Lancia Musa 1.4 16v Oro (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Musa 1.4 16v Oro |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 45.220 km |
KM-stand laatst | 66.500 km |
Een Italiaanse schone die mijn pad kruist.
- 46.600 km
Deze auto is altijd mijn favoriete auto geweest maar eigenlijk nooit bereikbaar gezien met name de aanschafprijzen. Toen deze Italiaanse schone dan ook voorbij kwam, kon ik haar niet weerstaan. Zij was betaalbaar en gezien haar leeftijd en km.stand was de deal snel rond. Dus sinds eind maart rijden wij in deze Lancia Musa en ik moet zeggen tot volle tevredenheid. Hieronder een opsomming van de positieve/negatieve punten zoals wij die
hebben ervaren.
Auto is zeer comfortabel en ligt goed op de weg. Is wel gevoelig voor zijwind.
De stoelen zitten perfect en lekker hoog en geven voldoende steun mede door de verstelbare zithoogte.
Ook de hoge instap is erg prettig.
Stuurgedrag is goed en zeker met de city-stand is parkeren een fluitje van een cent.
De remmen zijn erg goed en "bijterig"
Ondanks de Oro uitvoering toch zeer compleet
Opvallende auto die je weinig ziet (helaas)
Op kruissnelheid (120) een fijne reiswagen waarbij rijgeluiden nauwelijks in het interieur doordringen.
Ruime auto met behoorlijke bergruimte mede door de verschuifbare achterbank met skiluik.
Het vervoeren van 4 personen en een hoeveelheid bagage is geen enkel probleem.
Na een paar uur rijden nauwelijks vermoeid
De gebruikte materialen voelen goed en stevig aan en de afzonderlijke onderdelen sluiten goed op elkaar aan zonder kieren
Kwalitatief zit deze auto goed in elkaar.
Motor (95 Pk) is wat aan de lichte kant voor deze toch wel zware auto van 1130 kg.
Op de snelweg moet dus bij het inhalen veel teruggeschakeld worden om de gang er in te houden.
Het is wennen dat het geen snelle auto is. Maar ja, dit type auto (midi MPV) vereist een rustige rijstijl.
Het kleine ruitje aan de voorkant belemmert enigszins het zicht naar links en rechts maar dat is een kwestie van gewenning. Je moet even wat meer naar voren buigen om de "dode" hoek te omzeilen.
De achterklep is wat zwaar om open/dicht te doen met het wat onhandige lusje.
Het opklappen van de achterbank is nogal complex o.a. vanwege de vele lussen en het te hanteren opklapsysteem.
De buitenspiegels zijn wat aan de kleine kant maar dat vinden wij niet echt hinderlijk
Wij hebben inmiddels zo'n 1400 km gereden en
het verbruik was gemiddeld 1:17. Olieverbruik was nihil. Omdat de Lancia Musa voor 80 % uit onderdelen bestaat die ook in de Fiat Idea zitten, konden wij met een gerust hart deze auto kopen. Mocht Lancia zich terugtrekken in uitsluitend Italie dan zal er volgens zeggen geen gebrek aan onderdelen ontstaan omdat Lancia tot de Fiat Group behoort. Dus tot nog toe zijn wij positief over deze toch wel bijzondere auto.
Verdere informatie over onze Musa.
- 47.700 km
Eerst nog een kleine update vanaf 25-03-2015.
Bij de aflevering zijn de volgende zaken gedaan:
nieuwe distributieriem, 2 nieuwe voorbanden, onderhoudsbeurt volgens schema, NAP, nieuwe APK.
Auto is dus in uitstekende staat afgeleverd. Na een tijdje moest de accu nog vervangen worden omdat de capaciteit niet meer optimaal was en er steeds een lampje van de startblokkering op het dashboard bleef branden. Ook haperde de centrale vergrendeling regelmatig. Na vervanging van de accu zijn deze problemen opgelost. Recentelijk zijn ook de ruitenwissers vervangen want die maakten nogal lawaai en waren derhalve versleten.
Inmiddels 2500 km gereden. De ervaring is zeer zeker positief. Vooral op de snelweg is het een fijne auto. Je rijdt met plezier.
Wat ook prettig is, zijn de 3 standen op de richtingaanwijzer. Naast de normale stand kun je de hendel ook tegen de vergrendeling aan houden zodat hij dan constant blijft knipperen. Ook is er dan nog een 3e mogelijkheid. De hendel heel even tegen de vergrendeling tikken. De richtingaanwijzer knippert dan automatisch 5 keer en stopt dan. Dit is erg handig op rotondes en bij het inhalen. De radio heeft een prima geluid. Mede door de speakers in de stijlen van de voorruit is het geluid helder met voldoende hoge tonen. De aflegbak boven de voorruit zit wat laag. Hieraan stoot je soms je hoofd en ook stoplichten boven de weg zijn lastig te zien zonder je hoofd naar voren te buigen. Het zicht naar achteren is niet optimaal zodat parkeersensoren geen overbodige luxe zijn. Wij houden u op de hoogte als er weer iets te melden is.
Mooi, comfortabel en apart.
- 49.050 km
Zo kunnen wij de Musa wel samenvatten. Nog steeds vinden wij het innerlijk en uiterlijk fantastisch. Een genot om naar te kijken en in te rijden. Na bijna 4 maanden sturen, is de algemene indruk positief. Natuurlijk zijn er ook wat mindere punten maar welke auto heeft dat niet? Ook is er toch wel wat olieverbruik geconstateerd. Zo'n 0,50 liter op pakweg 4000 km.
Niet echt schokkend. Een acceptabel verbruik.
Vorige week zijn de achterbanden vernieuwd. Al sinds de aankoop zat er een trilling in de auto en was er achterin een "rommelend" geluid. Uiteindelijk ben ik er zelf achter gekomen dat de auto in het verleden een tijd(je) heeft stil gestaan op steeds dezelfde plek. Hierdoor zijn de achterbanden "vierkant" geworden wat tot deze klachten leidde. Na vervanging onder garantie is dit opgelost en rijdt de auto geruislozer en soepeler. Wellicht aan te raden om in het algemeen bij het kopen van een gebruikte auto te informeren of deze langere tijd heeft stil gestaan.
Bijna 1 jaar rijplezier.
- 55.000 km
Binnenkort gaat onze Musa voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt. Wij rijden nu bijna tot volle tevredenheid 1 jaar en 10.000 km in de Musa. Omdat wij tijdens het stofzuigen ontdekten dat de vloerbedekking aan de voorkant van de bestuurdersstoel nat was, hebben wij besloten om de onderhoudsbeurt maar iets te vervroegen zodat dit euvel direct aangepakt kan worden. De oorzaak kunnen wij niet vinden dus een klusje voor de dealer. Daarnaast opdracht gegeven voor een service onderhoud conform fabrieksopgave (60.000 km). Wij willen de auto in topvorm houden dus leek ons een z.g. budgetbeurt nu niet op zijn plaats. Wellicht volgend jaar.
Nadat onze Musa bijna 4 dagen bij de dealer heeft gelogeerd, hebben wij vandaag de auto weer op kunnen halen. De waterlekkage was lastiger dan gedacht. Uiteindelijk bleek er water naar binnen te komen ter hoogte van de rembekrachtiger en een andere leiding die via het schutbord naar binnen lopen. Waarschijnlijk is dit al een tijdje aan de gang geweest want het ging drupppelgewijs. Na demontage van diverse onderdelen kon men dit euvel repareren en is ook de vloerbedekking en de isolatie daaronder droog gemaakt. Hopelijk (fingers crossed) is dit inderdaad de oorzaak geweest.
Daarnaast heeft de auto de 60.000 km. beurt gehad wat verder geen spectaculaire dingen opleverde. Wat een en ander wel opleverde was een pittige rekening van maar liefst € 837,00. Maar nu is de auto weer helemaal top en kan hij er voorlopig weer een jaar tegenaan.
Budgetbeurt en APK.
- 66.500 km
Na weer een jaar verder te zijn, moest de Musa voor de APK keuring en een onderhoudsbeurt. Tevens zijn de volgende zaken gecontroleerd/vervangen/gerepareerd: Vergrendeling motorkap vervangen want die was lam en ging daardoor moeilijk open. Gasveren in achterklep vervangen want ook daar was de fut uit. Airco gereinigd. Koelwater systeem gecontroleerd op eventuele lekkage. Wielen gewisseld van voor naar achter zodat voor de beste banden zitten. Rubberen hoes bij de aandrijving vervangen want die was lek. Verder nog wat kleine dingen. Al met al was het een behoorlijke rekening van totaal € 618,00. Maar daar staat tegenover dat de Musa weer helemaal oke is en dat geeft ook weer een goed en veilig gevoel. We kunnen weer een jaar vooruit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.