Leon ST 1.5 TSI 150pk FR Business Intense (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon ST 1.5 TSI 150pk FR Business Intense |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 4.045 km |
De eerste kilometers
- 280 km
Deze week werd dan eindelijk mijn nieuwe leaseauto geleverd. Mijn vorige auto (Toyota Auris Hybrid) beviel dusdanig goed (betrouwbaar en comfortabel) dat ik eerlijk gezegd een beetje tegen dit moment op keek. Noem het vreemd, wij rijdt er immers voor zijn plezier in een Auris hybrid ;)
Inmiddels heb ik de eerste kilometers erop zitten en vallen voornamelijk de prestaties van de motor op. Hij is lekker fel (1.5 TSI - 150pk) en hangt goed aan het gas in de sportstand.
Bij mijn vorige auto was ikgewend dat het koppel altijd soepel erin komt (door de cvt transmissie). Uiteraard is een DSG bak niet vergelijkbaar met een CVT, maar als ik het dan toch vergelijk geef ik (voor nu) nog steeds de voorkeur aan de CVT (ja inclusief het geloei van de motor). Het rijdt gewoon soepeler en volledig schokvrij. Qua vermogen en beleving is de DSG wel een enorme stap vooruit.
Het valt mij ook op dat de motor zo vaak mogelijk op 2 cilinders probeert te lopen en dat de cilinderuitschakeling alleen zichbaar is op het scherm, je voelt er niks van. Een pluspunt vind ik dat je ook de olietempratuur kan zien naast de koelvloeistoftempratuur.
De uitrusting:
De uitrusting zelf is oke, het betreft de FR business intense, maar sommige opties ontbreken die je bij veel (nieuwere) C-klasse auto's toch inmiddels standaard zijn. Dan merk je toch dat deze Leon een uitlopend model is.
Het veiligheidspakket is beperkt, geen dodehoek indicators, geen safetypack, allemaal optioneel. Lane assist is dan wel weer standaard (wat opvallend goed werkt op deze auto), maar adaptieve cruisecontrol is dan weer niet standaard.
Geen ledverlichting bij de koplampen, maar wel weer ledverlichting als bochtenondersteuning, waardoor de bochten feller verlicht worden dan wat er voor de auto gebeurd.
Minpunten?
Niet gerelateerd aan de auto zelf, maar helaas werd de auto al met schade afgeleverd. Achter op de bumper zit een buts en onderaan de nummerplaathouder zit ook schade. Dit wordt nog hersteld.
Tevens is het multimedia systeem al 2x volledig vast gelopen, waarbij het herstellen van "factory defaults" vanuit het multimediasysteem niet werkt. Door het vasthouden van de uit/aanknop voor 30 seconden werdt het systeem weer gereset. Tsja, het is geen Toyota zullen we dan maar zeggen ;)
De eerste 4000 kilometers zitten erop
- 4.045 km
Inmiddels zitten de eerste 4000 kilometers erop...
Waar stoor ik mij aan?
-De auto slaat af voor het stoplicht (logisch), maar als hij afslaat en het licht springt op hetzelfde moment op groen en je geeft gas dan snapt de DSG bak het soms niet, resultaat? Tandenknarsen bij het stoplicht en de auto wilt niet vooruit. Hoe is dit toch anno 2019 mogelijk met een automaat?
-Het multimedia systeem loopt zeer geregeld vast (4 tot 5x per week) met Android Car. Dit is niet verbeterd, volgens de dealer heb ik al de meest recente update. Fijn....
-De stoelen zijn op langere ritten aanzienlijk minder comfortabel als ik verwacht had. Ze zijn voor mij (persoonlijk) te hard.
-De gordels achter blijven bij wat kortere personen soms om de nek schieten, levens gevaarlijk.
-De achterbak lijkt groot, maar door de aflopende daklijn is de ingang relatief laag, waardoor deze auto minder geschikt is om hoge spullen mee te vervoeren.
-DSG bak maakt soms vreemde schakel keuzes, na wat sportiever gas te hebben gegeven (invoegen op de snelweg), duurt het vrij lang voordat hij doorschakeld, waardoor je neiging hebt om zelf door te flipperen (wat gelukkig makkelijk gaat).
-De auto bokt behoorlijk als hij koud is, dit is meestal alleen de eerste twee minuten. Op internet heb ik helaas al gelezen dat ik een bekend probleem is bij sommige 1.5 TSI blokken en dat VW werkt aan een oplossing.
Is het dan alleen maar gezeik?
Nee, als de motor eenmaal warm is hij echt heel fijn. De motor heeft meer dan voldoende koppel. Je merkt wel een enorm verschil tussen de "sportstand" en de "eco-stand". Zowel qua verbruik als qua gas response. In de eco-stand is het echt een mak lammetje, alleen bij een kick-down komt hij tot leven.
De wegligging is ook heel fijn, hij is wel wat hard afgeveerd, maar niet oncomfortabel.
Tot nu is mijn gemiddelde brandstof verbruik over 4000 kilometer 6.2/100.
Helaas ben ik na 4000 kilometer nog niet overtuigd, hoewel ik vroeger veel VAG auto's gereden heb merk ik dat ik echt inmiddels de voorkeur geef aan Japanse auto's, dat heeft deze auto tot op heden nog niet kunnen wegnemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.