Lancia Musa 1.9 JTD Platino (2005)

autoreview

Lancia Musa 1.9 Multijet Platino (2005)

Signalement

UitvoeringMusa 1.9 Multijet Platino
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst187.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 187.000 km

25-04-2012:
Weer 2 jaar verder sinds de vorige update en nog steeds is de auto in bezit.

Vorig jaar was een relatief duur jaar qua onderhoud: een aantal reguliere dingen kwam samen (o.a. banden, schokdempers, remschijven en -blokken) en er waren helaas toch een paar onvoorziene zaken (steentje door de airco condenser) waardoor ik voor het eerst meer dan e.1000 aan onderhoud kwijt was in 1 jaar. Voor dit jaar staat nog de vervanging van de distributieriem eraan te komen, dat gaat ook nog wel het een en ander kosten.

Verder is er nog een extra rammel bij gekomen (ik zou zweren dat het bij de remmen zit, maar volgens de dealer is het het stuurhuis), maar dat kan op zich geen kwaad, dus die e.700 voor een nieuw stuurhuis hou ik lekker op zak.

Qua rijden is er niet zo heel veel veranderd. Er zit een lichte trilling in de auto bij 80 km/u, kan zijn dat ik ergens een loodje verloren ben.

Verbruik is ietsje beter geworden tot 1:17,5, voornamelijk omdat ik wat meer kilometers op 100 km/u-snelwegen heb afgelegd (i.p.v. 120 km/u). Nog steeds geen olieverbruik.

14-03-2010:
Bijna twee jaar later... Ik heb de auto nog steeds in bezit, niet meer als lease-auto, maar privé. De kilometerstand is inmiddels opgelopen tot 140.000 km, dus binnenkort zit er weer een beurt aan te komen. De auto gaat voor z'n reguliere onderhoud nog steeds naar de merkdealer.

In de afgelopen 2 jaar is er eigenlijk niets voorgevallen wat het vermelden waard is. Behalve regulier onderhoud (de 100k en 120k beurt, nieuwe koplampen, dat soort dingen) zijn er geen extra onkosten geweest. Het brandstofverbruik schommelt nog steeds rond 1 op 16,5/17, en hij verbruikt geen olie.

Oh... en het probleem met de cruise control heeft zich al heel lang niet meer gemanifesteerd! Zou het dan toch opgelost zijn?

Aangezien ik midden in een verhuizing zit, doet de auto momenteel dienst als verhuiswagen en dat gaat verrassend goed: er past meer in de auto dan je op het eerste gezicht zou denken. Vooral de neerklapbare voorstoel bewijst z'n nut wanneer ik bv. een boekenkast o.i.d. bij een welbekend Zweeds woonwarenhuis ga halen: je schuift de kast zo naar binnen, sluit de achterklep en weg kun je!

09-04-2008:
De laatste update is alweer geruime tijd geleden, maar er is net als vorige keer weinig te melden. Rond de 70.000 km sneuvelden kort na elkaar de linker- en de rechterkoplamp, bij 75.000 km zijn de ruitewisserbladen voor vervangen en onlangs heeft de auto z’n 80.000 km beurt gehad, waarbij er nieuwe remschijven voor, nieuwe voorbanden en een nieuwe ruitewisser achter zijn geplaatst.

Eigenlijk het enige volhardende probleempje is de cruise control. Het treedt maar sporadisch op, maar nog steeds valt deze uit wanneer je een hele tijd met (bijna) stationaire motor gedraaid hebt. Vooral lastig als je na een lange, kruipende file eindelijk weer vrij baan hebt en blijkt dat de cruise control niet meer werkt. Bij de beurt is de cruise control opnieuw gereset, kijken hoe lang het nu weer goed gaat.

Eén nadeel van de auto heb ik nog niet genoemd, en dat is de relatief laag geplaatste voorruit. Ik zit vrij hoog in de auto en heb moeite om stoplichten goed te kunnen zien zonder m’n hoofd te draaien als ik bij de stopstreep sta.

Maar al met al ben ik nog steeds zeer tevreden met de auto. De comfortabele instap, de prettige stoelen en het geweldige geluid uit de Bose-speakers (dit valt vooral op als je na een lange tijd weer eens met iemand anders mee rijdt, dan merk je pas hoe goed het klinkt) zorgen elke dag weer voor aangename kilometers.

05-06-2007:
20.000 km verder en weinig spectaculairs te melden. Voornamelijk wat kleine dingetjes:
- De eerste kraakjes hebben de kop opgestoken
- Ik heb wat ruzie gehad met de hoedenplank. Een flap van het flexibele deel was losgeraakt en veroorzaakte wat bijgeluiden tegen de achterbank. Alleen de constructie hiervan is dusdanig onhandig, dat het haast onmogelijk is om die flap weer vast te krijgen.
- En tot slot: de verlichting in de bagageruimte is uitgevallen. Waarschijnlijk een kapot lampje, daar wacht ik mee tot de 60k beurt.

18-09-2006:
In de afgelopen vier maanden heeft de auto er 15.000 km op de teller bij gekregen. Bijna de helft hiervan zijn besteed aan een rondreis door Italië. Een reis die prima is bevallen (en niet alleen door het mooie land en het schitterende weer). De auto hield zich buitengewoon goed tijdens de op sommige momenten toch zware reis. De stoelen bleven ook tijdens lange ritten goed zitten. Het comfort was op de soms erbarmelijk slechte wegen ook prima in orde. Kuilen en gaten hoorde je meer dan dat je ze voelde. In de steden rijdt de auto lekker soepel en licht, en dankzij de bescheiden buitenmaten en de City-stuurbekrachtiging gaat inparkeren ook probleemloos. Op de snelwegen komt de auto ook prima mee; snelheden van 150 km/u op de cruise control worden zonder problemen vastgehouden, ook helling op. Als topsnelheid heb ik 186 km/u op de teller geklokt. In de 1e week was het elke dag ruim boven de 40 graden, maar dat veroorzaakte geen koelingsproblemen; niet voor de motor, waarvan de temperatuurmeter stoïcijns in het midden bleef staan, en ook niet voor de inzittenden, want de airconditioning wist het interieur elke dag voorbeeldig koel te krijgen. Eén klein nadeeltje van de turbodiesel: tijdens het berijden van slingerende bergweggetjes wel even er aan denken om in haarspeldbochten terug naar 1 te gaan, anders kom je met 1300 toeren ofzo een bocht uit en dan wil ’ie niet zo heel hard omhoog (tot de turbo er bij 1750 tpm bijkomt). Op vlak terrein zijn dat soort toerentallen geen probleem: een rotonde in z’n 3 nemen en vervolgens vanaf 1100 tpm versnellen gaat zonder resonanties of anderszins slecht klinkende bijgeluiden.

Helaas ook wat minder goed nieuws: de auto is voor een ongepland bezoek terug naar de dealer geweest. De hevige regenbuien van enige tijd geleden waren ’m iets teveel geworden. Er was een breuk in een kitnaad langs het dakraam ontstaan, waardoor op een ochtend de voetenbak nat was. Keurig door de dealer (onder garantie) verholpen: er is een extra kitnaad aangebracht en de vloerbedekking was droog gemaakt.

01-05-2006:
Het afgelopen kwartaal heb ik wat minder kilometers gemaakt, de teller staat nu iets boven de 20.000 km. De auto voldoet nog steeds prima. Geen rammels, geen kraakjes (of het moet het geknisper van het mapje zijn waar het instructieboekje in zit).

De auto heeft vorige week zijn eerste beurt gehad, waarbij weinig spectaculairs naar boven is gekomen. Twee mankementen zijn verholpen:
- De cruise control sensor is (onder garantie) vervangen, deze bleek een foutmelding te geven. Het is me 2 keer overkomen dat de cruise control niet werkte: de schakelaar stond aan, maar het lampje op het dashboard brandde niet en de snelheid werd ook niet vastgezet. Dit was simpel te verhelpen door het contact een keertje uit en aan te zetten.
- De linkerruitenwisser zat iets los; bij snelwegtempo of stevige wind lag deze wat te schommelen op de voorruit. Er was een veertje losgeschoten, deze is weer vastgezet.

22-01-2006:
Ruim 3 maanden heb ik deze auto nu in bezit, lang genoeg om een mening te vormen en tijd dus voor een MyReview.

Exterieur:
In mijn ogen is dit een van de weinige MPV’s die er niet als een familiebus uitziet. Ik heb gekozen voor de donkerblauwe lak, wat in combinatie met mistlampen voor, fraaie 16 inch velgen en donker getinte achterramen zorgt voor een chique en toch enigszins sportieve uitstraling.

Interieur:
Binnenin is het minstens zo mooi. De gebruikte materialen doen luxe aan. De stoelen, met hun gedeeltelijk lederen bekleding ogen fantastisch, en zitten ook nog eens heel behoorlijk. Jammer genoeg kan de hoofdsteun niet ver genoeg omhoog. Ik heb voor de ivoorkleurige bekleding gekozen, wat in combinatie met het panorama-schuifdak tot een prachtig licht interieur leidt. Met het uitmuntend klinkende Bose audiosysteem gekoppeld aan een CD/MP3-speler, cruise control, armsteunen voor en de (l/r gescheiden) automatische airco is het heerlijk kilometers maken.

De ruimte binnenin is erg goed. Ondanks een lengte van nog geen 4 meter, passen er zonder problemen vier lange volwassenen in de auto. De bagageruimte had van mij wel ietsje groter mogen zijn.

Weggedrag:
De vering is vrij soepel afgesteld, wat de auto erg comfortabel maakt. De auto helt hierdoor in bochten wel behoorijk over, daar moet je van houden. De achtervering is misschien wel wat te soepel, want ik heb het idee dat deze tegen de rubbers aankomt wanneer je eens wat enthousiast een verkeersdrempel neemt.

De 100 pk sterke 1.9 JTD voldoet prima in de toch 1250 kilo zware auto. Soepel, vlot en vrij bescheiden qua geluidsproductie. Wel hoor je relatief veel bandengeruis. Mijn verbruik over de eerste 10.000 kilometer is 1 op 16,6. Schakelen gaat prima: de pook zit op een verhoging en dus perfect onder handbereik, en de pook maakt lekker korte slagen. Ook over de remmen geen klachten, die zijn behoorlijk bijterig. Wel duikt de koets nogal bij hard remmen (wederom door de soepele vering).

PROBLEMEN

  • 140.000 km

11.300 km: vocht in de rechterkoplamp.
20.500 km: cruise control sensor, losgeraakt veertje linkerruitenwisser.
33.300 km: waterlekkage door een breuk in de kitnaad langs het dakraam.
52.800 km: kapot lampje verlichting bagageruimte.
70.000 km: koplamp links en rechts lampje vervangen.
75.000 km: nieuwe ruitewisserbladen voor.
80.500 km: nieuwe remschijven voor, nieuwe voorbanden, nieuw ruitewisserblad achter, cruise control gereset.
140.000 kn: reguliere onderhoudsbeurten gehad, plus de gebruikelijke slijtagezaken.

26-04-2012: 187.000 km

  • 187.000 km

Zie boven (maar ik kan dit nieuwe kopje niet meer wissen...).

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens