Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

autoreview

Lancia Delta HPE 1.6 16v (1999)

Signalement

UitvoeringDelta HPE 1.6 16v
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf137.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit was mijn tweede auto en was een stuk rijker uitgerust en jonger dan mijn eerste auto (8 jaar jonger). Heb de auto uiteindelijk slechts 3 maanden gehad (4000 km ermee gereden) en toen ben ik aangereden en is de auto total loss verklaard.
De auto had de volgende opties:

-airbag
-centrale deurvergr. met afstandsbediening
-elektrische ramen en spiegels (spiegels verwarmd)
-stuurbekrachtiging (heerlijk)
-derde remlicht
-middenarmsteun voor (deze zal ik nog missen)
-8 boxen (waarvan 4 in de hoedenplank, was niet mijn keuze)
-automatische airco met buitentemp. meter (bleek niet te werken)
-lichtmetalen velgen (helaas niet mooi meer)
-achterspoilertje
-alles in carosseriekleur gespoten
-mistlampen voor
-alarm

En nog allerlei kleine aardigheidjes. Kortom, heel veel meer opties dan de Golf had (die had er nml. geen), maar alles wat erop zit kan uiteraard wel weer stuk.
De onderhoudshistorie en NAP pas zaten erbij (bleek helaas niet genoeg om problemen te vermijden, aangezien de auto het laatste jaar/jaren slecht onderhouden was).

De auto voelt heel degelijk en volwassen aan. De stuurbekrachtiging is heerlijk en ook alle andere opties maken het rijden aangenamer. Moest wel wennen aan de auto: indeling van de auto is heel anders (knoppen soms op een onlogische plek). De autoradio zit bijvoorbeeld gevaarlijk laag. Maar het went snel en de auto is dan heerlijk comfortabel, de middenarmsteun is ook top. Wat jammer was, was dat er 4 (!) verschillende banden onder zaten, hierdoor reageerde hij af en toe wat vreemd, maar dit is de auto natuurlijk niet aan te rekenen.
Verder had je erg veel last van wind bij de buitenspiegels.
Ontvangst met radio en het geluid zijn een stuk beter dan wat ik had (8 boxen ipv 4), mooi helder geluid met mooie bass erin.
De elektronica deed wel soms vreemd: lampjes in het interieur die soms branden en dan weer niet en de richtingaanwijzer bleef te lang aan of viel te snel terug in positie.

Auto is veel sneller dan wat ik had, 170 doet hij met gemak (harder niet getest). Het verbruik met de eerste tank was precies 1 op 14. Met het koude weer rijd ik momenteel eerder 1 op 13, valt toch wat tegen. Auto heeft pas echt vermogen vanaf 4000 toeren, komt het verbruik niet ten goede.
Update: door het plaatsen van de nieuwe uitlaat, maakt de auto een mooi geluid bij hogere toerentallen, wat helaas erg verslavend werkt. Gevolg: verbruik van nog geen 1 op 12.
Als student zijnde is dit toch ietwat problematisch, zeker met de alsmaar stijgende benzineprijs. Ik ga nu mijn best doen me in te houden om te kijken hoeveel het scheelt.
Update 2: door aanrijding niet kunnen testen, maar het leek erop dat ik weer richting 1 op 14 ging. Dit was al met moeite te halen en door snel schakelen is de auto wat sloom (vermogen pas vanaf 4000 toeren). Hoger is dus echt niet te doen helaas.

Voordelen:

-gunstige prijs (gebruikt)
-zeer luxe uitgerust
-comfortabele stoelen met voldoende steun
-prima weggedrag (ondanks soms rare reactie door 4 soorten banden)
-lekker vlot (wel hoog in de toeren houden)
-mooi geluid (zowel de motor als boxen ;))
-exclusief, sportief model

Nadelen:

-slecht zicht naar achteren
-lak is van slechte kwaliteit (grote ergernis)
-lelijke lichtmetalen velgen (helemaal verweerd)
-model is toch al verouderd ondertussen (stamt al vanaf 1993 geloof ik)
-duurder in onderhoud en vaste lasten (wist ik uiteraard van tevoren)
-auto heeft pas vermogen vanaf ongeveer 4000 toeren, komt het verbruik niet ten goede
-elektronica doet soms vreemd (lampjes branden soms wel en soms niet, richtingaanwijzer blijft te lang aan of valt te snel terug in neutrale positie)
-kofferbak werkte raar/niet, ging vaak niet open of dicht als je dat wilde

De kosten van onderdelen zijn wel hoger dan bij de Golf II, maar dat is ook logisch en ook hiermee had ik al rekening gehouden.

Update: auto zoals vermeld dus al vrij snel total loss gereden. Kan dus niet echt een oordeel geven over de betrouwbaarheid (slechts 3 maanden gehad en 4000 km mee gereden), maar wel over de rest.

Eindoordeel: prettige auto die lekker reed en zeer riant uitgerust was. Helaas wat duur in verbruik (je moest hem op toeren houden om lekker door te rijden) en jammer van de rare elektronica, de onmogelijke kofferbak en lawaai bij de spiegels. Grootste minpunt vond ik echter de slechte lak. Maar de pluspunten overtreffen de minpunten wel naar mijn mening, zeker gezien de prijs voor een tweedehands exemplaar.

PROBLEMEN

Problemen:

Auto kreeg bij aankoop alleen APK, beurt laat ik liever door eigen dealer doen.
Ze hebben bij de APK de remleiding vernieuwd. Na wat gedoe (stomme fouten gemaakt), remt hij nu eindelijk perfect!
Helaas bleek dat de airco niet werkte, ik dacht van wel, maar dit is ook lastig te testen eind oktober (koude lucht kwam gewoon van buiten ipv de airco zelf).
Airco is nu bijgevuld en werkt weer prima, er werd geen lek gevonden, dus hopelijk is het klaar zo (er is nog een kleine kans dat er een klein lek is).
Antenne is eraf gewassen in de wasstraat, zat al los.

Onderhoud:

Heb de auto bij de eigen dealer een grote beurt met complete inspectie gegeven. Er moesten wel een aantal dingen aan gebeuren, maar de meeste kosten wist ik van tevoren al (accu, uitlaat en schokbrekers achter).

Auto heeft een grote beurt gehad en het volgende is gedaan:

-grote beurt (o.a. vervangen vloeistoffen en filters)
-nieuwe accu
-nieuwe schokbrekers achter (1 tegelijk is zinloos)
-extra boxen achterin de hoedenplank (zaten 2 lelijke gaten) + radio geïnstalleerd
-airco bijgevuld en op druk gezet
-wat kleine dingetjes, zodat de auto weer netter wordt
-remleidingen vernieuwd bij APK
-uitlaat vanaf de katalysator (klinkt nu beter en ziet er beter uit)

Koste al met al nogal wat, maar de auto is nu wel weer helemaal in orde.

Nu hopelijk probleemloos rijden (tot nu toe probleemloos).
De kosten van onderdelen zijn wel hoger dan bij de Golf II, maar dat is ook logisch en ook hiermee had ik al rekening gehouden.

Update: bij een km. stand van 141.500 (slechts 4000 km sinds aankoop) ben ik aangereden en is de auto total loss gereden. (Had enkele zinnen hierboven moeten afkloppen…) Gelukkig wel een keurige prijs ervoor gekregen, wat dan weer een geluk bij een ongeluk is. Heb inmiddels een andere auto, zie link hieronder (de Renault Clio).

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.