Lexus UX 300e Electric Executive (2020)

autoreview

Lexus UX 300e Electric Executive (2020)

Signalement

UitvoeringUX 300e Electric Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf104 km
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Boven verwachting

  • 2.500 km

Sinds anderhalve maand ben ik in het bezit van de UX300e, nu met 2500 km op de teller. Na eerder gereden te hebben in diverse hybrids zoals een IS300h, Prius III, Golf GTE en Corolla 2.0 hybrid nu voor het eerst een EV. En ook mijn eerste crossover. Even slikken voor een fan van een goede wegligging en echt motorgeluid (rij o.a. een Boxster S, TT en een Harley). Ik ben dan ook vrij kritisch op een auto. Rijden doen ze allemaal wel maar word je er ook echt blij van? :)

Een andere reden waarom ik serieus over een EV getwijfeld heb is de nog altijd beperkte range. Eerder reed ik 40000-50000 km per jaar en dan is een EV echt ontoereikend. Maar nu ik door Corona en baanwissel meer ben gaan thuiswerken en we ook een benzineauto hebben staan voor o.a. vakanties, wilde ik de zakelijke kilometers met een EV proberen.

En dan is de UX300e misschien niet een voor de hand liggende keus. Relatief duur (mijn Executive uitvoering kostte in 2020 nieuw €63K) in combinatie met een range van in werkelijkheid ongeveer 250km. Wat mij tijdens de proefrit overtuigde was dat dit model naar mijn mening wel echt een beleving heeft, in tegenstelling tot alle suffe plastic 13 in een dozijn EV's van Koreaanse of Duitse concurrenten. En de Taycan was helaas geen optie :)
En wat ook meehielp was een mooie aanbieding op een 2020 Executive model (metallic zwart met bruin leren bekleding). Daarom ervoor gekozen om de Corolla 2.0 hybrid na iets minder dan 2 jaar en 46000 km in te leveren en (weer) voor een Lexus te gaan.
Update: ik zie in een ander artikel op Autoweek dat alle uitvoeringen van UX300e sinds augustus 2021 ruim € 11.000 goedkoper zijn geworden, vanaf € 40K, de Executive is nu nieuw € 52K. Dat scheelt dus behoorlijk en maakt dat de auto m.i. best veel waarde biedt voor zijn geld biedt.

1. Rijeigenschappen
Boven verwachting. De 'normale' UX250h vond ik niet zo spannend qua rijeigenschappen, maar de UX300e is echt iets heel anders. Natuurlijk rijdt elektrisch ontzettend comfortabel en stil, maar de UX heeft gevoelsmatig een veel lager zwaartepunt dan je bij een crossover verwacht. Het scheuren over rotondes, zoals met de Corolla kon is wel echt voorbij, maar de rust die je bij optrekken (heel soepel en 0 geluid) en op de snelweg (als een blok op de weg) hebt is het wel waard. 0-100 doet hij in 7,5 seconden, maar dat voelt langzamer doordat het optrekken heel soepel verloopt. De tussensprintjes gaan wel echt met een 'schok' en dan merk je ineens wel dat je 204pk op de voorwielen hebt.
+ Rijeigenschappen prima, 'voor een elektrische crossover dan...'

2. Ruimte
Onder verwachting: voorin prima, de achterbank is minder. Nu zit ik altijd alleen in de auto (want zakelijk), maar de achterbank zou niet comfortabel op lange stukken zijn wanneer je, zoals ik, langer dan 1.90 bent. De kofferbak is wat groter dan bij de UX250h maar met 367 liter nog steeds niet super groot. Met 4 volwassenen een week naar Spanje is dus (los van de range) niet echt een optie met deze auto, maar wanneer je de auto zakelijk of niet voor grote vakanties gebruikt is de kofferbak natuurlijk prima. Er ligt bij mij toch hooguit een boodschappentas en een laadkabel in. Een mountainbike zonder voorwiel gaat net (met de bank plat).
- Valt tegen wanneer je de auto als volwaardige gezinsauto wilt gebruiken.

3. Uiterlijk
Is natuurlijk smaak, maar ben er niet 100% van overtuigd. Van voren vind ik hem echt heel mooi met de strakke LED's en bekende Lexus grille, van achteren m.i. een gemiste kans door de wielkappen van zwart plastic te maken en niet mee te spuiten met de carrosserie. Ook de doorlopende LED-lijn van de achterlichten zaait twijfel: overdag ziet dat er niet echt aansprekend uit, in het donker wat strakker. Maar gelukkig heb ik nog wel de 18 inch velgen op deze versie en dat gaat, 17 inch vind ik onder de UX echt niet mooi.
+ Tja, in ieder geval niet 'standaard', niet lelijk maar vanwege bepaalde stijlkeuzes niet de mooiste Lexus die er is.

4. Uitrusting en opties
De uitrusting daarentegen vind ik echt zeer boven verwachting! Ook smaak, maar de kwaliteit en beleving zijn echt hoog. Alleen al als je het stuur vast pakt voelt het gewoon super. Het interieur bestaat uit mooie materialen, perfecte afwerking en helemaal naar de bestuurder gedraaid. Waar het exterieur een beetje twijfelachtig is overtuigt het echt fantastische interieur en dat 'maakt' echt deze auto.

De Executive editie heeft echt uitstekende leren stoelen (zetels). En waar ik het meest van verbaasd ben: de climate control is bijna niet meer nodig. De climate control kost ongeveer 10% range en dat is waarom bij EV's vaak wordt afgeraden om deze veel te gebruiken. Echter, omdat de auto automatische stoelverwarming en -koeling heeft (ook achter), een automatische luchtontvochtiger en stuurverwarming (allemaal dingen waarvan je vooraf denkt: waarom heb ik dit nodig?) kun hiermee zonder de climate control aan te zetten eigenlijk bijna alles af.

Verder:
- Camera's rondom én van boven die leuk zijn maar niet per sé nodig want kom op, het is geen vrachtwagen.
- Alle moderne rijdersopties zitten erin, die ik overigens niet op hoge snelheid gebruik. Zelf kijk je verder vooruit dan een ACC.
- Mooi, een head up display.
- En: iets simpels dat ik altijd overbodig vond als een knopje voor het automatisch openen van de kofferbak wordt ineens heel handig, wanneer je de kofferbak een paar keer per dag moet openen om de laadkabel eruit te pakken.
- Android/Apple Carplay werken prima met een mooi dual screen op het 11 inch display en maken de standaard navi van Lexus wel totaal overbodig.
- De achteruitrijcamera geeft bij nat weer nog steeds slecht beeld. Dit was al zo sinds de IS300h (2013) en nu dus nog niet opgelost, terwijl andere merken de camera gewoon achter een klepje hebben. Misser.
- Lexus foefje: het opbergvak van de middelconsole kun je vanaf beide voorstoelen openen (wie denkt hieraan).
- Nog 1 bijzondere die ik niet had verwacht: het touchpad. Vooraf door diverse mensen gewaarschuwd dat dit niet lekker werkt maar het tegendeel is waar. Je kunt de gevoeligheid instellen en je kunt hiermee 'blind' navigeren op de functies in het grote scherm (11 inch). Daarnaast gelukkig nog fysieke knoppen voor zaken die je tijdens het rijden nodig hebt zoals climate control, stoelverwarming en volume. Na 1 dag ben je eraan gewend en wil je nooit meer een touchscreen. In mijn Porsche ben ik tijdens het rijden op het touchscreen aan het zoeken naar het knopje voor navigatie en zitten er vingerafdrukken op het scherm, waardeloos. Een touchscreen 'hoort' gewoon niet in een auto waarin je blind bepaalde functies wilt kunnen bedienen, maar helaas lijken alle andere merken in deze onlogische trend mee te gaan.
+ Veel bijzonder goede opties
+ Zeer hoge afwerking en mooie beleving

Van het EV-rijden op zich kun je verder van alles vinden. Irritant dat je altijd moet laden, fijn dat je duurzaam bezig bent, lastig de korte range en is die wel voldoende voor 'normaal' gebruik, stil en soepel rijgedrag, parkeren voor de deur, etc etc. Of het werkt ligt echt aan je situatie en voor mij is dat op dit moment prima te doen. De snellader van de UX300e is tweefasen ipv driefasen, dus niet supersnel.

Conclusie
Wanneer je dagelijkse ritjes dus meer dan 250km zijn is de UX m.i niet echt geschikt, maar wanneer dat wel past (eigenlijk altijd in mijn geval) dan heb je aan de UX een bijzondere EV. De UX300e is niet perfect is en op bepaalde punten ook wel wat vreemd, maar op veel punten ook weer een stuk leuker en juist ook praktischer dan andere auto's, bijvoorbeeld vanwege de slimme bediening zonder touchscreen en de automatische climate regelingen. De Executive editie scoort voor mij zeker boven verwachting door kwaliteit, opties en rijeigenschappen.

Update bij 45000km

  • 45.000 km

Inmiddels de auto 14 maanden in mijn bezit en staat er ruim 45000km op de teller. Nog steeds is elke kilometer heerlijk rijden. Het rijgedrag was even wennen maar is zeer comfortabel, soepel en vlot en het interieur en stoelen zijn fantastisch. Verbeterpunt is Android Auto, geen prettig systeem en gebruik liever gewoon de Google Maps van mijn telefoon.

Verder sta ik ongeveer 1-2 keer per maand even bij een snellader om wat km bij te laden, maar de range is voor mij genoeg voor dagelijks gebruik binnen Nederland.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Lexus UX

Lexus
Lexus UX 250h (5D/CVT)
€ 749
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens