Land Rover Freelander Station Wagon 2.0 Td4 Sport (2004)

Verspilling van talent

Land Rover Freelander Station Wagon 2.0 Td4 Sport (2004)
Wie zegt Freelander te rijden, maakt indruk. Toch heeft de Land Rover tekortkomingen. Dat hij al wat langer meeloopt, weet hij maar nauwelijks te verhullen. Hoe stoer hij er ook uitziet. Bovendien is de diesel nadrukkelijk aanwezig en mist de Freelander pit.

Land Rover sprong als 4x4-specialist vroeg in op de SUV-trend. De Freelander zag het levenslicht in 1997 en had het hippe uiterlijk dat bij zo'n auto past, plus doordachte vierwielaandrijving met het beroemde Hill Descent Control. Een druk op de knop en je hoeft bij het afdalen alleen maar te sturen. Gas geven, remmen en koppelen wordt door de elektronica overgenomen. Daarmee heeft de Freelander in dit segment goede papieren, hoewel de SUV-rijder zijn auto zelden de blubber in stuurt. Door koplampen à la Range Rover heeft hij een knap smoeltje; uiterlijk is o zo belangrijk in dit segment.

In de Freelander gaat het er 'hoekig' aan toe. De tellers kennen we van grote broer Range Rover en dat Land Rover bij de Ford Motor Company hoort, verraden de bekende knoppen voor de audio, ventilatie en raambediening. Maar wat een dramatische ergonomie! Zo zitten de knoppen voor de bediening van de achterruitenwisser op het dashboard, zo ver dat je er bijna voor uit de stoel moet. We houden van een dik stuur, maar voor het exemplaar in de Freelander heb je de kolenschoppen nodig. Echt vrolijk word je niet van het zwarte interieur en van het goedkoop aandoende, harde plastic klaart ons humeur ook niet op. Het spul kan zeker een stootje hebben en je kunt met een gerust hart met vuile kaplaarzen instappen. Achterpassagiers met lange benen zullen in de Freelander moeite hebben hun ledematen een plek te geven.


De aloude Rudolf
In het vooronder ligt een diesel die is voorzien van common-railinspuiting. De tweelitermotor is afkomstig van BMW en is goed voor 112 pk. Het gegeven dat aan deze diesel een automaat is gekoppeld, doet het ergste vrezen voor de prestaties. Hoewel de cijfers uit onze metingen vanwege de behoorlijk sterke wind misschien iets té sterke associaties oproepen met de spreekwoordelijke dikke s... eh... schildpad, is de Freelander echt niet de vlotste. De vijftrapsautomaat, die ook handmatig sequentieel te schakelen valt, neemt royaal de tijd om terug te schakelen en de tweeliter in het vooronder moet alle zeilen bijzetten om de naald van de snelheidsmeter op te jagen. Het stoere en snelle uiterlijk van de Brit en de toevoeging 'Sport' wekken andere verwachtingen. Dat 'Sport' slaat echter op het steviger afgestemde onderstel, dat drie centimeter is verlaagd. Dat heeft effect op het bochtengedrag, want overhellen is de Freelander vreemd. Maar zo'n afstelling past niet bij déze Freelander. Bovendien ondermijnt zo'n sportpakket de terreincapaciteiten want hoewel het 'm goed staat, kom je er in het terrein niet ver mee. Dat terwijl de Freelander zeer terreinwaardig is.
De Land Rover ziet er duur uit en dat is 'ie ook, met een prijskaartje van € 41.200. Er mag dus wel heel wat verwennerij aan boord zijn om die prijs waar te maken. Bij de Sport betaal je vooral voor het dikke uiterlijk. Zo heeft hij 18-inchwielen met 235/50 banden en die staan hem super. De rijeigenschappen op de verharde weg worden er beter van en het met drie centimeter verlaagde onderstel draagt daar ook aan bij. Het uiterlijk is dus helemaal af. Met airbags is Land Rover minder scheutig; alleen de bestuurder en zijn bijrijder hebben een exemplaar ter beschikking. Airconditioning is uiteraard standaard.

Signalement

Merk Land Rover
Model Freelander Station Wagon 2.0 Td4 Sport
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 44.370

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.951 cc
Maximaal vermogen 82 kW / 112 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 260 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 59 l
Lengte / breedte / hoogte 4.459 mm / 1.809 mm / 1.687 mm
Wielbasis 2.557 mm
Massa leeg 1.593 kg
Laadvermogen 487 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden235/50R18Prijzen
Topsnelheid 161 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 17,5 s (fabrieksopgave: 15,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 7,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 17,4s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km
CO2-uitstoot 240 g/km