Land Rover Freelander Station Wagon 2.0 Td4 SE (2004)

autoreview

Land Rover Freelander Station Wagon 2.0 Td4 SE (2004)

Signalement

UitvoeringFreelander Station Wagon 2.0 Td4 SE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst121.850 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 92.000 km

De auto voldoet mij uitstekend, wordt nauwelijks in echt terrein gebruikt maar wel veel op zeer slechte wegen op de Balkan (Bosnië, Montenegro, Macedonie en Servie) en is voor dat gebruik licht aangepast, de auto staat op een set stalen velgen met BF Goodrich AT banden. Een speciaal brandstoffilter om stof en water uit de brandstof te filteren is gemonteerd. Off road is de stabiliteit op oneffen ondergrond perfect, veel beter dan Toyota 4Runners/ Landcuisers, Jeep Cherokees en Nissan Terranos II. Passagiers vinden de Freelander op hobbelige wegen comfortabeler dan onze company cars (Jeep Cherokees). De verstelbaarheid en comfort van de leer/alcantara stoelen is prima zelfs op lange , meer dan 12 uur , ritten naar Roemenie en Bulgarije.
Op hellingen vielen de prestaties aanvankelijk wat tegen, vooral korte steile hellingen na haarspeldbochten leverden ongemakkelijke situaties op.
Door VIS in Scheveningen is bij 40.000km een ’powerbox’ gemonteerd die het vermogen en koppel belangrijk heeft verbeterd 143pk ipv 112pk en 310Nm ipv 257Nm.
Hierdoor is de auto vooral in de bergen veel handelbaarder geworden en is relatief erg snel vooral op bochtige oneffen wegen.
Vanwege de terreinbanden wordt meestal niet sneller dan 140 km / u gereden op autowegen maar de acceleratie is prima. Hoogst gemeten snelheid (op TomTom)176km/u.
De onderhoudskosten bleven beperkt tot de standaard in NL uitgevoerde 20.000km beurten. Brandstof verbruik is redelijk, gemiddeld beter dan 1 op 11.
In vergelijking met BMW X3 2.0D gebruikte de Freelander op het zelfde traject in Servie, Macedonie en Griekenland , autoweg en bergen, 20% meer, maar 50% minder dan een Jeep Cherokee 2.7 D.

update bij 92000 kilometer

De auto is inmiddels, bij remigratie begin 2008 ingevoerd in Nederland en zijn de stalen velgen met de zware terreinbanden vervangen door het fraaie originele lichtmetaal met michelins.De Goodrich hebben nog ruim 50% van het originele profielna 60000km.
Onderhoud is steeds tot volle tevredenheid uitgevoerd door dealers in Nederland ( Arnhem en Vries) en een Land Rover specialist op de Balkan die de auto schoon hield , lucht- en brandstoffilter en reinigen onderkant en motorruimte en visuele controle op banden en velgen die het op de zeer slechte wegen vaak zwaar te verduren hadden.
Brandstof verbruik in Nederland solo en met caravan, Eriba 1200kg ca 1 op 11,5, met caravan, KIP 1450kg in Frankrijk, bij 110km/h bijna 1 op 9. De Freelander heeft zich ook met de caravans, Eriba in Noorwegen en Kip in Frankrijk van zijn beste kanten laten zien.
Auto voldoet nog steeds goed, rammeltjes in het dashbord zijn spontaan verdwenen.

PROBLEMEN

  • 92.000 km

Na circa 5000 km gingen alle controle lampjes flikkeren en de motor inhouden.
Bij de Land Rover importeur in Macedonie bleek dat de wisselstroomdynamo een ernstige storing had. Een nieuwe was niet in voorraad, een van een nieuwe voorraad auto afhalen wilde men niet, na drie weken was een nieuwe (garantie) gemonteerd, moest uit Engeland (per muilezel?) worden aangevoerd,v an DHL cs had men bij Land Rover blijkbaar nog nooit gehoord.
Kleinigheden als vocht in een van de koplampen werden door de dealer in Nederland probleemloos verholpen.
Afleesbaarheid van snelheidsmeter etc met zonnebril is matig, dit is een van de punten die in de Freelander II drastisch is verbeterd.
Waarschijnlijk door de slechte brandstof op de Balkan rookte de auto 's morgens bij het starten een licht blauwe walm, ook in Nederland kwam het wel eens voor maar het probleem lijkt opgelost door het gebruik van de super diesels als Shell V Power.

update 109.000 km

  • 109.000 km

De auto wordt vrijwel uitsluitend gebruikt voor ritten van meer dan 50km , bijna nooit, tenzij er veel sneeuw ligt, voor locaal verkeer. Begin 2010 heeft de auto een Dinitrol behandeling gehad, de onderkant was roestvrij maar erg kaal, is nu goed beschermd tegen het zout op de Nederlandse wegen. Bij de 100.000km beurt zijn de remschijven en remblokken vervangen; in de winter 2009/2010 heeft de accu het opgegeven en is vervangen, verder geen bijzonderheden, de auto ziet er van binnen en van buiten prima uit.Zoals reeds door een andere reviewer opgemerkt komt de kachel langzaam op temperatuur, vooral als de auto langer dan een dag heeft stilgestaan. Daar waar bij mijn VW Golf de verwarming na 5km al goed werkt duurt het bij de Freelander een kilometer of 15.

Het brandstofverbruik solo blijft rond de 1 liter op 11,5 soms 1 op 12; met caravan in Frankrijk rond de 1 op 8,5, in Nedrland met een keurige 90km/h ( tomtom) rond de 1 op 9.

afscheid

  • 121.850 km

De laatste jaren werd de Freelander voor een diesel met hoge vaste lasten (MRB) te weinig gebruikt, bijna uitsluitend voor ritten van meer dan 100km met meer dan twee personen of als trekker van de caravan of soms een huur aanhanger van 1750kg.
Voor locaal verkeer is er een Yaris, klein , smal, gemakkelijk te parkeren, Als caravantrekker voldeed de Freelander uitstekend, een relatief bescheiden brandstofverbruik van 1 op 9 met een caravan van 1500kg,stabiel tot 120 km/h op de autoroute en altijd voldoende grip.Een opvolger zou tenminste dezelfde capaciteit als trekauto moeten hebben.Per saldo heeft de Freelander zich prima gehouden, afgezien van de vervanging onder garantie van de wisselstoomdynamo in het begin en het normale onderhoud geen bijzondere problemen gehad. De originele michelins op 17 inch LM die er na 60.000km gereden te hebben op terreinbanden weer onder zijn gekomen,zijn nog prima. De opvolger hebben we gevonden in een 2009 Subaru Outback 2.5 met handgeschakelde 5 bak.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.