Lexus NX 300h AWD 25th Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | NX 300h AWD 25th Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 138.000 km |
KM-stand laatst | 138.000 km |
Heerlijke reisauto
- 138.000 km
Wij hebben nu 5000 km gereden met deze Lexus NX en onze ervaring is dat we een heel aardig compromis gevonden hebben tussen de twee Lexussen die we hiervoor gereden hebben. Dat waren de Lexus IS 300h en de RX 450h. Wij wonen deels in Zweden, een maand in Nederland afgewisseld met een maand in Zweden en reizen dus gemiddeld zes keer per jaar de 1600 km heen en terug.
De verandering van de IS naar de RX werd vooral gevoed door de behoefte om in Zweden met een 4x4 te reizen. Je hebt "s winters van die dagen dat wegen spiegelglad zijn en dan is reizen met de achterwiel aangedreven IS 300h geen pretje. Dat wordt dan ongewild driften.
Daarnaast hadden we een caravan aangeschaft en dan is de trekcapaciteit van de IS met 750 kg trekgewicht wel erg beperkt.
Het rijgedrag met gladheid is met de RX 450h aanzienlijk verbeterd. Je kon de achterwielaandrijving handmatig activeren en dat werkte prima. Als de auto ging schuiven, knopje indrukken en ja hoor, weer netjes in het spoor. Het grote nadeel van de RX was dat we qua rijbeleving wel erg veel inleverden ten opzichte van de IS 300h. Als je een rotonde wilde ronden had je met de ruim 2200 kg het gevoel dat je in een bestelauto reed. De RX is wel een uitstekende reis- en trekauto.
De NX 300h is voor ons een compromis dat biedt wat we graag willen. Die zit op alle meetlatten tussen de RX en de IS in; qua reisplezier, kosten per maand en benzineverbruik.
Wat ons na 5000 km rijden in de NX opvalt?
* het rijcomfort staat op een hoog niveau, qua rust, weggedrag en inspanning;
* de NX remt veel minder op de motor dan de RX en IS. Daardoor gebruikten we vaker de rem om de snelheid te regelen en dat geeft onrust. Maar dat is makkelijk te ondervangen door de automaat niet in de D maar in S4 te zetten. Alleen op snelwegen staat de automaat in D;
* de kosten per maand van de NX liggen € 100 per maand lager dan de RX, lagere wegenbelasting, verzekering en benzinekosten;
* het benzineverbruik van de NX ligt tussen de 6,1 liter per 100km in warmer weer en 6,9 liter in winterse omstandigheden. Gemiddeld over de 5000 km 1 getankte liter op 15 km.
Bekende nadelen van de NX zijn de navigatie en de koffiemolen voorin. Wij hebben dit opgelost door de installatie van de tomtom en een gedisciplineerd gebruik van de rechtervoet. Wij vinden dat niet alles wat kan ook moet kunnen. En de verzekeringspremie blijft relatief laag want wij scoren hoog op de veilig-rijden verzekering van de ANWB.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.