Lexus IS 300h Business Line (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 300h Business Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
80000 probleemloze kilometers met de IS300h
- 100.200 km
Na 2.5 jaar en 80.000 probleemloze kilometers wordt het tijd voor een review van mijn donkerblauwe Lexus IS300h.
Gelukkig zie je de IS300h niet zo vaak, ik krijg vaak positieve reacties op de auto en het is zeker geen dertien in dozijn volume auto. Voor mij is dat een voordeel voor een auto.
Voordat ik deze Lexus kocht, had ik al 6 jaar hybride ervaring;
1 jaar Prius, lekker zuinig, maar erg lawaaiig op de snelweg,
2.5 jaar Lexus CT200h, een fijne stille auto, maar na 2.5 jaar vond k het wel genoeg,
2.5 jaar Toyota Auris TS; een fijne auto, maar je zag ze erg veel en ze zijn erg saai.
In 2018 was ik op zoek naar een gebruikte IS300h en kwam deze auto tegen bij Lexus Breda waar hij gebruikt werd als demo en red-carpet klanten auto. Het was een face-lift model, herkenbaar aan de vernieuwde achterlichten, geen mistlampen voor en het optioneel Safety system bestaande uit de adaptieve cruise control, lane assist die zelf actief het stuur corrigeert, een camera die borden probeert te lezen en nog wat safety zaken.Na een proefrit was ik meteen verkocht en kocht deze auto dus van de Lexus dealer, precies een jaar oud met 20.000 km op de teller.
Ik vind het hybride rijden van Lexus/Toyota erg fijn, je moet er even aan wennen maar dan kun je erg zuinig rijden met de auto. Niet teveel gas geven, je accelereert meestal snel genoeg en als je op snelheid bent even je gaspedaal liften. Vooral in de bebouwde kom schakelt de motor dan direct uit en rij je elektrisch. Gemiddeld rij ik 1 op 18, maar langere ritten op de snelweg zijn vaak nog zuiniger. Zeker als je gewoon met 110 op de teller met de stroom mee-hobbelt. De adaptive cruise control is dan heerlijk, je blijft gewoon achter iemand hangen op een vaste afstand.
Trap je het gaspedaal helemaal in (even door de weerstand drukken met je voet), dan voel je alle 223 PK's en vlieg je wel vooruit. Als je rotondes wat sportiever neemt voel je duidelijk het vermogen en de fijne wegligging van deze achterwiel aangedreven auto. Wat een verschil met mijn vorige auto's!
De verkeersborden herkenning is niet nauwkeurig, vaak worden borden niet goed gelezen en als je in Nederland de bebouwde kom inrijdt staat er geen 50 bord en denkt het systeem dat je gewoon nog 100 mag als je bijvoorbeeld net van de snelweg komt. Het symbool in je dashboard is meer een suggestie dan een waarde waar je op kunt rekenen.
De stuurassistent werkt prima, als je op de snelweg je knipperlicht niet aanzet bij het rijstrook wisselen, dan stuurt de auto duidelijk tegen. Knipperlicht aanzetten dus! Als de weg een bocht maakt en je stuurt niet zelf, dan doet de auto dat wel. Een goede assistent dus.
De navigatie is natuurlijk niet de mooiste in de markt, maar dat wist ik toen ik de auto kocht. In de Auris waren zowel de navigatie en de telefoon spraak gestuurd, maar in mijn Lexus was dat dus niet mogelijk. Het werkt allemaal wel goed, maar het is gewoon omslachtig. Ik heb nog overwogen om een Grom V-line Android auto te installeren, maar zie daar toch vanaf. De kosten (zo'n € 350 dacht ik) vind ik te veel als ik ook gewoon mijn telefoon in een houder er naast kan zetten.
De onderhoudskosten zijn overzichtelijk, op de Lexus website staat precies wat een kleine/grote/hele grote beurt kost dus je weet altijd waar je aan toe bent. De onderhoudsinterval van 15.000 kilometer vind ik wel wat laag, maarja als de techniek daardoor lang heel blijft dan moet dat maar. Naast de beurten (en een nieuw setje banden) heb ik de afgelopen 80.000 km dus geen extra onderhoudskosten gehad. Geen rammeltjes, geen gedoe, geen klachten, gewoon een Lexus dus.Nu begrijp ik de hoge Lexus merkentrouw, als er nooit problemen zijn dan wil je alleen het beste.
Normaal gesproken ben ik een auto na 2-3 jaar wel zat, maar deze Lexus blijft voorlopig nog even bij me. De IS opvolger komt niet naar Europa, de ES300h vind ik te Amerikaans en de LS500h is ver buiten het budget.
Verkocht!
- 130.000 km
De Lexus is verkocht, dinsdag mag hij terug naar de dealer die 'm ook geleverd heeft (Lexus Breda).
Na 130.000 kilometer is de auto eigenlijk nog nieuw en rijdt zoals ik 'm 3.5 jaar geleden kocht. Buiten de beurten en banden helemaal geen onkosten gehad, nog geen defect lampje of ander probleem.
Ik begrijp dat Lexus alle auto's nu 10 jaar garantie meegeeft, dus mijn auto valt opeens weer in de garantie. Lexus heeft dus een erg goed vertrouwen in hun product.
Vanaf volgende week ga ik een NX300h rijden, weer een ex-demo auto met "de kop eraf" zodat ik daar weer een paar jaar mee vooruit kan.
Ben je op zoek naar een mooie donkerblauwe IS300h (facelift model met safety pakket en alle dealer stempels gehad) bel dan even met de Lexus dealer in Breda ;-).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus IS 300h Hybrid Edition 30 | Premium Navigatie | Safety System | Parkeersensoren | Schuifkanteldak |
- 2019
- 69.564 km

Lexus IS 300h Hybrid Business Line | Stoelverwarming | Parkeersensoren |
- 2018
- 99.606 km

Lexus IS 300h Hybrid Sport Edition Limited | Groot Navigatie | Half-Leder Interieur + Stoelverwarming | Safety Pack |
- 2019
- 94.361 km