Leapmotor T03 (2024)

autoreview

Leapmotor T03 (2024)
Leapmotor T03 (2024)Leapmotor T03 (2024)Leapmotor T03 (2024)Leapmotor T03 (2024)Leapmotor T03 (2024)Leapmotor T03 (2024)Leapmotor T03 (2024)Leapmotor T03 (2024)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 71%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf Leapmotor T03

  • 1 km

Na bijna 3 jaar in bezit te zijn geweest van m’n nieuw aangeschafte elektrische Opel Corsa in Duitsland is het nu tijd voor iets anders. De Corsa (zie review als je wilt) heb ik begin dit jaar te koop gezet aangezien ik met een zwarte auto blijf poetsen en poetsen, dat is de enige reden dat ik de Corsa heb weggedaan nu. Via particuliere verkoop kreeg ik na 6 maanden amper reacties en bij een merkdealer eigenlijk net te weinig terug als inruilprijs. Maar ja, om dit jaar nog een keer in aanmerking te komen voor €2.950,- subsidie moest ik toch maar eens de knoop door hakken.

Eerst kijken welke auto ik zou willen, een Renault 5 of voor de fun gewoon de nieuwe Dacia Spring (mede vanwege het lage gewicht en de MRB per 2025) of het nieuwe (facelift)model Opel Corsa EV aangezien ik zeer tevreden was over mijn eigen Corsa-e. Toen kwam ik eind september diverse reviews van de nieuwe Leapmotor T03 tegen die eigenlijk heel erg positief waren. Nee, het is niet moeders mooiste auto en qua comfort ga ik er zeker op achteruit ten opzichte van de Opel Corsa, maar …. Ik hoef (na aftrek subsidie) maar relatief weinig bij te leggen op de Corsa als ik ‘m bij Auto Wassink te Venlo inruilde op een nieuwe Leapmotor T03. Auto Wassink is officieel dealer van Leapmotor, dus geen grijze import en dus daar ook gewoon het onderhoud en garantie etc. 3 jaar fabrieksgarantie op de auto en 8 jaar garantie op de accu.

De Leapmotor T03 heb ik dus gekocht puur omdat het qua verhouding aanschafprijs/actieradius de goedkoopste auto is die je in Nederland kan kopen. €83,- per kilometer actieradius aldus de website van EV database. Als autoliefhebber was ik waarschijnlijk voor de Renault 5 gegaan, maar als “zuinige Harry” die nog een ander financieel doel heeft, heb ik nu besloten om puur voor de uitdaging de goedkoopste auto van Nederland te gaan rijden ook dus vanwege het lagere gewicht en de aankomende wegenbelasting. Als alles financieel hetzelfde blijft etc. koop ik over 3 jaar weer een “echte” auto 😊. 3 jaar trouwens vanwege de subsidieregeling en de terugbetaalregeling, tenzij ik ‘m eerder inruil op een andere elektrische auto die binnen de eisen van de SEPP-regeling valt.
Op de 2e plek trouwens de Tesla Model 3 Long Range RWD met €84,- per kilometer, maar ja 2x zo duur als de T03. De Leapmotor T03 is standaard goed uitgerust met navigatie, alle ramen elektrisch, een panoramadak, diverse (ook verplichte) veiligheidssnufjes, achteruitrijcamera met sensoren. En dat voor een basisprijs van €19.950,- minus €2.950,- subsidie = €17.000,- netto. De enige optie waaruit je kan kiezen is de kleur. Standaard is wit en voor €700,- extra kun je kiezen uit baby blauw of lichtgrijs. Ik heb dus gekozen voor de grijze kleur en als extra nog all-seasonbandjes van Vredestein, maar die kreeg ik er gratis opgelegd bij de dealer aangezien ik de eerste klant was die een T03 daar bestelde.

Op 1 oktober 2024 het contract getekend en vandaag op 15 november opgehaald bij de dealer en mijn Corsa-e daar achtergelaten voor een nieuwe eigenaar. Een echte review over het verbruik, voor- en nadelen houden jullie van mij dus nog tegoed, dat zal in de week van Kerst zijn denk ik.

Nou, ik ga de komende dagen alles ontdekken en wat rijden in mijn nieuwe “dinky toy”. Wordt vervolgd …..

Update na ruim 1000 km rijden

  • 1.102 km

Iets eerder dan gepland, hierbij een nieuwe update van de TO3.

De eerste 1000 kilometer zitten er sinds afgelopen donderdag op en ik heb een hele lijst aan plus- en minpunten en nog 2 uitgevoerde rangetests die ik kort zal samenvatten. Zie ook de foto’s van het verbruik als bewijs.

Als je van een (elektrische) Opel Corsa komt zou je verwachten dat je heel wat moet inleveren als vervolgens overstapt naar een Chinese Leapmotor T03. Nou, spoileralert, dat is me heel erg mee gevallen gelukkig. Vergeleken met de Corsa heeft de T03 geen stoelverwarming, geen parkeersensoren voor, heel veel Chinese veiligheidsgeluidjes, een irritant voetgangersgeluid tot 30 km/u en een kofferbak die heel wat kleiner is. Dat zijn de voornaamste minpunten t.o.v. de Corsa. Hieronder zal ik alle plus- en minpunten iets gedetailleerder uitleggen. Let op: het gaat hier om hoe ik dit ervaren heb, voor sommige mensen zal het een en ander geen minpunt of pluspunt zijn.

Minpunten
Minpunt voetgangersgeluid:
Om maar met voor mij het grootste minpunt te beginnen, het zogenaamde voetgangersgeluid tot 30 km/u. Het is volgens Europese wetgeving verplicht om tot een bepaalde snelheid een geluid te produceren zodat (slechthorende) voetgangers een elektrische auto horen aan komen rijden. Bij mijn Corsa-e was dit een normaal niet storend geluid. Bij mijn T03 een erg luid en irritant huilend geluid. Men kijkt je aan vanwege dat geluid, in het begin vooral een gevoel van schaamte op zo’n momenten. Nu ben ik er een beetje aan gewend, maar heb de dealer en importeur wel gevraagd of hier in de toekomst iets aan gedaan kan worden, wellicht via een over-the-air-update?

Minpunt veiligheidsgeluidjes:
Voor het geld dat de T03 kost is het goed dat je diverse veiligheidssnufjes erop krijgt, ook de niet verplichte. Echter, als je deze niet uitzet is het een kermis aan geluidjes. Dus snelheidswaarschuwing, lane keeping assistent en alles gaat uit. Deze functies uitzetten moet welk ELKE keer als je de auto opnieuw start, ze springen namelijk standaard aan elke keer. Een tweetal functies kun je onder het rijden niet uitzetten, dat kan alleen als de auto in parkeerstand staat. Dus tip om alles meteen uit te zetten als je nog niet bent vertrokken. Het enige geluid wat dan nog over blijft en ook niet uit te zetten is, is de waarschuwing tegen vermoeidheid. Omdat het grote scherm in het midden wat dieper zit weggestopt moet je iets verder reiken om de knoppen te bedienen. Als je dit tijdens het rijden doet merkt de Chinese camera dat je dus niet meer op de weg let en het rinkeltje gaat af. Gelukkig kun je dit wel meteen uitdrukken en komt het daarna ook zo’n 5 minuten niet meer terug.

Minpunt kofferbak en klep:
Ik ben 1.85 meter groot en als ik de achterklep open moet ik me bukken om m’n hoofd niet te stoten tegen de klep. Die mocht van mij iets hoger uitkomen. De kofferruimte zelf is (vergeleken met de Corsa) best klein. Een standaard boodschappenkrat past er goed in en dan heb je daarnaast nog wat ruimte voor wat kleine zaken. De type 2 laadkabel en de 230V-thuislader die je erbij krijgt in een tas, heb ik op de achterbank liggen en beslaat dus voor 1 passagier plaats aangezien ik de kofferruimte toch leeg wil hebben voor de boodschappen 2x per week. Achterin de T03 is overigens voor 2 personen plaats, nu dus nog maar 1. Scheelt dat ik 99% van de tijd alleen in de auto zit.

Minpunt ontbreken parkeersensoren voor en ruitenwisser achter:
Omdat de T03 maar 3,62 meter lang is en daarmee de op een na kleinste EV is (Smart ForTwo op 1) heb je parkeersensoren voor niet perse nodig zou je zeggen. Als je het echter gewend bent uit je vorige auto is het stiekem toch wel een gemis. Maar ja, Leapmotor moet toch ergens op besparen om ‘m voor deze prijs te kunnen aanbieden. Hetzelfde geldt voor de ruitenwisser achter. Druppels blijven op de achterruit hangen dus het zicht naar achteren is iets minder maar nog te doen. Alleen als het gevroren heeft en de ruiten achter dichtzitten moet je ze wellicht voor het wegrijden even met een doekje vochtvrij maken. Zodra de verwarming eenmaal op volle toeren draaien beslaan de ruiten achter ook niet meer.

Minpunt radio:
De radio bevat DAB+, dus dat is goed en het geluid uit de boxen is ook vrij goed voor deze prijs. Echter, de radio gaat niet automatisch aan als je de auto start terwijl de radio aanstond toen de auto uitgezet werd. Naast het uitzetten van de veiligheidssnufjes, moet je de radio dus elke keer bij het starten ook apart aanzetten via het scherm.

Minpunt uitlijnen wielen:
Dit vergt wat uitleg aangezien het een eenmalig minpunt was. Ik merkte na 2 weken rijden het stuur iets naar links trok bij snelheden boven de 50 km/u. Aangezien er all-season Vredesteinbanden onder gezet waren begin november ging ik ervan uit dat de uitlijning wel in orde zou zijn. Dus een afspraak gemaakt bij de dealer die een uurtje nodig zou hebben aangezien ze de uitlijning een paar minuten verder door een bandenboer lieten doen. Op vrijdag 6 december om 10.45 uur de sleutel afgegeven bij de receptie en in de “lounge ruimte” gaan zitten en daar wat National Geographic Channel gekeken daar. Via de app kon ik zien dat de auto om 11.00 uur al 2 kilometer verder bij de bandenboer stond. Om 11.45 uur zag ik bij toeval via de app dat ie van binnen naar buiten werd gereden bij de bandenboer, dus dacht dat ie al klaar was en dat ie zo deze kant op zou komen naar de dealer. Een half uur later nog steeds niks gehoord, dus maar naar de werkplaats receptie gelopen. Die vertelde me dat de bandenboer nog geen gegevens had van de Leapmotor T03 voor wat betreft de uitlijning. Die moesten ze bij de importeur of vanuit China nog opvragen? Dus 3 uur nadat ik de sleutel had afgegeven kreeg ik ‘m terug om 13.45 uur. Godzijdank had ik nog 2 mueslirepen in m’n jas zitten om wat te eten tussendoor. Maar oké, mijn T03 was dus de eerste Leapmotor T03 in Nederland die uitgelijnd moest worden, dus eventuele andere T03 eigenaren moeten nu binnen een uur de sleutel weer terug hebben. Een eenmalig minpuntje dus.

Minpunt windgevoelig:
Vanwege het lagere gewicht t.o.v. de Corsa en de T03 iets hoger op z’n pootjes staat merk je wel dat ie een beetje windgevoelig is. Vooral de harde wind begin december was goed merkbaar met rijden en tegensturen. Maar tot windkracht 3 heb je er absoluut geen last van.

Minpunt adaptive cruisecontrole:
Voor deze prijsklasse tot €20.000,- is adaptive cruiscontrole standaard in de T03. Vrij uniek volgens mij. Via het menu op het grote scherm kun je ook kiezen uit gewone cruise controle. Maar standaard staat adaptive cruiscontrole aan elke keer als je de auto start. Als ik bijvoorbeeld 60 km/u rijdt met adaptive standaard aan reageert de T03 erg goed op het moment dat een voorligger veel langzamer rijdt. Echter, als je geen voorliggers hebt en je rijdt op de ingestelde 60 km/u en je rijdt door een bocht heen, remt de T03 nerveus af tot soms wel 50 km/u aangezien de sensor/auto niet weet wat ie na de bocht kan verwachten. Die nerveuze reactie van de auto is storend vindt ik. In mijn geval als ik de auto start zet ik adaptive cruiscontrole dus standaard om naar normale cruisecontrole, dan rijdt je dus met 60 km/u wel gewoon met dezelfde snelheid door de bocht zonder gestotter.

Dus in mijn geval bij elke keer de auto starten:
- Geluid veiligheidssnufjes uit
- Cruiscontrole omzetten
- Radio aanzetten

Minpunt verwarming
Op het scherm zie je voor de temperatuur een balk van donkerblauw naar donkerrood, maar geen temperatuur aangegeven in graden Celsius. Je moet dus aan de hand van de kleuren een beetje inschatten hoe warm je de verwarming/airco zet. Via de app kun je bij het voorverwarmen echter wel de temperatuur zien.


Pluspunten
Pluspunt prijs / standaarduitrusting verhouding:
Panoramadak: Voor net geen €20K standaard een klein panoramadakje in een elektrische auto is uniek te noemen. Geeft mooi wat extra licht binnen en is automatisch te verduisteren via het scherm of de knop boven bij de leeslampjes.

Navigatie: Er zit ergens een simkaartje in de auto waardoor je via de app kunt zien waar de auto staat en dus de geïntegreerde navigatie kunt gebruiken. Mappen kunnen gratis via het Wifi geüpdatet worden. Alle laadpalen staan erin, je kunt navigeren van hier naar bijv. Berlijn met geplande laadpalen erin om op tijd te kunnen laden. Live traffic met files en wegwerkzaamheden staat er standaard in. Tekst en afbeelding tijdens het navigeren zijn ook recht voor je op het dashboard te zien. Voor dit geld HEEL ERG GOED vindt ik. Mijn Corsa kon alleen navigeren via Android Auto en moest ik mijn mobiele internetbundel aanzetten om live traffic te kunnen zien.

Veiligheid: De vele veiligheidssnufjes voor de prijs is zeer goed.

Velgen: Geen plastic wieldoppen voor deze prijs, maar gewoon 15 inch lichtmetalen velgjes.

Bandenspanning: Vanaf een bepaald bouwjaar moet een bandenspanningscontrole standaard zijn in auto’s, zo ook dus in deze T03. Echter, t.o.v. de Corsa laat de T03 de bandenspanning per band zien. Bij de Corsa zag je gewoon 4 groene vinkjes staan maar niet het aantal Bar.

Pluspunt gewicht / PK verhouding:
Nu het jaar 2025 heel dicht in de buurt is en ook wegenbelasting betaald gaat worden op EV’s, zak ik t.o.v. de Corsa nu 4 belastingschalen in de MRB-tabel. Mooi meegenomen. Met zijn 95 PK en dus een gewicht van 1175 kg heb je echt meer dan power genoeg om met het verkeer mee te gaan.

Pluspunt rijgedrag en drempels:
Voor wat de T03 kost is het rijgedrag vrij volwassen te noemen. Uiteraard kun je het niet vergelijken met een Mercedes, maar gezien de prijs rijdt ie veel beter dan dat ik in eerste instantie had verwacht. Voelt solide aan met rijden en drempels pakt ie veel beter dan de Corsa. De Corsa was veel stugger qua onderstel. Bij de T03 is de vering zeer goed afgesteld naar mijn mening.

Naast bovengenoemde plus- en minpunten heb ik nog 2 rangetests uitgevoerd met de volgende kenmerken:
Test 1: Opgeladen tot 100%, buitentemperatuur tussen 5 en 10 graden, gemiddelde snelheid 50 km/u (geen snelweg namelijk voor mijn woon-werkverkeer), GEEN verwarming aan en accu leeg gereden tot 8%.
Conclusie: 249,9 kilometer werkelijk gereden en nog 20 km range resterende. Oftewel 270 km zou je op een volle accu kunnen rijden zonder verwarming aan met een buitentemperatuur tussen de 5 en 10 graden. Verbruik was 13,3 kWh per 100 km. De WLTP fabrieksopgave is overigens 16,5 kWh per 100 km.

Test 2: Opgeladen tot 100%, buitentemperatuur tussen 2 en 10 graden, gemiddelde snelheid 50 km/u (geen snelweg namelijk voor mijn woon-werkverkeer), verwarming CONSTANT aan op HOOG en accu leeg gereden tot 7%.
Conclusie: 199,1 km werkelijk gereden en nog 18 km range resterende. Oftewel 217 km zou je op een volle accu kunnen rijden met de verwarming constant aan met een buitentemperatuur tussen de 2 en 10 graden. Verbruik van 17,1 kWh per 100 km.

Het verbruik is dus zeker niet slecht, maar over een jaar pas iets over te zeggen als je ook de zomermaanden mee kunt rekenen. Over de 1e 1102 km is het verbruik nu 14,15 kWh per 100 km.

Als laatste nog het laden van de T03.
Thuis laden:
Aangezien ik een Corsa-e had met een 11 kWh-boordlader heb ik thuis ook een 3 fase 11 kWh lader in de garage. Aangezien de T03 1 fase is wordt het thuisladen begrenst op 3,2 kWh per uur. Erg traag dus. van 0 tot 100% duurt dus ongeveer 11 uur. Aangezien ik max. 60 km per dag rijdt voor mij dus geen probleem. Ik laadt 'm nu op woensdagochtend en zondagmiddag zodat ik de rest van de week zorgeloos kan rijden.

Snelladen:
Aangezien ik thuis kan laden zou dit voor mij niet hoeven, maar wou het gewoon een keer uitgetest hebben. Met 15% aan de 50 kWh-snellader gezet, tot ongeveer 30% kreeg ik 20 kWh per uur erbij en vervolgens 32,1 kWh per uur. van 10 tot 80% heb je ongeveer 45 a 50 minuten nodig. Geen auto dus voor een lange reis van 1000 km te maken :)

Ik ben wellicht wat zaken vergeten te melden, dus als je vragen hebt stel ze gerust hieronder, dan probeer ik ze zo goed mogelijk te beantwoorden aangezien er nog geen andere T03’s in de reviews op AutoWeek staan.

Mocht het nog heel hard gaan vriezen deze winter, komt er nog een nieuwe update omtrent het verbruik. Rond de zomer komt sowieso een nieuwe verbruiksupdate met de hogere temperaturen. Ben benieuwd wat ie dan doet met 20 graden en hoger buiten.

5000 km aangetikt

  • 5.000 km

Vanmiddag de 5000 km aangetikt, tijd voor een nieuwe update dus.

Naast bovenstaande pluspunten heb ik er nog een paar ontdekt:
- De Cruise control kun je activeren vanaf 30 km/u t.o.v. mijn vorige Corsa-e die pas vanaf 40 km/u aan kon. Net iets fijner rijden binnen de bebouwde kom als je op CC rijdt.
- Er is een update geweest in februari die ervoor zorgt dat bepaalde instellingen qua veiligheid blijven staan zoals je wilt en dus niet elke keer bij starten opnieuw hoeft aan- of uit te zetten. Naast dit nog wat kleine verbeterpuntjes in de bediening, maar verders niet echt noemenswaardig.
- Het verbruik is volgens fabrieksopgave 16,5 kWh per 100 km. Na 5000 km kom ik nu uit op 14,7 kWh per 100 km en dat terwijl ik deze 5000 km in de koudste maanden heb gereden nu, het gemiddelde verbruik zou dus nog moeten zakken.

Ik kreeg eind december een melding dat m’n linker voorband een te lage bandenspanning had. Dus met het mini-compressortje de band iets bijgevuld, maar vond het al vreemd aangezien ie op 2,3 Bar stond. Dag daarna met wegrijden weer linksvoor de melding bij het linker voorwiel. Na wat testjes bleek dus dat de bandenspanningssensoren niet ingelezen waren op de banden. Oftewel de melding linksvoor bleek voor de rechter achterband te zijn. Op vrijdag 7 februari keurig opgelost bij de dealer.

Deze week met het zonnige weer 230,3 km kunnen rijden op de volle accu met 22 km range over (9% batterij). Wel in de ochtend de verwarming aangehad aangezien het nog maar 2 graden was anders zou de totale range een aantal kilometers meer zijn. Dat gaan we over een aantal weken hopelijk testen bij warmer weer (15 graden en hoger) en dus de verwarming niet meer aan te hoeven.

Het rijgeluid tot 30 km/u blijft na 4 maanden en 5000 km helaas nog steeds een minpunt waarvan ik had gehoopt dat ze dit zouden aanpassen via de over-the-air-update die in februari is geweest. Ik heb de hoop nog niet opgegeven, wellicht bij een volgende update en een beetje bij de importeur / dealer blijven aandringen samen met een reeks Europese T03-rijders die elkaar via een Facebook pagina hebben getroffen.

Al met al absoluut geen spijt van dat ik van een Opel Corsa-e naar de veel kleiner Leapmotor T03 ben gegaan. Op het rijgeluid na bevalt ie echt super als je zoals in mijn geval maar 50 km per dag hoeft te rijden.

Als de zomerse temperaturen in zicht komen zal ik weer eens een rangetest doen en tegen die tijd hier ook weer een update geven.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Leapmotor T03

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.