Lynk & Co 01 (2021) #10

autoreview

Lynk & Co 01 (2020)
Lynk & Co 01 (2020)Lynk & Co 01 (2020)Lynk & Co 01 (2020)Lynk & Co 01 (2020)Lynk & Co 01 (2020)Lynk & Co 01 (2020)Lynk & Co 01Lynk & Co 01Lynk & Co 01Lynk & Co 01 (2020)Lynk & Co 01 (2020)Lynk & Co 01 (2020)Lynk & Co 01 (2020)Lynk & Co 01 (2020)

Signalement

Uitvoering01
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst18.000 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heel veel auto voor het geld!

  • 10.000 km

Na zo'n 10.000 km met de 01 is het wel eens tijd voor een review.

Waarom de Lynk? Als voornaamste auto in het gezin rijden we een Model 3, en het liefst hadden we een tweede BEV erbij nu ook de kinderen in huis hun rijbewijs hebben en vaker op pad gaan. Qua ruimte en prijs viel ons het aanbod nog tegen. Vervolgens gekeken naar een plug-in in de private lease, aangezien veel ritten met de tweede auto toch redelijk in de buurt blijven. En met een dak vol zonnepanelen is het toch gunstig om die ritten op stroom te kunnen afleggen. In de vergelijking pakte de Lynk erg goed uit, met een elektrische actieradius van 72km. Technisch gelijk aan een XC40, maar veel goedkoper (toen 500 euro per maand, dat wordt nu 550 euro), veel beter uitgerust en echt een heel stuk ruimer. Probeer voor zulke maandlasten maar eens iets vergelijkbaars te vinden. De omstandigheid dat we er niet meteen voor jaren aan vast zitten gaf uiteindelijk de doorslag.

De Lynk rijdt echt uitstekend, stabiel en snel. Met 260pk totaal kom je natuurlijk nooit wat tekort. De werkelijke electrische range is bij ons meestal zo'n 65km uit een 17 kWh accu, dat is netjes voor een dikke SUV. Op benzine (in hybride stand) valt het verbruik ons ook mee, vaak zitten we rond de 1 op 15.

Het interieur is keurig, met uitstekende stoelen en een ruime achterbank. Alles is top afgewerkt. Mooi panoramadak, en een solide geluidsinstallatie (die wordt regelmatig op de proef gesteld).

Er vallen wat kleine dingen tegen, waar Geely wat ons betreft echt iets aan zou moeten doen. In de eerste plaats windgeruis aan de bestuurderskant, dat is op de snelweg behoorlijk irritant. Net als de adaptieve cruise control, die soms ver vooruit kijkt en meteen vol in de ankers gaat. Op een lege snelweg in de nacht is de snelwegassistent dan wel weer fijn, dan blijft de Lynk keurig binnen de lijnen. Je hoeft alleen je vingers op het stuur te laten rusten om het systeem actief te houden (handiger dan in de Tesla). En de vering is naar onze smaal soms wat (te) stevig, zeker op kleine drempels, als gevolg van de grote velgmaat.

Ook is het oppassen met afwijkende belijning, of het van baan verwisselen. Als je dat doet zonder duidelijk richting aan te geven stuurt de Lynk erg heftig tegen. Dat is soms echt even schrikken.

Andere dingen? Nou, het - op zich complete - infotainmentgedeelte verdient nog wel wat aandacht. Ik heb nog steeds moeite met alle menu's en verstopte instellingen. Zeker naast een Model 3 valt op hoe onhandig dit systeem in elkaar zit. Aan de app heb je ook weinig, dat kan tegenwoordig echt een heel stuk beter. Wij lenen de Lynk niet uit aan derden, dus de vele problemen die mensen daarmee ondervinden gaan aan ons voorbij. Als dat een USP moet zijn, dan is daar ook stevig werk aan de winkel. Sowieso zijn de voorwaarden die Lynk hanteert wat apart. Uitlenen mag alleen aan mensen met drie jaar rijbewijs en met de app via Lynk (anders ben je niet verzekerd!). Tzt toch eens checken hoe dat zit met 18-jarige thuiswonende kinderen, telefonisch zeggen ze dat dat wel mag. Ook de schaderegeling vergt wat studie (gelukkig nog niet nodig gehad).

De kilometerbeperking van Lynk is voor ons wel een dingetje. De wagen is bij ons populairder dan vooraf gedacht. Met de 1250 km per maand redden wij het niet, en 15 cent per km extra telt dan stevig aan.

Lynk ingeleverd

  • 18.000 km

Na ruim een jaar met veel plezier in de 01 te hebben gereden hebben we nu toch maar besloten om het abonnement op te zeggen. Niet zozeer vanwege klachten over de auto (die hebben we niet, anders dan al eerder gemeld), maar vanwege de kids en de kilometers. Met drie thuiswonende kinderen met rijbewijs is het toch onhandig dat ze niet in de Lynk mogen rijden (allemaal minder dan drie jaar hun rijbewijs...). Zij reden tot nu toe met onze andere auto's, en natuurlijk het liefst met de Tesla. En zelfs met alleen de beide ouders als chauffeur vliegen de kilometers op de Lynk. Met na een jaar 18.000 km op de teller zat we al ruim boven het toegestane aantal vrije kilometers, en moeten we al bijbetalen (inmiddels 16 ct per meer gereden kilometer). Toch jammer. Als Lynk wat meer mogelijkheden had geboden (een grotere km-bundel, iedereen met een rijbewijs...) hadden we de 01 gehouden. De prijs-kwaliteitverhouding blijft uitstekend.

Heel even overwogen om een gebruikte 01 te kopen. Kennelijk gaan deze na een jaar massaal in de verkoop, in plaats van opnieuw te worden verhuurd. Bijna 40k voor een jaar oude 01 vonden wij nog best een bedrag. Dat was de koopprijs voor een hele nieuwe, toen we een jaar terug het abonnement afsloten. En het blijft de vraag wat de afschrijving dan zal zijn, toch een gok met een 'nieuw' Chinees merk. Als abonnement/huur durven we dat wel aan, maar om te kopen is een ander verhaal.

We hebben de Lynk uiteindelijk vervangen door een tweede Model 3, meteen na de prijsverlagingen bij Tesla. Geschatte levertijd 6-8 weken, waar zie je dat nog? Weliswaar een heel ander soort auto, dus daar moest even over worden nagedacht (toch weer een SUV? een plugin? een model Y?), maar uiteindelijk rijdt de hele familie toch het liefst met de lage Tesla.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.