Lexus GS 430 Executive (2001) #6

autoreview

Lexus GS 430 Executive (2001)

Signalement

UitvoeringGS 430 Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf234.000 km
KM-stand laatst234.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review fijnste auto tot nu toe

  • 234.000 km

Toen ik een tijd een flink stuk woon werk gereden heb 80km enkele reis, wist ik dat ik een veel stillere auto wilde hebben, omdat met deze afstanden het gebrom en resoneer aardig kan gaan irriteren.

Ik ben me gaan orienteren in:
Honda Accord (2005+-) 2.2dtci of 2.4 S-type te duur
Volvo 960 of V70 LPG te hoge km standen
BMW 530D of 530i E61 of type daarvoor
Storingen

Deze keuzes allemaal laten schieten ivm bovenstaande redenen.

Na verscheidene reviews te hebben gelezen en 2 weken een ls430 gereden te mogen hebben, was het me dan toch duidelijk, voor de vele kilometers mocht het toch wel eens zon fijne stille auto worden.

Om de kosten een beetje in de hand te kunnen houden wist ik vanaf het begin dat het een LPG auto moest gaan worden.

Mijn oog is gevallen op deze bordeaux rode
(smaak valt over te twisten :) )
Mede omdat de aanschafprijs al laag begon en het een dealer onderhouden wagen betrof, na de proefrit ben je verkocht, ondanks wat kleine mankementjes (trillend remmen) die ik zelf zal verhelpen.

De wagen gekocht voor een scherpe 3900 euro, wat er aan moest gebeuren.

Banden achter volledig af, voor gecupt (dus voor naar acher en nieuw voor)
4 nieuwe remschijven (brembo) en blokken
en nieuwe rubbers en link armpjes voorstabelisatorstang (febest)

Nu is het schuddend remmen en twijfelend sturen verholpen.

Ik heb mede door (veel) inlezen over LPG en eerdere wanstaltige LPG inbouw, ervoor gekozen om een benzine auto te kopen en deze om te bouwen op LPG. met de V8 die in deze auto zit is dit wel een dure grap, maar een goedkopere al op LPG was niet vindbaar voor minder, dus makkelijke keuze.

Er is heel netjes een Prins VSI 2 Lpginjectie opgebouwd, door een keurige inbouwer, de keuze hiervoor werd bepaald doordat ik graag zoveel mogelijk Japanse onderdelen op de auto houd en Prins met KEIHIN heeft samengewerkt.

Voor de in en uitlaatkleppen heb ik gekozen voor een electronisch geregeld smeersysteem per cylinder geinjecteerd.

Hierbij heb ik een kleppen garantie afgesloten, (100eu voor 32 kleppen is peanuts) (toyota en lexus schrijven klepinspectie op gehoor voor)

Vermogen is niet merkbaar minder, en omschakelen is absoluut niet merkbaar, enige opmerking is dat de injectors een licht geluidje maken, die ervoor zorgt dat bij geen verder geluid bij stationair, de auto heel lichtjes als een BMW commonrail V8 klinkt (best vet)

De wagen reed voor de inbouw gemiddeld bij veel snelwegverkeer 1:10 op benzine, komt er wat meer stadsverkeer bij dan wordt het al snel 1:8, dit valt enorm mee, want menig auto boven de 2.0 liter verbruikt dit ook nagenoeg, en deze V8 is niet normaal soepel en koppelkrachtig.

Het huidige verbruik op LPG ligt altijd rond de 1:8 en rustig rijden 1:8.75 dus dat is prettig rijden!! met 57ct de liter.

vulpijp zit onder de klep, en in het reserve wiel compartiment zit een 74 liter (62netto) tank.

Ik zal af en toe de bevindingen schrijven, onderhoud doe ik zelf (scheelt een aardig tarief :D)
5W30 eurol syntheet met origineel filterje elke 15K

Update 21-4-2016 272.000km
rijd heerlijk nog steeds kan inmiddels een opsomming maken van onderhoud en vervangen zaken.
Valvesaver fluid verbruik ongeveer 1L op
gekocht @ 232500 maart 2015
@233K olie + filter vervangen
luchtfilter + interieurfilter vervangen
@236 bougies vervangen (voor gasinbouw 0.75mm electrodeafstand)
bougies vervangen door normale BKR6EYA NGK 2249 0.7/0.8 dit omdat iridiums op 1.1 moeten en veeeel duurder zijn € 2,00 euro per bougie of €18
@237 gasinbouw
@240 olie + oliefilter Eurol fluence DSX 5w30+
interieur filter MANN CUK 2246 + Automaatbak olie (toyota) +ringen
@257 voorbanden vervangen Goodyear eagle F1 aSSY 2
@262 olie + oliefilter Mobil 5W30 Super 3000
stuurbekrachtiging olie, differentiel olie +ringen
@265 klepdekselpakkingen+ bougiekeerringen vervangen en steekproefsgewijs kleppen alle bovengrens van speling
bougies BKR6eya na 30.000 zien er nog nieuw uit. wel vervangen.
luchtfilter
@270 banden achter vervangen voor dezelfde Goodyears Eagle F1 assy2 na lekrijden, heel tevreden mee hierna nooit geen uitbreek piepjes meer gehoord in de regen.
en proppen zag ik dat ze af waren :)
binnenkort nog eens automaatbak olie vervangen want er zit 9 liter in en er komt altijd maar max 3 uit.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.