Lynk & Co 01 (2022)

autoreview

Lynk & Co 01 (2022)

Signalement

Uitvoering01
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst15.500 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto Opgehaald en eerste 2000KM

  • 2.000 km

Nadat ik de afgelopen 7 jaar met veel plezier een mercedes B-klasse diesel heb gereden werd het tijd voor wat anders. De afgelopen 2 jaar in verband met Corona slechts 15.000 Km gereden dus het was wel duur om die auto voor de deur te laten staan.

Al sinds de aankondiging van Lynk & Co ben ik geinteresseerd geweest en half januari dus eindelijk de stap genomen om de auto te bestellen.
Zoals veel mensen aangeven is het nogal rommelig bij de klantenservice. Na 2 weken maar eens even gebeld ik kreeg te horen dat ik over 2 weken een mail zou krijgen om de auto te bestellen. Helaas geen bericht en nogmaals gebeld, nu was er opeens vertraging en zou het half april worden. Opeens toch half februari een bericht dat ik de auto zou kunnen bestellen... en inderdaad kort daarna ben ik gebeld en begin maart kon ik de auto al ophalen.

De eerste 2000 KM:
Ik heb de auto nu 5 weken in bezit en heb er tot nu toe geen spijt van. De auto rijd echt heerlijk, en is super zuinig. De beloofde 69KM volledig elektrisch is haalbaar als het boven de 12 tot 15 graden komt en als je niet te hard rijdt.
Gemiddeld zie ik via de app over 2000 KM nu 2.4 Liter op 100 KM heb gereden wat ik zeer acceptabel vind.
De actieve hulpmiddelen en snelwegassistent werken best goed, en het fijne is dat er niet voor alles een waarschuwingspiepje is.

Wat kan er beter:
Je merkt aan alles in de auto dat de software flink in ontwikkeling is en het dus niet vlekkeloos werkt.
-Bij het instappen moet je altijd de radio opnieuw aanzetten.
-Je instellingen en het inloggen in de auto duurt even en soms wordt je uitgelogd uit de auto zodat je opnieuw moet inloggen.
-Na 3 weken werkt de oplader die je in het normale stopcontact steekt niet meer goed. hij stopt regelmatig en gaat de lader in storing. Laden aan de laadpaal gaat wel goed.

Het verhuren van de auto:
Waarin deze auto dus stappen zou moeten zetten is dat je de auto kan verhuren aan andere mensen die lid zijn van het Lynk platform. Dit kan je als je de auto hebt zelf bepalen of je dit wil toestaan. Ik heb dit gedaan en de auto tot nu toe 1 keer gedaan. Het was maar goed dat ik thuis was want de huurder kon met de app de auto niet van slot halen en dus ook niet wegrijden. Uiteindelijk heb ik dus de sleutel mee moeten geven aan de huurder wat niet de bedoeling zou moeten zijn.
Persoonlijk vind ik het dus wel jammer dat de functionaliteit eigenlijk niet werkt zoals het bedoeld is. Heb dit aangegeven bij de klantenservice en die gaven aan dat dit een bekend probleem is. Tevens hebben ze met een app update de auto delen functionaliteit gemarkeerd als een BETA versie.

Al met al tevreden... maar is nog wel wat te verbeteren.

15000 KM Update en pech

  • 15.500 km

Het is alweer even geleden sinds de laatste update dus tijd voor een nieuwe en er is een hoop gebeurd.

VAKANTIE:
Afgelopen zomer hebben we een heerlijke 4 weken door Frankrijk, Italie en Nederland gereisd. De auto is echt supercomfortabel en ook met een aanhangwagen van 1200 kilo achter de auto heeft hij geen enkele moeite. Als de accu's leeg zijn dan merk je wel dat het verbruik omhoog gaat maar ik heb de functie accu sparen voor later gebruikt zodat bijvoorbeeld op de betaalweg bij de poortjes en in de file de auto volledig elektrisch kon rijden. Gemiddelde tijdens de vakantie met een aanhangwagen erachter was toch 7 tot 8 Liter per 100KM, wat ik zelf erg schappelijk vind.

ERVARING TOT CA 15.000 KM:
Weinig tot geen problemen gehad, het enige dat je merkt is dat de software van de auto soms niet lekker werkt en op de achtergrond herstart maar alles functioneert wel. Enige wat niet werkt is de draadloze carplay, dit werkt enkel de eerste keer dat je je telefoon aanmeldt. Als je hem daarna via de kabel aan de auto koppelt werkt draadloze carplay daarna niet meer. En de reden voor het koppelen via de kabel is omdat de draadloze oplader in de middenconsole heel langzaam de telefoon (iphone) oplaad.

1E KEER PECH:
Zoals gezegd was de eerste 15K probleemloos, maar 3 weken geleden was ik een dag in Belgie en helaas bij vertrek wilde ik de auto starten en gaf hij aan "een moment we starten uw auto" en toen werd alles zwart.
Lynk pechservice gebeld en werd gelijk doorgezet naar de belgische lynk collega's die pechhulp hebben laten komen (duurder ongeveer een uurtje voor die er was). Helaas konden ze helemaal niets met de auto waarna hij afgesleept is naar de volvo garage in Hechtel-Eksel.
Na nog 2 keer zelf bellen met Lynk heb ik uiteindelijk een huurauto gekregen en ben ik terug naar huis gegaan.
Volgende dag heeft Lynk 3 keer gebeld om te vragen wat er gebeurd was maar ze wisten nog niet wat er mis was met de auto.
Hierna 3 dagen niets meer gehoord dus na zelf 3 keer bellen en 1,5 week later stond de auto weer klaar en het enige wat achteraf kapot bleek te zijn was de startaccu.
Omdat ik een belgische huurauto had gekregen moest ik helaas wel de auto weer op gaan halen in Belgie en konden ze hem niet bij mij terug brengen. Uiteindelijk hebben ze hier wel een vergoeding in de vorm van vrije kilometers en benzinevergoeding tegenover gezet, maar dit staat haaks tegenover de "onbezorgde mobiliteit" die ze beloven.
Communicatie met Lynk is zwaar onder de maat, en het liefst laten ze je zelf bellen met andere Lynk landen zodat ze het zelf intern niet hoeven te regelen.

CONCLUSIE:
De auto is echt een mooi product maar dan hoop ik voor iedereen dat je een probleemloze versie hebt. Er zit een stevige marketing machine achter dit product waar het geld naartoe lijkt te gaan.
Huidige klanten wordt weinig tot geen service geboden, en als je een simpel probleem hebt wordt je in principe nooit teruggebeld en moet je het dus eigenlijk lekker zelf uitzoeken of je abonnement opzeggen.

Met het verhogen van de prijs zijn ze er dan wel weer als de kippen bij, en als je daar een klacht over indient geven ze inderdaad aan dat ze je snappen maar er niks aan kunnen doen en dat ze nog steeds een scherpe prijs hebben (wat op zich wel waar is).
na deze conclusie plaats ik betrouwbaarheid van 3 terug naar 2 sterren

3,5
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens