Lada 2104 Stationcar 1.7i (1995)

autoreview

Lada 2104 Stationcar 1.7i (1995)

Signalement

Uitvoering2104 Stationcar 1.7i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf47.000 km
KM-stand laatst88.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 77.000 km

Ik rijd nu bijna 5 jaar in deze auto en ik moet zeggen ik ben nog steeds meer dan tevreden! Ruimte van een bestelbus voor de prijs van een boodschappenauto. Door de inspuiting van GM is het motorische deel perfect. Werkelijk nog nooit enig probleem mee gehad!Dat was vroeger wel anders met de contactpuntjes en de carburateur! De onderhoudsintervallen waren destijds veel korter dan tegenwoordig en Lada is gelukkig met de huidige koers mee gaan varen.
Niet geheel onbelangrijk is dat het uitstekende trekauto`s zijn. Door het monteren van een setje hulpveren à 25 euro achter is het trekken van de caravan (800 kg) of een rijkelijk gevulde aanhanger een eitje! Echt niet te geloven. Ik kan bovendien bijna zeggen dat ik meer opval met de lada, dan met een auto van 1,5 ton. Bovendien zit er geen luxe als airco, electrische ramen en al dat soort elitaire flauwekul op. Bij het lezen van een hoop reviews is mij opgevallen dat er soms echt over niks wordt geklaagd. Van het interieurfilter dat stinkt tot een rammeltje in de airco. M.a.w. wat er niet op zit kan ook niet stuk of lawaai maken!
Kwetsbaarheden of nadelen zijn er echter (helaas) ook te noemen:
- de achterremmen zijn en blijven een zwak punt. Door de zelfnastellende achterremcylinders is de onderhoudsinterval verlengd, echter de cylinders zitten vrij snel vast en zijn moeilijk te ontluchten bij vervanging. De voorremcylinders zijn daarentegen wel weer buitengewoon degelijk.
- de carrosserie behoeft jaarlijks een laagje anti-roest gecombineerd met bitumenspray, daar de deuren, spatschermen en dorpels vrij snel doorroesten. Helaas is af Lada-fabriek de binnenkant van de spatschermen en chassisbalken niet met anti-roest behandeld en roesten nadien snel.
- het uiterlijk is sterk gedateerd, maar dat doet niet af aan het gebruiksgemak.
Binnenkort moet de auto weer voor de apk-keuring. Dat is eigenlijk nooit enig probleem. Aangezien ik zelf over enige technische kennis beschik, weet ik ongeveer wel waar de heren apk-meesters op letten, dus vooraf nog even een inspectie! Verder op naar de 100.000 km.

weer door de apk!

  • 78.000 km

Even een korte update. Vandaag moest de Lada weer voor de jaarlijkse APK. Zoals gezegd de auto weer even van tevoren nagekeken. Eigenlijk kon ik er helemaal niets aan vinden. Het enige dat ik vervangen heb is Pitman arm, normaal lopen deze in bussen, waardoor de auto zwaar stuurt. Deze is nu vervangen door een exemplaar met kogellagers uit Duitsland. Dat scheelt enorm in het stuur- en weggedrag!
Uiteraard is de auto in één keer door de keuring gekomen en de keurmeester was vol lof over de auto en nu dus ook het stuurgedrag.
Binnenkort volgen er nog een paar foto`s!

En weer een jaartje door de APK

  • 88.000 km

Het is een tijd geleden dat er een review is geplaats, maar er waren totaal geen bijzonderheden. Het enige dat aan de auto vervangen is, is de uitlaat voor het ongelofelijke bedrag van 60 euri`s (uiteraard wel zelf gedaan). Dat wil zeggen, een nieuwe middendemper en een einddemper. Welke auto heeft dat!?
Verder heeft de lada dit jaar ongeveer 10000 km gereden zonder er ook maar een moment mee op te houden!
Inmiddels zit het jaar er ook weer op en dan komt de apk weer in beeld. Hierover kan ik kort zijn: de auto was weer in één keer door de APK. Voorafgaand had ik de auto geïnspecteerd, maar er kwam totaal niets uit. Dat bleek dus ook uit de APK.

Kortom: voor mij als student de ideale auto: low cost, low pricing en op naar de 100.000 km!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.