Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Lexus
  • NX

Lexus NX 300h AWD Business Line Pro (2017)

autoreview

7
Lexus NX 300h AWD Business Line Pro (2017)
shrpr
  • shrpr5
  • Gebruikersreview
19 maart 2017 om 18:38
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringNX 300h AWD Business Line Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst50.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Topklasse. Wat valt er op net na de aankoop?

  • 1.500 km
  • 19 maart 2017

We hebben de eerste 1500 km achter de rug in deze nieuwe wagen. De NX is het helemaal voor mij. Dus hier schrijft een zeer tevreden eigenaar. Met wat ik nu weet zou ik de aankoop van exact dezelfde wagen zeker opnieuw doen.

Laat ik het vooral hebben over de kleine zaken die me nu nog opvallen en die toekomstige kopers misschien kunnen helpen. Het zal opvallen dat de meeste negatieve punten die ik vermeld gewoon wegvallen eenmaal je voor één van de duurdere uitvoeringen gaat.

Rijcomfort. De meeste reviews beoordelen dit op "redelijk". Persoonlijk vind ik dit "zeer goed". De NX is wat onrustig is op minder effen wegdek, maar niets om je over op te winden. Integendeel. Ik voel en hoor graag wat er onder me gebeurt, en dat is hier het geval. Op lange afstanden is dit een heerlijke reiswagen. Zijwindgevoeligheid is OK. Ik rij op 18inch en standaard Yokohama's overigens.

Wendbaarheid. Is echt top. Ook al rij je met een SUV, het blijft een wagen met normale maten (wist je dat de NX exact dezelfde maten heeft als een BMW X3, het verschil is verwaarloosbaar) . Geen problemen in ondergrondse parking.

Zichtbaarheid rondom is beperkt, maar dat ook zijn voordelen. Je moet je behelpen met camera, sensoren en zijspiegels, en dat lukt tegen mijn verwachting zeer goed. In ruil krijg krijg je het gevoel echt omgeven te zitten tussen instrumenten en stuur, en je zit in een kuipje. De deurstijlen zijn vrij hoog, vandaar. Al bij al, een verwacht nadeel dat er in de praktijk niet is.

Geruisloze werking en tegelijk voldoende krachtig. Als je geen sportieve rijstijl hebt dan zal je merken dat het koffiemoleneffect (zie CT200h) nauwelijks aanwezig is. Ook niet hybride-rijders slagen erin om zonder motorgehuil een rustige rit te doen. Op basis van de testritten die ik deed schatte ik dit eigenlijk veel slechter in. Ben dus aangenaam verrast.

Verbruik. Ik kan het verbruik op 7,1 l / 100km houden. Meestal snelwegkilometers. Dat lijkt veel, maar voor een nog niet ingereden, benzine aangedreven, automaat, 4WD, van bijna 2000kg zijn dat topcijfers. Dat kan alleen nog verbeteren.

Hybride werking. Twee bedenkingen tot nu. Op het eerst zicht kan je de NX minder bewust zuiniger rijden. Ik bedoel, je even concentreren op je rijgedrag om bv. rond de 6l te geraken zit er volgens mijn niet in. Een CT kon je bv. echt héél zuinig rijden. Anderzijds... laat de NX zich zeer gewillig ook tot iets hogere snelheden electrisch rijden. Dus misschien er toch nog veel marge tot verbetering. Ik zal het weten te zeggen.

De ruimte achterin is top. De beenruimte voor de achterpassagiers en het comfort algemeen achterin is gewoon top. Ik had dit ook wat minder ingeschat en ben dus aangenaam verrast.

Multimediasysteem en GPS zijn basic en een beetje achterhaald. Dat klopt met wat de reviews daarover zeggen. Maar... gelukkig is de geluidskwaliteit wel weer goed. Als je navigeert met Waze en luistert naar Spotify heb je dus geen issues en kan je de minder kwalitatieve ingebouwde GPS gebruiken als backup.

Rijhulpsystemen. Ik heb voor en achtersensoren én een camera. En dat is OK. Maar bv. de sensoren hebben alleen auditieve en geen visuele aanwijzing, dus vanaf 50cm voor het object blijven ze piepen. Daar heb je dus niet zoveel aan als het op fijnparkeren aankomt.

Keyless entry. Die had ik, en nu niet meer. Was me helemaal niet opgevallen, maar kijk... dit mis ik echt wel.

Carrosserie. Terug een wagen die zeer goed in elkaar werd gezet, mooie naden, schitterend lakwerk. Maar wat me wel opvalt is dat de motorkap ligt te trillen bij het snelwegrijden. Ligt niet aan slechte uitlijning, het is blijkbaar gewoon zo.

Kwaliteit van de zetels. Ik koos leder, manuele zetels. Zitten super comfortabel. Ook terug beter dan ik vermoedde. Alleen ontbreken ze lendensteun, en aangezien je in een SUV iets rechterop zit, is dat best een gemis.

Tot binnen enkele 10.000 km'ers...

update 50k

  • 50.000 km
  • 22 augustus 2018

Intussen 1 winter en 2 zomers achter de rug.

Wat kunnen we nog toevoegen?

Gemiddeld verbruik staat op 7,6l /100km sinds dag 1. Dat is zeker OK voor een brandstofaangedreven 4x4 van dit type. Ook winterbanden stonden op van november tot maart, en we zijn minstens 4 keer volgeladen al of niet met fietsen of dakkoffer op dak naar het zuiden getrokken. De brandstofmeter meet (integenstelling tot de CT200h) wel heel correct.

Dagelijkse trajecten geven tot 6,7 l / 100km Ik denk dat ik het globaal gemiddelde wel tot 7,2l / 100km zal zal zien dalen op termijn.

De wagen ligt nog beter op de weg als hij volgeladen is en de motorisatie is een ongelofelijk plezier om lange afstanden te maken en zeker om er de bergen mee in te gaan (niet altijd zo met de Ct200h).

De belangrijkste pluspunten v/d wagen:
- combinatie hoge zit + rustige motor + vinnig weggedrag is ideaal
- ruimte achterin / kofferruimte / praktische bruikbaarheid wagen

De belangrijkste minpunten:
- multimedia (zie vorig verslag)
- kwaliteit plastic zijpanelen deuren (veel schrammen)

Voor wie kan leren leven met de hybride aandrijflijn van Toyota / Lexus: doen!

Voor wie intussen niet meer zonder kan... tja. ;-)

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Lexus NX? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Lexus NX
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Lexus NX

INFO
Lexus
Lexus
Lexus NX 350h 4WD Launch Edition (5D/CVT)
€ 859
 
Lexus NX in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Lexus NX 300h, Automaat, LED, Navigatie

    Lexus NX 300h, Automaat, LED, Navigatie

    • 2015
    • 79.429 km

    € 26.390

    Lexus NX 300h AWD President Line, Panodak, Trekhaak!

    Lexus NX 300h AWD President Line, Panodak, Trekhaak!

    • 2016
    • 44.933 km

    € 38.900

    Lexus NX 300h 197Pk AWD President Line, Panodak, Trekhaak!

    Lexus NX 300h 197Pk AWD President Line, Panodak, Trekhaak!

    • 2017
    • 71.838 km

    € 40.900

Meer Lexus NX occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Lexus NX

    52
    • 10 oktober 2021

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lexus NX specificaties
  • Lexus NX occasions
  • Lexus NX video's
Advies en informatie
  • Lexus NX tests
  • Lexus NX gebruikersreviews
  • Lexus NX index
PREMIUM
Ford Edge - Lexus NX - Volvo XC60

Ford Edge - Lexus NX - Volvo XC60

Gedurfd hoor, van Ford, om de Edge naar Europa te halen. Zeker, de markt voor de SUV groeit...

Lees meer
 

Lexus NX reviews

  • Gebruikersreview
    Lexus NX 300h AWD President Line (2015)

    Lexus NX 300h AWD President Line (2015)

    15
    • 27 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus NX 300h AWD F Sport Line (2017)

    Lexus NX 300h AWD F Sport Line (2017)

    14
    • 20 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus NX 300h AWD F Sport Line (2016)

    Lexus NX 300h AWD F Sport Line (2016)

    13
    • 17 april 2019
  • Gebruikersreview
    Lexus NX 300h AWD 25th Edition (2015)

    Lexus NX 300h AWD 25th Edition (2015)

    8
    • 8 december 2018
  • Gebruikersreview
    Lexus NX 300h AWD Business Line Pro (2017)

    Lexus NX 300h AWD Business Line Pro (2017)

    7
    • 19 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Lexus NX 300h AWD Luxury Line (2014)

    Lexus NX 300h AWD Luxury Line (2014)

    12
    • 11 april 2015
  • Gebruikersreview
    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    2
    • 1 juni 2022
meer reviews
Dubbeltest - Lexus NX 300h vs Range Rover Evoque

Dubbeltest - Lexus NX 300h vs Range Rover Evoque

66

Wie in de markt is voor een de luxueuze compacte SUV (of Crossover zo je wilt) kan uit steeds...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    2
    • 1 juni 2022
  • PREMIUM
    Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

    Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque -...

    • 22 maart 2022
  • Nieuws
    NCAP: Renault Mégane E-tech Electric en 5 andere nieuwe modellen scoren maximaal

    NCAP: Renault Mégane E-tech Electric en...

    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    Lexus NX (2021) – Back to Basics

    Lexus NX (2021) – Back to Basics

    46
    • 18 december 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Lexus NX: alle prijzen

    Nieuwe Lexus NX: alle prijzen

    24
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Lexus NX nu al stoer aangekleed

    Lexus NX nu al stoer aangekleed

    17
    • 13 oktober 2021
  • PREMIUM
    Lexus NX - Eerste rijtest

    Lexus NX - Eerste rijtest

    • 12 oktober 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    12
    • 30 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus UX 250h Business Line (2019)

    Lexus UX 250h Business Line (2019)

    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 220d Business (2007)

    Lexus IS 220d Business (2007)

    1
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus ES 300h President Line (2020)

    Lexus ES 300h President Line (2020)

    7
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen in Europa'

    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen...

    71
    • 2 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)

    2
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Lexus RX helemaal nieuw

    Lexus RX helemaal nieuw

    135
    • 1 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden