Lada 2104 Stationcar 1.7i (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 2104 Stationcar 1.7i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 47.000 km |
KM-stand laatst | 88.000 km |
- 77.000 km
Ik rijd nu bijna 5 jaar in deze auto en ik moet zeggen ik ben nog steeds meer dan tevreden! Ruimte van een bestelbus voor de prijs van een boodschappenauto. Door de inspuiting van GM is het motorische deel perfect. Werkelijk nog nooit enig probleem mee gehad!Dat was vroeger wel anders met de contactpuntjes en de carburateur! De onderhoudsintervallen waren destijds veel korter dan tegenwoordig en Lada is gelukkig met de huidige koers mee gaan varen.
Niet geheel onbelangrijk is dat het uitstekende trekauto`s zijn. Door het monteren van een setje hulpveren à 25 euro achter is het trekken van de caravan (800 kg) of een rijkelijk gevulde aanhanger een eitje! Echt niet te geloven. Ik kan bovendien bijna zeggen dat ik meer opval met de lada, dan met een auto van 1,5 ton. Bovendien zit er geen luxe als airco, electrische ramen en al dat soort elitaire flauwekul op. Bij het lezen van een hoop reviews is mij opgevallen dat er soms echt over niks wordt geklaagd. Van het interieurfilter dat stinkt tot een rammeltje in de airco. M.a.w. wat er niet op zit kan ook niet stuk of lawaai maken!
Kwetsbaarheden of nadelen zijn er echter (helaas) ook te noemen:
- de achterremmen zijn en blijven een zwak punt. Door de zelfnastellende achterremcylinders is de onderhoudsinterval verlengd, echter de cylinders zitten vrij snel vast en zijn moeilijk te ontluchten bij vervanging. De voorremcylinders zijn daarentegen wel weer buitengewoon degelijk.
- de carrosserie behoeft jaarlijks een laagje anti-roest gecombineerd met bitumenspray, daar de deuren, spatschermen en dorpels vrij snel doorroesten. Helaas is af Lada-fabriek de binnenkant van de spatschermen en chassisbalken niet met anti-roest behandeld en roesten nadien snel.
- het uiterlijk is sterk gedateerd, maar dat doet niet af aan het gebruiksgemak.
Binnenkort moet de auto weer voor de apk-keuring. Dat is eigenlijk nooit enig probleem. Aangezien ik zelf over enige technische kennis beschik, weet ik ongeveer wel waar de heren apk-meesters op letten, dus vooraf nog even een inspectie! Verder op naar de 100.000 km.
weer door de apk!
- 78.000 km
Even een korte update. Vandaag moest de Lada weer voor de jaarlijkse APK. Zoals gezegd de auto weer even van tevoren nagekeken. Eigenlijk kon ik er helemaal niets aan vinden. Het enige dat ik vervangen heb is Pitman arm, normaal lopen deze in bussen, waardoor de auto zwaar stuurt. Deze is nu vervangen door een exemplaar met kogellagers uit Duitsland. Dat scheelt enorm in het stuur- en weggedrag!
Uiteraard is de auto in één keer door de keuring gekomen en de keurmeester was vol lof over de auto en nu dus ook het stuurgedrag.
Binnenkort volgen er nog een paar foto`s!
En weer een jaartje door de APK
- 88.000 km
Het is een tijd geleden dat er een review is geplaats, maar er waren totaal geen bijzonderheden. Het enige dat aan de auto vervangen is, is de uitlaat voor het ongelofelijke bedrag van 60 euri`s (uiteraard wel zelf gedaan). Dat wil zeggen, een nieuwe middendemper en een einddemper. Welke auto heeft dat!?
Verder heeft de lada dit jaar ongeveer 10000 km gereden zonder er ook maar een moment mee op te houden!
Inmiddels zit het jaar er ook weer op en dan komt de apk weer in beeld. Hierover kan ik kort zijn: de auto was weer in één keer door de APK. Voorafgaand had ik de auto geïnspecteerd, maar er kwam totaal niets uit. Dat bleek dus ook uit de APK.
Kortom: voor mij als student de ideale auto: low cost, low pricing en op naar de 100.000 km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.