Lancia Delta HF Turbo (1989)

autoreview

Lancia Delta HF Turbo (1989)

Signalement

UitvoeringDelta HF Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf221.360 km
KM-stand laatst221.360 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Poorman's Integrale..

  • 221.360 km

Italianen kunnen verschrikkelijk mooie auto's bouwen en noem mij een persoon die nooit de wens heeft gehad een Lancia Delta HF Integrale te bezitten.. Maar helaas zijn deze auto's zowel in aanschaf als onderhoud niet te betalen!!

In mei 2009 zag ik deze rode HF Turbo op Marktplaats staan en mijn jeugdkriebels begonnen meteen op te spelen!
Na 5 minuten nagedacht te hebben heb ik de verkoper een mail gestuurd met de vraag of hij wat meer informatie kon sturen en dezelfde avond had ik al een afspraak staan voor een paar dagen later.

De auto liep niet maar dat zou volgens de verkoper waarschijnlijk het brandstofpomprelais zijn dat dienst weigerde. Jammer maar helaas een proefrit was dus niet mogelijk, nog een aantal startpogingen gedaan maar het blokje wilde niet aanslaan.
De prijs was hier natuurlijk ook naar en er zaten een hoop onderdelen bij en een extra auto!! Die avond werd ik dus eigenaar van 2 Lancia Delta's in plaats van 1.

De auto op de aanhanger geladen en naar het Helmondse gereden. Thuis aangekomen een aantal pogingen gedaan om de storing te vinden, maar het mocht niet baten. Aangezien ik de auto natuurlijk toch rijdend wilde krijgen heb ik hem ter reparatie naar AutoItalia in Deurne gebracht.
Er bleken een aantal dingen kapot waaronder, de ontstekingssensor, onstekingsmodule en er zaten nog resten in van een oud alarm wat storing gaf. Tevens zijn er nog 2 remleidingen achter vervangen, want die waren (bijna) compleet doorgeroest.
De APK erbij, nog wat kleine dingen en 11 werk uren later was hij weer klaar voor gebruik.
Een rekening van bijna € 1000,- even heel zuur, maar zoals al gezegd, de prijs was er ook naar en de vorige eigenaar is volkomen open en eerlijk geweest naar mij toe.

Met verse APK kon het avontuur beginnen en binnen 1 week moest ik al de startmotor en de brandstof pomp vervangen.. Een totale schade van € 50,- bij de lokale sloop. Verder nog een beurtje gedaan en toen kon ik vrolijk kilometers gaan maken!

De auto weegt zo'n 1000kg en met een vermogen van 140pk is dit dus een bovengemiddeld rap wagentje.. Geen pk-beul als de Integrale, maar gewoon een meer dan vlotte auto. De wegligging is super, alleen bij nat wegdek is hij nogal "tail happy" even oppassen dus. De Recarostoeltjes omklemmen super en hij is ondanks dat hij flink harde demping heeft geen moment te stug.

Net voordat ik op zomervakantie zou gaan (met sleurhut) ging de thermoswitch van de koelvin kapot dus maar wat geimproviseerd met wat kabels en een schakelaar zodat ik hem alsnog van binnenuit kon bedienen.
Als trekauto heeft hij zich geweldig gehouden, ook met flinke hellingen, maar dit is natuurlijk geen verrassing met zo'n turbotorretje onder de motorkap.

Elektronisch is het ding een regelrechte ramp, want ik moet nog een keer alle massapunten vervangen vanwege kleine storingen (raam doet het soms niet meer, oliedrukmeter begint soms te zwaaien als je het knipperlicht aanzet, centrale vergrendeling weigert soms dienst etc..) Maar dat zijn niet de meest vervelgende dingen. Verder heb ik nog de uitlaat moeten vervangen, want die was afgescheurd.

Net na de 230.000km gebeurde er iets vervelends.. De vorige eigenaar had ooit een boutje van het uitlaatspruitstuk uitgeboord, maar had in de cilinderkop een olieleiding geraakt.
Ik reed dus over de snelweg en trok een gigantisch rookgordijn. Langleven alle temperatuur en drukmeters waarop ik kon zien dat ik nog voldoende olie erin had zitten om een tankstation te halen en toen de anwb maar gebeld. Deze kwam tot de conclusie dat er een boutje mistte van het spruitstuk en dat er olie door naar buiten kwam.. Het draad was dusdanig beschadigd dat er zo ff geen andere in kon en ik heb hem maar afgesleept naar huis.

De distributieriem, v-riem en koppeling moesten eigenlijk al vervangen worden en de kleppen moest ik ook nog stellen. Ik heb toen maar de keuze gemaakt om er een ander blok in te lepelen die na revisie pas 5000km gereden had. Dit heb ik vorige week erin gehangen, meteen de riemen en de koppeling gedaan en ben hem nu weer aan het inrijden.

Het is absoluut geen betrouwbaarheidswonder, maar elke keer dat ik hem zie staan of erin rij krijg ik een glimlach van oor tot oor op mn gezicht, dat is voor mij voldoende.. Dat is de kracht van deze Poorman's Integrale!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.