Lexus LS 500h AWD President Line (2022)

autoreview

Lexus LS 500h AWD President Line (2022)

Signalement

UitvoeringLS 500h AWD President Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf17.800 km
KM-stand laatst19.323 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lexus LS 500h President Line

  • 19.323 km

Toen Lexus Utrecht mij (als ES300-rijder) vroeg om eens wat indrukken voor een review op te doen in een LS 500h President Line, hoefde ik niet lang na te denken. Begin februari heb ik een week gestuurd in dit vlaggenschip van Lexus. Wat een beleving was dat!
De eerste kilometers waren even wennen. Enerzijds het vertrouwde Lexus interieur, maar veel luxer, anderzijds een kwart meter langer en 3,5 centimeter breder dan de ES. Op papier luttele centimeters, in het echt veel meer Lexus! Die centimeters lengte komen namelijk terug in de wielbasis van 313 cm en de breedte, en dat merk je als je ergens gaat parkeren of een krappe parkeergarage inrijdt. In het dagelijkse verkeer is de auto echter zeer handzaam, al voel je wel dat je met zware auto (rijklaar 2.345 kg) onderweg bent.
 
Exterieur
Knap hoe de Lexus-tekenaars zo’n grote auto toch aan een coupé-achtige lijn hebben geholpen. De relatief platte neus met daaronder een zijdezacht lopende 3,5 liter ongeblazen V6 en de elektromotoren die samen goed zijn voor 359 pk, heeft aan de zijkanten een duidelijk gewelfd profiel rondom de voorwielen. De neus komt daardoor statig maar ook sportief over. Het lijnenspel loopt via de flanken harmonieus over in de bijzonder gevormde achterlichten. Het Lexus-design is onmiskenbaar: vloeiende lijnen die de auto een representatief en groots uiterlijk geven zonder opdringerig of opschepperig te zijn. Hier staat een auto voor mensen die een waardig alternatief zoeken voor de Duitse Oberklasse. Want dat deze auto zich kan meten met de Duitse drie, staat voor mij na een week rijden, vast.

Interieur
Wat een weelde komt er op je af als je een portier opent. Deze auto ademt één en al gastvrijheid en gezelligheid uit. De zitplaatsen, beter gezegd fauteuils, zijn met de hand bekleed met het fijnste leer; het plafond met alcantara. Al is de auto eigenlijk gebouwd om te rijden met chauffeur, voor de eigenaar is het geen straf zelf te rijden. Gezeten achter het elektrisch verstelbare stuur, geniet de bestuurder van alle mogelijke luxe die de voorstoelen hebben: koeling, verwarming, instelbare ondersteuning bij schouders, lenden, bekken, knieën, comfortabele hoofdsteunen, alles elektrisch verstelbaar. En als of dat nog niet genoeg is, is er keuze uit verschillende massageprogramma’s, die op hun beurt van zacht tot stevig instelbaar zijn. En dat alles te bedienen via de centrale display, middels touchscreen of met de touchpad. Die vraagt om enige gewenning, maar functioneert goed. De passagier rechtsvoor heeft exact dezelfde verstel-en massageopties, maar gek genoeg geen mogelijkheid om de zitting te verlengen ter ondersteuning van de bovenbenen. Niet echt nodig, wel verbazingwekkend omdat de verdere uitrusting zo compleet is. Of heeft het te maken met gebrek aan ruimte als de zetel rechtsachter helemaal benut wordt?
Achterin is het, en zeker rechts, een feest van verwenning in deze auto. Nadat de voorstoel in de ‘rijden met chauffeur’ stand is gepositioneerd, is er een zee van ruimte. Dit verstellen van de passagiersstoel is trouwens een schouwspel op zich. De chauffeur of de passagier achterin kan via het centrale scherm dan wel het scherm in de armleuning deze stand oproepen. De stoel beweegt naar voren, zakt in de diepste stand, de rugleuning naar voren, de hoofdsteun naar beneden en naar voren en aan het eind wordt het LCD-scherm zo versteld, dat er een optimale eventueel bij te stellen kijkhoek ontstaat, zodat de passagier achterin, nadat hij/zij ook zijn zetel relaxed heeft ingesteld, kan genieten van een ware thuisbioscoop. De chauffeur behoudt daarbij goed zicht naar rechts. De afzonderlijke instelbare fauteuils achter hebben nog het meeste weg van de first class in een Dreamliner van Japan Airlines. Waarschijnlijk heeft de LS 500 President zelfs nog meer persoonlijke instellingen. Alleen de stewardess ontbreekt. Daarentegen ook hier massage, 7 programma’s in 5 niveaus, met of zonder hotspot. Hier is het echt genieten, ik heb er (stevig postuur van 194cm) een kleine 3 uur aan één stuk gezeten, verstopt achter de elektrisch bedienbare zonneschermen, terwijl mijn zoon mij op deels zeer hoge snelheid over de Duitse autobahn chauffeerde. Alle functies inclusief de Mark Levinson Reference Surround installatie zijn simpel te bedienen via het eerder genoemde scherm in de armsteun. En over die installatie, menig HiFi-liefhebber zal die thuis zo niet voor elkaar hebben! Ongelooflijk hoe zuiver dit geluid is, of je nu een DVD/Blu-ray of DAB+ gebruikt, discomuziek of klassiek draait, hard of zacht, altijd mooi en zonder enige vervorming. En achterin, het kan bijna niet, nog mooier dan voorin. Hier wordt de bezit(s)ter als deze niet zelf rijdt, echt van top tot teen verwend, stukken voor de volgende afspraak voorbereidend of uitrustend van een lange werkdag. Voor het eerst in mijn leven vroeg ik me af, of meerijden niet leuker is dan zelf rijden.

Rijden of zweven?
De vierwielaangedreven koets zweeft op luchtvering, die van Amerikaans soft tot sportief hard instelbaar is. Toch is het niet zo, dat je helemaal niets meekrijgt van de weg. De auto blijft voldoende communicatief voor de chauffeur en kan in de Sport- of Sport+-stand sneller over een klaverblad gejaagd worden dan je in eerste instantie zou denken. De auto is overigens zeker in deze standen nauwelijks zijwindgevoelig. Over Sport en Sport+ gesproken, acceleratie in deze stand levert, naast een andere lay-out van de cockpit, een extra zware grom op uit het vooronder. Een electronisch grapje, want bij accelereren in de Comfort-stand blijft de motor mooi op de achtergrond. Wat betreft die Comfort-stand, dat zal de stand zijn waarin deze auto het meest gereden wordt. Gracieus in het drukke en steeds gekker wordende verkeer gelaveerd door een chauffeur, die de techniek en het gaspedaal met een fluwelen hand en voet bedient, zodat de inzittenden veilig en niet door elkaar gehusseld op de plaats van bestemming aankomen. Bij deze rijstijl is overigens, voor zover interessant, een verbruik van 8,5l/100km zeker haalbaar. Duurder dan 11l/100km werd het tijdens de hele week, waarin ik dik 1.500 km reed, niet, of je moet in één stuk van Utrecht naar München rijden met snelheden door de 200. Dat zijn heel nette gebruikscijfers, met dank aan de combinatie V6 en elektromotoren die de beide Turbo’s van een niet-hybride LS500 vervangen. De wereld stapt over naar e-auto’s, maar voor liefhebbers van verbrandingsmotoren en oog voor het klimaat is deze combi geweldig. Met een acceleratie in 5,5 s naar 100 en een top die hoger ligt dan de beloofde 250 km/h zijn deze cijfers, al is dit geen auto voor wedstrijdjes, ronduit goed te noemen.
De mechaniek is stil, heel stil zelfs, en daardoor valt wat windgeruis op. Dit wordt aanzienlijk minder zodra je de blindering van het schuif-/kanteldak met de hand dichtschuift. Met de hand ja! Praktisch en snel, maar je zou het in deze klasse elektrisch verwachten. Ook aan de zijruiten van dubbelglas ontstaat toch op hogere snelheden wat windgeruis, maar dit wordt nooit echt hinderlijk. Mijn partner, die normaal rond de 180 al begint te roepen dat het wel erg hard gaat, vroeg, achterin gezeten bij 230, hoe snel we nu eigenlijk reden. Typerend voor de rust en het gevoel van comfort in deze auto.
 
Zelf rijden of toch met chauffeur?
Over de luxe achterin is geen onduidelijkheid, maar ook voorin is het goed toeven. Al bezit de auto niet over de allerlaatste snufjes zoals night view, alles wat je je wensen kan, is aanwezig. De chauffeur verveelt zich onderweg niet. Vrijwel alle info is voorhanden, in de digitale tellerunit achter het stuur of op de centraal geplaatste display. Die digitale tellerunit is op tal van manieren instelbaar, meer digitaal of old school met wijzers, precies zoals je het zelf wenst. Daarnaast biedt de head up display de benodigde informatie.
Schakelen doet de auto boterzacht, de virtuele 10-traps automaat is goed bij de les en zoekt snel en doeltreffend het juiste verzet. De flippers aan het stuur zijn eigenlijk overbodig, tenzij je afdalingen en haarspelden gaat rijden, dan werkt het systeem perfect. De verder voor Lexus herkenbare knoppenwinkel is een kwestie van smaak. ‘s Avonds mooi verlicht scheppen deze knoppen in ieder geval duidelijkheid. Je hoeft nooit door ellenlange menu’s om elementaire functies in te schakelen, wel zo veilig. Al met al een auto die voldoende emotie biedt om wakker te blijven tijdens het rijden, het wordt nooit saai!
Achterin is het evenmin saai. Tijdens de rit laat je je lekker verwennen door een massageprogrammaatje vergezeld van je favoriete muziek, kijk je een video of doe je gewoon een dutje, terwijl de kilometers onder de limousine doorglijden. De plek is bij uitstek geschikt voor lange afstanden, waarbij er gezien de grote tank (82l) weinig getankt hoeft te worden. Die tank gaat samen met het accupakket en de verstelbare achterbank wel wat ten koste van het bagageruim, dat met 430 liter inhoud niet overbemeten is. Het is echter wel vrij rechthoekig, zodat een grote doos met een espressomachine er zonder problemen in ging en er nog voldoende ruimte voor bijvoorbeeld een grote koffer overbleef. De elektrische klep scharniert naar binnen, de beugels zijn zo weggewerkt, dat de bagage niet beschadigt.
 
En nu, is de LS inderdaad het alternatief?
Nieuw zijn deze Lexussen voor weinigen weggelegd. Maar voor degenen die de aankoop van een dikke limousine overwegen, denk buiten de kaders en ga eens een flinke proefrit maken! De auto zal iedere dag dat de proefrit langer duurt, blijven verrassen met luxe. De luchtvering die automatisch de auto iets verhoogt bij het uitstappen, de stoelen die naar een uitstapstand bewegen of de klimaat Concierge die, wanneer een passagier uitstapt, ervoor zorgt dat de rest van de inzittenden warm blijft. Het zijn van die kleine details, teveel om hier op te noemen, die iedere keer weer tonen, dat dit een klasse apart is.
Ligt een nieuwe LS buiten bereik, dan is een goede occasion het overdenken waard. Ook nog een hele investering, maar waardevast en betrouwbaar, zo laat Lexus keer op keer weer zien in de statistieken. Daarom zijn ook gebruikte Lexussen gewild. De LS 500h is met het aanvaardbare verbruik in de dagelijkse praktijk betaalbaar. En bijzonder exclusief, geen alledaagse verschijning. Lexus Utrecht dank voor deze ervaring, het sparen kan beginnen!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.