Lancia Kappa SW 3.0 24v V6 LS (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kappa SW 3.0 24v V6 LS |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 172.000 km |
KM-stand laatst | 226.000 km |
Avontuur
- 173.000 km
Wie koopt er nou een bijna 15 jaar oude Italiaanse. Met gas-guzling 3 liter V6 benzine (Alfa!). Nou ik! Daarom:
- Ik houd niet zo van de meeste nieuwe auto's. Met name de steeds meer 'verplichte' sportiviteit en aggressiviteit spreken mij totaal niet aan.
- Ik vind Lancia het mooiste merk (ever!).
- Kappa SW is prachtig.
- Ze schijnen lang heel te blijven en behoorlijk betrouwbaar te zijn. Mijn garagemannetje heeft er meerdere met meer dan 400.000 km op de teller met als top één met meer dan 600.000 zonder noemenswaardige grote vervangingen (bak + motor nog nooit gereviseerd).
- Het ding rijdt gewoon super lekker.
- Ik heb een zaak, de Lancia wordt in januari youngtimer en dus lage bijtelling.
- Ik geef liever geld uit aan onderhoud dan aan afschrijving.'
- 't Heeft (Italiaans)karakter.
- Geeft een super luxe verwengevoel (alcantara, zachte kunststoffen).
Oordeel tot nu toe:
+ Rijdt geweldig. In de bak-stand 'normal' is 'ie niet snel, de bak schakelt vroeg op. Maakt het een relaxte cruiser.
+ Behoorlijk stil. Op de snelweg wel wat windgeruis bij het (af fabriek) schuifdak. Wellicht rubbertjes eens checken.
+ Voor een auto van 15 jaar is de carosserie nog erg netjes. Enige probleemgebied is de achterklep. Deze roest, met name de naar binnen gevouwen rand boven de nummerplaat, achter de chroomstrip. Ook beginnend onder het rechter achterlicht.
+ De bodem is nog in super staat. Alleen bij de kriksteunen zit een beetje oppervlakkige roest.
- Lust (zoals verwacht) behoorlijk wat brandstof.
- Hier en daar een kraakje, al valt me dit voor een 15-jarige Italiaanse auto best mee.
Problemen:
- Koude start lukt niet zonder gas te geven (met gas erbij start 'ie onmiddelijk). Oorzaak nog onbekend.
- De schokbrekers voor zijn aan hun eind.
Onderhoud:
28-09-2012 Nieuwe accu.
Ben aan het overwegen om een Vialle LPI installatie te laten aanbrengen.
De oordelen zijn o.b.v. een korte tijd en een paar honderd kilometers. Later meer.
carosserie-inspectie
- 173.700 km
Vandaag de carrosserie eens goed bekeken. Paar problempuntjes (Roest) gevonden. Onderzijde bestuurdersportier (Onder zwarte deklijst). Ik vermoed dat dit portier schade heeft gehad, het spuitwerk is nl. ook iet erg goed. Achterklep (onder rechter achterlicht en boven nummerplaat, dit laatste is echt een ontwerpfout, dit is een rand waar water in blijft staan). Klein beetje beginnende roest aan aan paneel schuifdak, de onderrand in het rubber.
Stil going strong
- 192.000 km
Na de vorige update in oktober vorig jaar besloten er een LPG-tank in te laten bouwen. Doordat de inbouwer een fout heeft gemaakt (geen perslucht op het inlaatspruitstuk bij het boren van de injectorbuisjes) heb ik er tevens een revisie van de beide cilinderkoppen bij gekregen en ben ik de auto bijna 2 maanden kwijt geweest.
Inmiddels zo'n 20.000 kilometer met de wagen gereden zonder enig probleem. Hij doet het altijd en rijdt super. De eerder genoemde kleine probleempjes nog niet laten oplossen.
Inmiddels de bij aankoop al 'gare' veerpoten vervangen.
Tevens voor weinig nog vier nette originele wielen kunnen vinden waar nu de zomerbanden op zitten. Er zaten lelijke/goedkope aftermarket LM's op. Op de erg aangetaste originele wielen van de auto zitten de winterbanden.
Het volgende project zal de komende maanden de carrosserie worden. Hij begint op de gevoelige punten (m.n. spatbordranden) licht te roesten. Als je dat niet meteen aanpakt is de boel niet meer te redden.
Ik heb de 'Gebruikskosten' met één ster opgewaardeerd. Het LPG-verbruik is ca. 1 op 9. Valt me helemaal niet tegen. En dat spul kost de laatste maanden bij de Shell pomp waar ik meestal tank rond de EUR 0,63. Ik rijdt feitelijk supergoedkoop. Omdat het uiteraard nog goedkoper kan maak ik er geen 5 sterren van.
Uitgevoerd onderhoud (sep. 2013 - sep. 2013)
- Uitlaat compleet vervangen.
- Veerpoten voor vervangen.
Probleemloos
- 226.000 km
Inmiddels heb ik in twee jaar zo'n 55.000 met de K gereden. Ik kan niet anders zeggen dan dat 'ie probleemloos is/blijft. Ik waardeer de betrouwbaarheid daarom op naar 5-sterren.
Ik weet niet of ik de opmerking al eerder heb gemaakt, maar de versnellingsbak (automaat) heeft enorm lange overbrengingsverhoudingen. Daar heb je normaal niet heel veel last van, het maakt de auto wel relaxed. Echter bij zware belading en in de bergen moet de bak toch wel veel terugschakelen om de gang erin te houden. De kwaliteit van de bak (ZF) is wel erg goed trouwens.
Onderhoud
- Na 50.000 km (stand ca. 220.000) olie en filter laten verversen (EUR 95).
- Bij 212.000 de aftermarket katalysator vervangen door een gebruikte originele. De reden was met name het motorgeluid dat met de originele veel minder is. (EUR 125).
- Bij 212.000. Roestende achterklep vervangen door ander exemplaar en wat andere roestpuntjes laten bijwerken (EUR 650).
- Half litertje ATF bij in de versnellingsbak gegooid. Er zit een kleine lekkage aan een koppeling van de oliekoeler.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.