Land Rover Discovery TDV6 3.0 HSE (2010)

autoreview

Land Rover Discovery TDV6 3.0 HSE (2010)

Signalement

UitvoeringDiscovery TDV6 3.0 HSE
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst25.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Land Rover Discovery 3.0 TDV6 HSE ervaring 0 - 12.

  • 12.500 km

Sinds +- April zijn we in het bezit van de Discovery 3.0 TDV6 HSE voorzien van alle toeters en bellen. Ik ga even ruim uitwijden ivm samenstelling en ook het gehele aankoopproces edm.

De wagen werd besteld bij Garage De Ridder te Beveren in België, dewelke alleen al +5 sterren verdient inzake kwaliteit van eerste onthaal tot en met de aflevering en na- opvolging. De eerste keer dat de verkoper meer over de wagen wist dan mezelf en tevens werd tijdens de aflevering alles tot in de puntjes uitgelegd en gedemonstreerd. Na 2.5u hebben we gezegd dat we de rest thuis wel zouden uitvissen, aangezien ze nog wel even door konden gaan, op zich super maar onze dochter werd het een beetje beu. De service is werkelijk uitmuntend en overstijgt elke dealerervaring van verschillende merken waarmee wij reeds in contact kwamen!

De wagen qua samenstelling:

Land Rover Discovery 4 TDV6 3.0 in HSE uitvoering, modeljaar 2010
- Ipanema Sand exterieur kleur
- Alle zwarte kunstofdelen (zijn bij 2010 Disco4 al minder) zijn eveneens mee gespoten door de garage
- HSE uitrusting + onderstaande zaken:
- 20" wielen
- Notenhout satijn mat
- Premium lederen interieur in beige/sand kleur
- Volledig panoramisch dak + schuifdak vooraan
- Elektrisch verstelbare stuurkolom + verwarmd stuurwiel
- Achteruitrijcamera
- Adaptieve Bi-xenonverlichting + automatische grootlichten
- Harmann Kardon Logic 7 + DAB + Bluetooth + ipod/Iphone connectie
- 7 zetels configuratie pack + convenience pack
- Cold climate pack
- Trailer pack
- Geblindeerde ruiten achter

Ervaring:

De wagen rijd werkelijk fantastisch!

- Kwaliteit en feeling van materialen is subliem
- Alles werkt perfect
- Touchscreen werkt handig en goed
- Navigatie werkt ook goed (alleen stemkeuze is zeer beperkt)
- Lakwerk is super, moest niets corrigeren, gewoon sealant en wax erop (ben nogal een detailingfreak)
- Radio Harman Kardon speelt zeer mooi, zuiver en produceert zeer luide en correcte bas (indien gewenst) = zelfs via Iphone!
- Ipod connectie: super, werkt goed alleen spijtig dat ie de albumart via Iphone niet toont en het mocht wel wat intiutiever qua bediening => wel super geluid zonder storing of ruis!
- Bluetooth: connecteerd perfect met de Iphone 3GS & 4 en werkt zeer goed
- Ruimte: zee aan ruimte en leuk open gevoel in de wagen
- 3de zitrij: We zijn met 6 en bagage naar St-Tropez gereden zonder gemor in de wagen! Zeer veel ruimte over de gehele wagen ook achterin.
- Automtische grootlichten is leuk, maar ik vind het nog niet "je dat" qua werking; in Frankrijk werd door de middenberm nogal veel geflits omdat ze aan gingen terwijl er vrachtwagens van boven op de bergen in de tegenovergestelde richting kwamen en het systeem deze niet zag, op vlakke wegen werkt het wel behoorlijk aangenaam.

Rijden:

is niet te vergelijken met de referenties die ikzelf heb; ik had zelf enkele jaren geleden +- 1j een Jeep Cherokee 2005 2.8crd + een oude range rover 2.5tdi zo'n 3maand en m'n schoonpa heeft een XC90 en m'n eigen pa een Cayenne S. De Disco is niet te vergelijken en deze biedt een zeer unieke en stabiele + krachtige rijervaring. De motor is de nieuw geïntroduceerde 3.0 V6 met 245pk en 600NM die uit de XF van Jaguar is overgelepeld en het is werkelijk een fantastische motor! Motor en versnellingsbak werken subliem samen en er is steeds een overvloed aan vermogen aanwezig! Hij reageert altijd alert en soepel, mede door de 600NM koppel en kan dus duidelijk vlot met 2.7 ton overweg! Je kan er soms andere wagens serieus ogen mee laten trekken op de autosnelweg of aan het rood licht :-). Hij vermogen is zeer goed aanwezig, maar je kan er tevens goed mee uit de voeten op koppel alleen. Motor hoor je gewoon niet tenzij je al serieus wat zwaarder gaat in toeren, maar dan nog is het opmerkelijk stil en mooi het geluid. Het klinkt niet zoals een diesel! Als je ter vergelijking in m'n C70 D5 stapt dan is dit een luidruchtige brombak in vergelijking. De bak heeft tevens een manuele + sportstand nu, wordt sporadisch gebruikt wanneer de weg en het verkeer zich hiertoe lenen, in dit geval kan je er redelijk sportief mee rijden. Hij rolt natuurlijk wat in de bochten maar veel minder dan de oude range rover van m'n pa. Ter vergelijking, we vinden hem beiden zelfs evenwichtiger en natuurlijker baan houden dan de Cayenne S die tevens luchtvering heeft.

Actueel verbruik: +-12.5 a 13L diesel volgens de boordcomputer (er worden wel niet zo vaak extreem lange snelwegafstanden mee gereden)

Momentele punten die ik graag nog laat wijzigen tijdens het onderhoud van 13.000km (ingepland deze maand):
- day running lights, ik vind dit zeer belangrijk (liefst zowel xenon als de led's = led's alleen is nogal "sjonnie")
=> dealer zei me: is in theorie allemaal mogelijk, maar LR herprogrammeren is altijd een groot vraagteken

Problemen tot nu toe:
- Gebroken vooruit na 4 dagen in ons bezit (gratis vervangen via verzekering)
- Infoscherm in het midden van het tellerdisplay viel eens uit, maar was na een dag weer terug aan

Overall kan ik u de wagen alleen maar aanraden indien je in dit segment gaat shoppen. We hebben toevallig ook een nieuwe RRsport TDv6 3.0 in de familie en ik vind het rijden niet zo'n verschil en vind de Disco qua indeling, uitzicht en prijs/kwaliteit z'n prijs dan veel beter waard! En neem zeker de 3.0 TDV6 (nu ook in 211pk versie verkrijgbaar) want het is een hele andere motor dan de 2.7. Echte aanrader.

Update

  • 25.000 km

Na de strenge winter en de sneeuwval is de wagen er spijtig genoeg niet zonder stoten doorgekomen. M'n wederhelft is 2 dagen voor de winterwissel op de zomerbanden het decor ingeschoven en heeft dus de zijkant beschadigd. Het zijn 2 deuken in de deur, de lakschade zal ik kunnen wegpolieren, de deuken moeten nog verwijdert worden door een carrosserie specialist aangezien de garage ineens de deur volledig wou vernieuwen omdat aluminium iets moeilijker werkt. Ik heb al een vakman gevonden, dus binnenkort staat ie weer super.

Verder net onderhoud gehad, geen speciale bemerkingen. Hij draait en loopt super!

Op winterbanden was het een waar feest als je weet wat je doet, met het beest van 2.5ton kon je super spelen in de sneeuw :-) !!!

Kleine belachelijke kantnota, maar tja, daar dienen gebruikerreviews voor, de spiegel aan de bestuurderzijde heeft ergens een tik gekregen en er is nu 1 kap gescheurd, dit kan dus blijkbaar niet afzonderlijk besteld worden, er moet dus zogezegd een volledige spiegel a 300.00 euro besteld worden. ( Het wordt dus even secondenlijm :-) )

Er zit een lichte trilling in het stuur, maar dit datteert waarschijnlijk nog van de glijpartij en ik moet de zomerbanden toch terug laten leggen en dan ineens mee laten uitlijnen.

Audioinstallatie, de Logic 7 blijft een waanzinnig goed systeem, ik krijg al een smile als ik eraan denk!

Het touch-screen; vooral qua Iphonebediening etc. mocht intuïtiever en gebruiksvriendelijker, ze moeten eens naar MMI en Audi kijken, zat dit weekend toevallig bij een kameraad met een S5 op naar Duitsland, de Logic7 kan zeker mee met de B&O en klinkt naar mijn gevoel beter en minder scherp, maar de bediening leek me veel beter bij de Audi.

Verder kan ik je alleen meegegeven, SUPER WAGEN!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.