Lexus GS 450h President Line (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | GS 450h President Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 72.000 km |
KM-stand laatst | 82.500 km |
Een heerlijke reisauto
- 72.000 km
Jarenlang hebben wij als gezin Saab gereden en de laatste 10 jaar ook een Audi A5quattro cabrio. Omdat we regelmatig naar ons tweede huis in Zuid Frankrijk rijden gebruikten we in de winter de Saab. Maar een 20 jaar oude Saab 9.5 is voor de Franse garagisten haast buitenaards. Repatriering voor een losgesprongen intercoolerslang maakte , dat ik toch een andere limosine wilde, die wel service kan krijgen in geval van nood. Omdat we regelmatig met een aanhanger rijden en zelfs, sporadisch, met een caravan, vielen veel auto's af waar ik naar keek. Gezien de technische problemen die we met de nieuw gekochte Audi hadden en onze matige ervaringen met de importeur als het gaat om garantie of vakkundige reparatie, had ik besloten geen auto meer te kopen waar Pon de importeur van is. En omdat Toyota en lexus qua techniek in de statistieken erg goed scoren als het gaat om het niet hebben van pech, keken we naar deze merken. Een lexus Es leek prima, of een Toyota Camry, maar geen trek-mogeljkheden helaas. UIteindelijk gekeken naar een GS 450H, vooral omdat daar 1500 kilo achter mag. En zo kwamen we in Enschede terecht waar een wit metallic 450h president stond. Niet nieuw dus, maar 72000 kilomer lijkt me niets voor zo'n motor. Alles wat er op kan zitten qua accessoires zit er wel op, behalve een nachtkijker en een standkachel. De eerste eigenaar had er ook windvangers op laten zetten en spatlappen etc. We hebben proefgereden en daarbij was het enige geluid dat je kon horen een licht windgeruis bij de windvanger links. De auto trok wat naar rechts, maar reed verder heerlijk rustig. Er bleek geen reserve band te zijn, en dat schijnt ook niet te passen in de kofferbak gezien de extra accu en andere techniek. Voor mij reden om de auto niet te kopen, maar de verkoper gaf aan dat hij runflatbanden kon laten monteren. Enfin: de koop werd gesloten en een paar weken later konden we hem ophalen.
ZO'n auto , met alle opties, heb je niet meteen in de vingers. Op het moment van schrijven van deze review, zitten we nog steeds "opgesloten" in Zuid Frankrijk. Rijden doen we weinig, alleen toegestaan voor de noodzakeljke boodschappen of verzorging.Maar toch de laatste maanden een 8000 kilomer gereden, met een heerlijk rustgevend gevoel. De topsnelheden respecterend konden we cruisen met 130 per uur, met een verbruik van 1 liter per 12 kilometer. Het enige dat je dan hoort, is dat lichte geruis van de windscherm links. Er af laten halen zou kunnen, maar de monteur raadde dat af omdat hij niet zeker weet of er geen beschadigingen dan optreden op het chroom. De auto stuurt als een BMW denk ik. In ieder geval net zo goed als de Saab 9.5 en beter dan de Audi. De auto kan zelfstandig remmen tot stilstand; en dat is in file rijden heerlijk. Gaat de boel weer rijden dan hoef je alleen gas bij te geven en hij pakt weer op. Ook houdt de auto zelf "koers" . Maar dat is niet betrouwbaar. RIjdend op de A2 met een straffe westenwind , kan de auto niet koers houden en moet je echt corrigeren. Vergelijkend met de Saab en Audi is de auto iets zijwindgevoeliger dan ik had verwacht. Wat bijzxonder fijn is, is de verlichting.Er zit triple LED op; en dat betekent hier dat de auto zelf de lichtbundels "afstelt" zodat ook bij groot licht de tegenliggers niet verblind worden. Ook heel fijn is, dat de stoelen en buitenspiegels "mijn" autosleutel herkennen en ik zonder problemen kan in en uitstappen. Mijn vrouw is een stuk kleiner, en als zij de auto verlaat staat de bestuurdersstoel te krap voor mij als langere man. Nu kom ik aanlopen, raak de bestuurdersdeur aan, de auto ontgrendelt mijn deur , de stoel schuift naar achteren voor makkelijke instap, en alles modificeert zich als ik de startkn op aanraak. Echt super handig! En zo zitten er veel dingen op die we langzaam moeten ontdekken. Wil ik vol acceleren vanaf stilstand, dan hoor je de 6 cylinders werken. Niets geen CVT geraas, maar een sportbolide die vooruit wil. Ga ik rustig rijdend een bergweg af, dan kan ik afremmen op de motor door via de stuurpedals terug te schakelen. Het is een soort CVT, maar electronisch geprogrammeerd als hebbende 8 versnellingen. En dan die navigatie: velen hebben die afgekraakt. Maar het gekke is, dat ik, als 70 jarige, het eigenlijk een superfijne navigatie vindt. Ik kan nu thuis het adres invoeren van de eerste stop, en gelijk het adres van de tweede stop. Dus overnachting in Nancy, en daags erna door naar de Ardeche. Het werkt prima! Moet ik tanken, dan geeft de computer tevens ,in Nederland althans, de prijzen op van de benzinepompen in de omgeving. Tja: prachtig toch? Er zit overigens een internetvoorziening in de auto. ZIjn er dan geen negatieve zaken te melden? Jazeker: ik vind het lastig dat de handel, waarmee je de adaptieve cruise control reactiveert als de auto gestopt is door de voorganger bij een rotonde, mee draait met het stuur. Dus bedienen is pas mogelijk, als het stuur weer min of meer recht staat. De koersvastheid bij zijwind valt wat tegen; het lichte geruis bij het wndscherm (maar dat valt Lexus minder te verwijten dan de vorige eigenaar die dat erop wilde) irriteert niet maar doet heel licht afbreuk aan de stilte in de auto. De geluidsinstallatie is top; en heeft gelukkig naast DAB ook een CD speler waar een audiofiel als ik erg blij van wordt. Maar dat reservewiel: dat hoort er gewoon te zijn. Want ook al heb ik nu runflatbanden: je moet er niet aan denken zelf te hannesen met oppompen langs de snelweg....
Kortom: we zijn erg blij nu met deze prachtige auto, en hopen ook hier weer minimaal 10 jaar mee te rijden!
Benzineverbruik
- 79.000 km
Toen we uiteindelijk met enige spoed Frankrijk konden verlaten, zijn we in 1 dag 1100 kilometer noordwaarts gereden. In Frankrijk met snelheden van 130 per uur (op winterbanden nog!) kwam verbruik op 8 liter per 100 kilometer . Euro 98 getankt in België en daarna nog vele honderden kilometers gereden in Nederland met 100 km per uur. Verbruik zakte naar 7 liter per 100 kilometer . Ik vind dat echt klasse voor een auto van 1800 kilo! Wel tussentijds zomerbanden Bridgestone gemonteerd, en daarmee viel op dat de auto op nat wegdek meer geluid produceert. Maar alles is relatief als je in zo’n heerlijke reiswagen rijdt! Ben tot nu toe erg tevreden met deze wagen!
Wat een auto
- 82.500 km
Inmiddels een paar maanden en een paar duizend kilometer verder. Wat een auto! Autorijden is weer een genoegen, en door de stilte aan boord veel minder vermoeiend dan met een van de andere auto’s. Door de 100- kilometer grens overdag is het benzine verbruik ook erg gunstig, zeker als je kijkt naar de potente 6 cylinder. Alleen al op euro 95 verbruikt auto slechts 1 liter op ruim 15 kilometer. Op euro 98 zelfs nog iets zuiniger. Wat ik steeds meer waardeer , is de achteruitrijd- camera. Werkt erg goed en betrouwbaar om achteruit in te parkeren. Geeft met lijnen precies aan hoeverre je moet indraaien etc.
Kortom: mijn vertrouwen in deze Lexus blijkt volkomen terecht. En als ik dan een autotest lees, waarbij er weer eens allerlei kritiek komt op motorgeluid bij acceleratie en zo’n auto bijna altijd goede tweede wordt ten gunste van Mercedes of andere Duitser, dan zegt dat meer over de vooringenomenheid van de testredacteur dan over objectiviteit .
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus GS 300h F Sport Line
- 2017
- 113.954 km

Lexus GS 300h President | Stoelventilatie & Verwarming | Mark Levinson Audio |
- 2016
- 84.868 km

Lexus GS 300h 223PK Luxury Line | Leer, Geheugenfunctie, Stoelventilatie, Keyless, Navigatie, Adaptive cruise control, Parkeersensoren
- 2017
- 115.208 km