Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | CT 200h Hybrid Business Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 156.595 km |
Zuinig en comfortabel
- 88.000 km
Ik had al langere tijd ervaring met de hybride aandrijflijn omdat ik voor de aankoop van de CT twee keer een Prius had gekocht. De eerste was een Prius 2 en de tweede een Prius model 3. (Lang geleden heb ik twee Toyota's Carina E gehad als lease-auto's). In beide Priussen was de betrouwbaarheid en het comfort mij opgevallen. Bovendien bleken de auto's erg betrouwbaar te zijn. Er is in beide gevallen nooit iets aan kapot gegaan en zijn er alleen naast het reguliere onderhoud slijtage delen vervangen. Bij de eerste Prius remschijven en bij de tweede Prius alleen een keer een paar remblokjes. Ik heb mijn Ct200h nu een half jaar en heb ik er 16.000 mee gereden. Bij aanvang 72.000 km en nu 88.000 km.
Uitvoering:
Deze uitvoering heeft een navigatiesysteem dat later is ingebouwd. Het heeft geen echt leuke goodies maar wel alle normale dingen: cruise-control, 4 electrische ruiten, electrisch inklapbare en bedienbare spiegels, auto-aan/uit lichten, led dagrijverlichting, klimaatcontrole, zelf dimmende binnenspiegel, en automatische ruitenwissers (die prima werken). De auto heeft velours bekleding en ziet er mooi uit van binnen met sfeerverlichting en mooi materiaal op de deuren.
Het is voor het eerst dat ik automatische lampen heb en een zelf-dimmende binnenspiegel maar beide vind ik echt superopties.
De bediening van het infotainment systeem is met een draaiknop. Dat werkt prima al vind ik zelf een touchscreen wel sneller werken. Dat zou hier ook geen optie zijn omdat het scherm te ver weg zit om aan te raken. Het zit daardoor wel goed in het zicht.
Het hele systeem is niet echt super rap maar ook niet zo traag dat het ergerniswekkend wordt. Android auto en Apple carplay werken niet op dit systeem. Je kunt via bluetooth muziek streamen, cd's draaien en via een usb-stick muziek afspelen.
De auto staat op 15 inch wielen. Er zitten sportstoelen in die niet elektrisch zijn, geen verwarming hebben, geen lendensteun hebben en voorzien zijn van velours. Het ontbreken van een lendensteun is voor mij geen probleem want ik gebruikte die bij vorige auto's echt nooit. Electrische verstelling is in mijn geval onzin want alleen ik rijd in die auto en verder niemand anders.
Rijgedrag en comfort:
Het eerste dat opviel aan deze CT200h is dat het weggedrag ten opzichte van de Prius echt veel beter is. Ik ben geen sportieve rijder meer (kwestie van leeftijd denk ik) en ik vind de mix tussen dynamiek en comfort prima. De auto gaat hard genoeg om de hoek maar is toch comfortabel. Zoals gezegd ben ik geen hardrijder meer maar het moet allemaal wel normaal op de weg liggen en dat is zeker het geval. Dit mede door de 15 inch wielen. 17 inch zou mij te hard worden, denk ik.
De sportstoelen zijn voor mij perfect. Ze zijn comfortabel, houden je goed op zijn plek en ondersteunen je goed. De zitting is voor mij lang genoeg (dat is snel want ik heb vrij korte benen en een wat langer bovenlijf).
De motor is precies dezelfde als in de Prius 3 die ik hiervoor heb. Het is een soepele motor maar qua vermogen houdt het niet over. Door de elektromotor is hij wel snel van zijn plek en reageert hij snel op het gaspedaal en is daardoor ook soepel, maar het is geen bijzonder snelle of rappe auto te noemen. Vooral in de sportstand wordt de gasrespons veel beter. Ik vind de hybride techniek zelf erg prettig rijden.
Ik vind het verbruik uitstekend. Met een beetje opletten is 1 op 19 makkelijk haalbaar, met de huidige maximum snelheid van 100 km/u rijd ik nu doorgaans ruim 1 op 20 zonder nu overdreven truttig te rijden. Bij lange tochten op binnenwegen is 1 op 22 goed haalbaar. Ik vermoed dat als je echt je best gaat doen, dat altijd wel haalbaar is. Op de snelweg naar Zuid-Frankrijk haalde ik bij een constante snelheid van 130 echte kms per uur ongeveer 1 op 18,7. Het verbruik hangt uiteraard ook van je rechtvoet af. Als je overal plank gas gaat geven dan is 1 op 15 ook haalbaar denk ik.
Onderhoud en wat is eraan kapot gegaan:
Er is één keer een gloednieuwe startaccu kapot gegaan (de startaccu is dus NIET de hybride batterij). Pech denk ik en onder garantie vervangen.
Voor de rest is er niks kapot gegaan en dat is wat ik gewend ben van dit merk. Ook bij mijn Toyota's ging er nooit iets kapot. De betrouwbaarheid is dik in orde.
De eerste grote beurt was de 90.000 beurt en dat is meteen de duurste beurt want er wordt dan van alles vervangen waaronder bougies. Verder waren twee banden aan vervanging toe. Verder werkt alles zoals het hoort en hoefde er niks gemaakt te worden.
Ervaring na bijna 2 jaar
- 102.000 km
Ondertussen heb ik de CT200H bijna 2 jaar en zijn we slechts 30.000 verder. Het laatste jaar reed ik er erg weinig mee. Corona crisis en thuis werken.
De enige keer dat ik stil kwam te staan was een bijna gloednieuwe startaccu die apot was. Die is uiteraard onder garantie vervangen. De accu was net twee maanden oud en leverde nog maar een paar volt. Cellen doorgebrand.
In de laatste twee jaar tijd heb ik een volledige bandenwissel gehad en drie of vier beurten.
Behoudens slijtageonderdelen (banden etc) is er nooit iets kapot gegaan (op de startaccu na dus).
Gerekend over een periode van ongeveer 20.000 km (met twee vakanties erbij) reed de auto 1 op 19,3. In de zomer doorgaans 1 op 20 en in de winter 1 op 18,5. Als het koud is verbruikt de auto veel meer dan in de zomer. Vooral een koude start is onvoordelig. Maar goed, in het ergste geval valt het verbruik nog mee. Ik ben geen scheurder maar rijd wel goed door.
Weer op vakantie
- 108.000 km
Deze zomer ben ik weer eens naar mijn broer in Zuid-Frankrijk geweest.
Mijn broer woont in de buurt van Béziers en vanaf Breda is dat ongeveer 1200 km.
Het comfort in de auto en stoelen is dusdanig goed dat ik de reis eigenlijk altijd in een keer kan rijden. Of het verstandig is een tweede maar ik kom weliswaar erg moe maar niet gebroken aan. De stoelen zitten voor mijn rug erg goed. Er is geen onderrug support maar die zet ik toch altijd meteen uit omdat mij dat rugpijn oplevert. Voor andere mensen zou dat wel eens een vervelend iets kunnen zijn.
Op de péages heb ik op de heenweg 130-135 echte km/u gereden en dan is het verbruik meteen een stuk hoger dan wanneer ik 125 rijd. Het is het verschil tussen 1 op 19,5 en 1 op 17.
Ik heb deze vakantie 3500 km gereden waarvan 2400 puur snelweg en de rest op de Franse binnenwegen. Het gemiddeld gebruik over 3500 km was 1 op 19,3.
Wat wel een groot punt van aandacht vraagt in Frankrijk is hoe laag de voorbumper ligt. In NL geen groot probleem, maar in Frankrijk echt een enorm issue. Er zitten in de dorpen en binnenwegen zoveel gaten, drempels en andere ellende dat er bijna geen uur voorbij gaat of ik hoor de lip ergens op schrapen.
Wat mis ik echt aan deze auto?
Adaptive cruise controle en lane-keeping assist zijn de opties die ik persé op de volgende auto wil hebben. Als ik nu even niet goed oplet is het boem en bam.
Ik ben van plan deze nog twee jaar te houden en indien binnen de financiële mogelijkheden zou ik graag een Lexus UX250H kopen. Die zijn nu nog veel te duur voor mij.
Na drie jaar
- 115.000 km
Ondertussen heb ik de auto ruim 2,5 jaar in mijn bezit.Eind april 2022 heeft de CT wederom een grote beurt gekregen.
De kosten waren 477€ en er is alleen het normale werk gedaan. Er was zoals altijd niks kapot en er was ook niks versleten (remblokken, banden, schijven etc). De banden heb ik vorig jaar vervangen en aangezien ik door de corona niet zo veel heb gereden zat er nog ruim 5 mm op alle banden.
Het verbruik is nog steeds hetzelfde.
In de winter (koud weer) ongeveer 1 op 18-18,5.
Zodra het weer warmer wordt minimaal 1 op 19 en bij snelheden op de snelweg van 100 km 1 op 21. Gemiddeld gebruik ongeveer 1 op 19,4.
Ik heb de airco echt ALTIJD aan, zomer of winter. De airco blijft in de praktijk veel minder effect te hebben op het verbruik dan de verwarming en koude start. Bij koud weer en dus de kachel flink aan, ook al is de motor warm en bij langere afstanden, is het verbruik aanmerkelijk hoger.
Ik heb eens een paar dagen de airco uitgezet maar dat verschil in verbruik was bizar weinig. Ik laat hem dus altijd aan.
Alles werkt zoals verwacht nog steeds prima. Alle knoppen doen het, alle ruiten gaan normaal open.
Het enige dat ik eigenlijk mis aan deze auto is de dynamic cruise control.
Het navigatiesysteem heb ik een keer laten updaten maar dat was erg duur. Het was bijna 190€ en vervolgens had ik nog verouderde kaarten. Het invoeren van adressen gaat erg traag dus ik gebruik meer mijn telefoon.
Verder nog steeds erg tevreden en geen plannen om hem in te ruilen.
Remschijven vervangen
- 130.000 km
Deze maand kreeg mijn CT een 130.000 km beurt die pijn deed aan mijn pinkaart. De remschijven en blokken dienden vervangen te worden en dat was in combinatie met een kleine beurt ruim 900€. Op zich is 130.000 km een kilometerstand waarbij het wel vrij normaal is dat schijven versleten zijn.
Verder bleek een deurvanger versleten te zijn waardoor de deur kraakt bij het openen. Dat was 300€ inclusief montage en dat vind ik een absurd bedrag voor een stukje ijzer. Voorlopig laat ik dat niet doen.
Dit jaar viel het me wederom op dat het benzineverbruik in de winter aanzienlijk hoger is dan in de winter. Vanwege knieproblemen ben ik meer korte ritten gaan rijden en dat is bijzonder slecht voor het verbruik. In de winter gemiddeld 1 op 18 en nu begint dat weer te dalen naar 1 op 19,5.
Gezien de huidige prijzen van auto's blijf ik deze maar voorlopig rijden.
Vorig jaar heb ik een trekhaak en fietsendrager aangeschaft en laten monteren door de Lexus dealer. Ik heb er veel plezier van gehad maar momenteel niet want ik krijg een knieprothese over een maand en kan amper lopen noch fietsen.
Ik vind het jammer dat Lexus nooit een opvolger van de CT200H heeft uitgebracht. De Lexus UX250H is een crossover en ik rijd liever een gewone lagere auto. Bovendien is die UX250H een enorm stuk duurder en het geld klotst hier niet bepaald tegen de plinten omhoog. Aanschaffen is een ding maar ook de verzekering en het onderhoud worden dan een stuk duurder.
Nieuwe banden en 150,000 km pakketbeurt
- 145.612 km
Toen ik plande om in december mijn broer te bezoeken, die in Zuid-Frankrijk woont, heb ik nieuwe voorbanden op mijn auto laten zetten - een slimme keuze, gezien de eerste 800 kilometer van mijn reis leken op rijden door een aquarium vanwege de hevige regenval. Gelukkig klaarde het weer op na deze uitdagende start.
Opmerkelijk was het brandstofverbruik tijdens de heenreis: ongeveer 1 op 14,5. Dit is een historisch hoog verbruik voor mijn auto, waarschijnlijk veroorzaakt door meer dan 800 kilometer rijden tegen de storm in. Op de terugweg was het verbruik aanzienlijk lager, wat resulteerde in een gemiddeld verbruik van 1 op 18,4 voor de gehele reis. Dit ondanks het feit dat ik regelmatig sneller reed dan gebruikelijk, met snelheden rond de 130 kilometer per uur volgens de GPS (de snelheidsmeter wijkt iets af).
Mijn auto, die op 22 februari 2024 145.612 kilometer op de teller had staan, heb ik een uitgebreide 150.000 pakketbeurt laten geven.
Dit onderhoud omvatte onder meer een brandstofreiniger en een controle van de airconditioning.
Tevens zijn alle vloeistoffen vervangen (olie, remolie en koelvloeistof) en een complete inspectie van alle delen (die allemaal in orde waren).
Afgezien van een krakende deurdranger, die nog steeds niet verholpen is, heeft de auto weinig problemen gekend. Alleen normale slijtage en een incident met een defecte startaccu, die gelukkig snel onder garantie vervangen werd.
Het valt me trouwens elke keer op dat de auto van voren toch wel erg laag is. Ik moet echt serieus uitkijken bij verkeersdrempel en hoor nogal vaak de lip de grond raken.
De betrouwbaarheid van mijn Lexus blijft indrukwekkend.
Hoewel de stoelen weinig verstelmogelijkheden bieden en geen lendensteun hebben (een feature die ik in vorige auto's nooit gebruikte), zitten de sportstoelen verrassend comfortabel. Zelfs na een rit van 1200 kilometer op één dag, voel ik geen enkel ongemak - iets wat je mag verwachten van een 63-jarige.
Dit is een bevestiging van de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van Lexus.
Tot slot iets over de lak. Mijn auto is knalrood en dat is doorgaans toch een lastige kleur. Bij mijn auto is er echter geen sprake van vervaging. De lak blijft knalrood en glimmend.
Conclusie tot nu toe: Ik mis nieuwe features zoals dynamic cruise control en Android auto. Iets meer vermogen had ook gemogen. Verder is het nog steeds een erg fijne auto en aan te raden tenzij je echt sportief wilt rijden. Het is namelijk bepaald geen sportieve auto. Dat interesseert mij verder niets overigens.
Tussenverslag
- 156.595 km
In december 2024 werd de verplichte APK uitgevoerd en daar vloog de Lexus doorheen.
In februari 2025 werd een kleine beurt gegeven waarbij alleen de standaard werkzaamheden gebeurden. Verder niks aan de hand.
Tussen beurten hoef ik nog steeds geen olie bij te vullen.
De volgende beurt wordt een duurdere want in ieder geval 2 banden zijn al een eind versleten.
Het enige dat eigenlijk niet helemaal top is, is de deurdranger linksvoor. Die deur is ooit bij een gigantisch storm uit mijn handen geslagen en kraakt nu. Wellicht dat ik dat nog een keer laat maken.
Indien ik hem netjes was, blijft de rode kleur nog echt rood. Soms zie je bij rode auto's dat de lak vervaagt maar bij deze is dat niet het geval.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus CT 200h Business Line Trekhaak Goed onderhouden
- 2014
- 215.110 km

Lexus CT 200h 25th Edition | Stoelverwarming | Navigatie | Parkeerhulp | Climate control | Camera | Cruise control | Sportstoelen | Bluetooth
- 2015
- 178.228 km

Lexus CT 200h 25th Edition | Navi | Camera
- 2015
- 179.897 km