Lexus NX 300h AWD F Sport Line (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | NX 300h AWD F Sport Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 28.000 km |
KM-stand laatst | 95.000 km |
Eerste 8000 kilometer onderweg
- 36.000 km
Inmiddels 34. Nog steeds autogek. Trotse vader van een zoon van bijna anderhalf. Tweede onderweg. De vorige lexus IS300h werd te klein en vanwege de lage zit ook onpraktisch. Dus op zoek naar iets groters. Iets hogers.
Thuis reeds verwend met een 2008 v70 2.5T, die ook nog door Obbe -Volvotune- onder handen is genomen. Dus supersnel hoeft de nieuwe niet te zijn.
Proefrit gemaakt in de nieuwe ford kuga PHEV. Mooi model. Maar erg bestelbus gevoel. Geen connectie met het rijden (had erg anders verwacht van ford na lezen van alle recencies). RAV4 PHEV nog niet uit dus hierin geen proefrit kunnen maken, maar kennen de oudere als iets spartaans. BMW X3 geen aantrekkingskracht (smaak), bovendien rijden er hier veel van rond. Kia Niro PHEV veel lovende reviews gelezen, maar qua uiterlijk voor ons een no go. Audi Q3 iets te klein, Q5 optie maar ben zelf nog wel huiverig voor de TFSI perikelen uit het verleden. Alfa Stelvio erg mooi, maar huiverig voor betrouwbaarheid.
Dus wat doe je dan; de lexus showroom binnenlopen en vragen om eens -ter orientatie- in een NX300h te mogen proefrijden. Krijgen een exemplaar mee die ik online had zien staan, binnen budget, uit 2014, deukje her en der. Wat een verschil tov de Ford Kuga. Direct veel gevoel bij besturen. Combi electrisch zoals we kenden van de IS300h maar deze rijdt makkelijker zowel meer als harder op de electriciteit (tot boven 70kmh zelfs). De knoop voor onszelf doorgehakt, het moet een NX300h worden. Opties doorgenomen, en zoeken naar een geschikte wagen.
Weekje later opnieuw bij de lexus dealer. NX300h die we hadden uitgezocht was minder mooi dan de suggestie die online werd gewekt, en niet alle opties die we graag wilden. Opnieuw een ritje en weer de bevestiging dat dit de wagen voor ons wordt. In de hoek van de showroom zagen we onze huidige wagen staan. Belangrijkste opties check. Rood leer minder porno als de foto's doen vermoeden. Triple led. Nieuwstaat met slechts 28000 km. Bouwjaar 2017 (pre facelift model). Slechts 10000 boven budget. Uiteraard gekocht.
Hoe bevalt het nu de eerste 8000 kilometer? Heerlijk. Forse verbetering tov de is300h. Ruimte +++/ Panoramadak zeer tevreden mee. Niet de snelste, maar wel enorm rustgevend. Echte snelwegcruiser. Zeer stil. Loeit (CVT) alleen als je als bestuurder op onnatuurlijke momenten zeer veel vraagt, in praktijk eigenlijk nooit. Zuinig als je netjes rijdt (5.6 liter / 100 bij 100 km per uur) en iets minder zuinig als je iets minder netjes rijdt ( 10 liter / 100 bij 140 km per uur). Gemiddeld nu 7.2 l / 100 km. Ik rij hierbij 90 procent snelweg.
Nadelen? Muziekinstallatie opzich prima maar de bassen vind ik persoonlijk ondermaats dus dit gaat aftermarket ingebouwd worden (muziekvoorkeur). Geen DAB echter merk dat ik dit eigenlijk niet gebruik. Bluetooth koppeling voor telefoon werkt perfect, inclusief als audiospeler.
Vooralsnog overwegend zeer tevreden. Vind het eigenlijk ook wel erg leuk dat de wagen niet zo veel rondrijdt in het Nederlandse wagenpark. Draai me nog steeds om na het parkeren om nog even te kijken.
En door
- 55.000 km
Bijna 30000 km gereden in half jaar tijd. Eigenlijk tot volle tevredenheid. Geen kosten gehad behoudens reguliere kleine beurt. En paaltje gemist (of juist geraakt..) in parkeergarage. Au!
Pro
Zuinig bij best doen en 100kmh (5L/100)
Comfort
Stilte
Led lampen en om de bocht kijk functie
Zeer goede sport stoelen
Drempels nemen
Zeer stabiel in bochten ondanks suv
Automaat (smaak) vind ik persoonlijk erg prettig
Led lampen aan in handvatten als ik in de buurt kom
Bijzondere verschijning, blijf het echt ene hele mooie auto vinden die lekker opvalt
Kids zeer comfortabel op de achterbank
Con
Audio (bas) kan iets warmer. Maar wordt aangepast binnenkort na tips in reacties, wv dank!
Tank praktisch maar 50 liter. Dus range met mijn rechter voet max 600 kilometer
Dus tikkie onzuinig bij mijn eigen praktisch en redelijk stevig doorrijden gebruik, rij vaak heel vroeg en kan dus vaker 135 aanhouden, maar dan dus 10L/100 verbruik
Kofferbak ruimte iets minder praktisch dan station (maar groot zat voor koffers, kinderwagen etc)
We rijden lekker door!
Gaat hard..
- 95.000 km
Woon werk Maastricht- Nijmegen tikt aan. Gebruik de auto dus hoofdzakelijk voor snelweg gebruik. Niet per se waar hybride voor bedoeld is. Maar wel erg prettig. Korte afstanden of weekenden pakken we vaker onze v70. Niet omdat de Lexus daar niet geschikt voor is, maar zodat ook die wagen in gebruik blijft.
Comfort nog steeds erg fijn. Laatst weer even in een niet F sport lexus stoel gezeten en moet zeggen dat ik de wangen mistte. Met de sportstoelen in bochten geen schuivende billen, langere afstanden zonder rugklachten. Stoelverwarming zeker nu de winter langzaam zijn intrede doet nog steeds een gewaardeerde optie.
Verbruik blijft stagneren op 7.8 liter per 100. Kan veel zuiniger (maar relatief zware voet en hou van doorrijden) als je zou willen. Tijdje erg rustig gereden, 102 op teller op snelweg en binnen bebouwde kom sport gemaakt om elektrisch te rijden. Dan kom je uit op 5.4 liter / 100 (over 1 tank gemeten). Maar saai dus ik zit weer richting de 8.
Qua uiterlijk nog altijd in mijn ogen een bijzondere verschijning. De lak houdt zich heel goed, geen krassen of deukjes kunnen vinden. Idem met steenslag.
We tuffen tevreden door!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.