Land Rover Discovery SDV6 3.0 HSE (2011)

autoreview

Land Rover Discovery SDV6 3.0 HSE (2011)

Signalement

UitvoeringDiscovery SDV6 3.0 HSE
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf26.463 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Selectie

  • 27.000 km

Selectie en aankoop

Nog lang getwijfeld over een mooie BMW 5 serie touring. Echter de lage zit en het zicht op het wegdek door de grote motorkap gaven de doorslag om verder te kijken. Daarbij was een Landrover Discovery al een lang gekoesterde wens. Echter ook een prijzige wens, want nieuw met een vanaf prijs van ruim € 97.000, -, waarvan er direct € 44.000 naar de staat gaat niet bepaald goedkoop. Dan nog een paar opties en je komt al snel op € 110 K. Daarom op zoek naar een jong gebruikte.

De voorkeur ging uit naar een Discovery 4, in de 7 zits HSE uitvoering met premium lederen bekleding en verduisterde achterramen. De HSE o.a. vanwege de navigatie en het premium leder vanwege de voor mij irriterende naad die in het midden van de stoel loopt bij de gewone lederen bekleding. Indien mogelijk, maar geen must, liever geen zwarte bekleding. Vervolgens met de LR carconfigurator de voor mij ideale wagen samengesteld en een jong gebruikte erbij gezocht die deze specificaties het dichtste benaderde. Uiteindelijk bij Knook in Breda tot een deal kunnen komen.

Specificaties:
- Discovery 4 HSE SDV6,
- Stornoway Grey met Almond Arabica bekleding, straight Grain walnut
- 7 seater & convenience pack
- Cold climate pack
- Tow pack
- Luxury pack
- Automatische grootlichtassistent
- Surround Camera System
- Beschermstrips op de portieren
- RVS instaplijsten
- Privacy glas
- Keyless entry
- DAB tuner

Kortom een aardig komplete wagen.
Voor de technische details en die van de packs verwijs ik naar autoweek of landrover.nl

De eerste 500 km.
De rijbeleving van een Discovery is wel geheel anders dan wat ik gewend was. Wat als eerste opvalt is de indirecte besturing. Voor mijn gevoel moet ik flink aan het stuur draaien om de hoek om te gaan. Wellicht een terreinrijden feature. Het is duidelijk een op comfort afgestemde wagen. Daarnaast onthaast de wagen, haast is iets wat niet bij deze wagen thuishoort. Was ik voorheen geneigd mijn gemiddelde snelheid wat op te krikken, nu is deze gewoonte geheel verdwenen. Maar vergis je niet! Trap het gas helemaal onderin, de motor en bak reageren snel. Even drukt het enorme koppel de achtervering in en de auto spurt weg. Uiteraard in volledige serene rust. Rijden met een Discovery is elke seconde genieten van de premium beleving die de auto biedt. Het robuuste gevoel, de meer dan uitstekende geluidsinstallatie. De hogere plaatsing van de “Captain’s seats” geven uitstekend uitzicht en een prima gevoel van controle over de wagen. De uitstekende terrein capaciteiten met stoere uitstraling van de Discovery naast de uiterste luxe van binnen zijn weliswaar tegenstrijdig, maar daarmee tevens ook zijn charme en versatiliteit. Vergeleken met flink aangeklede auto’s van gelijk prijsniveau zoals een Audi A6, BMW 5 of E- serie geeft een LR Discovery toch een andere beleving. Niets ten nadele van de genoemde wagens overigens.

De 100.000 voorbij

  • 101.175 km

Inmiddels de 100.000 km gepasseerd en zeker de meest probleemloze en comfortabelste auto die ik ooit heb gehad. In eerste instantie gedacht wat vaker een update te schrijven, maar anders dan goed nieuws was er niets te melden.

De Discovery verrast nog regelmatig positief op het gebied van prestaties, comfort en weggedrag op lange (Portugal, Noorwegen) en korte ritten. Zware aanhangers volgen moeiteloos en ook op het onverharde is de wagen geweldig.
De Discovery past je als een soepel zittend leren jack!

Ik zal niet snel overwegen een tweede identieke auto na elkaar kopen, maar nu zou ik dat zonder twijfel doen, waarbij me de iets krachtere motor maar vooral de 8 traps versnellingsbak me aanspreekt. Mijn twijfels heb ik wel over de bedienings draaiknop van de versnellingsbak. Het lijkt me dat die voor vertraging zorgt als je moet wachten totdat die naar boven komt.

Het ver- en gebruik in de praktijk:

Het verbruik voor een zware, vierwiel aangedreven auto met autmaat valt me reuze mee. Olie slechts een kleine halve liter na 15.0000 km en alleen maar omdat ik het peil graag op 3/4 van de peilstok wil houden, niet omdat het onder het minimum staat. Het "olieverbuik" bleek overigens zijn oorzaak te hebben in een kleine lekkage die op initiatief van de dealer, Knook Breda, onder garantie werd verholpen, echt super! Het electronisch oliepeilen zelf is overigens erg onhandig, Je moet het contact aanzetten, dan een aantal seconden wachten totdat het servicemenu begint en je naar het oliepeilen kunt scrollen. Echter dat kan alleen met de deuren dicht vanwege een waarschuwing op het dashbord en ook als ondertussen passagiers instappen is je poging voor niks geweest. Ook niet echt handig is de navigatie. Als je een gewone TOM TOM van € 99,- vergelijkt met dit ingebouwde systeem voel je je toch wel bekocht. En een touchscreen is ook niet echt fijn. Iets te ver weg om makkelijk te bedienen, het scherm altijd vol vingerafdrukken en je drukt makkelijk op een verkeerd vakje. Dan heeft het systeem als wat BMW en Mercedes heeft met een draaiknop toch vele malen de voorkeur en het werkt nog sneller en veiliger ook! Daarbij plaatsnamen die beginnen met 's kun je niet ingeven en als Den Haag staat het er ook niet in vermeld en in de volgorde van de landenlijst ontbreekt m.i. elke logica, net als de gebruikte afkortingen. Een ander verbeterpunt zou zijn de om wat meer opbergvakjes te hebben voor pennen, muntjes, notitieblokje, maar ook wat opbergvakken achtin de kofferruimte zou wel fijn zijn. In deze uitvoering met 7 stoelen moet je maar zien waar je reservelampen, handschoenen, sleeptouw, gereedschap, veiligheidsvestjes etc allemaal laat. Daarom staat er continue een krat achterin.

Handig is wel de hoogteverstelling van de luchtvering. Het is mogelijk de wagen een aantal cm's te laten zakken zodat je schadevrij de parkeergarage in kan rijden. Ook geeft het leuke verbaasde reacties bij omstanders dat een hoge Discovery gewoon toch naar binnen kan.

Wat me ook wat tegen valt is de lakkwaliteit. Ik had toch van een LR terreinwagen krasvaste lak verwacht. Ook het terugschakelen van de automaat gaat vaak met onnodige schokken en opnieuw afstellen bij de dealer heeft tot op heden niet geholpen. Persoonlijk ben ik meer voorstander handschakelen, maar helaas is dat niet meer verkrijgbaar in een Discovery.
De makkelijk en fijn werkende cruise control is alleen in stappen van 2 km te regelen. De oorzaak hiervan werd me duidelijk toen ik in Engeland het systeem omzette naar mijlen, want toen was het wel per 1 mijl instelbaar. De snelheidsmeter zelf heeft een behoorlijke afwijking, net als de brandstofniveau meter. Deze geeft erg snel aan dat de tank leeg is. Bij tanken blijkt dan dat er nog 12 tot 15 liter inzit.

De verbeterpunten behoren m.i. bij de charmes van een Engelse auto want voor de rest is het subliem.

update

  • 120.000 km

Amper 6 maanden na het vorige bericht een korte update omdat er toch wat meldenswaardige dingen zijn geweest.

De Discovery doet nog steeds probleemloos en tot volledige tevredenheid zijn dagelijkse werk. Echter het schokkerige gedrag van de versnellingsbak is met een oliewissel in de bak én heel belangrijk, een volledige flush bij km. stand 113.215, verdwenen en dit kan ik elke LR rijder zeker aanbevelen. Tevens kon ik de verleiding niet weerstaan om de motor wat met vermogen te geven. Het extra vermogen (256 pk) + de 8 bak is ook iets wat me in latere versies van de Discovery’s aanspreekt. Volgens de tuner zou het vermogen van 245 naar 315 pk zijn gestegen en het koppel van 600 Nm met 60 Nm naar ongeveer 660 zijn toegenomen. Hopelijk heb ik nog een keer de kans om dit op een rollenbank te laten testen. Kortom waarden waar je je absoluut niet voor hoeft te schamen. Niet dat de Discovery nu direct vermogen of koppel tekort kwam, maar toch….. In de praktijk merk je het ook. De motor pikt net iets sneller op, de acceleratie is verbeterd, maar vooral de tussen-acceleratie 80 – 120 km/ u is werkelijk snel te noemen. Helaas geen accurate en gemeten gegevens, maar het gevoel zegt ook al heel wat, en telkens wanneer ik het vermogen aanspreek geeft het een tevreden gevoel. Het verbruik is licht toegenomen, zie ook de verbruiksmonitor, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ook op dezelfde dag de winterbanden eronder zijn gegaan en we in de winter nu eenmaal minder gunstige omstandigheden voor het verbruik hebben. Helaas hebben grijpgrage handen de ruit van het bestuurdersportier ingeslagen om een al wat oudere TomTom van ongeveer € 125 te stelen en mij op te zadelen met de problemen. Een halve dag werktijd verloren om e.e.a. te regelen en een ongelofelijke hoeveelheid glassplinters door zowat de hele auto. Waarvoor? Een tientje in de zwarte handel? Helaas dat dit soort ruiten bij de reguliere ruitvervangers niet standaard op voorraad is, maar gelukkig bood de dealer Knook uit Breda snel de oplossing. Waarom een losse TomTom in zo'n auto vraag je je af? Al eerder had ik gemeld dat de standaard ingebouwde navigatie enkele tekortkomingen had, waaronder bijvoorbeeld het invoeren van plaatsnaam beginnende met 's . En, O ja, Den Haag etc. staat niet in de lijst.

Tot slot wil ik nog melden dat de LandRover Discovery #4 een zeer plezierige, comfortabele wagen is, die me nog steeds dagelijks verblijd, ook nog na er bijna 100.000 km mee gereden te hebben. Dit maakt op termijn de keuze voor de opvolger niet gemakkelijk. Misschien de opvolger van de huidige Discovery?

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens