Kia Sportage 2.7 V6 4WD Adventure (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sportage 2.7 V6 4WD Adventure |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een flinke varieteit aan auto’s te hebben gehad waaronder Suzuki Grand Vitara, Daihatsu Feroza, BMW 316/318, Opel Astra, ben ik dit jaar overgestapt naar een Kia Sportage. De hoofdoverwegingen waren de binnenruimte in combinatie met 5 deuren bij een auto die geen overdreven lengte (435 cm) had i.v.m. parkeermogelijkheden in de binnenstad. De auto voldoet op dat punt uitstekend! Veel ruimte en vooral het neerklappen van de achterstoelen in twee ongelijke delen is een fluitje van een cent. Verder veel aflegmogelijkheden, prettige hoge zitpositie en veel hoofd en beenruimte. Jammer dat de passagiersstoel nauwelijk verstelmogelijkheden kent. Ook een bijrijder die langdurig mee rijdt de zitpositie kunnen aanpassen!
De wens voor een automaat kon alleen gehonoreerd worden in combinatie met een 2,7 liter V6 motor. Deze is werkelijk muisstil en verhoogd het rijconfort enorm. Blijft de vraag of de hoge prestaties die de V6 levert wel door iedere eigenaar gewenst worden en of een lichtere en daarmee zuiniger motorisering als optie niet mogelijk moet zijn in de toekomst. Met de V6 haal je toch een stevig verbruik in huis. Bij korte ritten, stadsverkeur en B-wegen kom je echt niet beter uit dan 1 op 7. De motor lijkt wel twee gezichten te hebben, want als je ook maar even een stukje provinciale weg of snelweg pakt dan daalt het verbruik onmiddellijk. 1 op 9 tot 9,5 wordt op langere afstanden zonder meer gehaald.
Het pakket accessoires is zo uitgebreid, dat ik persoonlijk alleen een achteruitrijsensor heb laten monteren. Dat is in ieder geval wel even wennen, want van alle piep-signalen die het systeem produceert is de bedoeling niet altijd even duidelijk. Alleen wanneer recht achteruit naar een ander voertuig wordt gereden is het signaal te begrijpen.
Qua weggedrag eigenlijk niets te klagen. Rijdt zeer confortabel op asfalt en iets minder op ongelijk wegdek als klinkerbestrating. Dat laatste is natuurlijk inherent aan het karakter van dit soort auto’s en ook niet echt storend. Opvallend is de geringe zijwindgevoeligheid ondanks het toch vrij grote zij-oppervlak.
Over alle geavanceerde techniek is na zo weinig kilometers nog weinig te vertellen. De tijd zal leren wat de meerwaarde is van de 4WD, traction control, ABS enz.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren