Mazda 2 1.3hp BiFuel Navigator GT (2012)

autoreview

Mazda 2 1.3hp BiFuel Navigator GT (2012)

Signalement

Uitvoering2 1.3hp BiFuel Navigator GT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst61.800 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 2 BiFuel Navigator GT

  • 9.500 km

Na ruim 6 jaar, naar volle tevredenheid, een Seat Ibiza 1.4 16V te hebben gereden was ik toe aan wat anders. Omdat ik ruim 20.000 km woon/werk verkeer maak zijn we gaan kijken naar een zuinige, voordelige 2e auto. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een Mazda 2 BiFuel met een af-fabriek LPG installatie.

Ik heb een Mazda 1.3 84pk BiFuel Navigator GT uitvoering (5 deurs) in de kleur Crystal While Pearl Mica. Deze uitvoering bevat:
- Climate control
- Ingebouwde TomTom radio/navigatie met stuurbediening en iPod aansluiting
- Rondom elektrische ramen
- Verwarmde voorstoelen
- Elektrische/verwarmde buitenspiegels
- Mistlichten
- Spoiler
- Donker getinte achterramen
- Lederen sportstuur
- 16" gunmetal velgen
- ESP/traction control
- etc

Al met al een heel complete uitvoering. Ik miste echter de cruise control en dus heb ik deze er als optie bij genomen.

Interieur:
Het hele interieur zit degelijk in elkaar en ziet er, naar mijn mening, erg goed uit. De stoelen zitten prima en geven voldoende steun. Omdat de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar is hebben ook lange mensen veel hoofdruimte. De radio/cd/navigatie werkt i.c.m. de 4 speaker erg goed. Een nadeel is dat de radio alleen een iPod/iPhone aansluiting heeft in het dashboard kastje. Heb je dus een ander merk telefoon/mp3 speler dan moet je deze middels de aux aansluiting aan de voorkant van de radio aansluiten. Het is erg jammer dat deze radio (TomTom) geen bluetooth audio streaming heeft. Een ander nadeel is de erg beroerde kwaliteit van de ingebouwde carkit. Tijdens het bellen hoor je continue allerlei telefoon geluiden door je gesprek. Het merk telefoon maakt daarbij niets uit. Getest met iPhone 3G, iPhone 4 en Samsung S3. Ik heb nu een goedkope losse carkit aan de zonneklep zitten en deze werkt prima.

De climate control werkt goed en kan het ook op erg warme dagen prima aan. Ook is de stoelverwarming erg lekker in de koude maanden.

Rijden:
De Mazda 2 is lekker stil en ligt als een blok op de weg. Hij stuurt erg direct en voelt aan als een kart. De goede wegligging komt mede door de harde vering/demping. Door de 16" velgen met Toyo banden wordt dit effect nog meer versterkt. Deze banden zijn gemaakt voor sportieve prestaties en niet voor comfort. Wat mij betreft had het wel iets minder stug mogen zijn.

Het rijden op LPG gaat verder ongemerkt. De auto start altijd op benzine. Afhankelijk van de temperatuur en het toerental schakelt de auto over op gas. Met een koude motor betekent dit dat je gemiddeld zo'n 500 a 900 meter op benzine rijdt. Start je de motor als deze al warm is dan schakelt de auto bijna onmiddellijk over op gas. Deze overschakeling merk je totaal niet. Je moet echt naar het ledje kijken om te zien of je op benzine of gas rijdt. Ook merk je geen verschil in vermogen.

De versnellingsbak zit perfect binnen handbereik en schakelt lekker direct. De versnellingen zijn lang waardoor je ook op de autobaan met een relatief laag toerental kunt rijden. Een nadeel hiervan is dat je snel terug moet schakelen naar de 1e versnelling als je net iets te langzaam rijdt.
Stationair maakt de Mazda 2 weinig toeren (600 / 650). Bij het wegrijden moet je dus voldoende gas geven anders slaat hij snel af. Zelf heb ik hier totaal geen probleem mee maar mijn partner vindt het soms nog wel eens lastig.

Met de, door de dealer, achteraf ingebouwde cruise control (John Gold) ben ik erg blij. Ik heb op veel auto's cruise control gehad en dit is wel zo'n beetje de beste. Erg handig zijn de 3 voorkeuze snelheden die je zelf kunt programmeren. Bij aflevering vond ik de cruise control erg agressief ingrijpen. Bij het inschakelen van de cruise control versnelde hij eerst nog 4km om daarna af te zakken naar de ingestelde snelheid. Op internet vond ik de handleiding waarin ook de vele afstel mogelijkheden beschreven stonden. Mijn dealer heeft, na aandringen van mijn kant, de cruise control opnieuw 'ingeleerd' en nu werkt deze perfect!

Verbruik:
Voor de aanschaf heb ik een aantal reviews over deze auto gelezen op o.a. Autoweek. Daaruit bleek dat een gemiddelde van 1:14 haalbaar moest zijn. Omdat ik een rustige rijder ben, ben ik er vanuit gegaan dat ik dit ook zou halen. In de praktijk blijkt dit ook het geval. Mijn gemiddelde verbruik op LPG ligt zo rond de 1:15 (minimum 1:13, maximum 1:16.1). Hierbij moet ik wel opmerken dat ik vrijwel altijd de cruise control gebruik en dat ik dagelijks ongeveer 85km op 80km wegen rijd. Wat me wel is opgevallen is dat het verbruik bij hogere snelheden (130+) erg snel omhoog gaat.

Zoals ook in alle andere reviews is te lezen is de meter van de gastank waardeloos. De 4 groene leds die de vulling van de tank voorstellen zijn na 200-275 al uit terwijl je 400+ km op 1 tank kunt rijden. De meter is leuk ter indicatie maar zelf rijd ik altijd op de dagteller.
De aansluiting voor de LPG tank zit netjes verwerkt achter het benzine klepje. Als gevolg daarvan moet je voor het tanken een adapter op de LPG aansluiting draaien. Bij levering van de auto krijg je 3 verschillende adapters (voor de verschillende systemen in Europa).


Onderhoudskosten:
Na aanschaf van de auto las ik wat verontrustende berichten over het stellen van de kleppen van de BiFuel uitvoering. Bij navraag bij de dealer bleek dat de kleppen inderdaad niet 'harder' zijn dan die van de benzine uitvoering. Elke onderhoudsbeurt wordt de klepspeling gemeten en indien nodig gecorrigeerd. Mochten de kleppen gesteld moeten worden dan is dit een arbeidsintensief klusje dat +/- 300 a 400 euro kost. Mijn dealer heeft meerdere 2's rijden op LPG en had er, tot nu toe, nog nooit één hoeven te stellen. Er werd mij verteld dat e.e.a. ook erg afhankelijk is van je rijstijl.
Op internet had ik ondertussen al veel gelezen over klepsmeerssystemen. Het leek de dealer geen verkeerde keus om zo'n systeem in te bouwen. Dit kon echter niet bij de dealer zelf gebeuren dus dat heb ik laten doen bij een LPG specialist. Het systeem dat ik heb laten inbouwen voegt de vloeistof per cilinder toe (afhankelijk van de hoeveelheid ingespoten LPG). Of het helpt weet ik uiteraard nog niet maar ik hoop dat ik hiermee het stellen van kleppen (langer) uit kan stellen.

Conclusie:
De Mazda 2 is een erg fijne auto om mee te rijden. Je kunt er zonder problemen met het hele gezin (4 personen) mee op pad.

Pluspunten:
- Zuinig
- Zeer complete uitrusting
- Goede prijs/kwaliteit verhouding
- Uiterlijk
- Rijeigenschappen

Minpunten:
- Geen regelbaar interval op ruitenwisser
- Slechte carkit, geen A2DP bluetooth profile

Eerste beurt

  • 21.361 km

De auto rijdt nog altijd prima. Ik ben er erg tevreden over. Meestal haal ik een verbruik tussen de 1:15 en 1:16. Erg netjes op LPG!

De auto heeft inmiddels ook de eerste beurt gehad (20.000km). Ik heb de dealer gevraagd even te kijken naar de bedrading van de binnenverlichting (lampje in het plafond). Op oneffen wegdek rammelt de bedrading tegen het plafond. Dit is opgelost. Verder zijn er geen dingen bij de beurt geconstateerd.

Bij de beurt is ook de klepspeling gemeten. Het rapport heb ik ingezien en alle kleppen hadden exact dezelfde speling (0.30mm). Dit is precies in het midden tussen min/max. Volgens de dealer werkt het klepsmeersysteem, dat ik heb laten inbouwen, dus prima.

Grote beurt

  • 40.950 km

De auto heeft deze week de 40.000 km beurt gehad. Er waren geen bijzonderheden. Ook de klepspeling is gemeten. Deze was helemaal in orde. Volgens de dealer ben ik een van de weinigen waarbij de kleppen nog nooit gesteld zijn. De klep speling is nagenoeg vergelijkbaar met een nieuwe auto af-fabriek.

De problemen die ik had met de carkit zijn verholpen met een software update van het TomTom systeem. Bji een van de laatste software updates is ook de software van de communicatie en GPS module bijgewerkt. Hiermee is ook het probleem verholpen.

Het verbruik is nog steeds 1:15.

Inmiddels heb ik ook de zomerbanden weer gemonteerd. In het begin vond ik zomerbanden vrij stug. Na weer een paar maanden op winterbanden te hebben gereden kom ik tot de conclusie dat de zomerbanden toch wel erg fijn rijden. Ze zijn dan misschien iets minder comfortabel maar wat hebben ze toch een goede wegligging! Met deze banden lijkt de auto wel een kart.

60.000 km beurt

  • 61.800 km

De auto is voor de 60.000 km beurt geweest. Tevens is de 1e APK uitgevoerd. Er waren geen bijzonderheden. Kleppen zijn tot nu toe nog niet bijgesteld. De auto bevalt nog steeds uitstekend.

Het verbruik blijft stabiel op 1:15 op LPG.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.