Lotus Elise 111 R (2005)

autoreview

Lotus Elise
Lotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus EliseLotus Elise RLotus Elise RLotus Elise RLotus Elise RLotus Elise RLotus Elise - interieurLotus Elise - interieur

Signalement

UitvoeringElise 111 R
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Speedster versus Elise

Sinds 2012 heb ik een Lotus Elise 111r als hobby auto, een linksgestuurde met touring pack. Mijn Speedster kon ik inruilen bij een specialist in Lotus en Noble. Ik heb gereden met een 111 en met de 111s, nou je merkt wel verschillen. Niet alleen tussen de rover en Toyota motoren, maar ook tussen de lotus en speedster.
Eerlijk is eerlijk, de Speedster is mooier dan de meeste Elises, afhankelijk van de kleur. Mijn Elise is donkergrijs met idem velgen en dat staat hem stoer, zeker ook met de meegesproken frontlip spoiler en de zwart leren bekleding. De Speedster is hoekiger en erg mooi. Als er geen Elise S2 was had ik hem zeker niet weggedaan voor het model van de S1. Ik wilde meer vermogen en ging daarom voor de 1.8 Toyota motor, die ook in de exige ligt (bron: Wikipedia). Hij is dan ook sneller dan de speedster. Qua wegligging merk ik niet zoveel verschil, de Lotus is beter gebalanceerd maar glijdt eerder weg over de vooras, dat schijnt te liggen aan de velgen/banden voor.
Er is mij verteld door de expert dat de speedster gebaseerd is op de S1, waarschijnlijk zit daar het verschil n brouwkwaliteit, de Lotus zit mooier en beter in elkaar, het voelt solider aan, schakelt beter en...is comfortabeler. De airco doet natuurlijk ook veel maar hij is stiller bij lage toeren en meer een cruiser.... Tot de nokkenas verdraaiing erin komt, dan gaat hij als de brandweer, om bang van te worden.
Problemen: de speedster kreeg problemen met de startonderbreker waarvoor hij 2x bij de dealer geweest is (let op of de dealer verstand heeft van de speedster), verder een wiellager en remblokken voor.....tering die zijn duur via Opel.
De Lotus: kachelweerstand kapot waardoor hij afgekeurd werd, dure reparatie ivm arbeidsloon. Verder probleemloos. Oh ja, er moest een nieuwe afstandsbediening komen voor de centrale vergrendeling, bij Van Kooi geweest, aan te raden. Jongens met passie en verstand van Lotus.
Ik kan me voorstellen dat iemand gek is op de speedster en de lotus laat staan... En andersom. Er is daarin geen goed of fout.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.