Lexus NX (2016)

autoreview

Lexus NX (2016)
Lexus NX (2016)Lexus NX (2016)Lexus NX (2016)Lexus NX (2016)Lexus NX (2016)Lexus NX (2016)Lexus NX (2016)Lexus NX (2016)

Signalement

Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf126.000 km
KM-stand laatst123.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kopie van https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/lexus-nx-300h-awd-luxury-line-2016/

  • 123.000 km

Omdat accounts nu via een ander platform gaan, kon ik niet meer in mijn oude account. Dus hieronder in de herhaling;


Wow! Wat een auto, gisteren (23-9-2022) opgehaald en ik en de rest van het gezin zijn er super blij mee. Tja, het rijdt wat duurder dan de mitsubishi outlander 2015 die ik hiervoor had, maar wat rijdt dat fijn zeg. Prettige ophanging, conventioneel, geen elektrisch verstelbare dempers of luchtvering, maar gewoon goed.

Dit is een luxury line die in 2020 uit Italië geïmporteerd is. Daar werd dit uitrustingsniveau met geventileerde en verwarmde) stoelen geleverd (net als de president line). Omdat het de awd versie is, ook de optionele trekhaak en the cherry on top; het panoramadak! Adaptive cruisecontrol, navigatie, 8speaker audio die behoorlijk goed klinkt, 8voudig verstelbare stoelen met memory functie en easy entrance/exit, leer dat gemaakt is van babyvel, elektrisch op en neerklapbare achterbank, elektrische kofferklep. Auto.dimmende binnen en buitenspiegels, tri-led koplampen. Daarnaast nog tig dingetjes die het autoleven heerlijk maken.

De 5,2/100 zal je denk ik enkel halen als je vanuit het topje van de Alpen afdaalt, ik mik op 7/100, we zullen zien.


NA DE EERSTE WEKEN
124.000 KM 11 OKTOBER 2022
Wat een fijne auto.

Ok, de wittebroodsweken zijn voorbij...een beetje. Ik kijk nog steeds met veel plezier om als ik geparkeerd heb en wegloop. In de afgelopen weken is de auto eens flink opgefrist zowel binnen als buiten en alles staat er weer 95% lekker bij. Met de winter op komst ook een set 2e hands RX400 velgen met vrijwel nieuwe banden op de kop getikt, dus hoef ik mij over de wegligging geen zorgen te maken.

Na 2,5 week kan ik opmaken dat het een mooie auto is die stevig op de weg ligt, redelijk comfortabel is, maar soms wel wat abrupt reageert op oneffenheden in de weg. Hobbelpaard Mitsubishi Outlander die ik hiervoor had was juist weer te slap, maar daardoor wel comfy. Deze stuurt fijn, maar nodigt nooit uit tot sprinten. De CVT "slipt" teveel om een gevoel van acceleratie te veroorzaken. In vergelijking lijkt de outlander dan wel een krachtsporter die wegschiet...en dat zegt wat over deze NX. De 150pk/1400kg met 195Nm outlander was wel wat gretiger dan deze 194pk/1750kg met 210/270Nm, ondanks dat het pk per kilo nauwelijks iets uitmaakt. Wat wel uitmaakt is het verbruik. Dat schommelt rond de 7/100km en de outlander zat ergens rond de 8,7/100 gemiddeld. Economisch is de auto echter geen goede keuze. De MRB en verzekering zijn hoger. Ik moet dan maar denken dat als ik enorm veel rij, de kosten wel weer een keer gelijk zouden moeten komen in vergelijk.

Maar waar heb ik het dan eigenlijk over? Ik vergelijk een wegwerpflesje met een dopper. "t is allebei veel plastic, maar Lexus maakt dat wel wat dikker en mooier en met allerlei extra goodies. Daarnaast is Lexus door onze voorliefde voor Europese merken, best exclusief. Genoeg Volvo XC60 en BMW X3 en Audi Q5, maar saai vormgegeven en minder betrouwbaar.

Betrouwbaar? Schijnt, moet nog maar blijken. Ik hoor met te grote regelmaat een krakerig geluid aan de achterkant en ik heb het nog niet kunnen herleiden tot een duidelijke oorzaak. Ik vermoed dat de achterklep wat kraakt tegen het "kozijn" als de koets tordeert op oneffenheden. T'is een klein kraakje, maar in zo'n stille auto best gekmakend. heen en weer schudden en op de achterbak neer drukken; geen enkel kraakje. Sowieso kraakt er wel eens wat uit de ophanging, maar dat weet ik te plaatsen als draagarmrubbers en tja, dat hebben auto's best vaak. Edit: oplossing is gevonden via het lexus forum: blijkt dat het slot wat ruimte heeft rond de metalen beugel waar deze omheen sluit. (Slijtage of afstelling?) Een beetje stoftape van kabelbomen om de beugel en opgelost. Gelijk de deuren en kofferbak extra sound deadening en isolatie gegeven. De akoestiek was al erg goed, nu nog iets beter. Het was niet nodig, maar ik mankeer gewoon wat in mijn hoofd op dat vlak.

navigatie? mijn telefoon werkt beter. In feite gebruik ik het infotainment scherm enkel voor de hybride monitor, audio, tekstberichten.

rij-modus schakelaar? standaard eco, normaal maakt geen noemenswaardig verschil en sport voegt ook niks toe. Je krijgt dan een toerenteller te zien, maar aangezien het een CVT is en de manual schakelstand dan ook slechts een slechte imitatie van een 6-bak is, is er geen plezier of voordeel te halen uit de sportstand. Sportstand klinkt wel beter dan berg of sleurhut stand.

(wireless) charging; 1 usb aansluiting en 2 12v autostekkers....gebouwd in een overgangsperiode zeg maar. De usb en standaard 12v naar usb adapter geven nauwelijks laadspanning. De telefoon wordt niet eens op zelfde percentage gehouden tijdens navigatie. Via de losse 12v naar 230v omvormer (Trust), dan in ieder geval 1 3.0 usb A poort die wat oompf heeft. De wireless charger is te klein voor mijn telefoon en toen ik de unit losgeschroefd had om in ieder geval de werking te kunnen controleren, bleek dat ook daar de capaciteit onder de maat van is. Dat wordt denk ik nog eens een weekendklusje om een paar goede laadpoorten te integreren.

persoonlijk fijne opties; verwarmde en gekoelde stoelen; rrrrrrrrrrr heerlijk. de stoelen zijn goed gevormd en goed verstelbaar. adaptive cruise control; werkt zeer behoorlijk tot stilstand en weer optrekken toe. Wel eens te abrupt op de snelweg met invoegende auto's. In files en stadsverkeer ook fijn, maar raakt in bochten de voorligger kwijt en pauzeert dan. Cruise control op binnenwegen en de bebouwde kom werkt dus wel lekker, maar dan haal je weer niet de voordelen van dit hybride systeem eruit. Die verkrijg je door regeneratie, uitrollen en zijdezacht gas geven om in EV range te blijven. De CC houdt daar geen rekening mee.
Panoramadak; absoluut heerlijk licht in de auto. Minpunt is de daardoor verminderde hoofdruimte achterin. Leren bekleding zachter dan mijn eigen huid, mooie uitstraling en voelt goed. elektrisch bedienbare achterbank leuning; de kids vinden het nog steeds super grappig. triple LED koplampen; prachtig om te zien, heerlijk om mee te zien. elektrische achterklep, niet snel, maar prima mee te leven (1 latere update op dit model is dat er naast de sluitknop ook een sluit en op slot knop kwam. Goed bedacht, want ik vind het wel storend dat ik lang moet wachten op het sluiten van de klep voordat ik de auto op slot kan doen). Keyless entry op elke portiergreep; handig. makkelijk in en uitstappen doordat stuur en stoel van elkaar weg bewegen, ook nog instelbaar om de benen van achter passagier niet te pletten. Ook handig; doe je gordel om en de stoel gaat naar voren en het stuur in positie; ook met korte benen kan je daarna je voet op de rem zetten om te starten. hetzelfde aan het eind van de rit. je kan je gordel af doen, maar pas als je de auto uitzet glijdt de stoel weer naar achteren.

Nou ben ik azijn aan het pissen. Toen ik de auto kocht wist ik dat een aantal opties na 6 jaar wat gedateerd waren, maar ik weet ook welke zaken nooit gedateerd raken. Zaken als, goede stoelen, goede materialen, nette afwerking, solide bouw, betrouwbaarheid, wegligging. Die zaken zijn zeer dik in orde in deze luxe midsize SUV.

Wie zou nu dan dit model moeten kopen behalve ik zelf? Moeilijk te plaatsen; het ziet er ook 8 jaar na introductie nog modern en sportief uit. Het is luxe, alles werkt en blijft werken, het is een relatief zuinige hybride zonder stekker, het rijdt onthaastend en stil. tot 1,80m is de auto op alle plekken comfortabel. gezinnen met niet zulke lange ouders of pubers, mensen die wars zijn van de badge op de auto, maar wel "premium" willen rijden, oudere mensen die in luxe van een hoge instap willen genieten, mensen die PTSS hebben overgehouden aan alle storingen en dure rekeningen van premium Duitse merken.

UPDATE
126.000 KM 23 DECEMBER 2022
Zo, een tijdje woon-werk en wat verdere ritten verder. Nu de kou in het land is tussen 8.2 8.5 per 100km. Dat viel te verwachten. Nog steeds blij met de aanschaf want het rijdt echt prima. Wel gewisseld naar de wintervelgen en die banden zijn echt harder en luider. Beetje jammer.

Na de eerste ronde kraakjes gehad te hebben, toch weer wat interieur kraakjes rammeltjes ergens achterin. De oorzaak nog niet gevonden (ook niet zo storend), maar waarschijnlijk torsie tussen auto en hoedenplank.

storend dat de voeding van de cigarettenaansteker zeer matig is. mijn 12v/220v trust omvormer werkt er niet goed mee en ook usbA oplader houdt nauwelijks het verbruik van de telefoon op peil.

De stoelverwarming; de power komt en gaat, niet heel goed op gelet, maar de power hangt volgens mij samen met de laadstatus van de hybride batterij. Standje 3 niet iets te opdringerig, standje 2 marginaal te koel. stand 1...niemand heeft stand 1 nodig.

subjectief; ik wordt nog steeds blij als ik de auto bekijk. goed design! Ik voel me goed als ik er in rijd en het weggedrag is heerlijk. Je voelt in natte bochten wel dat de A-merk winterbanden het gewicht moeilijk kunnen planten op de weg en de comfortabele ophanging zorgt dan voor een klein dansje. De versnellingsbak (CVT van planetair tandwiel) geeft het vermogen veel te vertraagd en mat door naar de wielen. Voordeel daarvan is minder slijtage en comfortabel voor passagiers, nadeel; het voelt als een slippende koppeling. Zeg dat ik 1 op de 10 ritten de behoefte voel om te jagen, dan ben ik daar snel van genezen door deze bak en bespaar ik mijzelf boetes en anderen de schrik van hun leven. Japanse doordachtheid, maar zonder passie, just brains.
Wel inmiddels fanboy geworden denk ik. Je ziet weinig lexussen op de weg, maar elke keer dat ik iemand er in zie rijden denk ik; jij en ik kunnen vrienden worden, wij snappen dit merk. Oh wat zijn wij slim en verfijnd en anders dan die premium Europees rijdende badge sukkels. Complete primitieve brein bullshit natuurlijk, maar goed, het bekruipt me soms wel. Waarschijnlijk zegt dat meer over mij dan de daadwerkelijke kwaliteiten van Lexus auto's. Als dat mijn slechtste kant zou zijn, dan kies ik ervoor.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens