Land Rover Range Rover 4.0 (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Range Rover 4.0 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 167.950 km |
KM-stand laatst | 189.077 km |
Eindelijk
- 169.105 km
Omdat we op het eind van het vorige jaar nog een financiële meevaller hebben gehad, hebben we besloten om onze droomwagen aan te schaffen. Een Range Rover P38 V8. We hebben een aantal auto's bekeken, een 4.6 uit 1999 en nog een 4.4 van de nieuwere generatie. Die eerste kon mij eigenlijk wel bekoren, maar mijn vrouw vond de kleur niet mooi, het was een groene. Het nieuwere model met de 4.4 vond ik zelf helemaal niks, ik vind het oude model veel mooier en deze auto had ook al 220.000 kilometer gereden en zag er niet meer helemaal fris uit. Uiteindelijk kwamen we bij deze auto uit, een vriend van onze familie stuurde mij de advertentie door. Ik was eigenlijk al meteen verliefd, het is een prachtige Mulberry uitvoering in "blenheim silver" met alle opties waaronder ook een Harman/Kardon geluidssysteem. De advertentie zag er goed uit, dus heb ik besloten om naar het noorden af te reizen en de auto te gaan bekijken.
De auto is werkelijk prachtig. Goede kilometers en het interieur zag er ook nog redelijk goed uit voor een auto van elf jaar oud. Toen maar gaan rijden, vanaf dat ik de V8 tot leven wekte, was ik eigenlijk al om. Toch nog maar even gaan rijden. Er lag sneeuw tijdens de proefrit, dus de auto was in zijn element. Hij rijdt goed, voor een SUV zeker. Ik heb eerder ooit een keer in een Mercedes ML uit 2004 gereden, en de RaRo rijdt beduidend beter. Na de proefrit een mooie deal gemaakt met de verkoper, en omdat ik van ver kwam kon ik de auto meteen mee krijgen. Dus toen is mijn dochter in de 240 terug gereden en ik in mijn "nieuwe" P38. Rijden met een automaat was even wennen voor mij. Op de snelweg vond ik het heerlijk, ook in de file is het heerlijk ontspannen maar in het dorp moest ik even wennen. Ik heb al een aantal keren hard op de rem geduwd in plaats van normaal de koppeling. Maar na een week ben ik er al een heel eind aan gewend, en ik zou op mijn toekomstige leaseauto ook wel een automaat willen. In de Range Rover is de automaat trouwens niet zo heel modern lijkt me. Hij heeft 4 versnellingen en schakelmomenten zijn wel duidelijk voelbaar en het gaat ook niet heel snel. Maar ik kan er niet mee zitten, ik ben er heel erg blij mee.
Waarom een P38?
Ik ben vanaf 1994 al een grote fan van dit model. Het was eigenlijk de eerste echte SUV, en zijn design is echt tijdloos. Je kunt er, in tegenstelling tot veel andere SUV's representatief mee voor de dag komen. Het is geen patserbak, zeker niet in de uitvoering waarin ik heb heb. Verder zitten er nog veel snufjes op de P38 zoals een ventilatiesysteem in de mistlichten waardoor er geen vocht in blijft zitten. Ook sla je geen flater als je met deze auto echt het terrein in wilt. Ik heb gisterenmiddag, voordat ik hem ging wassen, een klein rondje door het bos gereden. Stijle modderhelling? Geen probleem. Verder heb ik hem gekocht voor het comfort en de veiligheid die de auto je geeft. Mijn dochter moet er ook in rijden, en dan wil ik niets minder dan het beste. Over ongeveer een jaar gaat mijn Volvo er ook uit, omdat hij na een miljoen kilometers dan zijn taak wel heeft volbracht. Ik neem dan een kleinere leaseauto (S60, V60 of V40 denk ik) en dan ga ik ook met deze auto op vakantie. Tot nu toe heb ik maar 1 nadeel kunnen ontdekken, en dat is het verbruik van ca 1 op 8. Ik ga nog kijken of LPG en chiptuning mogelijk zijn.
Al met al zijn we heel erg tevreden met onze onverwachte aankoop. Hij mag van mij net zo lang blijven als onze Volvo.
LPG
- 181.330 km
Inmiddels hebben we deze geweldige P38 al een paar maanden. Zoals ik in het vorige verslag al meldde, was ik van plan om een LPG installatie te laten plaatsen. Inmiddels is de auto voorzien van een LPG VSI installatie van Prins uit Eindhoven met onderbouwtank. Reeds heb ik deze tank in maart geplaatst. Hij verbruikt opmerkelijk genoeg nog steeds ongeveer 1 op 7.8, maar een fractie meer dan eerst op benzine.
De auto rijdt werkelijk geweldig, zelfs op LPG. Je merkt eigenlijk weinig verschil. Tot nu toe heb ik enkel een storing in de navigatie gehad, er zat een stekkertje niet goed vast dus dit was zo gerepareerd. Verder maakt hij zijn Engelse karakter dus niet waar.
Volgende week zal mijn dochter de Rangerover meenemen naar Italië, wij zelf willen toch nog één met onze fijne 240 op vakantie voordat we afscheid nemen. Mijn dochter is trouwens ook degene die het meeste gebruik maakt van de Rangerover. Ze is ook erg blij met de auto, maar parkeren in Leiden is moeilijker dan met de 440. Wellicht koopt ze binnenkort zelf een auto.
Engelse charme
- 189.077 km
Vandaag mocht ik eindelijk weer eens plaats nemen achter het stuur van de Rangerover. Hij is namelijk met mijn dochter mee naar Italië geweest en met mijn schoonfamilie naar Duitsland. En vandaag mocht ik hem weer schoon maken...
De auto rijdt prima op LPG, het verbruik ligt nu op 1 op 7.7 na veel snelweg en bergen met bepakking. Daar heb ik niks over te klagen. Onderhoud is ook nog niet aan de orde geweest. Van zowel mijn dochter als mijn schoonfamilie heb ik gehoord dat soms alle tellers en electronica uitvallen onder het rijden, om meteen weer aan te springen. Dit vind ik erg onveilig, dus hier ga ik iets aan laten doen. Electronica is nooit het sterkste punt geweest van Engelse auto's...
Het is wel een hele fijne auto. Ook mijn dochter (die het meeste in deze auto rijdt) is erg blij met het fijne interieur en alle ruimte. De hoge zit is ook wel fijn, je kijkt overal over heen. Dat is fijn als je lang achter het stuur zit. Nog steeds zijn we erg blij met de Rangerover, hij stelt me echt niet teleur!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.