Lexus RX 450h Luxury Line (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RX 450h Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 174.550 km |
KM-stand laatst | 199.790 km |
Rust en Comfort
- 175.400 km
Na een korte encounter met een XC70 was ik om. Hoge garagerekeningen en relatief weinig reisplezier. De hier obligate Volvo had voor mij afgedaan. ‘Hier’ is overigens in midden Zuid-Zweden, in de Smålandse bossen. Het moest een Japanner worden. Met nadruk op comfort, rust, hoge zit en een vorm van AWD om in de winter van onze oprit te komen. Dit alles met een fijne en niet al te dorstige motor. Geen diesel meer, de literprijs is hier niet meer te pruimen en de ‘EGR schildpadmodus’ heb ik nu wel genoeg gezien. Voor lokaal verkeer en het nodige stuurplezier hebben we een Mini Cooper SE (elektrisch). Deze blijft onze 1e keuze in de ochtend. Het primaire doel van deze tweede wagen (de Lexus dus) is de lange ritten, of als we met meerdere volwassen reizen. Zowel binnen Scandinavië als ook naar Nederland 1 a 2x per jaar. Of als het weer gewoon te slecht is om naar mijn werk te fietsen.
Zoals een goed autoliefhebber betaamt heb ik wederom alle 115.000 te koop staande auto’s in Zweden bekeken. Na een reisje naar Japan was ik definitief om. Het ging een Lexus worden. Rust en comfort, ongekend voor iemand die de laatste 10 jaar zo goed als alleen maar D4 motoren van Volvo heeft gekend. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Zweden is een groot land en het aanbod mager. Dus toen er een Lexus onderhouden RX450h opdook in Stockholm heb ik toegeslagen. Alsof het een zak kleding van de Uniqlo was, heb ik de auto ongezien gekocht. Voor alles is een eerste keer, en met een Lexus onderhouden Lexus bij de Lexus dealer zou dat goed moeten komen. Al betekende dat een dag reizen om de auto op te halen, wat op zich ook wel weer leuk was. Ik houd van roadtrips.
De terugweg was een mooie gelegenheid om alles een rustig uit te proberen en te reflecteren op mijn aankoop. De auto is 8 jaar oud en ruim 170.000 km verder en dat zie je er niet aan af. Alleen de voorruit heeft te lijden gehad, voor de rest voelt de auto als nieuw. Het comfort is ongekend. Het begint met een super makkelijke instap, waarbij stoel en stuur bij het uitschakelen van de motor elektrisch inschuiven om meer ruimte te generen. Ben benieuwd hoe de achter-passagier dat vindt. Die is overigens ook niet onderbedeeld met een eigen verstelbare zetel. Overal heerlijk zacht leer van goede kwaliteit. De stoelen zijn volledig leer, verstelbaar en van het type zetel. Dus geen ‘sportranden’ die gaan irriteren op de lange ritten. Bij het starten laat de 3.5V6 motor niet van zich horen. Wegrijden gaat altijd elektrisch, maar de motor komt er al gauw bij. Dit spel herhaalt zich de hele rit, maar daar merk je niets van. Op de snelweg is het een toonbeeld van rust en comfort. De V6 komt er soms wat te sterk in als er een heuveltje genomen moet worden, mede door de CVT versnellingsbak. Tijd zal het leren of ik hier mee kan leven. De cruise-control laat zich met een stengel bedienen, wat erg intuïtief werkt. Het is van het type niet-adaptief, wat ik persoonlijk fijner vind. Schuifdak wat prima open kan bij snelheden rond de 100 km/u, ook fijn. Het verbruik lag na ruim 800 km in totaal op rond de 7.9l/100 km. Ik denk dat dat nog wel iets verbeterd, ik rijd feitelijk alleen maar op provinciale wegen en dit was hoofdzakelijk de snelweg. De lichtopbrengst van de Xenon koplampen is niet overtuigend in het donker.
Het dashboard is rustig van opzet, wat traditioneel zelfs. De meeste functies hebben een knop, maar het is er niet bezaaid mee. Dan het navigatie en menusysteem. Over de muis genoeg gezegd, ik ben er na een dag al gewend. Ben blij dat het geen touch screen is, daarvoor zit het scherm te ver weg. Het scherm zit netjes op de juiste zichtlijn en is tot mijn genoegen uit te zetten. Waarom uit ? Wel het multimedia system is van het type Windows 95, wat zich laat illustreren door de bijgeleverde CD, inderdaad … voor Windows 95. Daar gaat een telefoon met google maps of Tomtom bij moeten springen indien nodig. Ook vind ik in het donker fijn als ik geen lichtbron direct in mijn zichtlijn heb. Voor de rest doet de menustructuur een beetje gedateerd aan, maar dat was te verwachten. De stereo met 12 speakers klinkt goed en laat zich makkelijk via BT of een kabeltje aansluiten. De carkit is matig, een beetje alsof je met een GSM uit de jaren 90 belt.
Bandensensor en CVT ervaringen
- 179.080 km
In Zweden is het gebruikelijk dat je 2 sets velgen bij de auto hebt. Eén voor zomer- en één voor de winterbanden. Enkele dagen na het wisselen naar de winterset ging het TPMS lampje branden en liet zich niet resetten. Beetje vervelend om continue met zo’n oranje lampje in je gezicht te rijden. Dee reset knop zit op een onmogelijke plek onder het stuur, en bleek het probleem niet op te lossen. Na een bezoekje aan de Lexus dealer bleek het volgende. Dit type RX450h kan maar één set velgen aan. Dus moet bij iedere wissel opnieuw geprogrammeerd worden. Is wel netjes als ‘service’ opgelost, maar moet de volgende keer 300 SEK (27 euro) betalen. De ‘oplossing’ is de velgen bij Lexus in het bandenhotel onder te brengen. Dan reinigen ze, en bij de wissel programmeren ze de nieuwe wielen gelijk in. Kosten; 1500 SEK (135 euro) per jaar. Beetje lastig, aangezien deze dealer 140km van mijn woonplaats is.
Het gemiddeld verbruik na ca 4.500 km op zomerbanden was 8.5l/100km
Na een lange rit naar NL/BE v.v. bleek waar deze auto echt in zijn element is; op het fantastisch geasfalteerde wegennetwerk van de lage landen. In heuvelrijk landschap, op de cruise control, voel je de motor vaak gas bijgeven/los laten om de snelheid vast te houden. Niet zodanig dat het storend is, maar ik hoor (en voel) het als bestuurder. De passagiers merken er niets van. Met name in Denemarken met ‘vals plat’ voelde ik dit. Bij ons in de buurt is het heuvelachtiger en is dat wat minder uniek. Ik heb geprobeerd of het wat uitmaakt als je CVT in ‘manueel’ zet, niet dus. In Nederland voel je dit effect absoluut niet. Ik ben er inmiddels aan gewend en probeer mijn voet is iets minder zwaar te maken.
Het is echt de ideale ‘Europa cruiser’; lange afstanden zijn af te leggen in alle rust en comfort. Deze uitvoering heeft geen luchtvering, maar het onderstel werkt oneffenheden goed weg, zonder zweverig te worden. Ook is de auto goed uitgelijnd, dus geen stuurcorrecties nodig, zelfs niet op de enorme spoorvorming op de A1 in Duitsland. De stereo met 12 speakers (geen Mark Levinson), voldoet prima. Ik zou hem er niet voor laten staan.
Inmiddels de eerste sneeuw en ijzel gevallen en dat was even wennen. De RX heeft een ‘snow hybrid stand’ die zorgt dat de koppel verminder/beter verdeeld wordt. Had ik eerst niet door en is absoluut een verbetering na wat kleine slippertjes. De winterbanden achter kunnen nog 1 winter mee en zijn dan aan vervanging toe.
Over 2 weken gaan we voor de 180.000 km beurt, dan meld ik me weer.
Grote beurt
- 180.900 km
Als eerste; Ik vind de Lexus echt fijn rijden en dat zeg ik niet zo snel. Ik betrap me erop dat ik me echt ontspan op langere ritten. Hij is niet moeders mooiste maar qua reis comfort heb ik het nog niet echt beter gehad, met toch een behoorlijke autohistorie (30+). Hoog zitten is echt fijn, beter zicht op verkeer en landschap. Nog wat extra waarnemingen: de uitstapmodus is in 3 stappen te regelen, zodat je kan anticiperen of er kinderen of volwassenen achter in zitten. Het staat nu in de middelste stand en dat werkt prima. Ik heb een Brodit telefoon houder gemonteerd, voor het eerst in mijn telefoon houder leven links van het stuur, omdat dat de gewoon de beste plek is in de Lexus. Mijn voorkeursnavigatie blijft TomTom, met name op de lange ritten. Fijn detail is dat het centrale scherm is uit te schakelen, wat met name in het donker prettig is. En zo mooi is het niet om naar te kijken.
Soit, de beurt dus. 10 jaar garantie krijg je op een Lexus. Dan wel op de voorwaarde dat het onderhoud bij de dealer plaats vind. Kan je wat van vinden, maar ik vind het wel goed zo. Het is dus ook in hun belang om de auto op orde te houden. 180k is een grote beurt. Werkplaatstariefvreter zijn de bougies, die zitten niet voor het grijpen en er moet in totaal 4 uur gesleuteld worden. Andere zaken; vloeistoffen, filters, remmen onderhoud (reinigen, smeren etc), hybride accucheck, gratis leen auto (een Lexus UX, niet heel indrukwekkend) en schoonmaakbeurt achterwege gelaten aangezien er 20cm sneeuw ligt en dat kompleet zinloos is. Totale kosten 18.000 SEK (ca 1600 euro)
Ook nog een nieuwe voorruit en ruitenwissers erop, de huidige passeert de keuring niet meer en er is van de week ook een flinke barst in geschoten. Eigen risico 1500 SEK (ca 135 euro). Hopelijk doet de voorruit verwarming het dan ook weer. En dan is hopelijk 15k ongestoord rijden naar de volgende (kleine) beurt. Overigens staan dan remschijven/blokken voor op het programma, maar daar ga ik denk ik niet voor naar de Lexus dealer.
Koning winter heerst
- 182.000 km
Koning winter heerst! Sneeuw, IJs, de zon al een poosje niet meer gezien, korte dagen en lange nachten. En hier is waar de Lexus een beetje door het ijs zakt en zijn eigenaar meer moeite moet doen om de relatie warm te houden. De voorruit verwarming is flut, geen idee wat die precies doet. Ik heb maar weer een sneeuw scherm op mijn voorruit gelegd. Bij aankoop vergeten te checken of er een stand kachel in zat. Omdat ik de auto in Stockholm kocht was ik er eigenlijk vanuit gegaan dat die er wel zou inzitten. Niet dus. Ook geen stuurverwarming. Zit ‘s-ochtends weer ouderwets ingepakt met mijn handschoenen aan achter het stuur. Dat doet me een heel klein beetje terugverlangen naar mijn Volvo. De knoppen zijn trouwens ook niet echt lekker te bedienen met mijn handschoenen aan. Maar goed, dat zal de gemiddelde Nederlander verder zorg zijn.
IJs, sneeuw en vuil maken de Park Distance Control onbruikbaar. De piepers, vooral achter, leiden een eigen leven en zijn absoluut onbetrouwbaar. Zo ook de achteruitrijcamera; die zit naast de handgreep en is permanent vuil op dit moment en dus onbruikbaar. Met jaloezie kijk ik naar het kantelende logo van een mediocre Passat die vervolgens wel fijn naar achter kijken. Is dat een probleem vraagt u? Ja, want de hoge achterruit maakt dat je lagere objecten niet ziet. In mijn geval een laag scherm van een winkelwagen huisje, waarvan de dwarsligger zich recht in mijn achterklep boorde. Dat was geen fijne zondag verder en een flinke schade te verwerken door mijn verzekeringsmaatschappij, die me daar vast niet voor gaat belonen. Schade repareren gaat niet in de buurt, dus wordt vervolgd. Het winkelwagenhuisje staat overigens nog, mocht u zich dat afvragen.
Begrijp me niet verkeerd. Ik rijd er graag in. Nog 4 maanden en dan is het weer lente :-)
Koning winter slaat weer toe
- 182.083 km
Koud 80 km verder en we hebben het eerste pech momentje met de Lexus. Koning Winter sloeg weer toe. -19C was teveel voor de 12V accu en het was over & uit. Leerpuntjes … Je kan zowel voor als achter de auto een jumpstart geven. Onder de motorkap, aan de rechterkant, onder wat plastic verstopt zit de fuse-box. In de fuse box zit een jump start punt. De eigenlijke accu zit achterin, super makkelijk bereikbaar onder een afdekplaatje. Indien mogelijk, probeer daar je jump start op te doen. Hadden we in eerste instantie niet door. Bij min 19C in een sneeuwstorm denk je niet altijd even logisch na. Overigens was de accu nog fabrieks-orgineel, dus ik leefde op geleende tijd zeg maar. ‘My bad’. Normaal gezien zet ik er altijd een vers exemplaar erin bij aanschaf maar kompleet niet aan gedacht dit keer.
Kosten; 2100 SEK (zeg maar 190 euro), een beetje tijd en wat bevroren vingers en we gaan weer verder. Next up .. een lange rit naar NL v.v. in winterweer.
Schade hersteld
- 185.993 km
Inmiddels de nodige kilometers toegevoegd en eindelijk de gelegenheid gehad om de schade te laten repareren. De verzekering stuurde me door naar de dichtstbijzijnde Toyota garage (60km), die ook servicepunt voor Lexus blijkt te zijn. Weten we dat ook weer. Schade is netjes hersteld, geen spoor meer van te bekennen. Ik mocht de Lexus weer meenemen naar het aftikken van 5400 SEK (500 Euro) eigen risico en inlevering van de huur XC40.
Binnenkort de zomerbanden er weer op, op dit moment ligt het gemiddeld verbruik op 8.1/100 km. Eigenlijk zou de bestuurdersstoel een vulling moeten hebben, zeker op de linkerwang. Stoelen zijn zeer comfortabel, maar geven weinig steun, wat op een lange rit nog wel eens vervelend is. T.z.t. in NL maar eens naar laten kijken, hier mission impossible.
Zomerbanden en keuring
- 186.852 km
Vandaag de zomerbanden er weer op. Iets later dan de bedoeling ivm wat hardnekkige kou en gladheid in April. Ze hebben allemaal nog 6-7mm dus die kunnen nog even mee. Het herprogrammeren van de 2e set velgen is de locale bandenboer weer niet gelukt en dus brandt het bandenspanningslampje nu weer. Het 5x drukken, 2x rond de auto dansen en een liedje zingen ook niet. Tikje irritant, ik hou niet van brandende lampjes.
Totaal verbruik met winterbanden over 7.777 km is uitgekomen op 8.6l/100 km (1:11,6), incl 2 ritten naar Nederland vv over de autobahn. Niet slecht voor zo’n grote bak. Merk dat de buiten temperatuur een hoop doet voor het verbruik. Van de week naar Malmö op en neer (ca 280 km provinciaal en snelweg gecombineerd) haalde ik 7,1l/100 km gemiddeld (1:14), bij 18 graden.
Jaarlijkse APK bezoekje (Bilprovning) ook weer met vlag en wimpel doorstaan. We kunnen weer 14 maanden vooruit. Kosten voor de APK en bandenwissel bij elkaar net geen 1000 SEK (90 euri). We kachelen verder …
Ik hoor af en toe een rammeltje onder de achterbank vandaan komen, geen idee wat dat is. Dat bewaren we voor de najaarsservice als het niet erger wordt. Verder geen klachten, behalve dat ik de trekhaak en het winterpakket nogal mis, maar een dorpsgenoot is zo vriendelijk om zijn auto uit te lenen als er gesleurd moet worden, dat is al iets.
Roadtrip Noorwegen
- 191.395 km
Na enig debat hebben we de Lexus meegenomen voor een ‘roadtrip’ door Zuid-Noorwegen. Het alternatief was de Mini Cooper SE, maar we hebben gekozen voor comfort en hoge zit op deze tocht. Een mooie gelegenheid om de Lexus te testen op een variëteit van snel-, provinciale en bergwegen.
De Lexus is het beste in zijn sas op de 80-90 km wegen, zeker als deze niet al te glooiend zijn. Dak open, AC uit en dan is het genieten van de rust in het interieur en het comfort. Bij meer hoogte verloop gaat de 3.5l V6 van zich laten horen, mede door de CVT, maar in het algemeen niet storend. Er is ruim genoeg ‘speed and powerrrr’ aanwezig voor inhaalmanoeuvres, zeker als je de bak even in ‘Sport’ zet. Verbruik is op deze wegen optimaal, zo rond de 7.8l/100 km
Je merkt dat deze auto op de ‘interstate’ is ontworpen. Ook op de snelweg gaat alles in relatieve rust, tot ca 120 km/u. Daarboven, zeker in heuvelachtig landschap, wordt je af en toe ‘getrakteerd’ op een stevige brul van de CVT/motor combinatie, als je om vermogen vraagt. Daarnaast is er de windgevoeligheid. Op de terugweg hadden we een behoorlijke zijwind, gecombineerd met het enigszins lichte stuurgedrag was dat wat onprettig. Verbruik op de snelwegen zal zo rond de 8.6l/100 km liggen
Noorwegen lijkt gemaakt voor hybrids als deze Lexus. Door verstandig om te gaan met het gas en bij afdalingen te laten regenereren zakt het verbruik naar gemiddeld ca 7.0l/100 km. Qua vermogen kom je niets te kort, en door beheerst te rijden, heb ik de CVT nooit echt aan het ‘loeien’ gekregen. Afremmen op de motor is enigszins mogelijk door de pook in de sport stand te zetten en handmatig terug te schakelen naar 2 en 3. Het remmend vermogen bij een sterke afdeling is niet gelijk een hand bak, maar is toch een helpende hand om de remmen te ontzien.
Waar ik de Lexus minder sterk vond op deze rit is het onderstel, cruise control en zitcomfort. Omdat er zowat geen 100 meter recht is in dit gebied, merk je goed dat de auto gaat rollen, met name op de achteras. Hier wordt je op den duur wel een beetje wagenziek van. Voelt als een beetje overstuur, wat je niet zo verwachten bij een AWD. De cruise control houdt slecht de snelheid vast, met name op afdalingen schiet hij er vaak doorheen. Dat is tricky vanwege de alom aanwezige snelheidscamera’s. Vermoedelijk te maken met mijn voorgaande opmerking over het remmend vermogen op de motor. Tot slot de stoelen; die vallen op de lange ritten wel een beetje door de mand. Het gebrek aan zijdelingse steun nekte me op een gegeven moment wel een beetje. Wellicht moet de bestuurdersstoel opnieuw opgevuld worden. Mijn mede reiziger roemt juist het comfort van de stoelen, dus het is ook persoonlijk.
Al met al een prima reisgenoot, wellicht wat te groot en te log voor ons. Ik had graag deze rit gemaakt met een wat strakker sturende wagen, dus daar gaan we maar eens over nadenken. De Mini was niet de goede keuze geweest voor deze rondrit. Zeker in de bergen liggen de laadstations toch verder uit elkaar en qua comfort had ik er echt niet aan moeten denken. Over een paar weken nog een rit naar Nederland en België en dan zijn wel weer aan een beurt toe voor de winter.
Samenvatting en beurtje
- 196.893 km
Koning winter is weer in het land. De zomerbanden hebben ons de afgelopen 8.750 km door Europa en Scandinavië gereden, met een gemiddeld verbruik van 8.3l/100 km. Zeker 1/3 daarvan op de Duitse Autobahn, dus dat valt al-met-al nog mee. Net op tijd lagen de winterbanden er weer op, de eerste sneeuw is inmiddels weer een feit. Het TPMS systeem pikt nu de wintervelgen ook niet meer op. Moet hiervoor langs een Toyota/Lexus dealer, de locale garage kan er niets mee. Tikje irritant dat brandende lampje, ik probeer het maar te negeren, ga er echt geen 160 km voor om rijden.
Met nog 4 maanden te gaan op mijn Lexus 10-jaar verzekering toch maar de afweging gemaakt om daarvoor niet meer voor naar de Lexus dealer te gaan, die ruim 80km verderop een servicepunt heeft. Mijn locale universele garage deed de medium beurt voor 1.100 SEK (100 euro) minder. Totale kosten SEK 3.600 (312 euro), en dat was inclusief een set ruitenwisser gemonteerd, en een gratis pechhulp verzekering binnen Scandinavië. Voor een grote beurt en hybridecheck zou ik, denk ik, nog steeds de Lexus garage het voordeel van de twijfel gunnen. De remmerij achter is inmiddels ook aangepakt, ook bij dezelfde universele garage. Setje schijven/blokken en handremschoenen (geen idee of ik dit goed vertaal).
Nieuw aandachtspuntje is de bestuurdersstoel, type plofzetel. Op eerste gezicht comfortabel, maar op lange ritten begint die me tegen te staan. Weinig vorm en steun en stap iedere keer na 200km+ ritten met pijn in mijn rug uit. Gaat wel weg na een paar oefeningen, maar niet echt de bedoeling.
Een korte samenvatting van het bovenstaande
Pluspunten
+ RUST tijdens het rijden
+ Ruimte en comfort in het interieur. Hoge kwaliteit leer.
+ 3 volwassenen kunnen comfortabel zitten, of 2 met een knoert van armleuning
+ licht sturend, goed uitgelijnd… nauwelijks correctie nodig.
+ 10 jaar, max 200.000 km Lexus garantie (inmiddels verlopen)
+ hybrid dus nauwelijks (Zweedse) wegenbelasting. Ca 100 euro per jaar.
+ Stereo, 12 speakers (geen Mark Levinson)
+ Open dak, kan ruisvrij gereden worden tot ca 110 km/u
+ Bediening Cruise Control met stengel, zeer impulsief
+ Multimedia scherm kan uit (fijn in het donker)
+ Terugschakelen op CVT mogelijk
+ Soepele 3.5L/V6 klinkt fijn (sofisticated)
+ Ruime cupholders
Neutrale punten
> Zitcomfort voorstoelen (chauffeur niet tevreden, partner wel)
> Verbruik volgens verwachting (8.2l /100km)
> Lichtopbrengst van de koplampen in het donker
> Saai dashboard
Minpunten
- CVT aanwezig bij acceleratie / heuvels
- Matige carkit
- Ouderwets multimedia systeem
- ‘rollend’ onderstel op bochtige wegen
- windgevoeligheid
- Verzekeringspremie ruim 30% duurder dan XC70
Onderhoudskosten samenvatting
180.900km: € 1600 (grote beurt)
181.000km: € 135 (voorruit en wissers)
182.083km: € 190 (accu vervangen)
195.903km: € 312 (medium beurt)
196.893km: € 630 (remschijven, blokken en handrem achter)
Tussenverslag
- 199.790 km
Het wisselen van winter- naar zomerbanden is altijd een mooie gelegenheid om even te evalueren. Het is een rustige winter geweest, zonder hele lange ritten. Pak hem beet 4.100 km gereden op de winterbanden met een gemiddeld verbruik van 8.6l/100 km. Zoals al eerder gemeld mis ik de standkachel en de stuurverwarming, maar ook het gemis van een trekhaak begint een puntje te worden. Verder is het rijden in deze Lexus nog steeds een genot van rust en comfort.
We zijn nu bezig met een project om ons huis te voorzien van zonnepanelen, batterij en EV charger. Einde dit jaar gaat de kleine EV eruit (Mini Cooper SE) en gaat die plaats maken voor een grotere EV. Als dat gebeurd is de Lexus ook aan vervanging toe voor iets kleiners. Ik ben er nog niet uit of dat nog een kleine EV wordt (bijv de BMW i3S) of ik er een brandstof auto op na houdt voor de lange ritten naar Nederland, vakanties en lokaal vervoer en trailer trekken. Bijv een frisse V70 of BMW330i. We hebben nog een paar maanden om een plan te maken.
Wonen midden in het bos heeft ook zo z'n uitdagingen. We hebben een steenmarter gesignaleerd. Via amazon voor een paar tientjes een 'anti marter device' besteld en gemonteerd op de accu. Helaas ligt die in de achterbak, dus hoop maar dat die marter een goed gehoor heeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.