Mazda 2 1.5 GT-M (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 1.5 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 57.057 km |
KM-stand laatst | 97.000 km |
Sportieve kleine gezinswagen
- 63.400 km
Omdat onze Clio slechts 3 deuren had, niet over airco beschikte en niet zo comfortabel was over langere afstanden (veel motorgeluid bij autowegsnelheden) toch maar besloten om in 2018 (net voor de zomer) uit te kijken naar een andere wagen, liefst eentje met wat meer pit en dus ook beschikkend over 5 deuren en airco.Na enig zoekwerk op internet bij een Mazda-dealer deze 1.5 Sport-versie gevonden : import vanuit Duitsland met volledige historie erbij en ondanks zijn 10 jarige ouderdom nog in perfecte staat met alle gewenste opties.Enkel de koppeling bleek bij de proefrit aan vervanging toe te zijn maar dit werd door de dealer perfect opgelost (nieuwe koppeling en drukgroep werden geinstalleerd 2 dagen na de proefrit en garantie van 1 jaar gekregen).
Ten opzichte van de Clio (waarvoor we nog een zeer mooie inruilprijs kregen ondanks het feit dat hij al 16 jaar oud was maar wel in perfecte staat) op alle vlakken een vooruitgang : pittige motor (1500 cc Sportuitvoering met 103 pk), automatische airco, verwarmde voorzetels, radio/CD, thuiskomertje enz.
De wagen wordt voornamelijk gebruikt door mijn echtgenote maar doet nu ook (na mijn recent pensioen) dienst als gezinswagentje en ik moet zeggen : ik rij er zelf ook héél graag mee.Tot nu toe nog geen problemen mee gehad - enkel het benzineverbruik is wat aan de hogere kant (gemiddeld tot nu toe tussen 8.2 en 8.5 lit/100km) maar dit is deels te verklaren door de hoofdzakelijk korte afstanden die er meestal mee worden gereden.Wij hebben er alleszins geen probleem mee aangezien voor de rest het onderhoud niet te prijzig zal lijken te worden (distributie is met een ketting dus die moeten we in principe al niet meer vervangen in de toekomst).
Op de planning staan nog wel het laten installeren van een trekhaak (vnl. voor transport van fietsen) evenals het monteren van parkeersensoren (vermoedelijk inclusief een achteruitrijcamera) zodat parkeren nog wat makkelijk lukt zonder veel risico op carrosserieschade.
Wordt vervolgd!
Update juni 2019
- 63.000 km
Even een kleine update : sinds de aankoop van deze wagen (nu bijna een jaartje geleden) ongeveer 6000 km gereden.Vorige week een (horizontaal) afneembare trekhaak laten installeren (kosten : 582 euro) zodat we deze zomer onze fietsen kunnen vervoeren (fietsendrager op trekhaak) en bij gelegenheid al eens een aanhangwagentje kunnen aanhaken indien nodig.
Tot op heden géén problemen ondervonden ; het enige dat ik kan melden is dat de ruitenwisserbladen (nieuw geplaatst door Mazda-dealer een maandje na aankoop en dit wegens strepen trekken op de voorruit) nog wel steeds goed wissen maar sinds enkele maanden wel behoorlijk veel lawaai maken (vooral bij beginnen wissen als de voorruit nog niet héél nat is zoals bij begin van een lichte regenbui) - die zullen we dan ook binnenkort toch nog maar eens terug vervangen (misschien eens een ander merk van wissers uitproberen?Bosch ???).
Na de zomer zullen we ook nog parkeersensoren + parkeercamera laten installeren en dit bij Roland Regeer ("parkeersensoreninbouwen.nl") in Putten (vorige week heeft bij op mijn MX5 parkeersensoren geinstalleerd en dat was super goed, super snel en tegen zéér redelijke prijs (249 euro) uitgevoerd (4 op kleur gespoten sensoren met verborgen pieper waarvan de geluidsintensiteit kan worden aangepast) - een echte aanrader!
Qua rijeigenschappen zijn we nog steeds zéér tevreden over onze Mazda 2 - hij wordt nu als gezinswagentje gebruikt (we hebben sinds een half jaartje nog een Mazda MX5 NC 1.8 Niseko erbij gekocht van hetzelfde bouwjaar als onze 2 (2008) en in dezelfde kleur (Zilvergrijs metallic) en dit vooral voor toerritjes in de weekends met de Flanders MX5 Club waarvan we sinds begin 2019 lid zijn geworden.
Update 29-9-2022
- 82.000 km
Intussen zitten we weeral een paar jaartjes verder en kan ik zeggen dat het wagentje zich kranig heeft gehouden.Wat is er intussen aan gebeurd qua onderhoud buiten het jaarlijkse nazicht en de gebruikelijke olieverversing?Eigenlijk niet zo veel : enkele maanden geleden is de batterij (nog steeds het originele exemplaar, zo bleek...) vervangen door een nieuwe (Varta) wegens startproblemen.Kostprijs : €50...dat viel mee!!!Verder een lekke band gehad links achter - bleek een leeglopend ventiel te zijn.Toch ineens de 2 achterbanden laten vervangen door nieuwe exemplaren vermits de jaarlijkse technische controle eraan zat te komen en het niet duidelijk was of het profiel nog voldoende zou zijn om deze controle nog te kunnen passeren zonder opmerkingen.Ook omwille van de veiligheid dus dan maar ineens gekozen voor vervanging (Goodyear i.p.v. de Nexen-exemplaren die er eerst op zaten en die nog steeds op de voorwielen zitten).Voor de rest eigenlijk geen andere problemen tegengekomen dus eigenlijk alleen tanken en rijden.De teller staat inmiddels op 82.000 km (dus nog steeds niet zoveel voor een wagen van inmiddels 14 jaar oud) .Bij het laatste bezoek aan de garage voor het jaarlijkse onderhoud werd ons enkel gemeld dat volgend jaar de remblokken zullen vervangen dienen te worden maar ook dat valt uiteraard onder het normale onderhoud.Verbruik zit algemeen rond de 7,7 à 7,8 lit/100km wat uiteraard niet extreem zuinig is maar voor ons aanvaardbaar gezien het beperkte aantal km dat we per jaar rijden.Op lange trajecten (snelweg-kilometers) durft dit een beetje zakken (tot ongeveer 7,4 lit./100km) maar lager hebben we het nog niet gekregen ondanks een eerder bezadigde rijstijl.De ruitenwissers heb ik intussen al een tweetal jaren geleden zelf vervangen door Bosch-exemplaren maar ook deze bleven een schrapend geluid geven op de voorruit - na het bekijken van enkele Youtube-filmpjes heb ik dit euvel grotendeels kunnen oplossen door de ruitenwisserarmen lichtjes bij te plooien zodat de hoek die de ruitenwisserbladen aannemen ten opzichte van de ruit lichtjes is veranderd.Dit heeft geholpen en het hobbelende/krassende geluid is hiermee zo goed als volledig verdwenen!Regelmatig schoonmaken van de ruitenwisserbladen en ze af en toe eens insmeren met WD40 heeft ook nog wat verder geholpen om deze klachten te verhelpen.Men zegge het voort!
Bijna groot probleem!
- 96.000 km
We zijn intussen alweer 14000km verder en eigenlijk niet zoveel te melden behalve het volgende dingetje waar we toch wel van kunnen zeggen dat we ternauwernood aan een kleine ramp zijn ontsnapt!
Wat is er dan gebeurd? Ongeveer op 92000km hadden zowel mijn echtgenote vastgesteld dat er sinds enkele dagen een wat irriterend, wat piepend geluidje te horen was ergens achterin de wagen - het leek erop alsof de hoedenplank niet helemaal goed zat bevestigd en dat deze door inklemming een vervelend geluid produceerde tijdens het rijden (zelfs bij stapvoets rijden).Ik heb zelf de positie van de hoedenplank gecheckt en vond daar niets ongewoons terug.Tweede verdachte leek mij vervolgens het slot van de achterklep : had dit misschien wat speling en veroorzaakte dit geluid? Na smering hiervan echter nog steeds geen beterschap...
Tot ik er achter kwam dat bij indrukken van de achterkant van de wagen (dus bij zeer licht inveren) het geluid was op te wekken.Mijn vermoeden ging op dat moment dan ook uit naar de achtervering (schokdempers of spiraalveren).Dezelfde dag nog dan ook direct de Mazdadealer opgezocht.Daar werd ik na 10 minuutjes al bij de wagen geroepen door de hoofdmecanicien met de vraag of ik nog ver moest rijden terug naar huis? Naar waarheid vertelde ik de brave man dat dit maar ongeveer een 5-tal km rijden was.Zijn antwoord was : dan ga ik u toch een vervangwagen meegeven want deze wagen is momenteel levensgevaarlijk aangezien de rechter achterschokdemper bijna niet meer vastzit aangezien er enkele schroeven door roest zijn afgebroken en de demper aldus nog maar met 1 schroef vastzit aan de carrosserie...Het op- en afrijden van een verkeersdrempel zou dus in principe al kunnen volstaan hebben om alles te laten afbreken...En dan te bedenken dat we 3 dagen later een rit van +/- 200km met 4 volwassenen aan boord hadden ingepland...dus net op tijd de dans ontsprongen!
De 2 achterschokdempers zijn dan de dag nadien vervangen geworden en alles gelukkig weer terug OK met de wagen!
Ik mag er echter niet aan denken wat er had kunnen gebeuren wanneer ik niet op tijd naar de garage was gereden!
Volgens de garagist had men dit nog nooit tegengekomen en waren ze er dan ook zelf van geschrokken aangezien de wagen zelf nog in zeer goede staat verkeert en zeker niet onderhevig is aan roestschade...
Intussen zijn we weeral een paar duizend km verder en zijn we het voorval alweer bijna vergeten maar toch...een mens moet soms al eens wat geluk hebben bij een (bijna-)ongeluk!
Update
- 97.000 km
In voorbereiding van de jaarlijkse technische controle (het Belgische equivalent voor de Nederlandse APK) preventief de 2 voorbanden laten vervangen in juni 2024 (waren stilaan aan het einde van hun levensloop gekomen - de voorste 2 banden werden een goed jaar geleden al vervangen wegens een gevalletje van onderweg (gelukkig vlakbij huis...) een lekke band achteraan gekregen links achter.Ook deze banden hadden al hun beste tijd gehad en werden toen dan ook maar meteen vervangen door nieuwe exemplaren (Goodyear).
Bij de technische controle bleek dat het kogelgewricht van de stuurinrichting rechts vooraan versleten was en diende vervangen te worden - hierdoor dus een voorlopige afkeur met de verplichting dit euvel te laten herstellen binnen de 14 dagen.Deze reparatie werd uitgevoerd bij onze vaste Mazda-dealer en nadien dan ook zonder problemen door de herkeuring gekomen.
Een maandje of 2 later stond het jaarlijkse onderhoud op het programma ; naast de gewone onderhoudsbeurt werd er ook vastgesteld dat één of andere ophangingsas nogal veel speling vertoonde (met als gevolg een licht bonkend geluid bij rijden op slecht wegdek).Deze werd dan ook gelijk vervangen samen met de V-riem (deze vertoonde blijkbaar ook al redelijk wat slijtagesporen).Kortom : momenteel is onze 2 weer helemaal in orde en (hopelijk) klaar voor weer wat probleemloze kilometers!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.