Lancia Musa 1.9 Multijet Platino+ (2006)

autoreview

Lancia Musa 1.9 Multijet Platino+ (2006)

Signalement

UitvoeringMusa 1.9 Multijet Platino+
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf114.500 km
KM-stand laatst127.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

WAT? EEN LANCIA??

  • 122.000 km

Lancia Musa 1.9 JTD 100 ANNYVERSARY

Een Lancia.
-WAT HEB JIJ GEKOCHT?
Een Lancia Musa.
- En hij rijdt nog? Geen onderdelen verloren onderweg?

Dat is zowat het scenario dat je bij iedereen krijgt als je verteld dat je een Lancia rijdt. Ik wist dat het merk ‘Lancia’ niet door iedereen in het hart werd gesloten, ik wist dat ik slechte commentaar zou krijgen en net dat was de rede om te kiezen voor het merk met de Lans.

Ok, liefde op het eerste gezicht was het niet. Na eerst een Jaguar X-type, een Kia Cee’d_SW en een Peugeot 407 SW in overweging te hebben genomen, ben ik gaan zoeken naar een Lancia Lybra. Echter vond ik niet wat ik zocht en stootte ik toevallig op een grijze Musa. Een 1.3 diesel.

Een GRIJZE? Nee, spuuglelijk, dat moet ik niet. Maar er zijn ook bi-colore versies? Dat staat me al wat meer aan. Maar een 1.3? Véél te traag. Maar er is ook een 1.9?
Dat staat me nog meer aan. Dus, daar ging mijn volgende zoektocht. Het was niet simpel eentje te vinden die aan mijn vereisten voldeden (1.9, Bi-colore, panoramisch open dak en cruise controle zijn opties die afzonderlijk redelijk veel genomen werden, maar een combinatie vinden is al wat moeilijker). En opeens was hij daar. Een goud-bruine 1.9 JTD met panoramisch open dak en cruise control. En full-lederen zetels. En navigatie. En mooie 16” velgen. En PDC. En bi-zone airco. En een Bose Seround System. En een kilometerstand die ik acceptabel vond. En een prijs die binnen budget paste. Mijn geluk kon niet op. Ik heb dan ook onmiddellijk naar de verkoper gebeld (een garage in Wallonië, kom zelf uit Vlaams Limburg) en ook toen nog klonk het allemaal super goed.

Eén dag later dan maar in de Cee’d van mijn moeder gestapt en gaan kijken. Na anderhalf uur rijden was ik er dan. Een mooie garage, waar voornamelijk Alfa’s, fiat’s en Lancia’s stonden. Ik liep de showroom binnen en daar stond hij. Na een niet al te lang gesprek met de koper, zijn we ingestapt om een testrit te maken en die beviel goed. Nog afgesproken dat de distributieriem vervangen zou worden, de pinker vastgezet zou worden, er een cd van 2012 voor de gps werd bijgeleverd, de kabel van de versnellingsbak zou worden vervangen (probleempunt van de Musa) en hij zou ook nog een groot onderhoud krijgen. 2 weken later mocht ik de auto ophalen.

En dat werden twee lange weken. Iedere dag keek ik naar foto’s van mijn City Limousine. Tot de dag er eindelijk was. De nummerplaten waren reeds aangekomen, de verzekering was geregeld en zo gingen we terug in de Cee’d naar Wallonië, waar de Lancia stond te glimmen. Alles bleek in orde te zijn, dus direct de papierwinkel afgehandeld en we konden op pad.

Dat was nog niet zo simpel. Zo is mijn schoenmaat 45 niet berekend op de kleine pedaaltjes van de Musa. Enkele keren ben ik dus stilgevallen hierdoor (en dat gebeurt tot op de dag van vandaag nog regelmatig). Erger was dat we de bediening van de ruitenwisser van de achterruit niet vonden. En het regende behoorlijk hard. Ook de radio instellen bleek moeilijker dan verwacht, gelukkig had ik een goede copiloot bij me, zodat ik me kon concentreren op het belangrijkste: het rijden!

En dat rijden, dat bevalt uitstekend! De Lancia gaat er met zijn 1.9 als een speer vandoor. Even inhalen op de autosnelweg? Geen probleem. Als eerste vertrekken aan het stoplicht? Zolang er geen GTI langs je staat, geen groot probleem. Een laag verbruik realiseren? Ook dat, eigenlijk geen probleem… Maar je moet willen. Jaag je hem door tot 3000 toeren, zit je snel aan 7 liter/100 km (of meer). Rij je, zoals ik, 80% van de tijd op de snelweg aan 120 op de cruise control, is de 5.8 liter/100 km die Lancia opgeeft een eitje. Niet slecht dus voor een 1.9 diesel uit 2007 die niet echt voorzien is van de laatste technologie wat betreft zuinigheidsgadgets.

Het interieur vind ik schitterend. De mooie leren zetels, het stijlvolle dashboard met de klokken in het midden, met twee grote vakken voor spullen, de hooggeplaatste pook. Waar de buitenkant niet bij iedereen in de smaak valt, gooit het interieur bij de meesten hoge ogen. Want al die luxe en speciale kenmerken, dat hebben de meeste mensen niet op hun Polo of Focus.

En luxe is er zeker. Zoals ik reeds vermeld heb, zit de auto bomvol opties. Ik heb wat research gedaan en volgens mij is het multifunctioneel stuur zowat de enige optie die de Musa niet heeft. Jammer, maar zonder gaat prima. Het panoramisch open dak was voor mij een must en ik ben dan ook zeer blij dat ik ben blijven zoeken totdat ik een exemplaar gevonden had met deze optie. Quasi iedere rit staat dit wel even open. Zalig. De airco heb ik dan ook alleen nog maar gebruikt om te testen of hij werkte. En ja hoor, hij doet ’t prima.

De moduleerbaarheid van het interieur is trouwens ook erg prettig. Met een hendel kan je de stoelen achterin naar voor en achter schuiven en je kan ze ook op 2 verschillende manieren plat leggen. In één stand leg je de zitting neer, in de andere draai je de stoelen op hun kant. Beiden zijn gemakkelijk, maar het ligt er maar net aan voor wat je de koffer nodig hebt. Voor lange dingen is het makkelijker om de stoelen plat te leggen, omdat je dan ook de passagierstoel voorin plat kan leggen en zo heel lange dingen kan meesleuren. Wil je iets dat in de breedte vrij groot is meenemen? Dan is het kantelen van de stoelen het beste, want zo krijg je een vlakke bodem. Als je de stoelen volledig naar achteren schuift heb je trouwens ook erg veel beenruimte en blijft de koffer alsnog acceptabel!

Is er niets negatiefs aan de Musa dan? Natuurlijk wel! Zo zijn de pedalen echt klein, is de bediening van de radio, navigatie en boordcomputer een ramp en is de versnellingsbak redelijk hakerig. Maarja, je moet iets hebben om over te zeiken, toch? En niet vergeten: volgens de media staan de bediening van de pinkers en ruitenwissers te ver naar achter: Lancia, HOE DURF JE!

Nog even iets over dit specifieke model, het is nl. een ‘100 Anniversary’, een limited edition dus ter eren van het 100 jarig bestaan van Lancia in 2006. Voor die reden zijn er zowel van Musa als van de Ypsilon een aantal gelimiteerde versies gebouwd, waarvan de mijne er dus ééntje is.

Je zal het doorheen de review wel gemerkt hebben: ik ben dolgelukkig met mijn kleine Italiaan. De luxe, het gevoel van ‘apartheid’, de alerte motor en alle andere details die de Musa net even anders maken dan een standaard Note, Polo of Meriva zorgen dagelijks voor een lach op mijn gezicht. En dat ze me uitlachen met mijn Musa? Laat lachen joh, we zullen zien wie ’t laatst lacht als we aan de pomp of stoplicht staan, terwijl ik geniet van mooie muziek uit het Bose Suround System, het open dak en de meesten zich moeten behelpen met een standaard fabrieksradio en een manuele airco. Maarja, ik heb ‘maar’ een Lancia…


* Gelukkig heb ik in de 7 maanden dat ik hem heb nog niets aan de hand gehad, maar aangezien het nog niet zo lang is, heb ik voorlopig de auto 3 sterren gegeven op betrouwbaarheid.

Nog een jaartje door of...

  • 127.000 km

Ondertussen zijn we weer een paar maanden verder en eigenlijk is er weinig te vertellen over de Lancia. De auto heeft sinds de laatste update enkel een nieuw stadslampje gekregen en twee nieuwe voorbanden.

Ook ging de auto af en toe moeilijk in de achteruit-versnelling. Als ik hem in zijn achterruit legde dan sprong hij er gewoon terug uit als ik de koppeling omhoog liet komen. Dit deed hij niet altijd, maar de laatste tijd wel steeds vaker en aangezien hij nog onder garantie stond, ben ik dus even terug gegaan naar mijn garage om hier naar te laten kijken. Ze hebben de 'sélecteur de vitesse' vervangen (als iemand de juiste benaming kent, wilt u ze dan hieronder de reacties plaatsen?) en sindsdien komt het probleem nog maar zeer zelden voor. De Musa schakelt nu ook veel preciezer dan ervoor, een mooie verbetering dus!

Echter kriebelt het weer om van auto te veranderen. Dit keer zou het een cabrio moeten worden, maar opzich vind ik nergens wat ik zoek. Een Tigra TwinTop is mooi, maar traag en niet leverbaar met CruisControle, een Focus CC is niet zo heel mooi, iets boven mijn budget maar wel lekker luxe, een Renault Mégane CC en de Peugeot's 206/207 en 307 cc wil ik uiteindelijk niet hebben en de Eos is dan wel perfect, maar me gewoon veel te duur.

Het ziet er dus naar uit dat de Lancia nog een jaartje gaat blijven. Hij zou over een dikke 6000 km op onderhoud moeten, als ik tegen dan geen vervanging heb gevonden, blijft hij nog een jaar. Het is immers totaal geen straf voor mij om met de Musa te rijden en een cabrio kan later ook altijd nog.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens