Lancia Lybra 2.0 20v Comfortronic LX (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lybra 2.0 20v Comfortronic LX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 158.000 km |
KM-stand laatst | 161.500 km |
Eerste indruk en aanschaf
- 158.500 km
In verband met een nieuwe baan zonder lease auto moest ik op zoek naar "nieuw vervoer".
Randvoorwaarden; sportief; automaat; beetje modern design en niet al te duur.
Aangezien ik voorheen vooraal Duits (A3; Vectra) en Frans (Laguna) reed vond ik het ook wel tijd voor iets anders. Uiteindelijk van alles en nog wat uitgeprobeerd en viel de keuze op deze Lybra. Zeer compleet; volgens de handelaar en het boekje dealer onderhouden. Na twee uitgebreide proefritten uitgekomen op een bedrag van 3800 euro.
Allereest de positieve ervaring;
- Het comfort; met name vanwege de achtervering is onovertroffen. Ik heb nog nooit een auto gereden zie zo soepel over obstakels (lees verkeersdrempels) rijdt en de klap zo netjes opvangt. Zelfs mijn moeder van 70+ is ervan onder de indruk.
- Het motorgeluid; hier zit dus een 5 cilinder in; wat een soundtrack zeg. Zeker op de de sportstand; en dat voor dit geld!
- Gebruiksgemak; nou ja het is een automaat die je handmatig kunt bedienen; alles zit erop en eraan. Telefoon en navigatie systeem werken prima. Alleen zijn er geen updates meer te verkrijgen voor versie G2 van Navteq; maar goed je kunt niet alles hebben. Airco doet ook zijn ding.
- Overall look and feel; de gebruikte materialen; de algemene indruk; de uitstraling van de binnenkant; het voelt allemaal gewoon super luxe en stevig gebouwd aan. Dit had ik eigenlijk niet verwacht van zo'n Lancia. Niet te vergelijken met (nieuwere) Laguna's en Vectra's die ik hiervoor heb gereden.
Nadelen:
- De stoelen; er zit welliswaar een lendesteun in maar voor mijn gevoel zak ik er steeds in weg. Ook is de zijdelingse steun niet optimaal; zeker niet bij het betere gooi en smijtwerk.
- Het verbuik; op de snelweg gaat het nog wel. Met een vaste voet haal ik 1:14; maar in de stad (met een koude motor) is 1:8 eerder regel dan uitzondering. Gecombineerd verbuik (80% stad) tot nu toe 1:9.5 (!!!). Volgende keer toch maar een LPG bakje nemen ...
Problemen / Onderhoud
- 161.500 km
Onderhoud bij 161500:
Hij was in Januari 2008 voor het laatst bij de garage geweest; en ik merkte tijdens het optrekken (bij >> 90 KM/h) een wat rare trilling.
Dus naar de vakgarage gebracht voor een onderhoudsbeurt; oordeel dealer voorbanden zijn niet evenredig gesleten en achterbanden gecupt. Volgens mij kan je gewoon doorrijden met gecupte banden dus ervoor gekozen om alleen de voorbanden te vervangen. Ja dat zijn dure jongens die 17"low profiles.
Resultaat: trilling weg; hij rijd nu bij hogere snelheden als nieuw.
Verder:
- Bougies vervangen (alle 5; volgens handelaar was auto "dealeronderhouden"; dit zijn gewoon bougies die er af-fabriek zijn geleverd)
- 2 nieuwe voorbanden
- vloeistoffen
- lichten linker achterrem vervangen
Verder probleemloos tot nu toe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren