Lexus NX 300h AWD 25th Edition (2015)

autoreview

Lexus NX
Lexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NX

Signalement

UitvoeringNX 300h AWD 25th Edition
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf138.000 km
KM-stand laatst138.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke reisauto

  • 138.000 km

Wij hebben nu 5000 km gereden met deze Lexus NX en onze ervaring is dat we een heel aardig compromis gevonden hebben tussen de twee Lexussen die we hiervoor gereden hebben. Dat waren de Lexus IS 300h en de RX 450h. Wij wonen deels in Zweden, een maand in Nederland afgewisseld met een maand in Zweden en reizen dus gemiddeld zes keer per jaar de 1600 km heen en terug.

De verandering van de IS naar de RX werd vooral gevoed door de behoefte om in Zweden met een 4x4 te reizen. Je hebt "s winters van die dagen dat wegen spiegelglad zijn en dan is reizen met de achterwiel aangedreven IS 300h geen pretje. Dat wordt dan ongewild driften.

Daarnaast hadden we een caravan aangeschaft en dan is de trekcapaciteit van de IS met 750 kg trekgewicht wel erg beperkt.

Het rijgedrag met gladheid is met de RX 450h aanzienlijk verbeterd. Je kon de achterwielaandrijving handmatig activeren en dat werkte prima. Als de auto ging schuiven, knopje indrukken en ja hoor, weer netjes in het spoor. Het grote nadeel van de RX was dat we qua rijbeleving wel erg veel inleverden ten opzichte van de IS 300h. Als je een rotonde wilde ronden had je met de ruim 2200 kg het gevoel dat je in een bestelauto reed. De RX is wel een uitstekende reis- en trekauto.

De NX 300h is voor ons een compromis dat biedt wat we graag willen. Die zit op alle meetlatten tussen de RX en de IS in; qua reisplezier, kosten per maand en benzineverbruik.

Wat ons na 5000 km rijden in de NX opvalt?
* het rijcomfort staat op een hoog niveau, qua rust, weggedrag en inspanning;
* de NX remt veel minder op de motor dan de RX en IS. Daardoor gebruikten we vaker de rem om de snelheid te regelen en dat geeft onrust. Maar dat is makkelijk te ondervangen door de automaat niet in de D maar in S4 te zetten. Alleen op snelwegen staat de automaat in D;
* de kosten per maand van de NX liggen € 100 per maand lager dan de RX, lagere wegenbelasting, verzekering en benzinekosten;
* het benzineverbruik van de NX ligt tussen de 6,1 liter per 100km in warmer weer en 6,9 liter in winterse omstandigheden. Gemiddeld over de 5000 km 1 getankte liter op 15 km.

Bekende nadelen van de NX zijn de navigatie en de koffiemolen voorin. Wij hebben dit opgelost door de installatie van de tomtom en een gedisciplineerd gebruik van de rechtervoet. Wij vinden dat niet alles wat kan ook moet kunnen. En de verzekeringspremie blijft relatief laag want wij scoren hoog op de veilig-rijden verzekering van de ANWB.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.