Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2014) #2

autoreview

Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2014)
Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2014)Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2014)Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2014)Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2014)Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2014)

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid Business Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf92.000 km
KM-stand laatst92.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zuinig en comfortabel rijden

  • 92.000 km

START
Na 7 jaar met een Citroën C4 Grand Picasso gereden te hebben, wou ik een kleinere, betrouwbare en zuinige wagen, iets totaal anders dan de Citroën dus. Een compacte middenklasser, dat nog wel. Op het internet gezocht naar de betrouwbaarste wagens: bijna allemaal Japanners. Bij de zuinigste wagens zag ik de Toyota Prius en de Lexus CT200h bovenaan, soms ook de Hyundai Ioniq, maar die was te nieuw. Dan is keuze nog een kwestie van smaak, ik vond de Lexus de beste looks hebben. Van buiten, maar zeker ook van binnen. Achter lijkt hij een beetje op de Renault Vel Satis, die vond ik prachtig vroeger.

ONDERWEG
Ondertussen 5000km met de Lexus CT200h gereden. Ik kan zeggen dat hij inderdaad zuinig en comfortabel is: gemiddeld verbruik is op dit ogenblik 4,8 L/100km (20.83km/L), het bereik is daarmee 938km. Verder niets te klagen: Bluetooth telefoon en mediaspeler, LED dagverlichting, alcantara zetelbekleding, achteruitrijcamera, navigatie, cruise controle, regen- en verlichtingsensor, buitenspiegels elektrisch verstelbaar en verwarmbaar. De hybride techniek is van de Toyota Prius 3, dus bewezen betrouwbaar. Dit model van 2014 heeft een iets andere voorkant en een betere vering, van binnen zijn de wijzigingen minimaal. Ook het nieuwe model van 2018 is van binnen zo goed als hetzelfde. Laadruimte achter is beperkt, maar valt mee als je de achterbank naar beneden doet. De binnenspiegel is wel te laag. Verder geen problemen. Prima auto tot nu toe!

HET RIJDEN
Wat betreft het hybride rijden, heb ik me volledig aangepast. Dus tot 70km/h je voet iets omhoog, en dan direct daarna deze snelheid aanhouden, eventueel met de cruise control. Zo kun je sneller elektrisch rijden, maar veel hangt af hoe vol je batterij is. Op Youtube vind je onder "hypermiling" enkele interessante tips. Boven de 70km/h is er alleen wat bijsturing van de batterij en het opladen ervan. De echte winst zit hem dus in de bebouwde kom. Een grotere batterij zou wel leuker zijn.

BINNENIN
Ik hou van de rust binnen. Geen motorgeluid, alleen even bij een koude start. Elektrisch of benzine, je hoort het niet, de ventilator (als die aan staat) en wat bandengeruis is het enige. De zachte plof van een dichtslaande deur...

ONDERHOUD
Ondertussen het grote onderhoud van 90.000km laten uitvoeren, waaronder bougies vervangen. Ook de banden vooraan, compleet versleten, vervangen door Michelin Primacy banden. Die hadden uitstekende kritieken wat betreft slijtvastheid en grip op de weg. Omdat het een Lexus garage betrof, kreeg ik de gelegenheid om een dagje het nieuwe model van de CT200h uit te proberen. Binnenin was niets veranderd! Aparte ervaring waren die leren zetels met verwarming. De verkoper had ze op z'n warmst gezet!

VERBRUIK
Het verbruik bijhouden is interessant voor zowel de kosten als het bereik per tankbeurt. Mijn ervaring is ondertussen dat je 6% bij het aangeduide verbruik moet rekenen: 4,5L/100km (1/22,2222) aangeduid is dus in het echt 4,77L/100km (1/20,9644). Dat betekent nog altijd een bereik van maximum (20,9644*45=) 943,4 km per tankbeurt. Elektrisch rijden doe je best zoveel als het kan, maar is onzinnig als de batterij het niet meer toelaat. Volg daarom de aanduiding van de batterijinhoud.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.