Lexus NX 300h AWD Business Line Pro (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | NX 300h AWD Business Line Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Topklasse. Wat valt er op net na de aankoop?
- 1.500 km
We hebben de eerste 1500 km achter de rug in deze nieuwe wagen. De NX is het helemaal voor mij. Dus hier schrijft een zeer tevreden eigenaar. Met wat ik nu weet zou ik de aankoop van exact dezelfde wagen zeker opnieuw doen.
Laat ik het vooral hebben over de kleine zaken die me nu nog opvallen en die toekomstige kopers misschien kunnen helpen. Het zal opvallen dat de meeste negatieve punten die ik vermeld gewoon wegvallen eenmaal je voor één van de duurdere uitvoeringen gaat.
Rijcomfort. De meeste reviews beoordelen dit op "redelijk". Persoonlijk vind ik dit "zeer goed". De NX is wat onrustig is op minder effen wegdek, maar niets om je over op te winden. Integendeel. Ik voel en hoor graag wat er onder me gebeurt, en dat is hier het geval. Op lange afstanden is dit een heerlijke reiswagen. Zijwindgevoeligheid is OK. Ik rij op 18inch en standaard Yokohama's overigens.
Wendbaarheid. Is echt top. Ook al rij je met een SUV, het blijft een wagen met normale maten (wist je dat de NX exact dezelfde maten heeft als een BMW X3, het verschil is verwaarloosbaar) . Geen problemen in ondergrondse parking.
Zichtbaarheid rondom is beperkt, maar dat ook zijn voordelen. Je moet je behelpen met camera, sensoren en zijspiegels, en dat lukt tegen mijn verwachting zeer goed. In ruil krijg krijg je het gevoel echt omgeven te zitten tussen instrumenten en stuur, en je zit in een kuipje. De deurstijlen zijn vrij hoog, vandaar. Al bij al, een verwacht nadeel dat er in de praktijk niet is.
Geruisloze werking en tegelijk voldoende krachtig. Als je geen sportieve rijstijl hebt dan zal je merken dat het koffiemoleneffect (zie CT200h) nauwelijks aanwezig is. Ook niet hybride-rijders slagen erin om zonder motorgehuil een rustige rit te doen. Op basis van de testritten die ik deed schatte ik dit eigenlijk veel slechter in. Ben dus aangenaam verrast.
Verbruik. Ik kan het verbruik op 7,1 l / 100km houden. Meestal snelwegkilometers. Dat lijkt veel, maar voor een nog niet ingereden, benzine aangedreven, automaat, 4WD, van bijna 2000kg zijn dat topcijfers. Dat kan alleen nog verbeteren.
Hybride werking. Twee bedenkingen tot nu. Op het eerst zicht kan je de NX minder bewust zuiniger rijden. Ik bedoel, je even concentreren op je rijgedrag om bv. rond de 6l te geraken zit er volgens mijn niet in. Een CT kon je bv. echt héél zuinig rijden. Anderzijds... laat de NX zich zeer gewillig ook tot iets hogere snelheden electrisch rijden. Dus misschien er toch nog veel marge tot verbetering. Ik zal het weten te zeggen.
De ruimte achterin is top. De beenruimte voor de achterpassagiers en het comfort algemeen achterin is gewoon top. Ik had dit ook wat minder ingeschat en ben dus aangenaam verrast.
Multimediasysteem en GPS zijn basic en een beetje achterhaald. Dat klopt met wat de reviews daarover zeggen. Maar... gelukkig is de geluidskwaliteit wel weer goed. Als je navigeert met Waze en luistert naar Spotify heb je dus geen issues en kan je de minder kwalitatieve ingebouwde GPS gebruiken als backup.
Rijhulpsystemen. Ik heb voor en achtersensoren én een camera. En dat is OK. Maar bv. de sensoren hebben alleen auditieve en geen visuele aanwijzing, dus vanaf 50cm voor het object blijven ze piepen. Daar heb je dus niet zoveel aan als het op fijnparkeren aankomt.
Keyless entry. Die had ik, en nu niet meer. Was me helemaal niet opgevallen, maar kijk... dit mis ik echt wel.
Carrosserie. Terug een wagen die zeer goed in elkaar werd gezet, mooie naden, schitterend lakwerk. Maar wat me wel opvalt is dat de motorkap ligt te trillen bij het snelwegrijden. Ligt niet aan slechte uitlijning, het is blijkbaar gewoon zo.
Kwaliteit van de zetels. Ik koos leder, manuele zetels. Zitten super comfortabel. Ook terug beter dan ik vermoedde. Alleen ontbreken ze lendensteun, en aangezien je in een SUV iets rechterop zit, is dat best een gemis.
Tot binnen enkele 10.000 km'ers...
update 50k
- 50.000 km
Intussen 1 winter en 2 zomers achter de rug.
Wat kunnen we nog toevoegen?
Gemiddeld verbruik staat op 7,6l /100km sinds dag 1. Dat is zeker OK voor een brandstofaangedreven 4x4 van dit type. Ook winterbanden stonden op van november tot maart, en we zijn minstens 4 keer volgeladen al of niet met fietsen of dakkoffer op dak naar het zuiden getrokken. De brandstofmeter meet (integenstelling tot de CT200h) wel heel correct.
Dagelijkse trajecten geven tot 6,7 l / 100km Ik denk dat ik het globaal gemiddelde wel tot 7,2l / 100km zal zal zien dalen op termijn.
De wagen ligt nog beter op de weg als hij volgeladen is en de motorisatie is een ongelofelijk plezier om lange afstanden te maken en zeker om er de bergen mee in te gaan (niet altijd zo met de Ct200h).
De belangrijkste pluspunten v/d wagen:
- combinatie hoge zit + rustige motor + vinnig weggedrag is ideaal
- ruimte achterin / kofferruimte / praktische bruikbaarheid wagen
De belangrijkste minpunten:
- multimedia (zie vorig verslag)
- kwaliteit plastic zijpanelen deuren (veel schrammen)
Voor wie kan leren leven met de hybride aandrijflijn van Toyota / Lexus: doen!
Voor wie intussen niet meer zonder kan... tja. ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.