Lancia Musa 1.9 Multijet Platino (2005)

autoreview

Lancia Musa
Lancia MusaLancia MusaLancia MusaLancia MusaLancia MusaLancia MusaLancia MusaLancia Musa - interieurLancia Musa - interieurLancia Musa - interieur

Signalement

UitvoeringMusa 1.9 Multijet Platino
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf185.000 km
KM-stand laatst210.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ondergewaardeerd

  • 189.000 km

Negen van de tien mensen die ik vertel Lancia Musa te rijden, hebben geen flauw idee over welke auto ik het heb. En dat is precies het probleem: onbekend maakt onbemind. Er zijn in Nederland sinds 2005 zo'n 800 Musa's verkocht, terwijl je ze in Italie op iedere straathoek tegenkomt.

Toen de Musa net geintroduceerd was, maakte ik al eens een proefritje met een 1.4 16v. Ik vond het een mooie, stijlvolle auto met een prachtig interieur en een voor een Italiaan goede afwerking. De 1.4 beviel wat minder, het toerenmachientje leek niet helemaal te passen bij het aristocratische karakter van de auto en de prestaties waren ook maar net voldoende. Maar de Musa liet mij toch niet los sinds die tijd.
Kort geleden kwam ik, op zoek naar een andere 'daily driver', bij een internet-zoekopdracht mijn huidige Musa tegen. Een 1.9 JTD, precies wat ik wilde, een lekkere dikke, zuinige diesel. De hoge kilometerstand, het feit dat de auto aangeboden werd door een handelaar die 'm al lange tijd had staan en wat gebruikssporen maakten de prijs aantrekkelijk. De proefrit was waardeloos, door een kapotte aandrijfas/homokineet viel er niet fatsoenlijk mee te rijden. Maar de auto was verder netjes, de motor liep goed en de complete onderhoudshistorie was aanwezig, zowel een ingevuld boekje als een uitdraai van de leasemij. En aangezien een diesel met 180.000km net ingelopen is, durfde ik het wel aan. De auto werd keurig met nieuwe apk en vervangen aandrijfas afgeleverd.

Na aankoop heb ik de auto door een Lancia-specialist een beurt laten geven. Behalve het vervangen van de schijven en blokken voor was er verder niets mis mee. 'Een prima onderhouden auto die nog wel een tonnetje of wat mee kan' volgens de monteur.

Het uiterlijk vind ik, net als de Fiat Idea trouwens, lekker strak. De combinatie van ronde en strakke, rechte lijnen, de gedrongen vorm en subtiele chroomrandjes maken het een mooie auto om te zien. Zilvergrijs, de kleur van de mijne, staat hem aardig, maar niet meer dan dat. In een donkere kleur komt de auto beter uit. Maar ja, bij een occasion heb je de kleur niet voor het kiezen...
Het interieur speelt bij mij altijd de belangrijkste rol bij de keuze van een auto. En juist dat is het sterke punt van de Musa! Schitterend bruin lederen bekleding, gecombineerd met alcantara voor de portierbekleding en een soort fluweel voor de binnenste delen van de stoelen geven de auto een uitstraling van een paar klassen hoger. Het materiaalgebruik is mooi, het kunststof voelt bijna Duits degelijk aan en aan luxe ontbreekt het aan niets. Want wat te denken van een glazen panoramadak, waarvan de voorste helft open kan, cruise control, licht- en regensensor, follow-me-home, uitgebreide boordcomputer, dual-zone climate control, lendensteun, armsteunen, audiobediening op het stuur, privacyglass, 16 inch lichtmetaal... het zit er allemaal op.
De ergonomie is niet overal top: zo zijn de kleine lettertjes op de radio en sommige schakelaars slecht afleesbaar, zeker doordat ze op een zilverkleurie ondergrond zitten en (ook overdag) rood verlicht zijn. De schakelaars voor de mistlampen zitten wat weggestopt linksonder op het dashboard en afgezien van twee vakken op het dashboard zit er geen afsluitbaar dashboardkastje in. De stoelen bevallen mij prima (1.83m), maar een vriend van me die een paar centimeter langer is vond de vorm van de rugleuning erg naar, hij zat precies met z'n schouders tegen de bovenste rand aan. Iets om op te letten als je een Musa overweegt. De zitruimte is voorin prima, achterin ook door de verschuif- en verstelbare bank. Bagageruimte is niet heel groot, maar dat is weer te compenseren door de bank te verschuiven.

Het rijden met de 1.9 Multijet (JTD) motor is een genot. Het is een krachtige diesel, een turbogat is nauwelijks waarneembaar en hij geeft de Musa prima prestaties. Fluisterstil is ie niet, eerder vergelijkbaar met een VAG TDI dan met een PSA HDI. Ook wat trekkracht en vermogensopbouw doet hij me erg denken aan een TDI en minder aan de meer 'smooth' presterende Franse diesels. Het weggedrag is ruim voldoende, door de relatief korte wielbasis is de auto wat stoterig op oneffenheden zoals verkeersdrempels, maar het comfort op de snelweg is prima. Een sportieve rijdersauto is de Musa natuurlijk niet, als kun je met de 100pk lekker opschieten. Het verbruik valt me wel wat tegen: 1 op 16 is haalbaar, maar veel beter heb ik nog niet gescoord. Wellicht dankzij de barre weersomstandigeheden van de afgelopen maand, maar ik had iets beter verwacht. Benieuwd wat dit op lange termijn gaat doen.

Op het moment dat ik dit schrijf heb ik de auto twee maanden en nog geen 5.000 km in bezit. Toch geeft de Lancia mij een betrouwbare indruk en verwacht ik er nog wel even mee te kunnen doen. Een aanrader voor iedereen die eens wat anders wil rijden. Updates volgen.

Betrouwbaar

  • 198.000 km

Na precies een half jaar en 14.000 gereden kilometers sinds de aankoop tijd voor een update. De afgelopen periode heeft de Musa zich ontpopt als een betrouwbare en fijne metgezel. Nu het weer wat warmer wordt staat het glazen dak lekker vaak open en wat me opvalt is dat de automatische airco z'n werk in alle rust doet. Hij staat ingesteld op 'volautomatisch 20 graden' en bijregelen is niet nodig. Ideaal. Niet uniek maar wel erg handig is de neerklapbare bijrijderstoel. Partijtje tuinhout, rol vloerbedekking, bedombouw: het kan allemaal mee. Achterbank is ook makkelijk neer te klappen, aan multifunctionaliteit geen gebrek.
Tijdens de koudste dagen afgelopen winter wel iets geks gemerkt aan de versnellingsbak: na een nacht flinke vorst krijg ik de pook met geen mogelijkheid in de versnelling. Stationair de motor een paar minuten warm laten draaien en dan met veel kracht schakelen is de enige remedie. Hij schakelt verder prima en er zijn ook geen rare geluiden hoorbaar. Ergens vriest dus iets vast: ik verdenk de kabels van pook naar bak. Misschien zit er vocht in of moeten de lagertjes op de bak gesmeerd. Ik zal de garage er eens naar laten kijken.
Ook zit er sinds twee weken een irritante rammel linksvoor in/onder het dasdhboard. Bij afremmen en op klinkerwegen is het hoorbaar. Niets ernstigs, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken wat het is, dus ook dat mag de garage uitzoeken bij de volgende beurt.
Het verbruik blijft 1 op 16-17, ik vind het nog steeds geen denderende waarde maar waarschijnlijk ben ik gewoon verwend door de VAG-TDI's die makkelijk 1 op 20 scoren. Verder is de Musa een fijne, praktische en luxe auto. Na bijna twee ton voelt alles aan alsof er nog wel een tonnetje of anderhalf bij kan. Ik twijfel daar dan ook niet aan: kwalitatief zit deze auto echt prima in elkaar.

Verkocht!

  • 210.000 km

Na bijna een jaar en zo'n 25.000 km heb ik de Musa verkocht. De reden: ik wilde een wat zwaardere auto omdat er af en toe een paardentrailer getrokken moet worden. Geen ramp, ik hou van verandering qua wagenpark.
De Musa is echt een ondergewaardeerde auto. Heeft me slechts een keer laten staan met een gebroken veer, da's eigenlijk de enige misser. Verder nooit wat mee gehad, alles werkte en bleef werken en het is een betrouwbare en fijne auto geweest. De volgende eigenaar gaat er dan ook nog veel plezier van hebben, daar ben ik van overtuigd.
Laat ik deze update daarom maar niet te lang maken en eindigen met mijn plussen en minnen van dit model, op basis van een jaar en 25.000 km ervaring:

+ Zeer luxe afgewerkt en uitgerust, voelt een klasse hoger aan
+ Lekker pittige motor (1.9 JTD)
+ Betrouwbaar, voelt ook na 210.000km nog degelijk aan
+ Comfortabele zit en multifunctioneel interieur
- Motor vrij rumoerig, ook vrij veel bandengeruis
- Bediening cruise control niet heel logisch
- Verbruik wat aan de hoge kant

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens