Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Lancia
  • Delta

Lancia Delta HF Turbo (1989)

autoreview

12
Lancia Delta HF Turbo (1989)
Anoniem
  • Gebruikersreview
18 februari 2010 om 15:50
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringDelta HF Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf221.360 km
KM-stand laatst221.360 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Poorman's Integrale..

  • 221.360 km
  • 18 februari 2010

Italianen kunnen verschrikkelijk mooie auto's bouwen en noem mij een persoon die nooit de wens heeft gehad een Lancia Delta HF Integrale te bezitten.. Maar helaas zijn deze auto's zowel in aanschaf als onderhoud niet te betalen!!

In mei 2009 zag ik deze rode HF Turbo op Marktplaats staan en mijn jeugdkriebels begonnen meteen op te spelen!
Na 5 minuten nagedacht te hebben heb ik de verkoper een mail gestuurd met de vraag of hij wat meer informatie kon sturen en dezelfde avond had ik al een afspraak staan voor een paar dagen later.

De auto liep niet maar dat zou volgens de verkoper waarschijnlijk het brandstofpomprelais zijn dat dienst weigerde. Jammer maar helaas een proefrit was dus niet mogelijk, nog een aantal startpogingen gedaan maar het blokje wilde niet aanslaan.
De prijs was hier natuurlijk ook naar en er zaten een hoop onderdelen bij en een extra auto!! Die avond werd ik dus eigenaar van 2 Lancia Delta's in plaats van 1.

De auto op de aanhanger geladen en naar het Helmondse gereden. Thuis aangekomen een aantal pogingen gedaan om de storing te vinden, maar het mocht niet baten. Aangezien ik de auto natuurlijk toch rijdend wilde krijgen heb ik hem ter reparatie naar AutoItalia in Deurne gebracht.
Er bleken een aantal dingen kapot waaronder, de ontstekingssensor, onstekingsmodule en er zaten nog resten in van een oud alarm wat storing gaf. Tevens zijn er nog 2 remleidingen achter vervangen, want die waren (bijna) compleet doorgeroest.
De APK erbij, nog wat kleine dingen en 11 werk uren later was hij weer klaar voor gebruik.
Een rekening van bijna € 1000,- even heel zuur, maar zoals al gezegd, de prijs was er ook naar en de vorige eigenaar is volkomen open en eerlijk geweest naar mij toe.

Met verse APK kon het avontuur beginnen en binnen 1 week moest ik al de startmotor en de brandstof pomp vervangen.. Een totale schade van € 50,- bij de lokale sloop. Verder nog een beurtje gedaan en toen kon ik vrolijk kilometers gaan maken!

De auto weegt zo'n 1000kg en met een vermogen van 140pk is dit dus een bovengemiddeld rap wagentje.. Geen pk-beul als de Integrale, maar gewoon een meer dan vlotte auto. De wegligging is super, alleen bij nat wegdek is hij nogal "tail happy" even oppassen dus. De Recarostoeltjes omklemmen super en hij is ondanks dat hij flink harde demping heeft geen moment te stug.

Net voordat ik op zomervakantie zou gaan (met sleurhut) ging de thermoswitch van de koelvin kapot dus maar wat geimproviseerd met wat kabels en een schakelaar zodat ik hem alsnog van binnenuit kon bedienen.
Als trekauto heeft hij zich geweldig gehouden, ook met flinke hellingen, maar dit is natuurlijk geen verrassing met zo'n turbotorretje onder de motorkap.

Elektronisch is het ding een regelrechte ramp, want ik moet nog een keer alle massapunten vervangen vanwege kleine storingen (raam doet het soms niet meer, oliedrukmeter begint soms te zwaaien als je het knipperlicht aanzet, centrale vergrendeling weigert soms dienst etc..) Maar dat zijn niet de meest vervelgende dingen. Verder heb ik nog de uitlaat moeten vervangen, want die was afgescheurd.

Net na de 230.000km gebeurde er iets vervelends.. De vorige eigenaar had ooit een boutje van het uitlaatspruitstuk uitgeboord, maar had in de cilinderkop een olieleiding geraakt.
Ik reed dus over de snelweg en trok een gigantisch rookgordijn. Langleven alle temperatuur en drukmeters waarop ik kon zien dat ik nog voldoende olie erin had zitten om een tankstation te halen en toen de anwb maar gebeld. Deze kwam tot de conclusie dat er een boutje mistte van het spruitstuk en dat er olie door naar buiten kwam.. Het draad was dusdanig beschadigd dat er zo ff geen andere in kon en ik heb hem maar afgesleept naar huis.

De distributieriem, v-riem en koppeling moesten eigenlijk al vervangen worden en de kleppen moest ik ook nog stellen. Ik heb toen maar de keuze gemaakt om er een ander blok in te lepelen die na revisie pas 5000km gereden had. Dit heb ik vorige week erin gehangen, meteen de riemen en de koppeling gedaan en ben hem nu weer aan het inrijden.

Het is absoluut geen betrouwbaarheidswonder, maar elke keer dat ik hem zie staan of erin rij krijg ik een glimlach van oor tot oor op mn gezicht, dat is voor mij voldoende.. Dat is de kracht van deze Poorman's Integrale!

3,5
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Lancia Delta? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Lancia Delta
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lancia Delta specificaties
  • Lancia Delta occasions
  • Lancia Delta video's
Advies en informatie
  • Lancia Delta tests
  • Lancia Delta gebruikersreviews
  • Lancia Delta index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer
 

Lancia Delta reviews

  • Gebruikersreview
    Lancia Delta HF Turbo (1989)

    Lancia Delta HF Turbo (1989)

    12
    • 18 februari 2010
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta HF Turbo (1992)

    Lancia Delta HF Turbo (1992)

    6
    • 6 januari 2006
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta GT i.e. (1992)

    Lancia Delta GT i.e. (1992)

    • 26 oktober 2003
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta Integrale (1988)

    Lancia Delta Integrale (1988)

    1
    • 8 oktober 2002
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)

    Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino...

    16
    • 1 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk LPG Gold (2012)

    Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk LPG Gold (2012)

    2
    • 5 september 2021
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta (2010)

    Lancia Delta (2010)

    7
    • 9 maart 2021
meer reviews
Classics - Audi Quattro vs. Lancia Delta

Classics - Audi Quattro vs. Lancia Delta

52

De Audi Quattro en de Lancia Delta HF 4WD introduceerden vierwielaandrijving op sportieve...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri - Blik to the Future

    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri...

    128
    • 27 februari 2022
  • Nieuws
    Kostbare klassiekers aangetroffen in overwoekerde tuin

    Kostbare klassiekers aangetroffen in overwoekerde...

    39
    • 21 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino (2009)

    Lancia Delta 2.0 Multijet 165pk Platino...

    16
    • 1 januari 2022
  • Nieuws
    Elektrische Lancia Delta is er nu al

    Elektrische Lancia Delta is er nu al

    38
    • 21 oktober 2021
  • Nieuws
    Lancia Delta komt terug

    Lancia Delta komt terug

    51
    • 6 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk LPG Gold (2012)

    Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk LPG Gold (2012)

    2
    • 5 september 2021
  • Gebruikersreview
    Lancia Delta (2010)

    Lancia Delta (2010)

    7
    • 9 maart 2021
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige Trevi te lijf gaan

    Lancia wilde Audi Quattro eerst met tweemotorige...

    22
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    Lancia A112 (1982) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    Lancia Ypsilon 1.2 LE (1997)

    2
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    Lancia Thema 8.32 SW – In het Wild

    50
    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri - Blik to the Future

    Citroën DS, Lancia Delta en Ford Capri...

    128
    • 27 februari 2022
  • Achtergrond
    Hoekig design is niet alleen van de jaren tachtig, het was er al in 1955

    Hoekig design is niet alleen van de jaren...

    23
    • 30 januari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden