Maserati Coupé Cambiocorsa (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Coupé Cambiocorsa |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Waarom niet?
- 132.000 km
Hierbij een korte review van 9 jaar rijden met de Maserati 4200 Coupe Cambiocorsa
Waarom niet?
Herinner me nog de keer dat ik de Maserati 3200 zag rijden, wat een schoonheid vond ik dat. Maar goed, dat soort auto's lagen nieuw buiten bereik dus bleef het bij waarderende blikken. Maar na jaren had de afschrijving zijn werk gedaan en was het eigenlijk meer de vraag "waarom niet?"
Franco Kwintsheul
De aanschaf van zo'n complex stuk techniek vind ik vertrouwen belangrijk en Franco is een begrip in Maserati-land. Hij zou er net één binnenkrijgen die hij eerder zelf had geïmporteerd en beloofde me dat dit een heel goed exemplaar was. Dat bleek, in de 6 maanden garantieperiode was er niks te herstellen. Tijdens een bezoek aan de fabriek in Modena, vroeg ik de rondleider of hij Franco wellicht kent. " he's a very good mechanic" was zijn antwoord.
De Cambiocorsa
Ik vind dat je techniek in het perspectief van de tijd, begin jaren 2000, moet zien. Ferrari leverde dit als F1 schakeling voor dat extra beetje Schumacher gevoel en destijds was het state of the art. De overgrote meerderheid van de coupes is hier ook mee geleverd.
Voor mij draagt die bak bij aan de algehele beleving van de auto. Zodra je het slot ontgrendelt, gaat de F1-pomp zoemend aan het werk om het systeem onder druk te zetten, en als je een versnelling inschakelt, hoor je het mechaniek zijn werk doen. Dat kan tegenwoordig sneller en soepeler, maar ja, een quartz-horloge loopt ook beter dan een mechanisch horloge, dat moet je niet vergelijken.
Het best werkt alles als er een beetje snelheid is op de snelweg. Dan gaat het in de stand Sport snel en vlekkeloos.
De bak kan automatisch schakelen, maar die stand gebruik ik niet. De bak heeft dan de neiging snel op te schakelen, maar dat gaat samen met veel slip in de koppeling en dat vermijd ik heel consequent.
Bij aflevering werd gezegd kruipend file-verkeer te mijden, dan rijd je feitelijk met een slippende koppeling en daar is dat systeem duidelijk niet in zijn element. Uitgaande van slijtagepercentage bij aanschaf en nu, zou de koppeling 100.000km meegaan. Weet ook een praktijkervaring die meer dan 100.000 met de platen heeft gedaan, maar verhalen over het vervangen na 25.000 kilometer zijn ook bekend. Het slijtagepercentage kan een dealer uitlezen en dat is bij aanschaf iets dat aandacht verdient.
Comfort
De stoelen zitten ook op lange ritten prima is gebleken en het gemak waarmee je, als het verkeer het toelaat, cruist tussen de 200 en de 250, is geweldig. Op de Autobahn en de snelweg rijd ik standaard in Sport vanwege het snellere schakelen. De Sportstand regelt ook dat de demping stugger is en het stabiliteitsprogramma later ingrijpt.
De auto is vier-persoons. Je kunt er met 2 volwassenen en 2 kinderen prima in en met een beetje goede wil voor een kort ritje ook met 4 volwassenen.
Verbruik
1 op 7 is echt het laagste verbruik dat je in alle redelijkheid kunt halen. Ga je langere stukken hard op de Autobahn: 1 op 5. Als brandstof wordt euro 98 geadviseerd en dat doe ik er ook in. Er is een Autoweek rollenbanktest van een Ferrrari 430 die ca 50 pk inlevert door tanken van euro 95. Het blok is in de basis gelijk aan het blok van de Ferrari 430 (F136 / M138 blok). Of je dat hier ook zou merken in de praktijk, weet ik niet, maar het gaat ook om het gevoel dat hij in optimale conditie is.
Onderhoudskosten
In ieder topic over een Maserati, zijn er altijd een aantal posts met goedbedoelde waarschuwingen voor de enorme onderhoudskosten.
Om een concreet beeld bij die kosten te geven, een overzicht van wat ik heb uitgegeven aan onderhoud de afgelopen 9 jaar / 22.000km.
Vlak voor de auto werd ingeruild had hij een grote onderhoudsbeurt gehad en was hij voorzien van 4 nieuwe Michelin Pilot Sports. Auto gaat 1 keer per jaar voor onderhoud terug en tot zover vind ik het meevallen. De auto heeft elke 10.000 een onderhoudsbeurt nodig en wat er dan op het programma staat, is afhankelijk van de kilometerstand. Komend jaar staat er weer een grotere onderhoudsbeurt op het programma.
2012 aanschaf
2013 kleine beurt apk 350
2014 apk 100
2015 kleine beurt apk 300
2016 apk 100
2017 grote beurt remblokken achter 1750
2018 kleine beurt apk 350
2019 kleine beurt apk airco-onderhoud 600
2020 kleine beurt remvloeistof nieuwe ac-compressor 1950
2021 kleine beurt apk handrem 700
Met dit kostenoverzicht rond ik de review af. Mis je nog onderwerpen, kun je dat aangeven in de comments.
Groet
8000 km verder met twee roadtrips
- 160.000 km
Inmiddels staat de kilometerteller over de 160.000, dus 8000 kilometer verder. Eerst even een kostenupdate:
2022 kleine beurt apk fusee-hoezen 680
2023 onderhoudsbeurt apk achterbanden vervangen 990
2024 apk
De achterbanden hebben het dus ruim 30.000 kilometer uitgehouden want er waren vlak voor ik m aanschafte 4 nieuwe Pilot Sports onder gezet.
Waardering voor Franco
Stel, je maakt een afspraak voor een beurt, apk en huurauto en als de dealer je auto ziet en opmerkt dat er maar 600 kilometer mee is gereden, zegt, laten we alleen de apk doen, dan kijken we er zo gelijk naar en melden we hem gelijk af, dan kunt u erop wachten. Dat meedenken waardeer ik zeer.
Zo gezegd, zo gedaan. Blijkt hij in een steekproef te vallen en is vervolgens zonder opmerkingen nogmaals goedgekeurd.
Ten opzichte van de laatste review heb ik zo'n 8000 kilometer gereden, voornamelijk tijdens twee roadtrips naar Modena en omstreken.
Een geweldige belevenis waar de auto echt in zijn element is, daar is hij voor bedoeld. Lange stukken op de Autobahn, stukken door de bergen en weer door op de snelweg. Regelmatig stoppen, met de benzine valt het nog mee, wel altijd V-Power of BP Ultimate, want als er een keer gesprint kan worden, wil je wel dat alles er uit komt.
Stop vooral om wat te drinken. Bekerhouders zijn hetzij vergeten of zouden het interieurontwerp te veel ontsieren. Hoe dan ook, ze zijn er niet en je moet dus dubbel genieten, van de auto en van de espresso's langs de route.
En zo onderweg maak je ook leuke dingen mee. Zo waren we onderweg naar een bekende balsamico maker in Modena, rijdt er een tijdje een auto achter ons en als we stoppen spreekt hij ons aan. Mooie auto, dank u wel. Blijkt de projectleider te zijn geweest van de ontwikkeling van onze Coupe. Hij nodigde ons uit om naar zijn werkkamer thuis te komen en daar vond je bijvoorbeeld een motorblok van een Ferrari, lamp van een Diablo en nog meer leuks. Hij had voor alle grote merken gewerkt. Een erg leuke en onverwachte ontmoeting. (Foto)
Ook hebben we bij Maserati een persoonlijke rondleiding gekregen door de fabriek waar de MC20 werd/wordt geassembleerd en een officiële uitdraai gekregen van de geboorte en samenstelling van onze auto. (Foto)
Jammer dat het er het afgelopen jaar niet van is gekomen, maar als de gelegenheid er is, gaan we weer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Maserati Coupé Quattroporte 4.2 V8 / Executive / ZF transmission / Seat ventilation / Schuifdak / GRIGIO NUVULARI!
- 2007
- 111.691 km

Maserati Coupé 4.2 V8 390PK Cambiocorsa Yountimer
- 2002
- 42.713 km

Maserati Coupé 4.2 Cambiocorsa | Youngtimer | Navigatie | Automaat| Ferrari motor | Uniek!
- 2005
- 157.221 km