd en dit ging zonder problemen. Een vriend van me had wel het idee dat zijn Peug 307 niet helemaal lekker reed op de E10, maar zoals gezegd met de Maz geen probleem.
De eerste beurt is ook geweest en de kosten vielen mij reuze mee! €420,- voor de grote beurt is erg schappelijk.
Er zijn nog wel een tweetal puntjes die even gemeld moeten worden, maar die zichzelf weer hebben opgelost, dus meer als puntjes kan ik ze niet noemen:
- Geratel uit dashboard is op miraculeuze wijze weer verdwenen. Ik denk in samenhang met het vervangen van de interieur filters, maar zeker weten doe ik het niet. Dus dat is opgelost!
- Net na de vakantie kwam er wat geratel bij het rechter voorwiel vandaan. garage na laten kijken, maar konden het zo snel niet vinden. Na het plaatsen van winterbanden is het geluid als sneeuw voor de zon verdwenen. ook opgelost dus.
Zoals je al hebt kunnen lezen, heb ik nu winterbanden onder de 2 liggen. Aangezien ik een hekel heb aan zwarte stalen velgen, heb ik gekozen voor een 15" GTM lichtmetalen setje van Mazda zelf. Staat de 2 vele malen beter!
Op naar de volgende 20.000 km! Volgend jaar weer 3 maal naar het buitenland. Dus we gaan het zien!
APK, kleine beurt en vakantie achter de rug
- 66.000 km
Het wordt misschien ene beetje saai, maar er valt ruim 15.000 km later niet veel te zeggen.. Inmiddels is de auto voor de eerste keur gekeurd (en uiteraard niets op aan te merken door de keurmeester), heeft hij een kleine beurt ondergaan en zijn we er weer mee naar Italia gereden..
Tijdens de vakantie (waaronder ook stukjes 160km/h in DE) was het gemiddelde verbruik zo'n 1 op 15. Helemaal niet slecht voor een B segment wagen!
Na ruim 35.000 km in een jaar tijd, kan ik niets anders zeggen dan dat we nog steeds vol lof zijn over de 2!
Vakantie en grote beurt achter de rug..
- 89.477 km
Sinds de laatste update alweer twee maal naar Italia geweest met de 2. Inmiddels heeft hij ons al 5 maal naar Italia gebracht in de 2,5 jaar dat we hem bezitten. En allemaal zonder enige problemen!
Vlak voor een weekje Italia (tweede week van juni) de 2 maar eens voor een beurt naar de garage gebracht. Ditmaal voor een grote beurt en iets duurder dan normaal (€733,-) door een versleten stuurkogel (+ uitlijning) en een tweetal nieuwe Dunlop bandjes. Dus in principe viel de grote beurt an-sig weer mee!
Op vakantie ook weer goed gehouden. Met 32 graden merk je wel dat de airco wat van je vermogen afknabbelt. Met 86pk houdt het niet gigantisch over in de bergen. Maar, achja, daar heb je in NL niet zo'n last van..
Ik heb verder helaas niet zoveel te melden. Hij tikt bijna de 90.000km aan en er zijn tot op heden geen noemenswaardige dingen geconstateerd. Hij doet wat hij moet doen, en dat is starten en rijden onder elke omstandigheid!
Op naar de 100.0000km!
Ik houd sinds het begin het verbruik bij en dat ligt over de afgelopen 60.000km gemiddeld op 14km/l, dus helemala niet slecht voor een B-segmenter!
Tijd van afscheid nemen
- 92.778 km
Na bijna 2,5 jaar en ruim 60.000 km, hebben we besloten om toch maar weer voor een grotere wagen te gaan. Na wat rondkijken kwamen we al snel bij een volwaardige opvolger uit: een Mazda 6 2.0 S-VT Touring uit 2008. Een proefritje gemaakt en even met de dealer gesproken en de koop was rond.
In de 2 weken dat we moesten wachten voor de omruil, hebben we het er wel meer dan eens over gehad of het wel zo verstandig is, want de 2 heeft ons nooit laten staan en koste ons niet meer dan het jaarlijkse reguliere onderhoud!
Tijdens de inruil daarom ook echt met een brok in de keel de sleutels afgegeven. Gelukkig was dit vrij snel vergeten nadat we in de 6 zaten. Schakelen, sturen en bediening gaat als vanouds, lekker direct en met veel gevoel op zijn 'Mazdas'..
Al met al kijken we zeer tevreden terug op de afgelopen 2,5 jaar en hopen dat de volgende eigenaar er net zoveel plezier aan zal beleven als de 2 ons heeft gegeven!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.