Lada 2107 1.6 (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2107 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 39.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
De aankoop
- 39.500 km
De aankoop (39.500 km)
Ik was al een tijd op zoek naar een lada, u weet, zo'n vierkante cult auto.
Eigenlijk was ik op zoek naar een 1200 type, dat model met de ronde lampjes, doch deze bleek erg moeilijk vindbaar voor een goede prijs.
Uiteindelijk vond ik haar, mijn eigen lada, donkerrood, of wat ervan over was, met een 1.6i motor met ooit 78pk.
Ik ben bang dat er in de loop der jaren zeker een paar paarden ontsnapt of onwel geworden zijn, want ik voel het er niet aan af.
Roest hoort bij een lada, lekkage ook zeiden ze tegen me, maar daar ben ik het niet mee eens.
Tuurlijk, ze zijn vanaf de fabriek bijzonder armzalig geweest met het behandelen tegen roest, maar een beetje tectyl doet wonderen.
Het betrof hier een opknappertje, dus motorisch wat lekkages, en ook de koets had wat gaten die er niet in hoorden.
Als eerste de tocht naar huis, bijna 150km enkele reis, een betere proefrit kun je je niet wensen. Voor de zekerheid had ik mijn broer en vader al gestrikt om mee te gaan. In geval van pech, kunnen ze dan mooi helpen duwen.
Ik denk te pessimistisch, want de lada kwam naar huis zonder een krimp. Hij ronkte er lustig op los en op de snelweg naar huis had ik al menig opgestoken duim te pakken van de medeweggebruikers.
Eenmaal thuis, bleek dat de hele onderkant van de lada onder de olie hing.
Een klein bezoekje naar een bevriende automonteur bracht het volgende aan het licht:
- lekke carterpakking
- lekker versnellingsbak pakking
- lekke carburateurpakking
- lek kleppendeksel pakking
- uitlaat lek
en niet te vergeten een behoorlijke hoeveelheid roest op met name de dorpels.
De totale schae bedroeg 2,5 week wachten en 450,- euro. Daarna was alles gelast, in de tectyl gezet, alle pakkingen vervangen en schoongemaakt.
Toen ik de auto kwam halen, reed ik blij als een kind naar huis. De auto is gewassen en klaar om gepoetst te worden. Zowel van binnen als van buiten.
De auto is er op vooruit gegaan, hij produceert nu wat meer pk en vermogen. Het rijdt prima door, en op het stoplicht is het altijd leuk om te zien dat je eruit gereden wordt in een golf door een lada.
De blik op het gelaat van mijn medebestuurder in de golf is onbetaalbaar, hoe hij achterblijf in een wolk van onfrisse uitlaatgassen van mijn russische vriendin.
Wist u trouwens dat lada helemaal geen lada heet. In rusland heette deze VAZ (Volzjski Avtomobilny Zavod)
Werd daar afgekort tot Zhiguli, maar dat is ook weer zo'n woord wat wij als europeanen onze strot niet uitkrijgen.
Lada klonk beter, officieel betekent lada iets in de trent van "schatje". Ik ben er dsu nog niet helemaal over uit of ik de auto nu een "hem" of een "haar" moet noemen.
Apart is ie wel, dat staat buiten kijf. Mensen kijken je aan alsof je ofwel compleet van de pot getrokken bent omdat je een lada gekocht hebt, of ze zijn blij dat ze een beetje afwissling zien in het dagelijks straatbeeld van saaie astra stations ;)
Mijn exemplaar heeft een trekhaak, helaas geen derde kentekenplaat, die moet ik nog even aanvragen, ik mag nog niets trekken. Volgens het boekje mag ik zelfs 1300kg trekken met mijn russische tractor, maar van oom agent helemaal niets, omdat ik de kentekenplaat niet heb.
toen ik voorstelde het verschil te delen en "slechts" 650kg te trekken, ging oompje agent niet akkoord, dus hoewel een beetje flauw, kan ik nog geen gebruik maken van de trekhaak behalve bij het inparkeren.
De speakers zijn van russische pornoblaadjes gemaakt denk ik, totaal niet relevant en nodig aan vervanging toe. Er zitten er maar 2 in, beiden in het dashboard. Ik moet dus nog even vogelen hoe ik hier een beter geluid in krijg.
Mijn buurman zit in de auto bestickering, en deze stelde witte race strepen voor, ik denk dat dit idee hilarisch is, maar meer voor een ander, niet voor de mijne.
Ik wil wel een CCCP logo op de deuren en mogelijk de motorkap, dat lijkt me nu wel weer grappig. Helaas leent deze tijd zich niet voor dergelijke stickers. Ik ben een beetje bang dat onverlaten de politieke situatie met rusland en de ukraine gaan vergelijken met mijn auto en dan besluiten hem te verbouwen.
korte tijd later, (ik rijd er niet dagelijks mee, maar meer als hobby/bij-auto) zag ik dat ook de waterpomp zachtjes aan het lekken is. Nu lekt ie geen olie meer, maar water, wat op de v-snaar komt en dat is niet heel bevorderlijk voor de v-snaar zelf, afgezien van de snerpende piep- en krijsgeluiden die de auto maakt tijdens optrekken.
Honden maakte ik wakker, mensen keken verschrikt op toen ik met mijn vehikel de straat in kwam gereden.
De dag erna de lada dealer gebeld, een waterpomp is een onderdeel waaraan mijn bevriende monteur niet aan kon komen, dus was ik aangewezen op de dealer. (een van de weinige dealers) die nog over zijn dan.
Prijs opgave ligt rond de 150 euro, voor een nieuwe waterpomp, opnieuw koelvloeistof en een nieuwe getande riem ook wel bekend als v-snaar monteren.
Daar staat de auto op dit moment. Zodra deze terug is, ga ik beginnen met het personaliseren van de auto.
Het dashboard is namelijk erg slecht zichtbaar, alsof er twee russische dwerghamsters met kaarsjes in rondrennen. Zelfs in het donker niet te zien.
Wellicht kunnen LED lampjes een uitkomst bieden, maar het moet technisch wel kunnen, als het halve dashboard wegsmelt omdat ik zo nodig wil zien hoe hard ik rij, vind ik dat een minder goed idee.
Tevens staat de auto op nogal sportieve witte wielen, de originele velgen liggen in de schuur en worden langzaam maar zeker behandeld , geschuurd gespoten en klaar gemaakt voor de komende jaren.
In de tussentijd heb ik mijn oude velgen van de seat erop gezet, 15 inch witte Oz superturismo velgen.
(ik weet het, het is als vloeken in een kerk, als zwarte piet in amsterdam zuidoost, het kan niet meer).
Ik ben dan ook zeker dat iedereen die me nu ziet rijden en een beetje een lada liefhebber is, me zal verwensen om de velgen. Maar ach, het is maar tijdelijk moet je maar denken.
Tijdens de ritten over 's lands herenwegen word ik meestal vriendelijk toegewuifd, zwaaiende mensen, motorrijders welke gas terugnemen, hun duim opsteken en gas geven.
Leuke reacties van de medemens.
Op de parkeerplaats van onze plaatselijke supermarkt ook, de meeste mensen kijken ernaar, en vooral de oudere medemensen herkennen hem, of hebben hem gehad.
In het uur tijd dat ik met de schoonmaak bezig was op straat, ben ik 3 keer aangesproken door oudere heren welke hem ook gehad hebben.
Leuk, leuk en nog eens leuk.
toch zijn niet alle reacties leuk. Ik heb een dame gehad in een toyota aygo welke haar neus ophaalde en zo snoevend mogelijk, hmm, een lada probeerde te vertellen.
toen ik haar fijntjes wees op het feit dat deze lada 23 jaar oud is, en dat haar aygo dit waarschijnlijk niet gaat halen, was ze stil en liep ze mokkend weg.
Jazeker, ik vind het een van de lelijkste auto's ooit, zo lelijk dat hij weer mooi wordt.
(anders dan bijvoorbeeld de fiat multipla, deze is lelijk, en blijft ook lelijk).
Ik ben van mening dat deze auto een cult status heeft in Nederland, hij brengt wat jeu aan de dagelijkse saaie dagen.
Is het dan echt alleen maar rozengeur en maneschijn hoor ik u denken....
Nee, kan ik u kort en bondig vertellen, mijn vriend(in) uit rusland heeft ook zijn/haar nukken.
Te weten:
- het stuur, inparkeren vergt een haast bovenmenselijke inspanning, stuurbekrachtiging is er niet.
- het lawaai, boven de 100km/h gaat de auto brullen, jazeker hij red de 153km/h nog, maar na een paar kilometer trillen en rammelen alle vullingen je mond uit.
- Kachel, deze heeft twee standen, heet, en nog veel heter. Ik heb wel eens gehoord dat er veel lada's naar afghanistan en egypte zijn gegaan. Ik heb nu al medelijden met die mensen. (hoewel, een saunabezoek hoeft niet meer, ik zit in de auto, even warm).
- Achterraam verwarming, kort en krachtig, stuk. Reparatie veel te duur en of onmogelijk, typisch geval van pech.
- het last but not least, tijdens het rijden op de snelweg met het raam open, komen mijn eigen uitlaatgassen weer in de auto. Ik vraag me nog altijd af hoe dat nu kan. Ik rij met een snelheid vooruit, en uit de uitlaat aan de achterkant komen de gassen terug naar voren.
Anyway, ze zijn er, en omdat ik dat niet heel aangenaam vind ruiken, heb ik de raampjes meestal dicht.
(een van de achterruiten kan ook niet anders meer dan dicht, deze moet ik nog bekijken.)
Voor de rest, ach, spartaans is een groot woord, wansmaak is ook een smaak en ik dank u allen voor het lezen.
Regelmatig zal ik een update posten van mijn ervaringen, stay tuned.
Gaspedaal
Ik ben glad vergeten te vermelden dat het gaspedaal ietwat hoog zit in vergelijking met een recentere auto.
Dit resulteert in het feit dat je ongeveer met je knie in je nek moet zitten, een houding welke je niet voor je lol tot zuid frankrijk kan volhouden.
(ik niet, wellicht zegt dit meer over mijn volronde lichaamsbouw dan over de auto).
De auto is weer terug
De waterpomp is gerepareerd bij de lada dealer, de schade was iets hoger uitgevallen dan vooraf gedacht, omdat er naast de waterpomp nog een klein pijpje vervangen moest worden, en er nieuwe koelvloeistof in moest.
De V-snaar welke zoveel buurtbewoners wakker deed schrikken tijdens hun welverdiende slaapje, is vervangen en deze draait weer soepel en zonder bijgeluiden.
Roestpreventie,
Zoals als eerder gezegd zijn ze in Rusland een beetje zuinig met roestpreventie, of hebben ze een serieuze roestfetisj, dat zou ook kunnen natuurlijk.
Hoe het ook zij, mijn trouwe vierwieler, begon ook wat beginnende roest dingen te vertonen.
Tot groot vermaak van alle buren heb ik afgelopen weekend in het mooie weer alle beginnende roestplekjes weg staan dremelen met mijn imitatie dremel van de lidl ;)
Hammerite in de kleur zwart erover heen, en voila, we kunnen er weer een tijdje tegenaan.
De roestduivel komt toch nog om de hoek kijken, wellicht tijd voor wijwater in de radiator and zilveren wieldoppen..
Mijn kinderen zitten graag in de lada, groot was dan ook de hilariteit toen mijn jongste spruit op de verjaardag van oma riep dat hij geen lamboghini wilde, maar een lada.
Mijn schoonfamilie heeft tranen met tuiten gelachen, tot het moment dat we weggingen en wij inderdaad instapten in.... u raadt het al... een lada.
Mijn oudste zoon zit er ook graag in, maar vind het een lelijk kreng, en mijn vrouw vind dat hij stinkt.
Nu ben ik niet geheel zeker of ze daarmee de auto of mijn persoontje bedoelde, maar ik hoop op de auto.
Ergens hebben ze gelijk, oude auto's ruiken een beetje apart, lijkt op een mengeling van oude bekleding, olie en andere ondefinieerbare geurtjes.
Persoonlijk vind ik het lekker ruiken, en als ik moet kiezen tussen deze of het raampje open en de geur van mijn eigen versie uitlaatgassen, dan is mijn keuze snel gemaakt...
Over lelijkheid, tja.... zelf ben ik ook niet moeders mooiste, dus dat verklaart wellicht een boel. Ik denk dat mensen als brad pitt en david beckham meer voelen voor een ander merk, ik lijk kennelijk meer op al bundy ;)
Het lada virus verspreidt zich. Dagelijks speur ik marktplaats af, op zoek naar kleine aanvullingen.
Zo heb ik de laatste week een reperatie set gekocht van lada, compleet en wel. Een nieuwe wieldop, een paar pakkingen voor de zekerheid en nog wat ander grut.
De postbode zal er onderhand wel genoeg van krijgen, die weet nu onderhand al uit zijn hoofd op welke tijden en dagen ik wel en niet thuis ben. (mocht u dit lezen lieve postbode, mijn dank voor uw inspanningen, ik begrijp wat voor lastpost ik voor u ben ;)
Ik dwaal af, het virus verspreidt zich. Kennelijk is het lada virus toch licht besmettelijk. Geen ebola praktijken, geen isolatie noodzakelijk, maar mijn jongere broer kijkt ook al met een half oog naar een Lada.
Dat is tegenwoordig ook nog zoeken, er staan op dit moment op heel marktplaats welgeteld een handvol lada's. Waarvan de helft of zover weggerot is, dat hij eigenlijk alleen de oud ijzer prijs waard is, of mensen die vinden dat hun russische vriend nog echt dezelfde waarde heeft als toen zij hem kochten.
Je moet dus tegen een leuke aanbieding aanlopen, iets waar hij ook achterkomt.
Het rijden zelf.
Gaat nog steeds als eerder beschreven, het inparkeren gaat beter, wellicht zijn mijn armspieren inmiddels beter ontwikkeld. Alleen file parkeren blijft een ramp.
Die probeer ik te vermijden, dat zult u begrijpen.
Afgelopen weekend heb ik ook een poging gewaagd de lak onder handen te nemen. Deze is wat dof aan het worden. Op het blik stond dat dit gegarandeerd zou lukken, in 5 talen nog wel.
Resultaat viel tegen, maar nog altijd beter dan een complete wax seal behandeling van 1300 euro. Dat vertik ik, bovendien ben ik bang dat mijn vrouw ons huwelijk voortijdig beëindigt als ik dat voorstel.
Dus lieve lezer, de lak is en blijft een beetje dof. Wellicht ooit, in een verre toekomst, krijg ik deze nog wat mooier. Zo niet, vind ik dof-donkerrood een hele fraaie kleur, zeker als ik bedenk wat ik daarmee uitspaar.
In tegenstelling tot wat onze koning zegt in zijn troonrede ervaar ik nog steeds de crisis, dus ik moet een beetje op de centjes letten.
De reacties op de weg zijn ook nog steeds af en toe hilarisch. Ik word er steeds beter in om gezichtsuitdrukkingen te onderscheiden. Vooral verbazing, en afkeur kan ik al goed herkennen ;)
File
Vandaag had ik wegens omstandigheden de lada mee naar het werk, dat is in mijn geval 45km enkele reis, vol met files.
De lada kwam goed mee met het verkeer en het viel me op dat met name de bestuurders in pak en een dikke auto alles op alles zetten om toch maar voor je te komen.
Wellicht is dit ook te wijten aan de onsmakelijke gassen en dampen welke mijn trouwe lada uitbraakt, in dat geval zeg ik niets natuurlijk ;)
De file is altijd een ultieme test, de auto rijdt niet of nauwelijks, wordt wel heet, maar wordt niet gekoeld door de rijwind. Gestaag liep mijn temperatuurmeter op. Om eerlijk te zeggen zat ik meer dan gefixeerd te kijken naar de temperatuurmeter. Ik ben bang dat ik menig auto's over het hoofd gezien heb.
Deze klom op, tot in het groene gedeelte, en liep langzaam door naar iets over de helft van het groene gedeelte. Op dat moment zat ik natuurlijk al met klotsende oksels en het zweet in de bips in de auto. Want stel je voor dat... ik stil kom te staan, de motor oververhit raakt, de koeling het niet aankan, of het ergst denkbare, ik de kachel aan moet zetten om zo de motor zijn warmte kwijt te laten raken.
En gelooft u mij lieve lezer, die kachel, dat is geen pretje, ik ben nog steeds bang dat dit ondraaglijk is, een ware marteling.
Als de Amerikaanse inlichtendienst ooit tot de conclusie komt dat waterboardin niet meer effectief blijkt, kan ik de lada kachel voorstellen....
Gelukkig voor mij, liep de temperatuur niet verder op en redde de lada het zonder problemen naar mijn bestemming.
De auto houdt zich prima, hij is wat dorstig, maar niets wat ik niet verwacht had. Ik had rekening gehouden met een verbruik van 1:10/1:12 en dit blijkt hij ook te doen, 1:12/1:13 is te doen, je moet geen 140 gaan rijden op de linkerbaan, want in dat geval red je dat net niet....
Maar bij een normale kruissnelheid, rond de 100-110 is het verbruik acceptabel.
Weinig spannends, hij start wat moeilijk af en toe bij vochtig weer, maar dat komt meer omdat ik hem ofwel verzuip, ofwel zonder gas start, meer mijn manko dan dat ik die de auto kan aanrekenen.
Pioneer heeft in het assortiment de TS-44, een setje opbouwspeakers, geschikt voor op de hoedenplank. Een beetje in de stijl van vroeger, dus die moest ik hebben.
Deze zijn binnen, maar ik moet ze nog even aansluiten in inbouwen.
Morgen wellicht even kijken of ik hier tijd voor kan vinden.
De zilveren wieldoppen en het wijwater in de radiator heeft niet geholpen en de volgende kleine roestblaasjes dienen zich aan. (of het zijn plekjes die ik vergeten ben de vorige keer omdat ik snel klaar wilde zijn...)
Ik moet nu de kleurcode achterhalen en een spuitbusje in mijn kleur zien te achterhalen. Als dat niets wordt, overweeg ik een groot aantal matzwarte spuitbussen te kopen bij de action en de auto matzwart te spuiten ;) Dan past hij beter bij de andere sjonnie auto's op de parkeerplaats van de plaatselijke mc donald's op zaterdagavond.
Ik hou u wederom op de hoogte van mijn russische perikelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.