Land Rover Defender (1985)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 3, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 44.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Veel beter dan zijn reputatie!
De 90 is in 2011 vanuit GB geïmporteerd en aansluitend in bijna 3 jaar tijd volledig gerestaureerd.
Hierbij is op niets bespaard: voorzien van een gereviseerde 300Tdi gekoppeld aan een Ashcroft automatische bak, stuurbekachtiging, stoelverwarming,
alle schroeven nu RVS, Airco en uiteraard omgebouwd naar links-stuur.
De wagen is ook omgespoten naar Deep Bronze Green,
een van de klassieke Land Rover kleuren.
Dak en velgen in wit (poedercoating.)
Ik heb deze wagen nu meer dan 8 jaar in bezit.
Hij wordt door mij gebruikt als dagelijkse auto en hij heeft ook al behoorlijk wat van Europa gezien.
Op vakanties en lange afstanden is het verbruik ongeveer 1 op 11,5 tot 1 op 12. En bij alleen korte ritten rond de 1 op 10.
Kanttekening: ik gebruik deze 90 niet off-road, mijn vorige Landy wel.
Betrouwbaarheid: de 90 heeft in al deze jaren pas 1 x een probleem gehad. Bij een uitstapje naar België viel het licht volledig uit. Ben die nacht dan ook niet meer verder
kunnen rijden. Dag later in garage bleek een relais
doorgebrand te zijn (jaja letterlijk doorgebrand, nog nooit eerder gezien).
Vooral bij de lange ritten is de 90 erg fijn en betrouwbaar.
De 300Tdi is geen PK wonder maar doet zijn werk
zoals het hoort. Nadeel is wel dat het niet de meest
stille motor is.
Remmen: bij eerste vakantie naar GB bleek dat bij veel
bergaf rijden de remmen (voor) begonnen te roken.
Door de automaat remt hij bergaf niet op de motor maar
moet je steeds bijremmen.
Bij thuiskomst direct omgebouwd naar dubbele-geventileerde schijven voor en heeft hierna geen
problemen meer gehad.
De Landy krijgt elke 10k KM zijn grote beurt.
Dit is mijns inziens ook een van de problemen met de
betrouwbaarheid. De Landy wordt gekocht als gooi en
smijt auto, wordt zwaar off-road gereden en krijgt dan hierbij geen of weinig onderhoud. M.a.w. voorgeprogrammeerd voor problemen die dan uitvoerig
op internet geventileerd worden.
Met mijn vorige Landy ook behoorlijk off-road gereden, maar altijd goed blijven onderhouden (b.v. na off-roaden direct goed schoonmaken met de hoge-druk en NIET voor de show ongepoets blijven rondrijden). Die 90 (een 1997 300Tdi) heeft in 7 jaar tijd nooit een probleem of reparatie gehad.
Grootste nadeel: de kosten vanuit de overheid.
De 90 staat op geel kenteken (achterin de 4 losse stoeltjes) en is niet voorzien van een roetfilter.
Hierdoor zijn de wegenbelasting en de fijnstoftoeslag
samen rond de € 200,- P/M.
Ik kan mij echter niet voorstellen om een andere type
auto te rijden dan deze 90 (is dus een pre-defender).
Het is een auto die een big smile op je gezicht tovert als
je er naar kijkt of in rijdt. En dat maakt die kosten meer dan goed!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Defender 110 P400e HSE X-Dynamic | URBAN Widetrack | Custom
- 2024
- 28.456 km

Land Rover Defender 110 P400e 110 HSE | Head-up | Stoffen vouwbaar dak | El. Trekhaak | Meridian Surround | 20 inch | Koelbox | Satin beschermfolie lak
- 2021
- 69.970 km

Land Rover Defender 110 2.0 P400e 110 X I 6 Persoons I Pano I Trekhaak I
- 2023
- 19.920 km