Lynk & Co 01 (2022) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | 01 |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 2.500 km |
Eerste week met Lynk & Co
- 530 km
Ophaal ervaring
Ik mocht mijn 01 halverwege december 22 ophalen bij de afleverlocatie in Diemen waar de auto buiten in de vriezende kou mij op stond te wachten.
Na het overhandigen van mijn rijbewijs werd ik door een vriendelijke medewerker in een kwartiertje wegwijs gemaakt, ondertussen deed de verwarming zijn werk en kort daarna kon ik wegrijden. Den Haag heb ik in de standaard hybride instellingen volgens mij bijna op de accu gehaald.
Ik had al een ANWB pasje om op te laden, dus eenmaal thuis gekomen gelijk aan de laadpaal proberen te hangen. Helaas zat er een kapje op de plug van de auto die heel stevig vast zat. Het lukte niet om er aan te draaien en om de boel niet te slopen ben ik maar even de handleiding ingedoken. Uiteindelijk moest het kapje er afgeschoven worden, heel simpel maar het zit er wel strak op vanuit de fabriek.
Overigens is voor Hagenaren (en Hagenezen) ANWB niet het beste pasje aangezien alle laadpalen hier van Ecotap lijken te zijn. ANWB kost 41 cent per KWh +BTW terwijl het bij Ecotap 33 cent per KWh kost, inc BTW.
De auto
De auto rijdt heerlijk, is voldoende snel en best mooi afgewerkt van binnen. De elektronica is echter vrij langzaam. Instappen en wegrijden duurt toch wel een halve minuut, de entertainment console in het midden is dan aan het verbinden met internet en de gebruiker aan het laden en Apple Carplay moet dan nog opstarten. Als dat eenmaal gebeurd is werkt alles soepel vooral in combinatie met Siri.
De auto zou niet mijn eerste keuze zijn: ik houd niet van SUV’s, het design komt vrij fel over en de auto is echt heel hoog. Eenmaal binnen is het echter mooi afgewerkt, de stoelen zijn uitstekend en het is opvallend stil. Voor het huidige maandbedrag, in combinatie met de geboden flexibiliteit is het echter rationeel een verstandige keuze als je hybride wilt rijden voor rond de 500 euro per maand.
De eerste langere rit
Ondertussen hebben we een rit van 600km met het gezin achter de rug en de auto ook een keer in Duitsland opgeladen. Het verbruik ligt rond de 5.2/100 in hybride stand. Ik had gehoopt dat de auto op de snelweg de accu zou sparen maar dat gebeurde niet. Er zit een optie om dat aan te zetten maar in mijn auto is die niet beschikbaar. Daar moet ik nog eens goed naar kijken.
Gedurende de reis is de entertainment op de proef gesteld door de 4G van mijn telefoon via de hotspot van de auto te delen, Carplay te gebruiken, muziek af te spelen en een ipad van stroom en voldoende internet bandbreedte te voorzien voor YouTube en Roblox. Handig zijn de USB A en C punten voor en achterin. Dit werkte allemaal perfect. Het glazen dak was ook een succes.
De ingebouwde navigatie is van Here, zoals ook gebruikelijk in Duitse auto’s, en deze werkt ook goed. Bijkomend voordeel is dat de kaart op het scherm achter het stuur wordt geprojecteerd. Hierdoor ben je wel je custom display (Classic met bronze randjes in mijn geval) even kwijt en zit veel informatie net weer ergens anders. Het grote scherm in het midden kan trouwens uitgezet worden door de “Play” knop een paar seconden ingedrukt te houden. Met name in het donker kan dat fijn zijn.
Ik blijk de versie van eind 2022 te hebben ontvangen, met o.a. 360 gr achteruit camera, dubbel glas voor en nog wat andere verbeteringen en wat mij betreft komt het over als een degelijke auto waar de enige zwakke schakel in de responsiveness van de entertainment interface zit. De normale knoppen om een auto te besturen zitten verder precies waar je verwacht en wat ook erg handig is, is dat je verwarming op afstand met de app aangezet kan worden als de auto aan een laadpaal gekoppeld is.
Ik had meerdere malen geprobeerd een 01 te huren maar dat is nooit gelukt. Van mijn kant zal ik de gloednieuwe auto ook niet direct te huur zetten, maar misschien over een tijdje wel.
Al met al een fijne hybride auto met een fijn flexibel contract wat misschien de echte innovatie is.
Eerste maand met Lynk & Co
- 1.000 km
We zijn bijna een maand verder en de auto bevalt ondertussen uitstekend. Naarmate het warmer wordt is de elektrische range ook aan het toenemen, momenteel rond de 70km per lading.
Overigens rij ik bijna exclusief elektrisch, alleen lange ritten op de snelweg zijn met de benzinemotor. De app geeft dat ook netjes aan, 80% elektrisch gereden. Over de app gesproken, die zit prima in elkaar nu en werkt betrouwbaar. De software van het grote entertainment scherm is eigenlijk gewoon te langzaam om gebruik van de te maken, Apple CarPlay werkt gelukkig wel goed en snel genoeg.
Ik heb een paar keer oplaadproblemen gehad, het lijkt aan de palen te liggen die soms een storing hebben. Toch blij dat het hybride is.
Er staan nu 3 01's direct in mijn buurt en 3 op kantoor, en ik heb een kennis die er ook een heeft. Origineel is het dus niet maar volgens mij is de 01 juist een prima auto voor mensen die er niet veel om geven. Geen status merk, geen uitgesproken karakter, wel een fijne ruime hybride.
3 maanden met Lynk & co - en inlevering
- 2.500 km
Heerlijk 3 maanden gereden, niets mis met de auto behalve misschien de langzame electronica. Het is niet alleen de entertainment maar ook de parkeer camera’s en sensoren die vaak iets te laat reageren.
Gezien de weinige km die ik gereden heb en het feit dat het een tweede auto is voor ons hebben we besloten deze weer in te leveren na 3 maanden.
De auto is opgehaald door een Volvo dealer met een vrachtauto, goed onderzocht en akkoord bevonden.
Deelauto lenen van Lynk & co
- 2.500 km
Ik dacht dus handig een Link & co te huren voor een dag, de prijs is schappelijk met €60 plus een beetje benzine.
Helaas kon mijn telefoon (een recente telefoon die gewoon werkt met alles via Bluetooth) geen bluetooth verbinding tot stand brengen met de auto. In navolging van andere bedrijven is dit bedrijf ook niet telefonisch beschikbaar dus na 10 minuten proberen heb ik iets anders moeten doen (auto van vrouw lenen) en wat later aangekomen op de afspraak.
Goed idee, niet goed uitgewerkt dus ik stop met Link & co als deelauto.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.