Lexus RX 450h Executive Edition (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RX 450h Executive Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 111.000 km |
KM-stand laatst | 141.000 km |
Mn eerste Lexus RX450h
- 141.000 km
5/12/24
IN 2022 na vele Toyotas (sinds 1999) waarvan de laatste 2 autos RAV4's waren op zoek naar een nieuwere RAV4 weer met 4wd, liefst het nieuwe model vanaf 2019 en wat meer vermogen dat de 2.0 benzine heeft ivm trekken van onze caravan tot in de Alpen.
Dus op zoek naar een RAV4 2.5 hybrid AWD-i vanaf 2019, die 220pk zou genoeg moeten zijn. Na een tijd zoeken bij voorkeur dealerautos bleek ik meermaals achter net mis te grijpen, auto is populair en dus gewild.
Bij een bezoek aan een dealer in mijn omgeving viel ons oog op iets oudere gebruikte Lexus RX-en. Hmm V6 hybride, 299pk luxe, 4wd, comfortabel, interessant. 2 modellen stonden in de verkoop, een 2016 met 86k op de teller en een 2013 oudere model met 111k op de klok, proefrit in beide gemaakt. de 2013 was luxere Executive limited uitvoering nagenoeg full options, met de beroemde Mark Levinson die prachtig klinkt, panorama dak waar de dames thuis helemaal bij van werden en al een trekhaak gemonteerd. De 2016 uitvoering was minder luxe uitvoering, had geen trekhaak en panoramadak en 25.000km minder ervaring, nieuwere model vind ik qua design persoonlijk iets mooier, maar goed, vond de meerprijs ook lastig te verantwoorden en was meer dan ik van plan was uit te geven. Is de RX450h 3.5 V6 uit 2013 geworden.
Hoe rijdt dit nu? Stukken minder dynamisch dan de RAV4's die ik ervoor heb gehad, ruim 2100 kilo gooi je niet zomaar de bocht in, is de auto ook niet voor gemaakt, maar is door de dubbele beglazing, isolatie erg stil en comfortabel. Stoelen zijn alle kanten op verstelbaar, verwarmd en gekoeld en zitten fantastisch. ook de pubers op de achterbank zitten top. Lekker comfortabel cruisen mn eerste automaat bevalt goed, mis de handbak niet.
De Lexus als trekauto.
Ik gebruik de auto zoals aangegeven ook als caravantrekker en heb voor de aanschaf ivm hogere gewicht ook mn BE eerst maar gehaald, was in een dagje in de pocket met smorgens oefenen en 's middags afrijden.
En dan merk je met mn Knaus 500 aan de haak dat een zware trekauto een genot is om mee te rijden, ineens voel ik de caravan bijna niet meer achter de auto, ook niet met inhalen van vrachtwagens of zijwind. Wat een verschil en veiliger, auto is de caravan altijd de baas.
de 299pk zijn meer dan voldoende om de combi ook met caravan snel en soepel de bergen in te krijgen.
Verbruik.
Verbruik is natuurlijk meer als een RAV4, maar valt me toch wel mee, loopt eigenlijk niet duurder dan mn rav4 2.0 benzine deed uit 2006, met en zonder caravan. Toch wel gezien extra gewicht helemaal niet gek. Zonder caravan afhankelijk van afstand tussen 1 op 11 en 1 op 14 bij langere afstanden cruisen. Met caravan tussen iets meer dan 1 op 7 en bijna 1 op 8, waarbij ik rond 90 op gps cruise, is toch een combi van 4000 kilo. Rijdt heerlijk ontspannen.
Betrouwbaarheid.
2 keer zonder issues door APK gekomen, hybride accu ook nog helemaal prima. Problemen tijdens de 30.000km tot dusver? Toch wilde de auto eind vorig jaar 2x niet starten, met booster/oude startlet gestart, dealer kon niks vinden en zei dat de startaccu in orde was, na 2 keer niet willen starten toch maar even langs de Toyota/Lexus specialist gegaan waar mn autos al meer dan 20 jaar in onderhoud zijn 2 straten verder van huis, haalde de accu los en constateerden een kapotte accucel in de startaccu. Nieuwe erin en geen enkel probleem meer gehad, auto doet het sindsdien perfect. Deze blijft nog even, ben er nog blij mee
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.